tja! har svårt att köra min fyrhjuling till moped nu på morgonen då det är ungefär 10 minusgrader utomhus och den står inte i garage eller nåt under natten.
men den startar ju på första kicken men motorn är kall så det går inte att dra iväg och när jag väl gör det så stannar den efter ca. 10 meter.
det kommer kall luft från avgasröret även om jag står med motorn på i över 5 minuter.
vad kan jag göra, startgas, avgasbandage? någonting som hjälper nu i kylan för att komma iväg?
Du kan ju sätta på moppen 5-10 min innan utanför! Men ta det försiktigt och varva inte upp motorn för mycket i början, då den har varit kall länge.. Det går inte väl åt motorn då!!
Den får mer soppa, som motorer brukar behöva i kyla. Vissa märks det inte på, andra måste justeras ett par gånger om året för att anpassas efter årstiden. Är den lite snålt ställd från början under sommartid kan lite kyla definitivt vara det sista stråt som behövs för att göra den okörbar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Håller med att bränsleblandningen i den kalla luften är boven.
Autochoke är inget vidare då den ofta inte är anpassad till svensk kyla.
Jag hade en scooter förra vintern o då täppte jag till luftintaget till luftburken med vante för att strypa luften vid start. Det var enda sätet att få den igång under vintern. Sen efter en minut var det bara att släppa på luften igen o åka.
Testa o skruva på luftblandningen lite oxå.
GasGas03 skrev:Håller med att bränsleblandningen i den kalla luften är boven.
Autochoke är inget vidare då den ofta inte är anpassad till svensk kyla.
Jag hade en scooter förra vintern o då täppte jag till luftintaget till luftburken med vante för att strypa luften vid start. Det var enda sätet att få den igång under vintern. Sen efter en minut var det bara att släppa på luften igen o åka.
Testa o skruva på luftblandningen lite oxå.
Tack för alla svar, funderar på detta men är det säkert att göra det här? Täppa till luftröret från början alltså?
Mopeden kommer direkt från service där de har fixat förgasaren osv så tycker att det lär vara rätt inställt?
GasGas03 skrev:Håller med att bränsleblandningen i den kalla luften är boven.
Autochoke är inget vidare då den ofta inte är anpassad till svensk kyla.
Jag hade en scooter förra vintern o då täppte jag till luftintaget till luftburken med vante för att strypa luften vid start. Det var enda sätet att få den igång under vintern. Sen efter en minut var det bara att släppa på luften igen o åka.
Testa o skruva på luftblandningen lite oxå.
Tack för alla svar, funderar på detta men är det säkert att göra det här? Täppa till luftröret från början alltså?
Mopeden kommer direkt från service där de har fixat förgasaren osv så tycker att det lär vara rätt inställt?
Ja det är ofarligt, det är som när du chokar, mer bränsle mindre luft.
okay så va ut idag, testade med handske men det resulterade i för lite luft och mopeden stängdes av helt enkelt.
värmde f.ö. upp den i typ 15 minuter innan jag började köra, då började luften ur avgasröret bli hyfsat varm. behövde dock gasa lite också annars hände inte mycket så att stå ute i 15 min på tomgång tror jag inte kommer att hjälpa..
tratthalvan skrev:okay så va ut idag, testade med handske men det resulterade i för lite luft och mopeden stängdes av helt enkelt.
värmde f.ö. upp den i typ 15 minuter innan jag började köra, då började luften ur avgasröret bli hyfsat varm. behövde dock gasa lite också annars hände inte mycket så att stå ute i 15 min på tomgång tror jag inte kommer att hjälpa..
Du får ge han mer bensin som sagt. Börja med att vrida in luftskruven lite, funkar det inte så flytta låsbrickan på nålen ett par steg nedåt. Funkar inte det heller så kan du testa köpa dig ett lågfartsmunstycke som är kanske 3-5 storlekar större än det du har nu. Då borde den starta lättare och funka mycket bättre när den är kall. Förhoppningsvis håller den sig även väl fungerande när den är varm också.
För visst är det precis i starten du har ditt problem? Inget märkbart fel när du gasar mycket, omkring toppvarv?
Eftersom den startar lätt och går fint på tomgång kan vi utgå från att soppamängden på och närmast tomgång är någorlunda korrekt. Problemen kommer när han börjar gasa och motorn belastas, och då är vi uppe i trottelnålens reglerområde.
Så som sagt: Steg ett är att flytta upp trottelnålen för att ge mer soppa i den delen av registret. Sedan får man se om det räcker eller vidare justeringar behövs.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.