PÅkörd i korsning, sned fälg.

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

PÅkörd i korsning, sned fälg.

Inlägg av TheFlyingFin »

Tja, ska försöka hålla inlägget lungt, kommer gå lite sisådär, ärupplagd för rånmord jus tnu..
Iaf till saken. Stod i en korsning efter skolan, och skulle hem. Kanske lite långt åt vänster, men iaf HELT tillräckligt för att en bil UTAN MINSTA problem skulle rymmas förbi. Väntar på att kunna köra ut på den större vägen, och då kommer självklart nån finsk h*r j***l och ska svänga. Hon börjar svänga så tidigt så hon kommer rakt över mitt framdäck, och nu är fälgen sned. Hon öppna dörren o börja svära åt mig, och ja svara nog dubbelt värre tibaks och försökte förklara för h*ran att jag inte slipper bakåt då hon har sitt förbaskade hjul på min fälg. Då bakcar hon tibaks så ja slipper bort, men nu är fälgen förbaskat sned. Ögonvittnen säger att det helt klart var hennes fel. Fick nu även reda på vem det är, hjälper detta till för att polisanmäla henne? Vad i hela röven ska jag göra? Hade inte fälgen blitt sne så hade de ju inte varit nåt, men det går ju inte att köra rakt, moppen bara vobblar av sig självt!

Hjälp!
Senast redigerad av TheFlyingFin den 25 september 2013, 08:39, redigerad totalt 2 gång.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

polisanmäl henne, men då måste du ju typ ha regnummer eller namn etc.. Sen får du fixa rubriken, den suger :P
Bild
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Asddfgf4 skrev:polisanmäl henne, men då måste du ju typ ha regnummer eller namn etc.. Sen får du fixa rubriken, den suger :P
försökte hitta en rubrik som var passande. Namn kan jag fixa, regnummer också. Ögonvittnen fanns det många iaf.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

TheFlyingFin skrev:
Asddfgf4 skrev:polisanmäl henne, men då måste du ju typ ha regnummer eller namn etc.. Sen får du fixa rubriken, den suger :P
försökte hitta en rubrik som var passande. Namn kan jag fixa, regnummer också. Ögonvittnen fanns det många iaf.
anmäl henne och berätta allt för polisen, säg också att det fanns gott om vittnen som kan säga sanningen (om du kan få tag i dom)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Hoppas du tog kontakt uppgifter på ett par st annars är det ord mot ord... bara att ringa polisen och säga vad som har hänt

om du inte tog deras uppgifter är det knappt någon ide då kommer hon säkert bara skylla på dig och tvärtom
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

david96 skrev:Hoppas du tog kontakt uppgifter på ett par st annars är det ord mot ord... bara att ringa polisen och säga vad som har hänt

om du inte tog deras uppgifter är det knappt någon ide då kommer hon säkert bara skylla på dig och tvärtom
alltså jag to gin ga uppfgifter då, men känner de flesta av ögonvittnena, och en av dem hörde då hon svor åt mig. Värt att nämna är även att jag inte yttrade ett fult ord. Ropade bara åt henne att jag inte kan flytta mig för hon har sin bil på mitt hjul.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Du säger inget om hur ni skiljdes åt, men om hon bara åkte finns det viss risk att hon kan åka dit för smitning och det är ingen höjdare. Välj mellan att kontakta henne (med lite tur har hon lugnat ner sig och det går göra en ordentlig skadeanmälan till försäkringsbolaget) eller polisanmäl och låt kvarnarna mala på det viset istället. Att gå via polisen blir förmodligen betydligt omständigare och långsammare.

Vad har du för försäkring på moppen? Bara trafik?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Erik_ skrev:Du säger inget om hur ni skiljdes åt, men om hon bara åkte finns det viss risk att hon kan åka dit för smitning och det är ingen höjdare. Välj mellan att kontakta henne (med lite tur har hon lugnat ner sig och det går göra en ordentlig skadeanmälan till försäkringsbolaget) eller polisanmäl och låt kvarnarna mala på det viset istället. Att gå via polisen blir förmodligen betydligt omständigare och långsammare.

