Köpa nya högtalare

Snack om allt som rör datorer, konsoler, spel, program, datormusar, telefoner etc

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
tetesnubben
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 496
Blev medlem: 20 november 2012, 20:42
Ort: Värmdö

Köpa nya högtalare

Inlägg av tetesnubben »

Tjena! Fyller år i morgon men har bara önskat mig pengar pga att jag inte vill ha ngt speciellt ;) Men är lite sugen på att köpa nya högtalare då jag gillar att spela hög musik med mycket bas :)

Så jag undrar ifall ni kan länka några bra högtalare som inte kostar sk*t mycket men som har bra och högt ljud, men framförallt, med en bas som får hela huset att skaka sönder ;) Så basen går före ljudet.

Kan tilllägga att jag har dessa för tillfället, de duger men är lite klena ;)

Bild


priset är ingen speciell budget beroende på hur mycket högtalare jag får för pengarna ;) dock inte överdrivna priser tack....
Användarens profilbild
Heiska
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 20 november 2011, 10:24

Inlägg av Heiska »

Logitech z5500 är jävligt bra. De har jag. Dock säljs de inte längre i butik :)
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Budget? :)

Logitech's bas är ganska starka.

Själv kör jag Bose :)

Logitech Z906 funkar alldeles utmärkt!
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

min logitech bas är sprängd...
sen var det ju fullt ös på nyårsafton med, ångrar fan det..
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
tetesnubben
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 496
Blev medlem: 20 november 2012, 20:42
Ort: Värmdö

Inlägg av tetesnubben »

tack för svaren :) Som jag skrev så har jag ingen speciell budget utan beror på hur mycket man får för pengarna ;) Alltså hellre en bra för 700-1k en en dålig för 2-3k ;) dock helst inte över 3.5k typ



edit: eftersom jag är mer ute efter bas, är det mer värt att köpa typ denna och behålla högtalarna? http://www.brl.se/sv/artiklar/system-one-w-10.html
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Tänk om tänk rätt! Inga datorhögtalare spelar roliga toner alls, brukar vara en flashig 8" bas som går ner till max 45hz utan att bara spela konstigt. Middarna brukar sakna riktigt bra klipp och diskaterna låter bara skrikigt och rassligt. Jag personligen gillar ljudet ur PA grejer byggda för hemmabruk typ cervin wega. Nu tror du säkert att det handlar om 10000 men kolla runt på blocket efter en förstärkare o två pelare istället, går absolut att få för vettiga pengar. :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
tetesnubben
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 496
Blev medlem: 20 november 2012, 20:42
Ort: Värmdö

Inlägg av tetesnubben »

k-skåpet skrev:Tänk om tänk rätt! Inga datorhögtalare spelar roliga toner alls, brukar vara en flashig 8" bas som går ner till max 45hz utan att bara spela konstigt. Middarna brukar sakna riktigt bra klipp och diskaterna låter bara skrikigt och rassligt. Jag personligen gillar ljudet ur PA grejer byggda för hemmabruk typ cervin wega. Nu tror du säkert att det handlar om 10000 men kolla runt på blocket efter en förstärkare o två pelare istället, går absolut att få för vettiga pengar. :)

Okej tack :) Som du kanske märker är jag hel kass på ljud... får kolla runt lite :) så vad är namnet på de man ska söka efter? cervin wega?
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Jag har aldrig vart något fan av ljudsystem med integrerad förstärkare så som Logitech bland annat.
Logitech har börjat göra lite bättre och mer påkostade grejer idag med sina 5.1 system som låter riktigt bra faktiskt, men de äldre och billigare varianterna är rent skräp om jag ska vara ärlig.

Vet inte vad du har för smak på inredning riktigt, men jag skulle säga att det är något enormt mycket snyggare med en separat kraftfull förstärkare och en passiv subwoofer på kanske 10" för att slippa en överdrivet stor låda.
Förstärkare i sig går att hitta riktigt bra och billiga på Blocket om du håller utkik. Välj en förstärkare av något lite bättre märke som Marantz (Onkyo) eller Pioneer till exempel, finns många bra märken så håll lite koll på nya annonser.

