Dyr/Billig Tvåtaktsolja

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

Dyr/Billig Tvåtaktsolja

Inlägg av Malossi »

Funderar lite på om det är någon större skillnad på oljor. Har mitt projekt som bara är kört på Motuls värsting olja. Men det är så att jag har en kompis som har typ 30 flaskor Castrol olja dock inte helsyntetisk. Kommer få det mycket billigare om jag köper olja av honom då motuls olja kostar 190kr litern + frakt då jag beställer från Racing Planet.

Men vad säger ni om oljor? Vad kör ni på? Spelar det någon större roll?

Motul oljan: http://www.racing-planet.se/reservdelar ... df5e277eaa

Castrol oljan: http://www.24mx.se/mc/p/castrol-power-1 ... trol/s737/

Mitt projekt: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=44472

Gött om vi får igång en diskussion här! :)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Helsyntet är ju bäst, men jag skulle inte tro att din moppe kommer gå sönder om det är halvsyntetisk olja i soppan.
Jag kör på Biltemas helsyntetiska olja, den är testad och bevisad som en av de bästa oljorna så jag struntar i att det står Biltema på förpackningen.
Vill någon påpeka någonting annat så prata med KHracing @fiddy.se.
Han lärde mig allt jag kan om biltemas produkter.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

kör också på biltemas helsyntet olja, funkar utmärkt.
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Min gamle Gilera RCR körde jag på rapsolja, motorolja, växellådsolja och körde rejält hårt med lite väl låg bestyckning på en Polini guss 80 och cylindern var fortfarande som ny när jag sålde den. Klarade den det tror jag din klarar halvsyntetisk olja.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

Inlägg av Malossi »

Men gött där, menar också på att castrol är ett bra märke som alltid gjort bra grejer! Men när man hör att folk kört på rapsolja så tycker man att det inte verkar spela någom större roll om man kör på helsyntetisk eller halvsyntetisk.

Är det någon som kan förklara skillnaden på halv å helsyntetiska oljor och varför man helst vill köra på den helsyntetiska?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ju vassare motorn är, desto viktigare blir oljans jobb. I en "normalslö" otrimmad-lätt trimmad moppemotor funkar vilken tvåtaktsolja som helst (och många andra typer av olja om man inte bryr sig om t.ex. extra sot och ev. snabbare slitage). När man trimmat ordentligt eller snackar om en motor som är vass från början (t.ex. cross) är motorn betydligt känsligare och oljan är det sista man ska snåla in på.

Något många inte tänker på när dom säger "Jag körde på [X] utan några problem!" är att dom egentligen borde säga att dom inte MÄRKTE några problem som dom kopplade samman med det under den tiden. På några hundra mil över en sommar hinner ingen märka om t.ex. livslängden på cylinder och vevparti bara blir hälften av vad det skulle blivit med en bättre olja, och utan att köra likadana trimdelar lika hårt minst lika länge på den andra oljan kommer man heller inte ha en aning om skillnaden.

Inget fel på Castrols oljor, men här snackar vi om en olja avsedd för huvudsakligen normaltama originalscootrar kontra Motuls bästa raceolja. Har motorn mer gemensamt med något som hör hemma på tävlingsbanan än med de scootrar man ser användas på stan är Motuloljan lämpligare. Och så får man se till hur dyra motordelarna är, har man en 4000-kronorscylinder som dessutom fått ett par timmars portningsarbete är det mer motiverat att köra bästa tänkbara olja, istället för om man har en halvkass Airsal man köpt begagnad för 400 spänn och dessutom ett par reservcylindrar stående på hyllan som man kan använda ifall det skulle behövas.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

Inlägg av Malossi »

När man fått läsa det Erik_ skrev så känns det som jag kör vidare på Motul oljan, men tycker fortfarande det är ganska dyrt. Finns det något billigare alternativ men fortfarade för högpresterande motorer? :)
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

Jag köpte nån olja som var gjorde just för 50cc o då gick moppen fan så mycket bättre, tror de blev 4 km högre toppfart eller nått så visst fan spelar det roll i prestanda vilken olja, då kör jag med en en mega strypning i kröken o orginal också. http://www.oljemagasinet.se/index.php?r ... cAodDwUAVg det står scooter men funkar lika bra till Derbi.
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

hahah glömde kolla att de va oljan du länka ! sry! :D
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

Erik_ skrev:Ju vassare motorn är, desto viktigare blir oljans jobb. I en "normalslö" otrimmad-lätt trimmad moppemotor funkar vilken tvåtaktsolja som helst (och många andra typer av olja om man inte bryr sig om t.ex. extra sot och ev. snabbare slitage). När man trimmat ordentligt eller snackar om en motor som är vass från början (t.ex. cross) är motorn betydligt känsligare och oljan är det sista man ska snåla in på.

Något många inte tänker på när dom säger "Jag körde på [X] utan några problem!" är att dom egentligen borde säga att dom inte MÄRKTE några problem som dom kopplade samman med det under den tiden. På några hundra mil över en sommar hinner ingen märka om t.ex. livslängden på cylinder och vevparti bara blir hälften av vad det skulle blivit med en bättre olja, och utan att köra likadana trimdelar lika hårt minst lika länge på den andra oljan kommer man heller inte ha en aning om skillnaden.

Inget fel på Castrols oljor, men här snackar vi om en olja avsedd för huvudsakligen normaltama originalscootrar kontra Motuls bästa raceolja. Har motorn mer gemensamt med något som hör hemma på tävlingsbanan än med de scootrar man ser användas på stan är Motuloljan lämpligare. Och så får man se till hur dyra motordelarna är, har man en 4000-kronorscylinder som dessutom fått ett par timmars portningsarbete är det mer motiverat att köra bästa tänkbara olja, istället för om man har en halvkass Airsal man köpt begagnad för 400 spänn och dessutom ett par reservcylindrar stående på hyllan som man kan använda ifall det skulle behövas.
själv kör jag på billigaste skit oljan som finns på marknaden då menar jag med crossarna jag haft genom tiderna enda jag lagt märkte till billigare andra oljor är att de ryker lite mer och stinker :) alltid själv tyckt att de viktigaste är att man har blandat rätt

jag lånar texten från en snubbe kanske kan va bra information :wink:

Hög eller låg flampunkt?

Lägre flampunkt typ 40-60 gr flampunkt passar lägre trimgrader eller lugnare åkning på lägre varv.

Ex, 50gr flam passar då perfekt till båtmotorer och även motorsågar/röjsåg. Tack vare rätt flampunkt kan dessa lågvarviga maskiner förbränna oljan fullt ut = utnyttja oljans smörjegenskaper fullt ut.

En sportskoter som körs allround bör ha runt 70-90gr flampunkt för att inte sota för mycket.
Om man kör ex, 115-120gr flampunkt förbränns inte all olja vid lungare körning och sotar/ryker = Skadar motorn

Höga flampunkter kan man köra i dragracing och skotercross där man kör full gas ofta.

mitt problem hur fan vet man vilka oljor som har hög flampunkt
kolla gjärna mina projekt :D

Rieju drac 50cc PF RACING GPS 98,10km/h just nu http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49442

suzuki pv 50

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49228
Skriv svar