Vad har du för försäkring på moppen? Bara trafik?
det slutade med att hon bara åkte iväg, lika som jag. Stod dock och var förvånad en stund. Vet inte försäkringen, ska kolla.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

är den trimmad så kan väll du åka dit samtidigt?
edit: då försäkringen inte längre gäller
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Persson97 skrev:är den trimmad så kan väll du åka dit samtidigt?
edit: då försäkringen inte längre gäller
där kom en sak jag glömt. Måste dreva den till typ 65 bak så går den runt 60 och är därmed laglig. nu gör den typ 3 km/h för mycket. DOck är det ju itne säkert att den med en tjock polis på gör 70
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

N us ak farsan ringa till kärringen. Vad tror ni kommer hända? GÅ rju ia finte å köra med sned fälg, och har inte på nått sätt råd med ens en halv ny
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

60 laglig ? o.O
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

bättre egentligen om du samlar 1-2 oberoende vittnen ( dem du är minst kompis med ) ber dem skriva vad dem såg med sin signatur gå till polisen eller din försäkring och låta dem reda ut det. man blir mer ''rädd'' om polisen eller ett försäkringsbolag ringer än någons pappa :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Derixx skrev:60 laglig ? o.O
I Finland så får moppar gå i 67~ ungefär då snuten testar dem. Dock får den ju inte framföras över 45.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

aha visste inte att du bodde i finland :)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Derixx skrev:aha visste inte att du bodde i finland :)
Klart man bor här =) Men då förståss gå rden över 67 så får du nog minst 200€ i böter och körkortet indraget i MINST en månad. Vanligen 500€ böter och 3 månader utan kort
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Iso97
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 februari 2013, 17:04
Ort: Nora

Inlägg av Iso97 »

HAHAHA ursäkta mig men de va nog bland de roligaste jag har läst!
Bild
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Iso97 skrev:HAHAHA ursäkta mig men de va nog bland de roligaste jag har läst!
. Hahha, nu i efterhand då jag läser första inlägget locksr det fram ett sjukt skratt xD låter ju riktigt skruvat :D
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

fixa rubriken.... :D

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

Jag tror iaf att du sitter rätt så säkert just nu. Om hon bara åkte utan att kolla upp om moppen skadades typ så är det väl smitning? :o
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

TheFlyingFin skrev:
Derixx skrev:60 laglig ? o.O
I Finland så får moppar gå i 67~ ungefär då snuten testar dem. Dock får den ju inte framföras över 45.
Mopeden får göra 45km/h går den över det så är den trimmad och då gäller inte försäkringar.

Gör moppen däremot ÖVER 65 så är det en obesiktad lätt mc.
Då får du lätt mc skatt på moppen vilket ligger mellan 150-400€
Böterna beror helt på om de tar via inkomster eller ger en ordningsbot på 20€
eller flera som går över 200€

Sedan så har polisen i Finland rätt att ta bort plåtarna från mopeden om den överstiger 46km/h eller saknar något fel till exempel en reflex på frammgaffeln men detta är sällan det sker så.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Victorh skrev:
TheFlyingFin skrev:
Derixx skrev:60 laglig ? o.O
I Finland så får moppar gå i 67~ ungefär då snuten testar dem. Dock får den ju inte framföras över 45.
Mopeden får göra 45km/h går den över det så är den trimmad och då gäller inte försäkringar.

Gör moppen däremot ÖVER 65 så är det en obesiktad lätt mc.
Då får du lätt mc skatt på moppen vilket ligger mellan 150-400€
Böterna beror helt på om de tar via inkomster eller ger en ordningsbot på 20€
eller flera som går över 200€

Sedan så har polisen i Finland rätt att ta bort plåtarna från mopeden om den överstiger 46km/h eller saknar något fel till exempel en reflex på frammgaffeln men detta är sällan det sker så.
såklart har du rätt, något förenklad version jag la fram. Men det siata var för mig totalt okänt. Bilskolans moppar gick ju 65 nästan o lärarn sa att drt är bara att vrida på då det går xd
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

du fixande inte rubriken....

Låser tråden...

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

TheGrimReaper skrev:du fixande inte rubriken....

Låser tråden...
hur kommer det sig att du ofta skriver att du ska låsa tråden men sällan gör det grimm? :wink:
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Persson97 skrev:
TheGrimReaper skrev:du fixande inte rubriken....

Låser tråden...
hur kommer det sig att du ofta skriver att du ska låsa tråden men sällan gör det grimm? :wink:
Haha brukar glömma av att låsa ;) Men just här kan jag tyvärr inte har tydligen inga rättigheter här ;)

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

TheGrimReaper skrev:
Persson97 skrev:
TheGrimReaper skrev:du fixande inte rubriken....

Låser tråden...
hur kommer det sig att du ofta skriver att du ska låsa tråden men sällan gör det grimm? :wink:
Haha brukar glömma av att låsa ;) Men just här kan jag tyvärr inte har tydligen inga rättigheter här ;)
Du är allt låsglad du.
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

gilerahjärnan skrev:
TheGrimReaper skrev:
Persson97 skrev: hur kommer det sig att du ofta skriver att du ska låsa tråden men sällan gör det grimm? :wink:
Haha brukar glömma av att låsa ;) Men just här kan jag tyvärr inte har tydligen inga rättigheter här ;)
Du är allt låsglad du.
Du är allt en rolig prick...

