Köpe av svets

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Köpe av svets

Inlägg av Filip ericsson »

Amen tjenare

Tänkte köpa en svets på min budget är på 2000kr då jag ska köpa lite annat skit till moppen:) jag har svetsat förut så jag kan lite iallafall men tänkte ha det som en man använder lite då och då men det blir isåfall en biltema eller en vidaxl svets. Säg vad ni tycker är bäst är som sagt en hobbysvetsare.

https://www.vidaxl.se/mig-svetsmaskin-175


http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... 140-17173/
Rieju rrx
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Spara ihop några tusen till och köp en kvalitetssvets som kan svetsa i tjockare gods än tunn plåt. Du kommer få mer nytta av en sådan.

Men av dessa så skulle jag säga vidaxl. Ingen erfarenhet av någon av dom, men biltemas prylar burkar vara lite budget.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

MrAndersson skrev:Spara ihop några tusen till och köp en kvalitetssvets som kan svetsa i tjockare gods än tunn plåt. Du kommer få mer nytta av en sådan.

Men av dessa så skulle jag säga vidaxl. Ingen erfarenhet av någon av dom, men biltemas prylar burkar vara lite budget.
Ok men jag har testat biltema svetsen och den tycker jag funkar dugligt, men det blir ju loppor och ibland lite fula fogar men på den andra är det kvalitets tråd så det är ju ett plus sen kan man väll koppla in gas till dom?
Rieju rrx
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

du måsste ju ha gas på en mig svets
Bild
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Filip ericsson skrev:
MrAndersson skrev:Spara ihop några tusen till och köp en kvalitetssvets som kan svetsa i tjockare gods än tunn plåt. Du kommer få mer nytta av en sådan.

Men av dessa så skulle jag säga vidaxl. Ingen erfarenhet av någon av dom, men biltemas prylar burkar vara lite budget.
Ok men jag har testat biltema svetsen och den tycker jag funkar dugligt, men det blir ju loppor och ibland lite fula fogar men på den andra är det kvalitets tråd så det är ju ett plus sen kan man väll koppla in gas till dom?
Inte så konstigt du får fula fogar om du har svetsat utan gas :P
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Tänk igenom vad du vill kunna svetsa i, materialtjocklekar, vilka material o.s.v. Sedan tar du reda på vilka krav svetsen måste uppfylla för att fixa det. Sedan, när du vet vad du måste ha för typ av svets och funktioner/data på den, DÅ kan du börja leta efter en svets som uppfyller alla krav. Köp inget billigt skräp bara för att det är billigt, bättre att leja bort svetsjobben till någon som har bra svets tills man sparat ihop tillräckligt för att köpa en bra svets själv då.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Asddfgf4 skrev:du måsste ju ha gas på en mig svets
måste och måste, det finns ju även "flusstråd" eller vad det nu heter, som inte behöver någon gas.

för övrigt så tycker jag du ska se över dina behov, och sedan välja en svets som uppfyller behoven.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

Ja men jag tycker den från vidaxl verkar bra och börja utan gas och senare köpa till någon flaska med gas?:)
Rieju rrx
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Filip ericsson skrev:Ja men jag tycker den från vidaxl verkar bra och börja utan gas och senare köpa till någon flaska med gas?:)
om du ska vara utan gasflaska så måste du ha flusstråd. den är ganska dyr och betydligt svårare att svetsa bra med. svetsar du med vanlig tråd utan gas kan du lika gärna låta bli. blir porer överallt, ingen hållbarhet osv.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

en mig matar väll tråd?
då går det väll inte ha flusstråd på? tycker att ¨flussen¨bör skrapas bort från tråden..

förövrigt så kommer inte dina fogar bli värkens snygga eller hållbara utan gas inkopplad..
Användarens profilbild
Consuela
Svårstartad skrothög
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 januari 2013, 21:49
Ort: Nyköping

Inlägg av Consuela »

kör med mig svets med fluss tråd funkar ok
Har en italkit racing tändning till salu passar aerox med mera, och även en mhr 80cc cylinder pma för mer info!!!!!

