skaffa jobb helt utan gymnasieutbildning?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

skaffa jobb helt utan gymnasieutbildning?

Inlägg av gilerahjärnan »

tjena, som rubriken lyder så undrar jag om det är "lätt" att skaffa jobb utan gymnasieutbildning? eftersom ska gå "iv" eller vad fan de nu heter så undrar jag om det är mer värt att börja jobba direkt efter nian.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Om vi går tillbaka till 1970 och 1980-tal så kunde man skaffa jobb direkt efter att gått ut grundskolan. Men i dag är du rökt om du inte minst har gymnasie, såvida du inte har kontakter.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
jack.lofgren
Pattelina
Inlägg: 882
Blev medlem: 25 maj 2012, 20:44
Ort: Stockholm

Inlägg av jack.lofgren »

Om nu har släktingar eller så kanske men anars blir det svårt
Iso97
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 februari 2013, 17:04
Ort: Nora

Inlägg av Iso97 »

De går aldrig..
Bild
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

De går men du fr nog räkna med att du kmr få ett pissjobb och svårt med ekonomin i framtiden
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
GasresarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 196
Blev medlem: 9 maj 2012, 22:00

Inlägg av GasresarN »

Beror ju helt på vad du är ute efter för jobb.
Civilingenjör lär du ju inte bli, men städare osv är väl mer aktuellt.
Andra saker såsom butiksbiträde kräver ingen större kunskap och gäller dem flesta butikerna, så jobb finns det. Frågan är om det är just det jobbet du vill hålla på med under en längre tid!

Förövrigt är gymnasiet kul.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

det är svårt att ens få ett jobb MED gymnasiutbildning nu för tiden så utan utbildning så får du nog räkna med skitjobb om du nu inte har kontakter eller tur som sagt..
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Glöm det. Inte bra för framtiden!
Årets Styrelsemedlem 2013
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Mitt råd är att skaffa först gymnasiet sedan fortsätt att studera vidare. Annars kommer du sluta som en loosers. Om du ens får jobb så blir du en dräng på ett företag eller så hamnar du på socialen. Då vill jag lova att du känner av att det finns ett helvete även i livet.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

runners skrev:Mitt råd är att skaffa först gymnasiet sedan fortsätt att studera vidare. Annars kommer du sluta som en loosers. Om du ens får jobb så blir du en dräng på ett företag eller så hamnar du på socialen. Då vill jag lova att du känner av att det finns ett helvete även i livet.
Det beror helt på vilket yrke du vill ha, vill du bli snickare eller elektriker så får du i princip jobb direkt efter gymnasiet.
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

Jag har haft jobb och hade inga problem att skaffa det kom in via praktik men rekomenderar gymnasiet men har din far tex kontakter brukar det var lösbart men då får du fan jobba inte gå och slöa
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

tänkt o söka inom fordonsbranschen, men kanske är lite för svårt?
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 528
Blev medlem: 16 maj 2012, 07:50
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Dillpojken »

beror helt vad du väljer för jobb och hur "snälla" dom är! jag känner flera som har skaffat bra jobb med bra lön utan att ha gått ut gymnasium.
men som sagt för att få fler jobb att välja på så kan det vara bra med gymnasium utbildning.
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

gilerahjärnan skrev:tänkt o söka inom fordonsbranschen, men kanske är lite för svårt?
Nej det är inte svårt o man vill,jag går på fordon och tycker de är as kul linje :)
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

TuZx skrev:
gilerahjärnan skrev:tänkt o söka inom fordonsbranschen, men kanske är lite för svårt?
Nej det är inte svårt o man vill,jag går på fordon och tycker de är as kul linje :)
men gick du gymnasie?
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

gilerahjärnan skrev:
TuZx skrev: Nej det är inte svårt o man vill,jag går på fordon och tycker de är as kul linje :)
men gick du gymnasie?
Han skrev ju att han går på fordon, alltså går han på gymnasiet, så nej han gick inte på gymnasiet utan går där.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

p0d1 skrev:
gilerahjärnan skrev:
TuZx skrev: Nej det är inte svårt o man vill,jag går på fordon och tycker de är as kul linje :)
men gick du gymnasie?
Han skrev ju att han går på fordon, alltså går han på gymnasiet, så nej han gick inte på gymnasiet utan går där.
oj förlåt, ska inte upprepa samma misstag...
ic0rn
Varnad
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 augusti 2011, 22:17

Inlägg av ic0rn »

Gå iv och få tillbaks betygen, sedan börja någon "enklare" linje så som bygg/fordon/el året därpå. Även om du inte tycker om något av de "yrkena" så väljer du till högskoleförberedande utbildning så kan du bli princip allt. Går El och har valt högskoleförberedande och det är relativt enkelt!
-ic0rn
Användarens profilbild
PhryxuZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 mars 2012, 20:12
Ort: Mariehamn, Åland

Inlägg av PhryxuZ »

Det är flera som jag känner som jobbar ett år efter nian, för att sedan börja på en Gymnasielinje, t.ex el/fordon.