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

TheGrimReaper skrev:du fixande inte rubriken....

Låser tråden...
förbättrade den VÄLDIGT nycket från det ursprungliga :)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Inlägg av Jonsson98 »

TheFlyingFin skrev:
TheGrimReaper skrev:du fixande inte rubriken....

Låser tråden...
förbättrade den VÄLDIGT nycket från det ursprungliga :)
Gör honom nöjd genom att du tar bort "HJÄLP" och dina Utropstecken ;)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

WilliamJonsson skrev:
TheFlyingFin skrev:
TheGrimReaper skrev:du fixande inte rubriken....

Låser tråden...
förbättrade den VÄLDIGT nycket från det ursprungliga :)
Gör honom nöjd genom att du tar bort "HJÄLP" och dina Utropstecken ;)
nu borde lille Grim vara nöjd :)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Lawast
Elmoped
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 april 2013, 17:50

Inlägg av Lawast »

TheFlyingFin skrev:
Derixx skrev:60 laglig ? o.O
I Finland så får moppar gå i 67~ ungefär då snuten testar dem. Dock får den ju inte framföras över 45.
Pöjk due ute å cyklar! 63 i finland. allt annat över 63 skjuter upp både lättviktare och bilkort! 67!? Varifrån har du fått det?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Lawast skrev:
TheFlyingFin skrev:
Derixx skrev:60 laglig ? o.O
I Finland så får moppar gå i 67~ ungefär då snuten testar dem. Dock får den ju inte framföras över 45.
Pöjk due ute å cyklar! 63 i finland. allt annat över 63 skjuter upp både lättviktare och bilkort! 67!? Varifrån har du fått det?
66 och över skjuter upp bilkörkort... Lär er lagarna före ni kommer och ropar :)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Victorh skrev:
Lawast skrev:
TheFlyingFin skrev: I Finland så får moppar gå i 67~ ungefär då snuten testar dem. Dock får den ju inte framföras över 45.
Pöjk due ute å cyklar! 63 i finland. allt annat över 63 skjuter upp både lättviktare och bilkort! 67!? Varifrån har du fått det?
66 och över skjuter upp bilkörkort... Lär er lagarna före ni kommer och ropar :)
faktiskt inte. Kompisens moppe gick 80, och då sa snuten 67~ så blir det uppskjutet lättmc kort. bilkortet blev inte uppskjutet
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

TheFlyingFin skrev:
Victorh skrev:
Lawast skrev:Pöjk due ute å cyklar! 63 i finland. allt annat över 63 skjuter upp både lättviktare och bilkort! 67!? Varifrån har du fått det?
66 och över skjuter upp bilkörkort... Lär er lagarna före ni kommer och ropar :)
faktiskt inte. Kompisens moppe gick 80, och då sa snuten 67~ så blir det uppskjutet lättmc kort. bilkortet blev inte uppskjutet
det skjuter upp kortet med 1år från den dagen du blir fast, men uttryckte mig fel men menar bilkörkortet kan bli uppskjutet
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 746
Blev medlem: 3 oktober 2011, 19:38
Ort: Åkersberga

Re: PÅkörd i korsning, sned fälg.

Inlägg av robb4n »

TheFlyingFin skrev:Tja, ska försöka hålla inlägget lungt, kommer gå lite sisådär, ärupplagd för rånmord jus tnu..
Iaf till saken. Stod i en korsning efter skolan, och skulle hem. Kanske lite långt åt vänster, men iaf HELT tillräckligt för att en bil UTAN MINSTA problem skulle rymmas förbi. Väntar på att kunna köra ut på den större vägen, och då kommer självklart nån finsk h*r j***l och ska svänga. Hon börjar svänga så tidigt så hon kommer rakt över mitt framdäck, och nu är fälgen sned. Hon öppna dörren o börja svära åt mig, och ja svara nog dubbelt värre tibaks och försökte förklara för h*ran att jag inte slipper bakåt då hon har sitt förbaskade hjul på min fälg. Då bakcar hon tibaks så ja slipper bort, men nu är fälgen förbaskat sned. Ögonvittnen säger att det helt klart var hennes fel. Fick nu även reda på vem det är, hjälper detta till för att polisanmäla henne? Vad i hela röven ska jag göra? Hade inte fälgen blitt sne så hade de ju inte varit nåt, men det går ju inte att köra rakt, moppen bara vobblar av sig självt!

Hjälp!

Vart ifrån får du rånmord? :roll:
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Skriv svar