Hjälp med trim till Derbi

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Vilket rör ska jag välja? (50cc)

Giannelli - Enduro 2T
27
51%
Yasuni - Cross
3
6%
Tecnigas - E-NOX
9
17%
Turbo Kit - New High Quality
7
13%
Malossi - MHR Replica Supermoto
7
13%
 
Antal röster: 53

MrCurop
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juni 2013, 20:28

Hjälp med trim till Derbi

Inlägg av MrCurop »

Tjenare!

Nu äntligen har jag bestämt mig för att trimma min moppe, inte sådär hyper, utan rör osv...

Hade tänkt mig:

✓ 1. Nytt rör, vad tycker ni är bäst? Hade inte tänkt och stunta, men vill inte att den är slö i låga varv.

✓ 2. Ostrypt CDI, måste jag köpa ny? Och i så fall vilken? Har läst: http://goo.gl/DVM1c7 att mopeder från 07 framåt har ett annat tändsystem (Dellorto) som inte passar.

3. Drev byte, detta ska ju såklart matcha med vilket rör jag väljer, men vad funkar bäst?

Med allt detta hade jag tänkt mig 80-90, är det orealistiskt? (rätta mig om jag har fel någonstans)

Tacksam för snabba svar!
Senast redigerad av MrCurop den 17 augusti 2013, 17:40, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Om du vill ha ett rör som ger bra kraft fenom hela registret är det nog urpluggat originalrör som gäller. Man får leva med det. Efter en tid så lär du dig att varva såpass att du bara märker av det i start från 1:an. Drevningen 13-52 borde klara det, det gör min Derbi med ostrypt CDI och rör. Då går den i 90 men går ändå på bakhjulet om du vill :) om CDIn är jag inte säker själv, vill även jag ha em ostrypt CDI men min Derbi är 08 så jag vet inte hur förra ägaren gjorde då han körde med det :P
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 648
Blev medlem: 1 juni 2012, 22:26
Ort: Skara

Inlägg av Xpressen »

Alltså det där med rör och varvning är en vanesak. Jag har ett Yasuni r1 vilket är högvarvigt men sålänge du håller någorlunda varv så har du kraft så det räcker :)
13/52 funkar bra.
MrCurop
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juni 2013, 20:28

Inlägg av MrCurop »

Tack för svar!

Lägger till omröstningsfrågor om vilket rör jag ska välja!
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

Rör hjälper inte så jätte mkt, fundera på någon 70cc som har bra bottendrag. Bättre effekt och mer diskret :)
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 648
Blev medlem: 1 juni 2012, 22:26
Ort: Skara

Inlägg av Xpressen »

Gianelli 2T är det bästa röret du kan ha till Derbi's 50cc
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Technigas är det röret som har bäst blandning av drag på höga/låga varv. Den jämnaste effektkurvan.
Årets Styrelsemedlem 2013
MrCurop
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juni 2013, 20:28

Inlägg av MrCurop »

Tack för svar!

Vet någon om det går att strypa av orginal CDI:n på min Derbi?
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

Tror inte det går utan att köpa ny.

OT: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... rbi-Senda/
Bild
MrCurop
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juni 2013, 20:28

Inlägg av MrCurop »

Köpte Giannellit! Men har punka för tillfället så fixar det och sätter på röret efter :)

Men vilken CDI passar min moppe då?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

MrCurop skrev: Men vilken CDI passar min moppe då?
Ducati CDI-boxar. tex den du länkat i ditt första inlägg.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
MrCurop
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juni 2013, 20:28

Inlägg av MrCurop »

Nu har jag monterat mitt Giannelli 2T!

CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect... :) Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp

Nu kommer vi till sista delen av mitt projekt, drev. Den accelererar riktigt snabbt men stannar vid 70, om det nu är CDI:n eller helt enkelt allt den ger det vet jag inte. Men vad rekommenderar ni drev?

Tacksam för snabba svar!
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

MrCurop skrev:Nu har jag monterat mitt Giannelli 2T!

CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect... :) Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp

Nu kommer vi till sista delen av mitt projekt, drev. Den accelererar riktigt snabbt men stannar vid 70, om det nu är CDI:n eller helt enkelt allt den ger det vet jag inte. Men vad rekommenderar ni drev?

Tacksam för snabba svar!
Behöver inte vara cdiboxen som gör att den hackar, kan också vara att den inte är inställd ordentligt (munstycken osv)
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
MrCurop
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juni 2013, 20:28

Inlägg av MrCurop »

DerbiKoffe skrev:
MrCurop skrev:Nu har jag monterat mitt Giannelli 2T!

CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect... :) Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp

Nu kommer vi till sista delen av mitt projekt, drev. Den accelererar riktigt snabbt men stannar vid 70, om det nu är CDI:n eller helt enkelt allt den ger det vet jag inte. Men vad rekommenderar ni drev?

Tacksam för snabba svar!
Behöver inte vara cdiboxen som gör att den hackar, kan också vara att den inte är inställd ordentligt (munstycken osv)
Men måste byta CDI:n innan jag felsöker något annat
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Då kan jag låna tråden lite, då jag har fått tag i ett Technigasrör. Valde det röret just p.g.a effektkurvan är jämn.

Hur pass bra är det röret annars? Vad för topphastighet kan jag vänta mig ifrån den med optimal drevning?

Det är för mitt "Projekt 100 knyck med effektrör" om ni inte sett det. :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=50463
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

MrCurop skrev:CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect... :) Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp
Det är inte CDI-boxen som beter sig så. Felinställd förgasare, har du bytt munstycke?
Drev rekommenderar jag 13/53.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Awwee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 13 juli 2011, 19:09

Inlägg av Awwee »

Xpressen skrev:Gianelli 2T är det bästa röret du kan ha till Derbi's 50cc
Eller? Gianelli fanboy :x
"Fuck You I Ride A Derbi"

Tuta skrev:Men lägg av å klaga jävla hobbymoddar
bensinskalle skrev:
Eventuellt säkring som gått. Säkringen sitter på pluskabeln till batteriet. Kan du inte byta den är det läge att gå tillbaka till att spela wow och låta moppen vara ^^
MrCurop
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juni 2013, 20:28

Inlägg av MrCurop »

CaToXXo skrev:
MrCurop skrev:CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect... :) Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp
Det är inte CDI-boxen som beter sig så. Felinställd förgasare, har du bytt munstycke?
Nix, ska beställa munstyckekit när jag ska köpa CDI, vilket blir om någon vecka eftersom jag ska åka bort. Men är du säker på att det är förgasaren? Ska jag inte kolla tändstiftet innan jag köper munstycken?
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Rexxy skrev:Då kan jag låna tråden lite, då jag har fått tag i ett Technigasrör. Valde det röret just p.g.a effektkurvan är jämn.

Hur pass bra är det röret annars? Vad för topphastighet kan jag vänta mig ifrån den med optimal drevning?

Det är för mitt "Projekt 100 knyck med effektrör" om ni inte sett det. :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=50463
Tkröret levererar väl en bättre topp?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

MrCurop skrev:
CaToXXo skrev:
MrCurop skrev:CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect... :) Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp
Det är inte CDI-boxen som beter sig så. Felinställd förgasare, har du bytt munstycke?
Nix, ska beställa munstyckekit när jag ska köpa CDI, vilket blir om någon vecka eftersom jag ska åka bort. Men är du säker på att det är förgasaren? Ska jag inte kolla tändstiftet innan jag köper munstycken?
Det låter inte som CDI-boxen. Munstycke SKA man byta vid byte till trimrör från original. Kolla tändstiftet kan du göra om du vill, jag brukar inte förlita mig på det alltför mycket. Man känner när en moppe går rent o fint. Ett nytt stift skadar inte.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

DEA!! skrev:
Rexxy skrev:Då kan jag låna tråden lite, då jag har fått tag i ett Technigasrör. Valde det röret just p.g.a effektkurvan är jämn.

Hur pass bra är det röret annars? Vad för topphastighet kan jag vänta mig ifrån den med optimal drevning?

