tips trimma mt5:a

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
rieju4life
Svårstartad skrothög
Inlägg: 302
Blev medlem: 19 mars 2012, 16:14
Ort: svenljunga

tips trimma mt5:a

Inlägg av rieju4life »

hej! nu e det så att min kompis e trött på att hans mt5:a alltid ligger bakom alla och han vill ha lite fina tips på hur man kan trimma dom och samtidigt få hyfsad skillnad på fart/kraft! och så billigt som möjligt.... har ni några erfarna tips ?? det som är med motorn så är allt orginal.. sen går den fint och är välskött! han vill att dne ska gå runt 80-90. är det något är det bara att fråga på ;) tack!

mvh: markus
Senast redigerad av rieju4life den 23 mars 2013, 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
omkörd = behöver mer trim :D

MBH4LIFE
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

en 45mm cylinder gör alltid susen. Kostar typ 800 kr
SEn finns de lite bättre pipor på trimbutiken.se (underliggande) som ger en rätt bra knuff jämfört me orginal. Med med bara en 45mm cylinder och rätt bestyckning samt drev så kan han väl räkna med typ 70 km/h +-10 och ett riktigt gott acc
bibapeolola
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

som axel säger!, och sen drev och en större förgasare, funkar perfa till brukis,
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

dra pluggarna? :lol:
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

tacopaj skrev:dra pluggarna? :lol:
det är ingen ny moppe vi pratar om ;) , en gammal luftkyld 4växlad moped,,

plugg :
luftburk
anslutningen mellan förgasaren å burken,
original cylinder extremt små portar
insug¨strypt
röret är inte grov krök,
har för mig att original ljuddämparen inte flåsar tillräckligt
bara 4 växlar
m.m
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

HondaPojkeN skrev:
tacopaj skrev:dra pluggarna? :lol:
det är ingen ny moppe vi pratar om ;) , en gammal luftkyld 4växlad moped,,

plugg :
luftburk
anslutningen mellan förgasaren å burken,
original cylinder extremt små portar
insug¨strypt
röret är inte grov krök,
har för mig att original ljuddämparen inte flåsar tillräckligt
bara 4 växlar
m.m
vadå jag skrev ju att det fanns pluggar, eller vad menar du?
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

tacopaj skrev:
HondaPojkeN skrev:
tacopaj skrev:dra pluggarna? :lol:
det är ingen ny moppe vi pratar om ;) , en gammal luftkyld 4växlad moped,,

plugg :
luftburk
anslutningen mellan förgasaren å burken,
original cylinder extremt små portar
insug¨strypt
röret är inte grov krök,
har för mig att original ljuddämparen inte flåsar tillräckligt
bara 4 växlar
m.m
vadå jag skrev ju att det fanns pluggar, eller vad menar du?
men om du drar pluggarna på en ny moppe så kan den gö 85 tex men en mt om du bara drar pluggarna så räkna med 50 typ..
Användarens profilbild
Spray
Svårstartad skrothög
Inlägg: 301
Blev medlem: 2 juli 2010, 13:36

Inlägg av Spray »

Trimsystem till dessa finns för runt 5-600kr för komplett både rör och dämpare. En vassare cyllinder alt. portning och honing av den befintliga cyllindern. Komplettera det med en större förgasare med tillbehör samt en drevning så bör han få lite mer fart i Hondan.
Bild
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

HondaPojkeN skrev:
tacopaj skrev:
HondaPojkeN skrev: det är ingen ny moppe vi pratar om ;) , en gammal luftkyld 4växlad moped,,

plugg :
luftburk
anslutningen mellan förgasaren å burken,
original cylinder extremt små portar
insug¨strypt
röret är inte grov krök,
har för mig att original ljuddämparen inte flåsar tillräckligt
bara 4 växlar
m.m
vadå jag skrev ju att det fanns pluggar, eller vad menar du?
men om du drar pluggarna på en ny moppe så kan den gö 85 tex men en mt om du bara drar pluggarna så räkna med 50 typ..
Men det är ju helt gratis och alltid lite fartskillnad
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

MisterDT50R skrev:
HondaPojkeN skrev:
tacopaj skrev: vadå jag skrev ju att det fanns pluggar, eller vad menar du?
men om du drar pluggarna på en ny moppe så kan den gö 85 tex men en mt om du bara drar pluggarna så räkna med 50 typ..
Men det är ju helt gratis och alltid lite fartskillnad
ja men det finns extremt mycket pluggar på dom, + att hela orginalcylindern är en plugg..
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

