Hejsan min drac med dragen plugg och 14.5 org förgasare
Drevad 14/52 ( toppar 102 km/h uppmätt med bil) Den gick väldigt bra till en början. Nu har den nästan blivit orkeslös och går inte fortare än ca 85km/h.
Vad kan problemet vara? Det hackar även på högvarv ibland och håller på att dö. Är det tändningen som är paj? Samt jag tror att växellådan är riktigt dålig för ibland så går inte växlarna i när jag växlar utan att den hamnar som i friläge.
Okej, jag struntar i att kommentera att 14.5 inte är org förgasare, och att din moppe inte går i 102 urpluggad...
Börja med att göra rent förgasaren och luftfiltret, och kolla hur tändstiftet ser ut. Ett nytt stift skadar inte.
Att växellådorna håller på sådär med friläge mellan varje växel är standard på AM6, men har det blivit värre på senare tid, så kan det säkert hjälpa att byta växellådsolja.
Senast redigerad av CaToXXo den 4 januari 2014, 19:04, redigerad totalt 1 gånger.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
MosbrickaN skrev:Hejsan min drac med dragen plugg och 14.5 org förgasare
Drevad 14/52 ( toppar 102 km/h uppmätt med bil) Den gick väldigt bra till en början. Nu har den nästan blivit orkeslös och går inte fortare än ca 85km/h.
Vad kan problemet vara? Det hackar även på högvarv ibland och håller på att dö. Är det tändningen som är paj? Samt jag tror att växellådan är riktigt dålig för ibland så går inte växlarna i när jag växlar utan att den hamnar som i friläge.
för det första gör inte din moppe 102, det gör snarare 65-75 med urpluggat org rör.
tror att du har för litet munstycke i förgasaren, vilket leder till att den går tort och hackar på höga varv.
Senast redigerad av Agge0102 den 4 januari 2014, 19:04, redigerad totalt 2 gång.
MosbrickaN skrev:Han jag köpte moppen av sa att den toppade 102 km/h och jag tror på han. Och han sa att 14,5 är org förgasare vad som nu menas med det.
Hur ska stiftet se ut? Så växellådan ska asså va sådär konstig? Fungerar det med vanlig 2takts olja som man har i bensintanken?
Okej.
Kolla på stiftet och se om det är spräckligt, eller på något sätt ser konstigt ut.
Kolla färg på det, skriv resultat här om du inte riktigt kan avgöra skicket på det själv.
Nej du ska ha en "motor"olja som är anpassad för våtkoppling.
Castrol 10w40 brukar fungera bra. Genom en snabb googling fick jag fram att det ska vara 8.2dl olja i den.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
MosbrickaN skrev:Han jag köpte moppen av sa att den toppade 102 km/h och jag tror på han. Och han sa att 14,5 är org förgasare vad som nu menas med det.
Hur ska stiftet se ut? Så växellådan ska asså va sådär konstig? Fungerar det med vanlig 2takts olja som man har i bensintanken?
den toppar inte 102. stiftet ska vara oboybrunt om den ska må som bäst, en för mager blandning visas genom ett vit stift och en fet blandning så är stiftet kolsvart.
växellådan är så på AM6, antar att du har för lite power i foten för att få i växlarna, tryck hårdare. 2t olja i växellådan kanske kan fungera med rekomenderar dig att köpa växellådsolja.
du/förra ägaren har väll bestyckat om den?
Edit: så han du före så man ser retarderat ut catoxxo ^^ Häähää! /catoxxo
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
MosbrickaN skrev:Han jag köpte moppen av sa att den toppade 102 km/h och jag tror på han. Och han sa att 14,5 är org förgasare vad som nu menas med det.
Hur ska stiftet se ut? Så växellådan ska asså va sådär konstig? Fungerar det med vanlig 2takts olja som man har i bensintanken?
Okej.
Kolla på stiftet och se om det är spräckligt, eller på något sätt ser konstigt ut.
Kolla färg på det, skriv resultat här om du inte riktigt kan avgöra skicket på det själv.
Nej du ska ha en "motor"olja som är anpassad för våtkoppling.
Castrol 10w40 brukar fungera bra. Genom en snabb googling fick jag fram att det ska vara 8.2dl olja i den.
Ska gå ut och titta nu. Vart sitter stiftet? Sitter det vid kolven ungefär? Har även läst om att cyllindern har ha blivit skärd hur ser man detta?
MosbrickaN skrev:
Ska gå ut och titta nu. Vart sitter stiftet? Sitter det vid kolven ungefär? Har även läst om att cyllindern har ha blivit skärd hur ser man detta?
