Nu äntligen har jag bestämt mig för att trimma min moppe, inte sådär hyper, utan rör osv...
Hade tänkt mig:
✓ 1. Nytt rör, vad tycker ni är bäst? Hade inte tänkt och stunta, men vill inte att den är slö i låga varv.
✓ 2. Ostrypt CDI, måste jag köpa ny? Och i så fall vilken? Har läst: http://goo.gl/DVM1c7 att mopeder från 07 framåt har ett annat tändsystem (Dellorto) som inte passar.
3. Drev byte, detta ska ju såklart matcha med vilket rör jag väljer, men vad funkar bäst?
Med allt detta hade jag tänkt mig 80-90, är det orealistiskt? (rätta mig om jag har fel någonstans)
Tacksam för snabba svar!
Senast redigerad av MrCurop den 17 augusti 2013, 17:40, redigerad totalt 4 gång.
Om du vill ha ett rör som ger bra kraft fenom hela registret är det nog urpluggat originalrör som gäller. Man får leva med det. Efter en tid så lär du dig att varva såpass att du bara märker av det i start från 1:an. Drevningen 13-52 borde klara det, det gör min Derbi med ostrypt CDI och rör. Då går den i 90 men går ändå på bakhjulet om du vill om CDIn är jag inte säker själv, vill även jag ha em ostrypt CDI men min Derbi är 08 så jag vet inte hur förra ägaren gjorde då han körde med det
Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Alltså det där med rör och varvning är en vanesak. Jag har ett Yasuni r1 vilket är högvarvigt men sålänge du håller någorlunda varv så har du kraft så det räcker
13/52 funkar bra.
CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect... Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp
Nu kommer vi till sista delen av mitt projekt, drev. Den accelererar riktigt snabbt men stannar vid 70, om det nu är CDI:n eller helt enkelt allt den ger det vet jag inte. Men vad rekommenderar ni drev?
MrCurop skrev:Nu har jag monterat mitt Giannelli 2T!
CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect... Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp
Nu kommer vi till sista delen av mitt projekt, drev. Den accelererar riktigt snabbt men stannar vid 70, om det nu är CDI:n eller helt enkelt allt den ger det vet jag inte. Men vad rekommenderar ni drev?
Tacksam för snabba svar!
Behöver inte vara cdiboxen som gör att den hackar, kan också vara att den inte är inställd ordentligt (munstycken osv)
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!
MrCurop skrev:Nu har jag monterat mitt Giannelli 2T!
CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect... Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp
Nu kommer vi till sista delen av mitt projekt, drev. Den accelererar riktigt snabbt men stannar vid 70, om det nu är CDI:n eller helt enkelt allt den ger det vet jag inte. Men vad rekommenderar ni drev?
Tacksam för snabba svar!
Behöver inte vara cdiboxen som gör att den hackar, kan också vara att den inte är inställd ordentligt (munstycken osv)
Men måste byta CDI:n innan jag felsöker något annat
MrCurop skrev:CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect... Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp
Det är inte CDI-boxen som beter sig så. Felinställd förgasare, har du bytt munstycke?
Drev rekommenderar jag 13/53.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Xpressen skrev:Gianelli 2T är det bästa röret du kan ha till Derbi's 50cc
Eller? Gianelli fanboy
"Fuck You I Ride A Derbi"
Tuta skrev:Men lägg av å klaga jävla hobbymoddar
bensinskalle skrev:
Eventuellt säkring som gått. Säkringen sitter på pluskabeln till batteriet. Kan du inte byta den är det läge att gå tillbaka till att spela wow och låta moppen vara ^^
MrCurop skrev:CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect... Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp
Det är inte CDI-boxen som beter sig så. Felinställd förgasare, har du bytt munstycke?
Nix, ska beställa munstyckekit när jag ska köpa CDI, vilket blir om någon vecka eftersom jag ska åka bort. Men är du säker på att det är förgasaren? Ska jag inte kolla tändstiftet innan jag köper munstycken?
MrCurop skrev:CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect... Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp
Det är inte CDI-boxen som beter sig så. Felinställd förgasare, har du bytt munstycke?
Nix, ska beställa munstyckekit när jag ska köpa CDI, vilket blir om någon vecka eftersom jag ska åka bort. Men är du säker på att det är förgasaren? Ska jag inte kolla tändstiftet innan jag köper munstycken?
