Derbi Senda xtreme dog och startar inte

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

hempyyy
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 september 2013, 14:03
Ort: Örebro

Derbi Senda xtreme dog och startar inte

Inlägg av hempyyy »

Var ute och körde igår när moppen bara dog helt plötsligt. I samband med detta märkte jag också att blinkersen inte fungerade och att mätarn inte lös upp längre. Jag försökte kicka den och fick nästan igång den en gång, framlyset lös upp och så men efter det var den stendöd så jag puttade hem den.

Kollade först soppan och tankade fullt, sen kollade jag stiftet och det fick gnista men det kändes lite torrt, hursomhelst så testade jag och kicka igen och då hände samma sak att den var på gränsen att starta men efter det helt död. Jag laddade också batteriet men utan resultat.

Det var första gången jag körde moppen så jag vet inte om det har varit liknande problem med den innan. Snubben jag köpte den av hävdade att den var absolut helt opillad på men det sitter kontakter under sadeln och det är bytta slangklämmor på några ställen så det är en lögn. Märkte också att det var en stor spricka i slangen till EGRen men det kan väl inte ha något med saken att göra? Moppen är en Derbi Senda Xtreme r 08
Pratade med farsan och han tyckte det verkade som att den fick för lite soppa eller att det har hänt nåt med elen. Har tänkt att kolla förgasaren imorn, men vad tror ni det kan bero på?
....
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Kolla allt det vanliga ! Förgasare, bensin, har du bensin i tanken ?, gör rent alla munstycken M.M !
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
hempyyy
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 september 2013, 14:03
Ort: Örebro

Inlägg av hempyyy »

Speedway skrev:Kolla allt det vanliga ! Förgasare, bensin, har du bensin i tanken ?, gör rent alla munstycken M.M !
Bensin har jag men det blir att kolla över förgasaren imorn.
....
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

Kolla tändstiftet också, min kompis hade ett liknande problem med sin speedfight och då var tändstiftet boven :)
hempyyy
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 september 2013, 14:03
Ort: Örebro

Inlägg av hempyyy »

Derixx skrev:Kolla tändstiftet också, min kompis hade ett liknande problem med sin speedfight och då var tändstiftet boven :)
antar att du inte läste allt för jag skrev att jag hade kollat över stiftet :wink:
....
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

hempyyy skrev:
Derixx skrev:Kolla tändstiftet också, min kompis hade ett liknande problem med sin speedfight och då var tändstiftet boven :)
antar att du inte läste allt för jag skrev att jag hade kollat över stiftet :wink:
Läste de men menade att du kunde testa och byte, de är ju inte särkskilt dyra :p
hempyyy
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 september 2013, 14:03
Ort: Örebro

Inlägg av hempyyy »

Derixx skrev:
hempyyy skrev:
Derixx skrev:Kolla tändstiftet också, min kompis hade ett liknande problem med sin speedfight och då var tändstiftet boven :)
antar att du inte läste allt för jag skrev att jag hade kollat över stiftet :wink:
Läste de men menade att du kunde testa och byte, de är ju inte särkskilt dyra :p
aha jo kan prova att byta ut stiftet till ett nytt.
....
Användarens profilbild
viktorpers
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 december 2013, 17:34

Inlägg av viktorpers »

Min vart så och det var då skit i förgasarn. Det sitter ett litet filter i öppningen från tanken där man sätter på soppapumpen som hade ramlat in i tanken så all skit åkte rätt ner i förgasaren.
Derbi Senda R och en ombyggd Mustang Mamba
hempyyy
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 september 2013, 14:03
Ort: Örebro

Inlägg av hempyyy »

Förgasaren är nu genomgången och bytt stiftet till ett nytt men den startar fortfarande inte? :?
....
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

hempyyy skrev:Förgasaren är nu genomgången och bytt stiftet till ett nytt men den startar fortfarande inte? :?
Inte helt omöjligt att det klassiska skett (skuren) jag skulle kolla igenom cylindern om jag var du.
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Kan dock inte svara varför mätaren och blinkersarna dog.
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Kontakterna kan glappa så att du bara får gnista ibland !
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Speedway skrev:Kontakterna kan glappa så att du bara får gnista ibland !
Ja det är ju mycket troligt att det är jordfel/glapp
Jonaskarlsson
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 2 december 2013, 15:00
Ort: Salem

Inlägg av Jonaskarlsson »

Säkring som har pajat?
hempyyy
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 september 2013, 14:03
Ort: Örebro

Inlägg av hempyyy »

LinkanTuning skrev:
hempyyy skrev:Förgasaren är nu genomgången och bytt stiftet till ett nytt men den startar fortfarande inte? :?
Inte helt omöjligt att det klassiska skett (skuren) jag skulle kolla igenom cylindern om jag var du.
den är inte skuren har kollat.
....
hempyyy
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 september 2013, 14:03
Ort: Örebro

Inlägg av hempyyy »

Har testat idag med startgas och lite annat men fortfarande inget resultat så det måste vara elen. Säkringen har inte gått.
Vart ska man börja kolla efter fel i elen? Är det värt att testa att byta cdi?
....
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

hempyyy skrev:Har testat idag med startgas och lite annat men fortfarande inget resultat så det måste vara elen. Säkringen har inte gått.
Vart ska man börja kolla efter fel i elen? Är det värt att testa att byta cdi?
Nja börja med att kolla jordningarna. Om inte det funkar skulle jag kolla om det finns något glapp i elsystemet, men om du tycker att allt ser ok så kan du testa med cdi boxen, detta avgör du själv.
hempyyy
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 september 2013, 14:03
Ort: Örebro

Inlägg av hempyyy »

Hittade problemet idag, membranet hade gått av.
Beställde Parmakit membran från twostroke, kan jag fövänta mig nån effektökning av dom?
....
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

hempyyy skrev:Hittade problemet idag, membranet hade gått av.
Beställde Parmakit membran från twostroke, kan jag fövänta mig nån effektökning av dom?
Vet inte hur det ser ut men trimmembran ger en effekthöjning på väldigt trimmade mopeder men på t.ex. En urpluggad moppe ger den knappt någon märkbar effekthöjning, kanske lite snabbare gasrespons bara.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

hempyyy skrev:Hittade problemet idag, membranet hade gått av.
Beställde Parmakit membran från twostroke, kan jag fövänta mig nån effektökning av dom?
Inte om du kör original.
Jag kör med portad 70cc, 24mm förgasare etc, och jag märkte knappt någon skillnad alls när jag bytte till ett Polini Evo-membran. bara ett annat ljud.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Skriv svar