KOLLA IN MITT MC3 PROJEKT!!! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52395
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Consuela skrev:kör med mig svets med fluss tråd funkar ok
alltid lär man sig något nytt...

bara använt flusstråd till gassvetts förut, dock så finner jag ingen ekonomi i det...
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

kallepalle skrev:
Filip ericsson skrev:Ja men jag tycker den från vidaxl verkar bra och börja utan gas och senare köpa till någon flaska med gas?:)
om du ska vara utan gasflaska så måste du ha flusstråd. den är ganska dyr och betydligt svårare att svetsa bra med. svetsar du med vanlig tråd utan gas kan du lika gärna låta bli. blir porer överallt, ingen hållbarhet osv.
Okej men när jag kör på slöjden så sitter det bra men blir så klart loppor men om man ställer in matningen och försöker koncentrera sig så brukar det bli bra.
Men sitter det inte flusstråd
Rieju rrx
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

har aldrig svettsat med flusstråd i en mig/mag/tig somsagt men utan gas så har jag aldrig lyckats få hållbara eller snygga fogar..
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

Asddfgf4 skrev:du måsste ju ha gas på en mig svets
du menar Magsvets?

ont: spara ihop några 1000lappar till och köp en beggad Kemppi eller esab svets med gas. de är billiga kan man knappt svetsa med.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Jag har själv en MIG/MAG svets som jag använt i flera år. Har tidigare använt mig utav en gammal biltemasvets som köptes på 90 talet. Gissningvis runt 1500kr summan. Den täcker nästan alla mina behov för mopedmek!

Tyvärr ägde farsan svetsen, och när min mor och far flyttades isär behövde han svetsen själv. Så jag fick köpa mig en egen, så det blev julas MIG/MAG för 1500kr. Funkar exakt lika bra, om inte bättre.

Svetsar avgasrör, insug, motorfästen, bilen m.m.. Som jag sa, täcker nästan alla mina behov. :)

Kör på Biltemas Flusstråd. Alltså helt utan gas.

TIG-svets står högt upp på listan. Men det är en annan budget.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

jag kan ju dock inte förstå hur ni har råd med flusstråd?

jag skulle aldrig haft det :roll:

edit: enligt en lärare på skolan så kostar en meter flusstråd (som vi använder till gassvetts) ca 100 kr..
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

Rexxy skrev:Jag har själv en MIG/MAG svets som jag använt i flera år. Har tidigare använt mig utav en gammal biltemasvets som köptes på 90 talet. Gissningvis runt 1500kr summan. Den täcker nästan alla mina behov för mopedmek!

Tyvärr ägde farsan svetsen, och när min mor och far flyttades isär behövde han svetsen själv. Så jag fick köpa mig en egen, så det blev julas MIG/MAG för 1500kr. Funkar exakt lika bra, om inte bättre.

Svetsar avgasrör, insug, motorfästen, bilen m.m.. Som jag sa, täcker nästan alla mina behov. :)

Kör på Biltemas Flusstråd. Alltså helt utan gas.

TIG-svets står högt upp på listan. Men det är en annan budget.




Menar du en sån här istället?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... -90-17153/
Rieju rrx
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Filip ericsson skrev:



Menar du en sån här istället?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... -90-17153/
Kan du köpa en dyrare svets, för guds skull gör det! 100ggr mycket bättre. Men jag säger bara att dom billigare fungerar för hobbynivå. :)

Och jag har denna;
http://www.jula.se/mig-svets-120-a-210050
Persson97 skrev:jag kan ju dock inte förstå hur ni har råd med flusstråd?

jag skulle aldrig haft det :roll:

edit: enligt en lärare på skolan så kostar en meter flusstråd (som vi använder till gassvetts) ca 100 kr..
200kr, och räcker länge för mig!

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... rad-17464/
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

Persson97 skrev:jag kan ju dock inte förstå hur ni har råd med flusstråd?

jag skulle aldrig haft det :roll:

edit: enligt en lärare på skolan så kostar en meter flusstråd (som vi använder till gassvetts) ca 100 kr..
Det här är ju flusstråd men det kanske inte är någon bra kvallitet (stavning)

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... rad-17464/
Rieju rrx
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

Rexxy skrev:
Filip ericsson skrev:



Menar du en sån här istället?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... -90-17153/
Kan du köpa en dyrare svets, för guds skull gör det! 100ggr mycket bättre. Men jag säger bara att dom billigare fungerar för hobbynivå. :)

Och jag har denna;
http://www.jula.se/mig-svets-120-a-21005


Persson97 skrev:jag kan ju dock inte förstå hur ni har råd med flusstråd?

jag skulle aldrig haft det :roll:

edit: enligt en lärare på skolan så kostar en meter flusstråd (som vi använder till gassvetts) ca 100 kr..
200kr, och räcker länge för mig!

