hej! nu e det så att min kompis e trött på att hans mt5:a alltid ligger bakom alla och han vill ha lite fina tips på hur man kan trimma dom och samtidigt få hyfsad skillnad på fart/kraft! och så billigt som möjligt.... har ni några erfarna tips ?? det som är med motorn så är allt orginal.. sen går den fint och är välskött! han vill att dne ska gå runt 80-90. är det något är det bara att fråga på tack!
mvh: markus
Senast redigerad av rieju4life den 23 mars 2013, 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
en 45mm cylinder gör alltid susen. Kostar typ 800 kr
SEn finns de lite bättre pipor på trimbutiken.se (underliggande) som ger en rätt bra knuff jämfört me orginal. Med med bara en 45mm cylinder och rätt bestyckning samt drev så kan han väl räkna med typ 70 km/h +-10 och ett riktigt gott acc
det är ingen ny moppe vi pratar om , en gammal luftkyld 4växlad moped,,
plugg :
luftburk
anslutningen mellan förgasaren å burken,
original cylinder extremt små portar
insug¨strypt
röret är inte grov krök,
har för mig att original ljuddämparen inte flåsar tillräckligt
bara 4 växlar
m.m
det är ingen ny moppe vi pratar om , en gammal luftkyld 4växlad moped,,
plugg :
luftburk
anslutningen mellan förgasaren å burken,
original cylinder extremt små portar
insug¨strypt
röret är inte grov krök,
har för mig att original ljuddämparen inte flåsar tillräckligt
bara 4 växlar
m.m
vadå jag skrev ju att det fanns pluggar, eller vad menar du?
det är ingen ny moppe vi pratar om , en gammal luftkyld 4växlad moped,,
plugg :
luftburk
anslutningen mellan förgasaren å burken,
original cylinder extremt små portar
insug¨strypt
röret är inte grov krök,
har för mig att original ljuddämparen inte flåsar tillräckligt
bara 4 växlar
m.m
vadå jag skrev ju att det fanns pluggar, eller vad menar du?
men om du drar pluggarna på en ny moppe så kan den gö 85 tex men en mt om du bara drar pluggarna så räkna med 50 typ..
Trimsystem till dessa finns för runt 5-600kr för komplett både rör och dämpare. En vassare cyllinder alt. portning och honing av den befintliga cyllindern. Komplettera det med en större förgasare med tillbehör samt en drevning så bör han få lite mer fart i Hondan.
HondaPojkeN skrev:
det är ingen ny moppe vi pratar om , en gammal luftkyld 4växlad moped,,
plugg :
luftburk
anslutningen mellan förgasaren å burken,
original cylinder extremt små portar
insug¨strypt
röret är inte grov krök,
har för mig att original ljuddämparen inte flåsar tillräckligt
bara 4 växlar
m.m
vadå jag skrev ju att det fanns pluggar, eller vad menar du?
men om du drar pluggarna på en ny moppe så kan den gö 85 tex men en mt om du bara drar pluggarna så räkna med 50 typ..
Men det är ju helt gratis och alltid lite fartskillnad
jadu tacopaj.... som alla vill tro så är inte dt och mt samma så snälla sluta jämför dom. kan rekommendera att porta iaf avgasporten om ni har kunskap till det sen munstycke,drev,trimrör kostar typ 500 begagnat alltid bätre men nytt men de blir ju billigare begagnat och de funkar helt ok till vardagsbruk!
dt60mxxxx skrev:jadu tacopaj.... som alla vill tro så är inte dt och mt samma så snälla sluta jämför dom.
Nu låter du ju bara som en jobbig besserwisser.
Båda motorerna är 50cc luftkylda moppemotorer, så du kan ju inte säga att dom inte är ganska lika varandra.
tacopaj gav förslag att ta bort strypningarna som första steg, vafan var problemet med det tipset?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Ta loss kröken och borra loss pluggen i cylinderporten och/eller pluggen i andra änden, och sen ( om han inte bryr sig om ljudet) så säg åt han att ta bort ljuddämparullen, det ger lite power, men låter rätt mycket mer också :/
dt60mxxxx skrev:jadu tacopaj.... som alla vill tro så är inte dt och mt samma så snälla sluta jämför dom. kan rekommendera att porta iaf avgasporten om ni har kunskap till det sen munstycke,drev,trimrör kostar typ 500 begagnat alltid bätre men nytt men de blir ju billigare begagnat och de funkar helt ok till vardagsbruk!
såklart inte MT och DT är samma sak! men någon försökte tala om att det var en "gammal fyftkyld 2 taktare med 4 växlar" -.-' NOSHIT!!!
vad som behövs göras är relativt till hur fort man vill att moppen ska gå.
Det är alltid första steget att ha ett mål för annars vet man inte vad man ska sikta på för delar eller åtgärder.
En gra grund är alltid renoverad alt en motor i bra skick att börja greja med.
Folk har gett förslag ovan utan att veta ditt mål. Kan man alltså säga att vad som helst skulle mer eller mindre förbättre hans moppes prestanda.
Sen kan det vara bra att veta vad han har för spec nu på motorn. så man vet vart man börjar.
Ägare av
Nissan 200sx s13 1991 som inväntar skylinemotor
Opel omega caravan 2,0 16V
Opel omega MV6
Honda cr 125r 1986
Gokart med Parilla 100cc motor
vad som behövs göras är relativt till hur fort man vill att moppen ska gå.
Det är alltid första steget att ha ett mål för annars vet man inte vad man ska sikta på för delar eller åtgärder.
En gra grund är alltid renoverad alt en motor i bra skick att börja greja med.
Folk har gett förslag ovan utan att veta ditt mål. Kan man alltså säga att vad som helst skulle mer eller mindre förbättre hans moppes prestanda.
Sen kan det vara bra att veta vad han har för spec nu på motorn. så man vet vart man börjar.