Det är för mitt "Projekt 100 knyck med effektrör" om ni inte sett det. :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=50463
Tkröret levererar väl en bättre topp?
0.3hk mer. Men kurvan är spetsigare, vilket gör att den kanske inte orkar en tyngre drevning. För motorn måste ha ork att komma upp i varv också, vilket technigas teoretiskt ska fixa som inte tk kan.

För man ska inte blint stirra sig in på maxeffekten. Kurvan spelar stor roll också! ;)
MrCurop
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juni 2013, 20:28

Inlägg av MrCurop »

CaToXXo skrev:
MrCurop skrev:
CaToXXo skrev: Det är inte CDI-boxen som beter sig så. Felinställd förgasare, har du bytt munstycke?
Nix, ska beställa munstyckekit när jag ska köpa CDI, vilket blir om någon vecka eftersom jag ska åka bort. Men är du säker på att det är förgasaren? Ska jag inte kolla tändstiftet innan jag köper munstycken?
Det låter inte som CDI-boxen. Munstycke SKA man byta vid byte till trimrör från original. Kolla tändstiftet kan du göra om du vill, jag brukar inte förlita mig på det alltför mycket. Man känner när en moppe går rent o fint. Ett nytt stift skadar inte.
Okok, skadar det moppen att köra på fel munstycke? Kört lite med det nya röret... Och vad skulle du chansa för storlek på munstycket?
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

MrCurop skrev:
CaToXXo skrev:
MrCurop skrev: Nix, ska beställa munstyckekit när jag ska köpa CDI, vilket blir om någon vecka eftersom jag ska åka bort. Men är du säker på att det är förgasaren? Ska jag inte kolla tändstiftet innan jag köper munstycken?
Det låter inte som CDI-boxen. Munstycke SKA man byta vid byte till trimrör från original. Kolla tändstiftet kan du göra om du vill, jag brukar inte förlita mig på det alltför mycket. Man känner när en moppe går rent o fint. Ett nytt stift skadar inte.
Okok, skadar det moppen att köra på fel munstycke? Kört lite med det nya röret... Och vad skulle du chansa för storlek på munstycket?
Kan värmenypa, bensinen kyler.
Om du kör med förlitet, dvs. :P
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

MrCurop skrev: Okok, skadar det moppen att köra på fel munstycke? Kört lite med det nya röret... Och vad skulle du chansa för storlek på munstycket?
Har du otur så kan moppen skära för dig. Storlekarna varierar väldigt, allt mellan 70 och 95 kan du behöva... Utgå på 10 storlekar större än original.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
MrCurop
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juni 2013, 20:28

Inlägg av MrCurop »

Beställt CDI-box nu :)

Låter kanske lite dumt, men vad rekommenderar ni för munstycke typ? Ska jag köpa ett separata? Eller ett kit, i så fall vilket?

Sorry om jag låter lite dum, är inte så insatt :oops:, men lär mig någon nytt varje dag! :P

Tacksam för snabba svar!
Användarens profilbild
JakobRRX
Elmoped
Inlägg: 149
Blev medlem: 23 augusti 2012, 18:03
Ort: Mora

Inlägg av JakobRRX »

MrCurop skrev:Beställt CDI-box nu :)

Låter kanske lite dumt, men vad rekommenderar ni för munstycke typ? Ska jag köpa ett separata? Eller ett kit, i så fall vilket?

Sorry om jag låter lite dum, är inte så insatt :oops:, men lär mig någon nytt varje dag! :P

Tacksam för snabba svar!
Köpt ett kit så kan du testa dig fram :) Kolla tändstiftet, är det vitt=du behöver större munstycke. svart=mindre munstycke oboybrunt=perfa
Också ett fenomen på att du har för litet munstycke är om du åker typ maxfart å sen trycker in choken, om den får en skjuts framåt är det för litet munstycke (för choken ger mer bensin) ;)
MrCurop
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juni 2013, 20:28

Inlägg av MrCurop »

JakobRRX skrev:
MrCurop skrev:Beställt CDI-box nu :)

Låter kanske lite dumt, men vad rekommenderar ni för munstycke typ? Ska jag köpa ett separata? Eller ett kit, i så fall vilket?

