TJENA!
Ni alla har antagligen hört talas om mig, förmodligen via min facebooksida och i hjälptrådarna på diverse forum?
I vilket fall..
Lite om mig själv och om hur allt börja
Jag heter David Gröndal, mera känd som
Lennart , 23år, hållt på med moppar sen 14årsåldern och suget sitter fortfarande i!
Utbildad Bil/Motorcykel mekaniker samt plåtslagare och delvis lackerare, mångsysslare? nejdå! håller just nu på med att utbilda mig till svetsare inom Mag och Tig.
tillbaka till mopederna, allt började med att ja fick en Ciao-92 av min faster 2006 tror jag. alla papper på servicar osv fick jag även med.
Den gick som org 1 vecka tror jag innan jag och polarn drog pluggarna och börja fila. Den gick 65kmh på fruktansvärda varv innan ramlagret och veven sa upp sig och spräckte blocket.
Jag och polarn titta på den och kliade oss i huvudet, hade sett Seriouz Ciao samma sommar och fan, ingen annan hade byggt en sådan med Piaggio/gilera motor. Lite unikt men ändå inte tänkte vi. polarn hade nämligen en stalker-04 liggandes i delar med knäckt ram.
Köpte rasket för 800kr och tog fram kapen. detta var i början av 1a ring
Byggandet hände inte förens slutet av 1a året på gymnasiet, hade moppen som projektarbete i skolan och fick MVG i utförande och i dokumentation.
Så kom den till liv, den gick som org ett tag innan jag hade läst Rexxys Bonntrimmningsguide på Moppenet Forumet. Jag tänkte att ja ville fördjupa mig i de hela så ja luska fram 10st orgcylindrar. Testade lite olika kombinationer. Samma planade topplock, avgasrör och förgasaren på 21mm
lite olika formar på avgasporten, lite olika blowdowns, olika vinklar på spool och storleken på boost. Etc etc.
kom fram till ett koncept som fungerade bra för mig och gav ett roligt men ändå brett register.
När den motorn nöp ihop så stod GPSen på 97kmh och då hade motorn mycke kvar att ge.
Org cylinder portad till 130/201
Avstämt avgasrör på 12000rpm
Planad till till ungefär 0.5mm klämspalt
Arreche 21mm förgasare med Polini shortneck
lättare vikter
så 100kmh med orgcylle hade nog inte vart helt omöjligt.
När den setupen dog så gav ja mig på 50cc hyper och efter det 70cc
Där bytte jag setup kors och tvärs och jag minns inte riktigt alla resultat jag fick men 107kmh på GPS slutade på.
När jag väl gick över till vattenkylt så skickade jag iväg blocket på Lckonvertering och blockportning till Emil123, Den blivande Ts2 setupen gick som ett as, fortfarande orgdrevning men den gick 114kmh, med tyngre drevning som gav den helkasst axx så gick den faktiskt 146kmh på samma GPS. Synd att man inte har nå bevis på det. hade även under samma vinter köpt mig ett Lustgassystem som jag även testade med ganska bra resultat. När de misslyckades och TS2an fick en del skador så la ja de på hyllan ett tag och Drog på MC mekaniker kurs i motala.
Motocity rea ut R/T70 cylindrar för 1800kr , man vart ju tvungen att impulsköpa en!
Där slutar tyvärr historian, ber om ursäkt om något är luddigt och jag reserverar mig för felstavningar och felaktivheter, Mycke att försöka minnas tyvärr.
Här börjar själva projektet!
Mål:
Resultat:
Setup:
Framtiden:
Mål:
*Ha jävligt kul säsong 2014
*Få Lustgassystemet att fungera bra
*Byta block
*Köra 140kmh
*Bygga AluSprintram
Resultat:
201m:
150m:
Högsta Toppfart:
Setup:
Cylinder: Stage6 R/T 70, Untuned
Vevparti: Stage6 R/T 85mm
Tändning: Stage6 R/T Digital
Avgasrör: Metrakit ProRace
Förgasare: Keihin PWK 28mm från Ktm SXS85
Insug: Stage6 R/T @27mm
Membran: Stage6 R/T NBR
Variator: Stage6 R/T Oversize
remskiva: Malossi MHR Overrange
Rem: Malossi MHR Overrange
Tändstift NGK Nikel 105
Drevning Polini 13/40
Inställningar
Förtändning: 4,9mm
Vikter: 3g
kopplingsfjädrar: Svarta @7800rpm
Squish: 0,48mm
Munstycken, 112 Högfart, 38 Lågfart och nålen längst ner
Update 1 21/10 2013
kommer bara lite bilder just nu tills jag faktiskt gör något på projektet, händer lite smått då och då, hojjen är ju liksom typ klar men jag ändrar lite hit och dit.
kommer lite random bilder från olika mappar, väldigt osorterat. se och njut!
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
Update 2! 22/10-13
fick lite gjort i plugget igår, snickrade på ett nytt insug till min Overkillförgasare ja ska testa.
Dellorto 34mm rundtrottel
insuget har 36mm innerdiameter så de blir kul om man kan få de att lira med membranet.
Uploaded with
ImageShack.com
Uploaded with
ImageShack.com
för er som inte följt mig på facebooksidan och på moppenet(som ja inte uppdaterat på år och dar) så har ju lite förändringar skett enligt alla dessa osorterade bilder.
*Bytte ut Runner kylaren mot en 2.5x så stor Malossi Kylare
*Ska ev montera på 13" NRG fälgar istället för Runnerfälgarna
*Bytte ut Polini evolution variatorn mot en R/T Oversize
ang. 34mm så måste jag beställa ett insugsgummi och matchslipa de mot membranet sen blire att testa. luftfiltret lär bli ett Pipercross från Dalhems för tycker inte att Stage6 filtrena med 70mm anslutning är nå prisvärda med tanke på den bristfälliga kvalitén.