Stått i en vecka

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Stått i en vecka

Inlägg av oggew2 »

Tjena!
Blir inte så mycket åk längre för det börjat bli halt och kallt, men t.ex förra helgen behövde jag dra till en kompis som bor en bit bort så tog moppen, den hade stått i typ en vecka utan att starta och den blir alltid segstartad när den står i en vecka, måste kicka kanske runt 50 ggr innan den startar... :(
Antar att bensinen i flottörhuset dunstat efter en vecka och det tar ett tag att få ner ny bensin till motorn, isåfall vet nån hur man får mycket bensin snabbt så jag inte behöver kicka 50 ggr?
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Vad har du för moped?
Om du har en manuell bränslekran så är det inte där ditt problem ligger, för då kommer bensinen ner i förgasaren nästan omedelbart efter att du startat kranen, inget kickande behövs för det.
Har du där emot vakuumkran så har jag ett tips till dig.
Du har (troligen) längst fram på förgasaren en liten slang som går upp till vakuumkranen precis under tanken, och ser ut att bara gå "in och ut igen" till ett annat ställe på förgasaren.
Plocka loss slangen där den sitter längst fram, sätt den i käften och bilda ett svagt sug.
Det kommer öppna kranen så att bensinen tar sig ner till förgasaren direkt, istället för att lite åt gången kommer in vid varje kick.

Flera tycker säkert det är dumt att sätta bränsleslangen i munnen, så var lite försiktig och dra inte in andan stenhårt första gången.
Finns säkert andra lösningar också, till exempel att använda en pipett eller liknande för att bilda sug med bara fantasin sätter gränserna. :)
Lycka till!
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

-ReM- skrev:Vad har du för moped?
Om du har en manuell bränslekran så är det inte där ditt problem ligger, för då kommer bensinen ner i förgasaren nästan omedelbart efter att du startat kranen, inget kickande behövs för det.
Har du där emot vakuumkran så har jag ett tips till dig.
Du har (troligen) längst fram på förgasaren en liten slang som går upp till vakuumkranen precis under tanken, och ser ut att bara gå "in och ut igen" till ett annat ställe på förgasaren.
Plocka loss slangen där den sitter längst fram, sätt den i käften och bilda ett svagt sug.
Det kommer öppna kranen så att bensinen tar sig ner till förgasaren direkt, istället för att lite åt gången kommer in vid varje kick.

Flera tycker säkert det är dumt att sätta bränsleslangen i munnen, så var lite försiktig och dra inte in andan stenhårt första gången.
Finns säkert andra lösningar också, till exempel att använda en pipett eller liknande för att bilda sug med bara fantasin sätter gränserna. :)
Lycka till!
Har en vakumkran! Men är det den nedre vakumslangen jag ska suga på eller är det själva bensinslangen?
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

oggew2 skrev:
-ReM- skrev:Vad har du för moped?
Om du har en manuell bränslekran så är det inte där ditt problem ligger, för då kommer bensinen ner i förgasaren nästan omedelbart efter att du startat kranen, inget kickande behövs för det.
Har du där emot vakuumkran så har jag ett tips till dig.
Du har (troligen) längst fram på förgasaren en liten slang som går upp till vakuumkranen precis under tanken, och ser ut att bara gå "in och ut igen" till ett annat ställe på förgasaren.
Plocka loss slangen där den sitter längst fram, sätt den i käften och bilda ett svagt sug.
Det kommer öppna kranen så att bensinen tar sig ner till förgasaren direkt, istället för att lite åt gången kommer in vid varje kick.

Flera tycker säkert det är dumt att sätta bränsleslangen i munnen, så var lite försiktig och dra inte in andan stenhårt första gången.
Finns säkert andra lösningar också, till exempel att använda en pipett eller liknande för att bilda sug med bara fantasin sätter gränserna. :)
Lycka till!
Har en vakumkran! Men är det den nedre vakumslangen jag ska suga på eller är det själva bensinslangen?
Du skulle nog inte må så bra av suga bensinslangen så det är vakumslangen ;)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

det blir ofta så om reedläpparna är dåliga. ett enkelt tips är att ha en flaska startgas i sadelboxen. om motorn tvärstartar i en sekund så byggs betydligt mer vakuum än att kicka och då kommer den få bensin fortare.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

kallepalle skrev:det blir ofta så om reedläpparna är dåliga. ett enkelt tips är att ha en flaska startgas i sadelboxen. om motorn tvärstartar i en sekund så byggs betydligt mer vakuum än att kicka och då kommer den få bensin fortare.

Men vart ska man spruta in startgasen? Kan ju inte ta med hylsor och jox för att öppna flottören och spruta in där, måste va nån annanstats ju
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

du sprutar enkelt in i luftfiltret samtidigt som du håller lite gas.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Arkstar skrev:
oggew2 skrev: Har en vakumkran! Men är det den nedre vakumslangen jag ska suga på eller är det själva bensinslangen?
Du skulle nog inte må så bra av suga bensinslangen så det är vakumslangen ;)
Hehe, jag menade vakuumslangen som sagt. Inte suga i bränsleslangen.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Det bästa sättet var nog att pumpa gashandtaget ca 5-10 ggr innan man började så gick den igång på kanske 5 kick :D
Skriv svar