Det låter inte som CDI-boxen. Munstycke SKA man byta vid byte till trimrör från original. Kolla tändstiftet kan du göra om du vill, jag brukar inte förlita mig på det alltför mycket. Man känner när en moppe går rent o fint. Ett nytt stift skadar inte.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
0.3hk mer. Men kurvan är spetsigare, vilket gör att den kanske inte orkar en tyngre drevning. För motorn måste ha ork att komma upp i varv också, vilket technigas teoretiskt ska fixa som inte tk kan.
För man ska inte blint stirra sig in på maxeffekten. Kurvan spelar stor roll också!
CaToXXo skrev:
Det är inte CDI-boxen som beter sig så. Felinställd förgasare, har du bytt munstycke?
Nix, ska beställa munstyckekit när jag ska köpa CDI, vilket blir om någon vecka eftersom jag ska åka bort. Men är du säker på att det är förgasaren? Ska jag inte kolla tändstiftet innan jag köper munstycken?
Det låter inte som CDI-boxen. Munstycke SKA man byta vid byte till trimrör från original. Kolla tändstiftet kan du göra om du vill, jag brukar inte förlita mig på det alltför mycket. Man känner när en moppe går rent o fint. Ett nytt stift skadar inte.
Okok, skadar det moppen att köra på fel munstycke? Kört lite med det nya röret... Och vad skulle du chansa för storlek på munstycket?
MrCurop skrev:
Nix, ska beställa munstyckekit när jag ska köpa CDI, vilket blir om någon vecka eftersom jag ska åka bort. Men är du säker på att det är förgasaren? Ska jag inte kolla tändstiftet innan jag köper munstycken?
Det låter inte som CDI-boxen. Munstycke SKA man byta vid byte till trimrör från original. Kolla tändstiftet kan du göra om du vill, jag brukar inte förlita mig på det alltför mycket. Man känner när en moppe går rent o fint. Ett nytt stift skadar inte.
Okok, skadar det moppen att köra på fel munstycke? Kört lite med det nya röret... Och vad skulle du chansa för storlek på munstycket?
Kan värmenypa, bensinen kyler.
Om du kör med förlitet, dvs.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
Låter kanske lite dumt, men vad rekommenderar ni för munstycke typ? Ska jag köpa ett separata? Eller ett kit, i så fall vilket?
Sorry om jag låter lite dum, är inte så insatt , men lär mig någon nytt varje dag!
Tacksam för snabba svar!
Köpt ett kit så kan du testa dig fram Kolla tändstiftet, är det vitt=du behöver större munstycke. svart=mindre munstycke oboybrunt=perfa
Också ett fenomen på att du har för litet munstycke är om du åker typ maxfart å sen trycker in choken, om den får en skjuts framåt är det för litet munstycke (för choken ger mer bensin)
Låter kanske lite dumt, men vad rekommenderar ni för munstycke typ? Ska jag köpa ett separata? Eller ett kit, i så fall vilket?
Sorry om jag låter lite dum, är inte så insatt , men lär mig någon nytt varje dag!
Tacksam för snabba svar!
Köpt ett kit så kan du testa dig fram Kolla tändstiftet, är det vitt=du behöver större munstycke. svart=mindre munstycke oboybrunt=perfa
Också ett fenomen på att du har för litet munstycke är om du åker typ maxfart å sen trycker in choken, om den får en skjuts framåt är det för litet munstycke (för choken ger mer bensin)
Tack för svar!
Kan jag inte köpa fel munstycke typ? Passar alla munstycken till alla förgasare?
Men vad tycker ni om sportluftfilter? I så fall vilket rekommenderar ni?
Jag har själv metrakit thrower på min Rieju och bytte till sportluftfilter häromdan, ingen skillnad alls nästan. Den lät dovare och fränare och kanske en aning mer bottendrag, men kan ha varit placebo .
var ett biltema filter, typ kon format
Men vad tycker ni om sportluftfilter? I så fall vilket rekommenderar ni?
Jag har själv metrakit thrower på min Rieju och bytte till sportluftfilter häromdan, ingen skillnad alls nästan. Den lät dovare och fränare och kanske en aning mer bottendrag, men kan ha varit placebo .
var ett biltema filter, typ kon format
Låter det tystare? Giannellit låter som fan, när man bor i en storstad som jag får man se sig för..