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... rad-17464/

Oj du var snabbare än mig:)

Men jag kanske ska köpa polini guss och ny fögg och lite godis så jag har cirka 2000kr att röra mig med det är dom pengarna jag har, vill ju gärna ha svets detta år:)
Rieju rrx
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Persson97 skrev:jag kan ju dock inte förstå hur ni har råd med flusstråd?

jag skulle aldrig haft det :roll:

edit: enligt en lärare på skolan så kostar en meter flusstråd (som vi använder till gassvetts) ca 100 kr..
Du tänker på lod för hårdlödning med gassvets, förmodligen silverlod med tanke på priset. Silver kostar runt 5500kr/kg idag, så lod som kan bestå till hälften av silver måste vara dyrt. Det finns billigare varianter med låg silverhalt eller helt utan silver, men billigt blir det aldrig. Däremot är det jäkligt bra om man vet hur man ska använda det, kan många gånger ge resultat överlägsna svetsning eller gå använda där svetsning helt enkelt är omöjligt.

Flusstråden övriga pratar om är något helt annat. Det finns förvisso bra versioner av det också, men billiga "gaslösa" "MIG"svetsar och billig flusstråd är i bästa fall en nödlösning. Jag rekommenderar att köpa riktiga grejer från början. Visst kostar det, men det ÄR värt det.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

Men vad är det för skillnad på dom.

https://www.vidaxl.se/mig-svetsmaskin-175


https://www.vidaxl.se/mig-svets-175a

Står ju ett A efter 175, är den bättre eller?:)
Rieju rrx
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

G-son skrev:
Persson97 skrev:jag kan ju dock inte förstå hur ni har råd med flusstråd?

jag skulle aldrig haft det :roll:

edit: enligt en lärare på skolan så kostar en meter flusstråd (som vi använder till gassvetts) ca 100 kr..
Du tänker på lod för hårdlödning med gassvets, förmodligen silverlod med tanke på priset. Silver kostar runt 5500kr/kg idag, så lod som kan bestå till hälften av silver måste vara dyrt. Det finns billigare varianter med låg silverhalt eller helt utan silver, men billigt blir det aldrig. Däremot är det jäkligt bra om man vet hur man ska använda det, kan många gånger ge resultat överlägsna svetsning eller gå använda där svetsning helt enkelt är omöjligt.

Flusstråden övriga pratar om är något helt annat. Det finns förvisso bra versioner av det också, men billiga "gaslösa" "MIG"svetsar och billig flusstråd är i bästa fall en nödlösning. Jag rekommenderar att köpa riktiga grejer från början. Visst kostar det, men det ÄR värt det.
tack!
nu förstår jag, våran lärare kallar det för flusstråd vilket gjorde mig som ett frågetecken här ^^
blir jävligt hållbart som du sa där iaf :)
kan verkligen inte förstå varför ingen använder gassvetts längre dock..
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Rexxy skrev:Jag har själv en MIG/MAG svets som jag använt i flera år. Har tidigare använt mig utav en gammal biltemasvets som köptes på 90 talet. Gissningvis runt 1500kr summan. Den täcker nästan alla mina behov för mopedmek!

Tyvärr ägde farsan svetsen, och när min mor och far flyttades isär behövde han svetsen själv. Så jag fick köpa mig en egen, så det blev julas MIG/MAG för 1500kr. Funkar exakt lika bra, om inte bättre.

Svetsar avgasrör, insug, motorfästen, bilen m.m.. Som jag sa, täcker nästan alla mina behov. :)

Kör på Biltemas Flusstråd. Alltså helt utan gas.

TIG-svets står högt upp på listan. Men det är en annan budget.
Köp en parweld xt1 202. Skitbra tig för pengarna. De flesta svetsfirmorna rekommenderar den som det bästa alternativet utan att gå ner på kinaskit.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Persson97 skrev:tack!
nu förstår jag, våran lärare kallar det för flusstråd vilket gjorde mig som ett frågetecken här ^^
blir jävligt hållbart som du sa där iaf :)
kan verkligen inte förstå varför ingen använder gassvetts längre dock..
Instämmer, synd att gassvetsen är såpass "bortglömd" (och tycker detsamma om hårdlödning, mycket användbart som sagt). Den enda svets jag har är en gassvets, och om jag ska välja en enda svets att ha så blir det tveklöst gassvets igen. Går ha till att svetsa många olika metaller om man har rätt tråd och ev. flussmedel för det, hårdlöda, skära stål, värma (för att böja metall eller för att få loss fastrostade grejer) och så vidare. Lite opraktisk för vissa jobb, men den är svetsarnas schweiziska armékniv - den klarar mycket mer än vilken annan svetstyp som helst.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