GreckE skrev:
MisterDT50R skrev:
HondaPojkeN skrev: men om du drar pluggarna på en ny moppe så kan den gö 85 tex men en mt om du bara drar pluggarna så räkna med 50 typ..
Men det är ju helt gratis och alltid lite fartskillnad
ja men det finns extremt mycket pluggar på dom, + att hela orginalcylindern är en plugg..
är det fortfarande mig ni försöker förklara för? kan ju säga att jag har en dt50 själv så jag vet :roll:
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
dt60mxxxx
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 januari 2013, 16:34

Inlägg av dt60mxxxx »

jadu tacopaj.... som alla vill tro så är inte dt och mt samma så snälla sluta jämför dom. kan rekommendera att porta iaf avgasporten om ni har kunskap till det sen munstycke,drev,trimrör kostar typ 500 begagnat alltid bätre men nytt men de blir ju billigare begagnat och de funkar helt ok till vardagsbruk! :) :P :D
Om du kan gasa fullt då har du trimmat för lite :)

R.I.P DooD
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

dt60mxxxx skrev:jadu tacopaj.... som alla vill tro så är inte dt och mt samma så snälla sluta jämför dom.
Nu låter du ju bara som en jobbig besserwisser.
Båda motorerna är 50cc luftkylda moppemotorer, så du kan ju inte säga att dom inte är ganska lika varandra.

tacopaj gav förslag att ta bort strypningarna som första steg, vafan var problemet med det tipset?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

Ta loss kröken och borra loss pluggen i cylinderporten :) och/eller pluggen i andra änden, och sen ( om han inte bryr sig om ljudet) så säg åt han att ta bort ljuddämparullen, det ger lite power, men låter rätt mycket mer också :/
Bild
Användarens profilbild
KOLVBulten
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 19 december 2011, 18:09

Inlägg av KOLVBulten »

Bild
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

dt60mxxxx skrev:jadu tacopaj.... som alla vill tro så är inte dt och mt samma så snälla sluta jämför dom. kan rekommendera att porta iaf avgasporten om ni har kunskap till det sen munstycke,drev,trimrör kostar typ 500 begagnat alltid bätre men nytt men de blir ju billigare begagnat och de funkar helt ok till vardagsbruk! :) :P :D
såklart inte MT och DT är samma sak! men någon försökte tala om att det var en "gammal fyftkyld 2 taktare med 4 växlar" -.-' NOSHIT!!!
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
dt60mxxxx
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 januari 2013, 16:34

Inlägg av dt60mxxxx »

de ää två 4 växlade luftkyllda 2-taktare de ää ungefär de som ää likt resten ää olika...
Om du kan gasa fullt då har du trimmat för lite :)

R.I.P DooD
OverdooZ
Elmoped
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 februari 2013, 20:39
Ort: Vårgårda

Inlägg av OverdooZ »

Tjenna

vad som behövs göras är relativt till hur fort man vill att moppen ska gå.
Det är alltid första steget att ha ett mål för annars vet man inte vad man ska sikta på för delar eller åtgärder.

En gra grund är alltid renoverad alt en motor i bra skick att börja greja med.

Folk har gett förslag ovan utan att veta ditt mål. Kan man alltså säga att vad som helst skulle mer eller mindre förbättre hans moppes prestanda.

Sen kan det vara bra att veta vad han har för spec nu på motorn. så man vet vart man börjar.
Ägare av
Nissan 200sx s13 1991 som inväntar skylinemotor
Opel omega caravan 2,0 16V
Opel omega MV6
Honda cr 125r 1986
Gokart med Parilla 100cc motor
Användarens profilbild
rieju4life
Svårstartad skrothög
Inlägg: 302
Blev medlem: 19 mars 2012, 16:14
Ort: svenljunga

Inlägg av rieju4life »

OverdooZ skrev:Tjenna

vad som behövs göras är relativt till hur fort man vill att moppen ska gå.
Det är alltid första steget att ha ett mål för annars vet man inte vad man ska sikta på för delar eller åtgärder.

En gra grund är alltid renoverad alt en motor i bra skick att börja greja med.

Folk har gett förslag ovan utan att veta ditt mål. Kan man alltså säga att vad som helst skulle mer eller mindre förbättre hans moppes prestanda.

Sen kan det vara bra att veta vad han har för spec nu på motorn. så man vet vart man börjar.
ska fixa mer deraljer ;)
omkörd = behöver mer trim :D

MBH4LIFE
Skriv svar