För att ge dig ett konkret exempel så hittade jag en gammal förstärkare på Myrorna (second hand-butik) för 80 pix, en gammal Pioneer som var näst intill oanvänd, inte en skråma visuellt och den spelar riktigt bra.
25W RMS per kanal levererar den på två kanaler, idag har jag kopplat en Bose Acoustimass 5 låda, ett par hemmagjorda front & centerhögtalare till den och brukar använda 10-20% av vad den kan leverera när jag spelar.
Vad jag försöker säga med det är att du inte ska kolla så mycket på effekten utan fokusera på det som faktiskt betyder något, för när du spelar hemma kommer du troligen aldrig komma upp i mer än 30W RMS ens när du har nyårsfest.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

hade full styrka på nyår, sen gick det ju som det gick med, annars är det faktiskt bättre ljud änn jag hade vågat hoppas på när jag köpte dom :)
edit: logitech z-5500 hade jag
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Persson97 skrev:hade full styrka på nyår, sen gick det ju som det gick med, annars är det faktiskt bättre ljud änn jag hade vågat hoppas på när jag köpte dom :)
Jo precis, då kan du räkna med att ditt ljudsystem var alldeles för dåligt för att spela på den ljudvolymen.
Därför tycker jag att du ska satsa på ett mer seriöst system där du kan välja en förstärkare från ett märke som gör bra förstärkare, och högtalare från ett märke som gör bra högtalare istället för ett system där allt sitter ihop.
Det finns säkert flera som tycker annorlunda, det är min åsikt och jag tror att du blir mycket med nöjd om du köper ordentliga prylar direkt istället för att dras med olika Logitech system.

Cervin Wega som nämndes tidigare gör bra högtalare, de gör både PA och vanliga hemma-högtalare så det kunde vara något för dig att ta en närmare titt på.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
tetesnubben
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 496
Blev medlem: 20 november 2012, 20:42
Ort: Värmdö

Inlägg av tetesnubben »

-ReM- skrev:
Persson97 skrev:hade full styrka på nyår, sen gick det ju som det gick med, annars är det faktiskt bättre ljud änn jag hade vågat hoppas på när jag köpte dom :)
Jo precis, då kan du räkna med att ditt ljudsystem var alldeles för dåligt för att spela på den ljudvolymen.
Därför tycker jag att du ska satsa på ett mer seriöst system där du kan välja en förstärkare från ett märke som gör bra förstärkare, och högtalare från ett märke som gör bra högtalare istället för ett system där allt sitter ihop.
Det finns säkert flera som tycker annorlunda, det är min åsikt och jag tror att du blir mycket med nöjd om du köper ordentliga prylar direkt istället för att dras med olika Logitech system.

Cervin Wega som nämndes tidigare gör bra högtalare, de gör både PA och vanliga hemma-högtalare så det kunde vara något för dig att ta en närmare titt på.
Tack rem för svaren :) Jag kommer börja kolla runt på begagnade lite fetare prylar nu, tycker Cerwin vega verkar nice och då kan man ju ha dem till tvn men endå spela musik på dem :)
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Har du cash köp inte datorhögtalare köp begagnad receiver runt 1000 lappen och ett par trevägshögtalare och en subbas på ca 8 tum för typ 2000, då har du saker som låter högt :)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

tetesnubben skrev:
-ReM- skrev:
Persson97 skrev:hade full styrka på nyår, sen gick det ju som det gick med, annars är det faktiskt bättre ljud änn jag hade vågat hoppas på när jag köpte dom :)
Jo precis, då kan du räkna med att ditt ljudsystem var alldeles för dåligt för att spela på den ljudvolymen.
Därför tycker jag att du ska satsa på ett mer seriöst system där du kan välja en förstärkare från ett märke som gör bra förstärkare, och högtalare från ett märke som gör bra högtalare istället för ett system där allt sitter ihop.
Det finns säkert flera som tycker annorlunda, det är min åsikt och jag tror att du blir mycket med nöjd om du köper ordentliga prylar direkt istället för att dras med olika Logitech system.

Cervin Wega som nämndes tidigare gör bra högtalare, de gör både PA och vanliga hemma-högtalare så det kunde vara något för dig att ta en närmare titt på.
Tack rem för svaren :) Jag kommer börja kolla runt på begagnade lite fetare prylar nu, tycker Cerwin vega verkar nice och då kan man ju ha dem till tvn men endå spela musik på dem :)
Ja och köper du en förstärkare med flera ingångar så kan du ha den kopplad till datorn & tvn samtidigt, och vissa har även så att HDMI signalen kan gå genom förstärkaren och sen vidare till tvn.

Inga problems!
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Skriv svar