G-son skrev:
Persson97 skrev:tack!
nu förstår jag, våran lärare kallar det för flusstråd vilket gjorde mig som ett frågetecken här ^^
blir jävligt hållbart som du sa där iaf :)
kan verkligen inte förstå varför ingen använder gassvetts längre dock..
Instämmer, synd att gassvetsen är såpass "bortglömd" (och tycker detsamma om hårdlödning, mycket användbart som sagt). Den enda svets jag har är en gassvets, och om jag ska välja en enda svets att ha så blir det tveklöst gassvets igen. Går ha till att svetsa många olika metaller om man har rätt tråd och ev. flussmedel för det, hårdlöda, skära stål, värma (för att böja metall eller för att få loss fastrostade grejer) och så vidare. Lite opraktisk för vissa jobb, men den är svetsarnas schweiziska armékniv - den klarar mycket mer än vilken annan svetstyp som helst.
desutom så ser jag det som ekonomiskt, en grej till det mesta!
enda är att jag hellre använder mig av induktionsvärmare vid närheten av bränsletankar osv, men är man försiktig så visst går det :)
Användarens profilbild
Oliver96
Elmoped
Inlägg: 146
Blev medlem: 29 januari 2013, 13:10

Inlägg av Oliver96 »

Vill du ha ett tips på ett ställe där du kan köpa svets, kolla här http://www.collett.se/
Bild
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

Den här verkar bra kostar igentligen 4000kr och nu 2000

http://handymann.se/svets-p-190.html
Rieju rrx
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

Är det något känt märke eller?
Rieju rrx
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

En googling säger att det är kinesiska budgetmaskiner. Men det hade jag iofs kunat säga ändå, det kan inte vara något annat för den prislappen. Och att den är "prissänkt från 4000 till 2000" säger bara att dom köpt hem fler maskiner på en gång och därmed fått bättre inköpspris, det säger inget om grejernas egentliga värde...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

G-son skrev:En googling säger att det är kinesiska budgetmaskiner. Men det hade jag iofs kunat säga ändå, det kan inte vara något annat för den prislappen. Och att den är "prissänkt från 4000 till 2000" säger bara att dom köpt hem fler maskiner på en gång och därmed fått bättre inköpspris, det säger inget om grejernas egentliga värde...

Ok, har tittat lite på blocket och hittat denna. En esab men den billigaste

http://www.blocket.se/skaraborg/Mig_och ... m?ca=9&w=3
Rieju rrx
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Filip ericsson skrev:
G-son skrev:En googling säger att det är kinesiska budgetmaskiner. Men det hade jag iofs kunat säga ändå, det kan inte vara något annat för den prislappen. Och att den är "prissänkt från 4000 till 2000" säger bara att dom köpt hem fler maskiner på en gång och därmed fått bättre inköpspris, det säger inget om grejernas egentliga värde...

Ok, har tittat lite på blocket och hittat denna. En esab men den billigaste

http://www.blocket.se/skaraborg/Mig_och ... m?ca=9&w=3
Den är hyffsad. Polaren har en liknande och den funkar bra. Man kör inte 5mm med den direkt men den lägger fina svetsar.

Dock är den kass med flusstråd så en liten tubsats mison med klocka är ett måste.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Persson97 skrev:jag kan ju dock inte förstå hur ni har råd med flusstråd?

jag skulle aldrig haft det :roll:

edit: enligt en lärare på skolan så kostar en meter flusstråd (som vi använder till gassvetts) ca 100 kr..
Kostar 200kr för 1 kilo, Och 600kr flr 4 kilo på biltema, är samma pris på jula.
Helt Räser
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

AndreWidestedt skrev:
Persson97 skrev:jag kan ju dock inte förstå hur ni har råd med flusstråd?

jag skulle aldrig haft det :roll:

edit: enligt en lärare på skolan så kostar en meter flusstråd (som vi använder till gassvetts) ca 100 kr..
Kostar 200kr för 1 kilo, Och 600kr flr 4 kilo på biltema, är samma pris på jula.
var förvirrad där uppe, läs det som g-son skrev...
Skriv svar