Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
själv kör jag på billigaste skit oljan som finns på marknaden då menar jag med crossarna jag haft genom tiderna enda jag lagt märkte till billigare andra oljor är att de ryker lite mer och stinker alltid själv tyckt att de viktigaste är att man har blandat rättErik_ skrev:Ju vassare motorn är, desto viktigare blir oljans jobb. I en "normalslö" otrimmad-lätt trimmad moppemotor funkar vilken tvåtaktsolja som helst (och många andra typer av olja om man inte bryr sig om t.ex. extra sot och ev. snabbare slitage). När man trimmat ordentligt eller snackar om en motor som är vass från början (t.ex. cross) är motorn betydligt känsligare och oljan är det sista man ska snåla in på.
Något många inte tänker på när dom säger "Jag körde på [X] utan några problem!" är att dom egentligen borde säga att dom inte MÄRKTE några problem som dom kopplade samman med det under den tiden. På några hundra mil över en sommar hinner ingen märka om t.ex. livslängden på cylinder och vevparti bara blir hälften av vad det skulle blivit med en bättre olja, och utan att köra likadana trimdelar lika hårt minst lika länge på den andra oljan kommer man heller inte ha en aning om skillnaden.
Inget fel på Castrols oljor, men här snackar vi om en olja avsedd för huvudsakligen normaltama originalscootrar kontra Motuls bästa raceolja. Har motorn mer gemensamt med något som hör hemma på tävlingsbanan än med de scootrar man ser användas på stan är Motuloljan lämpligare. Och så får man se till hur dyra motordelarna är, har man en 4000-kronorscylinder som dessutom fått ett par timmars portningsarbete är det mer motiverat att köra bästa tänkbara olja, istället för om man har en halvkass Airsal man köpt begagnad för 400 spänn och dessutom ett par reservcylindrar stående på hyllan som man kan använda ifall det skulle behövas.