Men bäst är ju förstås om du börjar gymnasium direkt, jag tycker att det är mycket enklare och roligare än nian, och då går inte jag någon el eller verkstads utbildning. Om du verkligen gillar motorer så kommer du lätt att klara av en fordonslinje.

Hoppas du gör ett bra val!

Mvh
mrderbiguy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 274
Blev medlem: 13 mars 2012, 14:22

Inlägg av mrderbiguy »

Demuz skrev:det är svårt att ens få ett jobb MED gymnasiutbildning nu för tiden så utan utbildning så får du nog räkna med skitjobb om du nu inte har kontakter eller tur som sagt..

Beror på vilken linje du går på! :wink:

Gå program som/ lastbils chaffis/ VVS osv.. inte jädra samhällsprogram.. Ligger ingen som helst framtid i det, kanske mcdonalds men vem fan vill jobba där?
Derbi asså -.-
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

mrderbiguy skrev:
Demuz skrev:det är svårt att ens få ett jobb MED gymnasiutbildning nu för tiden så utan utbildning så får du nog räkna med skitjobb om du nu inte har kontakter eller tur som sagt..

Beror på vilken linje du går på! :wink:

Gå program som/ lastbils chaffis/ VVS osv.. inte jädra samhällsprogram.. Ligger ingen som helst framtid i det, kanske mcdonalds men vem fan vill jobba där?
jag går andra året på elprogrammet och jag kan ju säga som så att det verkligen inte är någon självklarhet att jag kommer få jobb sedan även om mina betyg ser bra ut.
mrderbiguy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 274
Blev medlem: 13 mars 2012, 14:22

Inlägg av mrderbiguy »

Demuz skrev:
mrderbiguy skrev:
Demuz skrev:det är svårt att ens få ett jobb MED gymnasiutbildning nu för tiden så utan utbildning så får du nog räkna med skitjobb om du nu inte har kontakter eller tur som sagt..

Beror på vilken linje du går på! :wink:

Gå program som/ lastbils chaffis/ VVS osv.. inte jädra samhällsprogram.. Ligger ingen som helst framtid i det, kanske mcdonalds men vem fan vill jobba där?
jag går andra året på elprogrammet och jag kan ju säga som så att det verkligen inte är någon självklarhet att jag kommer få jobb sedan även om mina betyg ser bra ut.
Man väljer linje för det man gillar iofs, men man väljer inte t.ex. samhällsprogrammet bara för att kompisar ska gå där lixom.. Man väljer ju som sagt fordon/VVS/Bygg/EL, där man kan få jobb i framtiden och tjäna bra om man är duktigt dvs! :)
Derbi asså -.-
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

gilerahjärnan skrev:tänkt o söka inom fordonsbranschen, men kanske är lite för svårt?
Som vad?

Fordonsmekaniker utbildar typ vartannat gymnasium, om inte fler, så det råder ingen större brist på sådan kompetens.

Är du duktig på något så kanske det går att lösa, men om du bara har grundskola och inga andra färdigheter blir de svårt att skaffa något annat än bottenjobb.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

bensinskalle skrev:
gilerahjärnan skrev:tänkt o söka inom fordonsbranschen, men kanske är lite för svårt?
Som vad?

Fordonsmekaniker utbildar typ vartannat gymnasium, om inte fler, så det råder ingen större brist på sådan kompetens.

Är du duktig på något så kanske det går att lösa, men om du bara har grundskola och inga andra färdigheter blir de svårt att skaffa något annat än bottenjobb.
personbil
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

det är svårt med gymnasiumutbilning, är fortfarande svårt med högskoleutbildning men lättare, har du en master så har du de lätt,

du kommer längst ner i samhället, mitt tips är att börja inom industri bra pengar krävs ingen kompetens men enformigt, skadligt för hälsan osv men om man inte har kunskap så får man skylla sig själv

t.ex. dem som jobbar på bandet inne i volvo tjänar i snitt 3000 mer varje månad än en utbildad programmerar som bara gått gymnasium
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

david96 skrev:det är svårt med gymnasiumutbilning, är fortfarande svårt med högskoleutbildning men lättare, har du en master så har du de lätt,

du kommer längst ner i samhället, mitt tips är att börja inom industri bra pengar krävs ingen kompetens men enformigt, skadligt för hälsan osv men om man inte har kunskap så får man skylla sig själv

t.ex. dem som jobbar på bandet inne i volvo tjänar i snitt 3000 mer varje månad än en utbildad programmerar som bara gått gymnasium
tvekar jag på, men om du säger de så liter jag på det. farsan jobbade på bandet i pv som svetsare, och han jobbade övertid fruktansvärt som jag kommer ihåg, dock så är det inte det jag letar efter
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

gilerahjärnan skrev:
david96 skrev:det är svårt med gymnasiumutbilning, är fortfarande svårt med högskoleutbildning men lättare, har du en master så har du de lätt,

du kommer längst ner i samhället, mitt tips är att börja inom industri bra pengar krävs ingen kompetens men enformigt, skadligt för hälsan osv men om man inte har kunskap så får man skylla sig själv

