göra fästen för crossmotor utan att svetsa?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

göra fästen för crossmotor utan att svetsa?

Inlägg av gilerahjärnan »

tjena! hade tänkt o sätta på en 125cc eller liknande på min moppe, tänkte om man kunde göra egna fästen så att man inte behöver svetsa, utan att man bara tar ett starkt "stag" eller liknande, funkar det?

tips/funderingar uppskattas!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

allt går, men betydligt enklare att flytta motorfästena med en svets än att bocka plattor och bulta kors och tvärs.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Jag kan nästan garantera att det inte går. Det kanske kanske går att klämma in motorn i ramen, och få dit den med plattjärn, men motorn ska sitta fast också.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Inlägg av Jonsson98 »

Jag skulle också STARKT rekommendera att du använde dig av svetsning istället för några stag tvärs o tvärs.
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

om det nu är så att du inte har en svets så kan du ju höra runt med alla du känner så kan jag nästan lova att du får tag i nån som kan svetsa åt dig.
kan ju tex vara farsans polare,nån kompis till dig eller om du har möjlighet till att svetsa på skolan etc. går nog att lösa bara du hör runt lite :)
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Demuz skrev:om det nu är så att du inte har en svets så kan du ju höra runt med alla du känner så kan jag nästan lova att du får tag i nån som kan svetsa åt dig.
kan ju tex vara farsans polare,nån kompis till dig eller om du har möjlighet till att svetsa på skolan etc. går nog att lösa bara du hör runt lite :)
svets har jag tillgång till, men det är bara om jag skulle vilja sätta fast orginal motorn igen...
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Om du ska knöla fast en motor på ~40hk och verkligen använda hojen med den kan du nog glömma att det är lönt att sätta tillbaka originalmotorn igen. Mycket går det misshandla mopeder, men bygger man en sån leksak gör man det för att skrota skiten och sälja i delar när det är färdigkört, inte återställa till moppe och sälja till nån ovetande stackare...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

G-son skrev:Om du ska knöla fast en motor på ~40hk och verkligen använda hojen med den kan du nog glömma att det är lönt att sätta tillbaka originalmotorn igen. Mycket går det misshandla mopeder, men bygger man en sån leksak gör man det för att skrota skiten och sälja i delar när det är färdigkört, inte återställa till moppe och sälja till nån ovetande stackare...


Indeed. 40jk ger vrid för att vrida sönder hela ramen på tex Sendor. Sen om man kör men en CH/HM/Fantic ram som är samma på moppen som på 125 och 250 deras så är det en annan sak.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

TheFlyingFin skrev:
G-son skrev:Om du ska knöla fast en motor på ~40hk och verkligen använda hojen med den kan du nog glömma att det är lönt att sätta tillbaka originalmotorn igen. Mycket går det misshandla mopeder, men bygger man en sån leksak gör man det för att skrota skiten och sälja i delar när det är färdigkört, inte återställa till moppe och sälja till nån ovetande stackare...


Indeed. 40jk ger vrid för att vrida sönder hela ramen på tex Sendor. Sen om man kör men en CH/HM/Fantic ram som är samma på moppen som på 125 och 250 deras så är det en annan sak.

sendas sving är starkare och har bättre fäste samt att den är la triangel utformade med dämapren som tar upp mycket stryk?

hur som skiten håller lätt utan problem, vet en drd som hade en 250 2takt, pissa på redigt bra, enda som behövde förstärkas efter ca 6 månaders körning var drevet då det slets sönder ifrån fästerna så han satte på ett crosshjul istället, sving fick inga skador eller glapp, dem klarar lätt en 125

sen är dem ''byggda'' på en 125 ram det är bara att dem är liknande sen har dem säkert sämre material osv, lovar dig är inte exakt likadana ramar! och Derbi tål fan med mycket mer än dem..

har samma planer fast min ska ju skrotas sedan behöver bara hitta en seriös säljare av en motorn och ingen muhammed som säljer en orion 125 :lol:

köp min ram och släng i 125''an :P
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Skriv svar