Ookeeej.
Tändstiftet sitter gängat ner i topplocket, som sitter uppe på cylindern. Inne i cylindern har du kolven.
På tändstiftet har du en s.k tändhatt. den drar du rakt upp, sen kan du skruva ur stiftet.
Jag tror inte att din moppe har skurit. Bättre att göra rent förgasare och luftfilter innan du kollar cylindern. Att plocka av cylindern är ganska mycket jobb för en nybörjare, vilket du verkar vara.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
MosbrickaN skrev:Han jag köpte moppen av sa att den toppade 102 km/h och jag tror på han. Och han sa att 14,5 är org förgasare vad som nu menas med det.
Hur ska stiftet se ut? Så växellådan ska asså va sådär konstig? Fungerar det med vanlig 2takts olja som man har i bensintanken?
den toppar inte 102. stiftet ska vara oboybrunt om den ska må som bäst, en för mager blandning visas genom ett vit stift och en fet blandning så är stiftet kolsvart.
växellådan är så på AM6, antar att du har för lite power i foten för att få i växlarna, tryck hårdare. 2t olja i växellådan kanske kan fungera med rekomenderar dig att köpa växellådsolja.
du/förra ägaren har väll bestyckat om den?
Edit: så han du före så man ser retarderat ut catoxxo ^^
Förra ägaren sa att han bara dragit pluggen. Vad ska man göra mer?
MosbrickaN skrev:
Ska gå ut och titta nu. Vart sitter stiftet? Sitter det vid kolven ungefär? Har även läst om att cyllindern har ha blivit skärd hur ser man detta?
Ookeeej.
Tändstiftet sitter gängat ner i topplocket, som sitter uppe på cylindern. Inne i cylindern har du kolven.
På tändstiftet har du en s.k tändhatt. den drar du rakt upp, sen kan du skruva ur stiftet.
Jag tror inte att din moppe har skurit. Bättre att göra rent förgasare och luftfilter innan du kollar cylindern. Att plocka av cylindern är ganska mycket jobb för en nybörjare, vilket du verkar vara.
Då ska det nog inte va några problem att ta loss det och titta. Kanske ska köpa ett nytt såntdär stift?
Har nu gjort ren förgasaren inuti med bensinbad. Ser det bra ut? Tycker luftfitlret är lite smutsigt kan jag prova att köra utan det och se om det blir bättre??
viktorpers skrev:Vafan ja har kollat om mina har friläge emmellan varje men den har inte det :O
Enligt din signatur så kör du Derbi. Dessa har inte AM6 men eftersom det inte står vilken årsmodell så kan jag heller inte säga vilken motor du har (tror den ena heter d50bo & den andra ebs något sånt, kan vara helfel och då får någon rätta mig ).
AM6 har iaf friläge mellan varje växel men störst mellan femman och sexan.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
viktorpers skrev:Vafan ja har kollat om mina har friläge emmellan varje men den har inte det :O
Enligt din signatur så kör du Derbi. Dessa har inte AM6 men eftersom det inte står vilken årsmodell så kan jag heller inte säga vilken motor du har (tror den ena heter d50bo & den andra ebs något sånt, kan vara helfel och då får någon rätta mig ).
AM6 har iaf friläge mellan varje växel men störst mellan femman och sexan.
ALLA motorer med sekventiell låda har "friläge" mellan alla växlar. Det är bara upp till tillverkaren att tillverka tillräckligt bra lådor som gör det enklare att växla.
AM6 är lite svårare ja, men man behöver bara ta i lite mer så går växlarna i utan problem. jag kör 201m med AM6, och får då inte i friläget när jag kör.
Luftfilter ser väldigt smutsigt ut, testa att rengöra det.
John Westerlund skrev:haha åh herregud xD ja ha själv lyckats plocka ihop en fyrhjuling själv men behöver ett halvt dussin moppepojkar för o ladda upp några bilder xD HAHAHA
CaToXXo skrev:
Blåste du ur alla munstycken så att allt säkert är fritt? Och ditt luftfilter såg inge vidare ut.
Jag blåse ur alla munstycken. och gjorde rent förgasaren. Rengjorde filtret också. Moppen går fortfarande lika dåligt och nu orkar den knappt framåt.
För nu fick den ännu mer syre... Bestycka om förgasaren så blir det bra. Det är ingen original förgasare
Hur vet du att ddet inbte är en org förgasare?? Han i annonsen sa att det va 14,5cm org förgasare och jag tror att han vet vad som är rätt på sin egen moppe!