t.ex. dem som jobbar på bandet inne i volvo tjänar i snitt 3000 mer varje månad än en utbildad programmerar som bara gått gymnasium
tvekar jag på, men om du säger de så liter jag på det. farsan jobbade på bandet i pv som svetsare, och han jobbade övertid fruktansvärt som jag kommer ihåg, dock så är det inte det jag letar efter
sen är de bättre betalt att jobba inom bemanningsföretag för dem får snittlön, du kan inte få något bättre betalt än de utan utbildning
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

david96 skrev:
gilerahjärnan skrev:
david96 skrev:det är svårt med gymnasiumutbilning, är fortfarande svårt med högskoleutbildning men lättare, har du en master så har du de lätt,

du kommer längst ner i samhället, mitt tips är att börja inom industri bra pengar krävs ingen kompetens men enformigt, skadligt för hälsan osv men om man inte har kunskap så får man skylla sig själv

t.ex. dem som jobbar på bandet inne i volvo tjänar i snitt 3000 mer varje månad än en utbildad programmerar som bara gått gymnasium
tvekar jag på, men om du säger de så liter jag på det. farsan jobbade på bandet i pv som svetsare, och han jobbade övertid fruktansvärt som jag kommer ihåg, dock så är det inte det jag letar efter
sen är de bättre betalt att jobba inom bemanningsföretag för dem får snittlön, du kan inte få något bättre betalt än de utan utbildning
jag vet, men om man liksom kunde börja på ett företag som tex mekonomen, så lär dom upp en från grunden
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

det där är en auktoriserad verkstad, dem rör inget där utan utbildning, hos en privat kan dem göra så knappast hos något märke
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

david96 skrev:det där är en auktoriserad verkstad, dem rör inget där utan utbildning, hos en privat kan dem göra så knappast hos något märke
det som jag tänkte på var att man går typ 1 år och bara jobbar, inte liksom som en vanlig person, utan mest hjälpa till, så man vinner erfarenhet på det viset
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

gilerahjärnan skrev:
bensinskalle skrev:
gilerahjärnan skrev:tänkt o söka inom fordonsbranschen, men kanske är lite för svårt?
Som vad?
personbil
Ska du bli en personbil?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

bensinskalle skrev:
gilerahjärnan skrev:
bensinskalle skrev: Som vad?
personbil
Ska du bli en personbil?
haha nej :D men jag tänkte gå inom personbils branschen, mekonomen eller liknande
Användarens profilbild
Zaw
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 april 2012, 16:37

Skärp dig för fan

Inlägg av Zaw »

När det kommer till konkurrens av jobb kommer den med högst kompetens alltid få jobbet. Tänk så här:

Du och en annan person söker samma jobb, du har inte gått gymnasiet medan den andre har det. Självklart får han jobbet!

Mer utbildning visar på större intresse och att du vill jobba. Går du inte ens genom gymnasiet har du inte ens visat att du klarar av den allra lättaste graden av utbildning och ingen kommer vilja anställa dig. Du hamnar längst ner i prioriteringsordningen och får, om du ens får jobb, de allra sämsta skitjobben!

Ta dig i kragen, gå genom gymnasiet och visa att du är värd någonting i samhället. Fixa betygen och bli någonting du vill. Det är ingen slapp konkurrens i världen. Den som anstränger sig mest får jobbet.
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

Bara att kämpa som andra säger i 8an hade jag 0 betyg både hösten och våren sen 9ans höst hade jag 2st Slöjd och Teknik. 9ans vår fick jag 2 till Samhällskunskap och Hemkunskap.
Alltså 4st G

Kom sen in på yrkesintroduktion på JB Gymnasiet som Bilmekaniker och när jag började sa dem du kommer aldrig få något jobb. Jag sa jag har jobbat i ett år redan så du ska nog inte snacka utan fakta idiot. Nu har jag fått till några till betyg

Engelska [E]
Branchkunskap [D]
Fordonsteknik [C]

Och nu ska skolan lägga ner så får se vad det blir av mig kommer in på en annan skola de har 4 sökande vi hade 9 och då stängde dem ner.. Känns ju sådär.... Aja lycka till iaf det blir mycket roligare på gymnasiet
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Jönköping skrev:Bara att kämpa som andra säger i 8an hade jag 0 betyg både hösten och våren sen 9ans höst hade jag 2st Slöjd och Teknik. 9ans vår fick jag 2 till Samhällskunskap och Hemkunskap.
Alltså 4st G

Kom sen in på yrkesintroduktion på JB Gymnasiet som Bilmekaniker och när jag började sa dem du kommer aldrig få något jobb. Jag sa jag har jobbat i ett år redan så du ska nog inte snacka utan fakta idiot. Nu har jag fått till några till betyg

Engelska [E]
Branchkunskap [D]
Fordonsteknik [C]

Och nu ska skolan lägga ner så får se vad det blir av mig kommer in på en annan skola de har 4 sökande vi hade 9 och då stängde dem ner.. Känns ju sådär.... Aja lycka till iaf det blir mycket roligare på gymnasiet
vad blir roligare då? på iv, får man praktik första året?
Skriv svar