Sorry om jag låter lite dum, är inte så insatt :oops:, men lär mig någon nytt varje dag! :P

Tacksam för snabba svar!
Köpt ett kit så kan du testa dig fram :) Kolla tändstiftet, är det vitt=du behöver större munstycke. svart=mindre munstycke oboybrunt=perfa
Också ett fenomen på att du har för litet munstycke är om du åker typ maxfart å sen trycker in choken, om den får en skjuts framåt är det för litet munstycke (för choken ger mer bensin) ;)
Tack för svar!

Kan jag inte köpa fel munstycke typ? Passar alla munstycken till alla förgasare?
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

MrCurop skrev: Tack för svar!

Kan jag inte köpa fel munstycke typ? Passar alla munstycken till alla förgasare?
Jo, du kan t.ex köpa 5mm munstycke till en förgasare som har 6mm. Det är gängan på munstycket vi snackar om nu, det är enda som skiljer. :)
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
MrCurop
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juni 2013, 20:28

Inlägg av MrCurop »

p4ck skrev:
MrCurop skrev: Tack för svar!

Kan jag inte köpa fel munstycke typ? Passar alla munstycken till alla förgasare?
Jo, du kan t.ex köpa 5mm munstycke till en förgasare som har 6mm. Det är gängan på munstycket vi snackar om nu, det är enda som skiljer. :)
Passar detta kittet? http://goo.gl/lBLZ3V
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

MrCurop skrev:
p4ck skrev:
MrCurop skrev: Tack för svar!

Kan jag inte köpa fel munstycke typ? Passar alla munstycken till alla förgasare?
Jo, du kan t.ex köpa 5mm munstycke till en förgasare som har 6mm. Det är gängan på munstycket vi snackar om nu, det är enda som skiljer. :)
Passar detta kittet? http://goo.gl/lBLZ3V
Vet inte ens vad du har för förgasare, men antar att du har en Dellorto 17.5mm förgasare och då ska du ha Dellorto's 6mm munstycke.
Tror jag
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
MrCurop
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juni 2013, 20:28

Inlägg av MrCurop »

Tack för alla svar allihopa!

Men vad tycker ni om sportluftfilter? I så fall vilket rekommenderar ni?
Användarens profilbild
JakobRRX
Elmoped
Inlägg: 149
Blev medlem: 23 augusti 2012, 18:03
Ort: Mora

Inlägg av JakobRRX »

MrCurop skrev:Tack för alla svar allihopa!

Men vad tycker ni om sportluftfilter? I så fall vilket rekommenderar ni?
Jag har själv metrakit thrower på min Rieju och bytte till sportluftfilter häromdan, ingen skillnad alls nästan. Den lät dovare och fränare och kanske en aning mer bottendrag, men kan ha varit placebo ;).
var ett biltema filter, typ kon format
MrCurop
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juni 2013, 20:28

Inlägg av MrCurop »

JakobRRX skrev:
MrCurop skrev:Tack för alla svar allihopa!

Men vad tycker ni om sportluftfilter? I så fall vilket rekommenderar ni?
Jag har själv metrakit thrower på min Rieju och bytte till sportluftfilter häromdan, ingen skillnad alls nästan. Den lät dovare och fränare och kanske en aning mer bottendrag, men kan ha varit placebo ;).
var ett biltema filter, typ kon format
Låter det tystare? Giannellit låter som fan, när man bor i en storstad som jag får man se sig för..
MrCurop
Svårstartad skrothög
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juni 2013, 20:28

Inlägg av MrCurop »

Lägger också upp en bild på hur moppen ser ut för tillfället (inte bästa kvalitet)

Bild

Detta håller nästan på att bli ett projekt, så ni för gärna följa :D
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

MrCurop skrev:Tack för alla svar allihopa!

Men vad tycker ni om sportluftfilter? I så fall vilket rekommenderar ni?
kul att det löste sig, men du behöver inte sportluft! det kmr bara dra mer bensin och låta mer och du kommer behöva byta munstycke ca 10-15 storlekar :roll:
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Skriv svar