kall motor

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

tratthalvan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 219
Blev medlem: 1 augusti 2012, 13:04
Ort: Sundsvall

kall motor

Inlägg av tratthalvan »

tja! har svårt att köra min fyrhjuling till moped nu på morgonen då det är ungefär 10 minusgrader utomhus och den står inte i garage eller nåt under natten.

men den startar ju på första kicken men motorn är kall så det går inte att dra iväg och när jag väl gör det så stannar den efter ca. 10 meter.

det kommer kall luft från avgasröret även om jag står med motorn på i över 5 minuter.

vad kan jag göra, startgas, avgasbandage? någonting som hjälper nu i kylan för att komma iväg?
GuZt4v
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 439
Blev medlem: 24 september 2011, 09:29

Inlägg av GuZt4v »

ha den i värmegarage om det finns tillgängligt eller vara beredd att starta den ett tag innan så den hinner värma upp riktigt.
//GuZt4v
Bild
Danne: Bevisa vad du går för bensinballe :D

Kolla mitt Derbi projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33274
tratthalvan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 219
Blev medlem: 1 augusti 2012, 13:04
Ort: Sundsvall

Inlägg av tratthalvan »

finns tyvärr inga garage lediga där jag bor nu. men hur länge behöver man stå och värma upp den egentligen? ...
Användarens profilbild
RiejuJååhan
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 mars 2012, 08:58
Kontakt:

Inlägg av RiejuJååhan »

Du kan ju sätta på moppen 5-10 min innan utanför! Men ta det försiktigt och varva inte upp motorn för mycket i början, då den har varit kall länge.. Det går inte väl åt motorn då!! :wink:
Veterankunnig? Behöver hjälp med en Novolette som inte startar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58221
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Du får ju liksom vänta tills motorn blir lite varm innan du kör helt enkelt.

Man kan inte få motorn att gå bra när den är kall, i så fall kommer den gå skit när den blir varm
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Använd choke första stunden du kör också.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
tratthalvan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 219
Blev medlem: 1 augusti 2012, 13:04
Ort: Sundsvall

Inlägg av tratthalvan »

automatisk choke
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Flytta upp trottelnålen ett steg. Skruva ev. in luftskruven litegrann.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
tratthalvan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 219
Blev medlem: 1 augusti 2012, 13:04
Ort: Sundsvall

Inlägg av tratthalvan »

Erik_ skrev:Flytta upp trottelnålen ett steg. Skruva ev. in luftskruven litegrann.
Vad händer då som ska hjälpa?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Den får mer soppa, som motorer brukar behöva i kyla. Vissa märks det inte på, andra måste justeras ett par gånger om året för att anpassas efter årstiden. Är den lite snålt ställd från början under sommartid kan lite kyla definitivt vara det sista stråt som behövs för att göra den okörbar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
GasGas03
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 9 december 2012, 11:43
Ort: Norrköping

Inlägg av GasGas03 »

Håller med att bränsleblandningen i den kalla luften är boven.
Autochoke är inget vidare då den ofta inte är anpassad till svensk kyla.
Jag hade en scooter förra vintern o då täppte jag till luftintaget till luftburken med vante för att strypa luften vid start. Det var enda sätet att få den igång under vintern. Sen efter en minut var det bara att släppa på luften igen o åka.
Testa o skruva på luftblandningen lite oxå.
Slår man yxan i båten, får man ro som faaan..
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

Om du har avgasbandage så kommer du snabbare få upp värmen i röret iaf :)

Men starta, sen går du in i 10-15min :)
tratthalvan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 219
Blev medlem: 1 augusti 2012, 13:04
Ort: Sundsvall

Inlägg av tratthalvan »

GasGas03 skrev:Håller med att bränsleblandningen i den kalla luften är boven.
Autochoke är inget vidare då den ofta inte är anpassad till svensk kyla.
Jag hade en scooter förra vintern o då täppte jag till luftintaget till luftburken med vante för att strypa luften vid start. Det var enda sätet att få den igång under vintern. Sen efter en minut var det bara att släppa på luften igen o åka.
Testa o skruva på luftblandningen lite oxå.
Tack för alla svar, funderar på detta men är det säkert att göra det här? Täppa till luftröret från början alltså?

Mopeden kommer direkt från service där de har fixat förgasaren osv så tycker att det lär vara rätt inställt?
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

tratthalvan skrev:
GasGas03 skrev:Håller med att bränsleblandningen i den kalla luften är boven.
Autochoke är inget vidare då den ofta inte är anpassad till svensk kyla.
Jag hade en scooter förra vintern o då täppte jag till luftintaget till luftburken med vante för att strypa luften vid start. Det var enda sätet att få den igång under vintern. Sen efter en minut var det bara att släppa på luften igen o åka.
Testa o skruva på luftblandningen lite oxå.
Tack för alla svar, funderar på detta men är det säkert att göra det här? Täppa till luftröret från början alltså?

Mopeden kommer direkt från service där de har fixat förgasaren osv så tycker att det lär vara rätt inställt?
Ja det är ofarligt, det är som när du chokar, mer bränsle mindre luft.
tratthalvan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 219
Blev medlem: 1 augusti 2012, 13:04
Ort: Sundsvall

Inlägg av tratthalvan »

okay så va ut idag, testade med handske men det resulterade i för lite luft och mopeden stängdes av helt enkelt.

värmde f.ö. upp den i typ 15 minuter innan jag började köra, då började luften ur avgasröret bli hyfsat varm. behövde dock gasa lite också annars hände inte mycket så att stå ute i 15 min på tomgång tror jag inte kommer att hjälpa..
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

tratthalvan skrev:okay så va ut idag, testade med handske men det resulterade i för lite luft och mopeden stängdes av helt enkelt.

värmde f.ö. upp den i typ 15 minuter innan jag började köra, då började luften ur avgasröret bli hyfsat varm. behövde dock gasa lite också annars hände inte mycket så att stå ute i 15 min på tomgång tror jag inte kommer att hjälpa..
Du får ge han mer bensin som sagt. Börja med att vrida in luftskruven lite, funkar det inte så flytta låsbrickan på nålen ett par steg nedåt. Funkar inte det heller så kan du testa köpa dig ett lågfartsmunstycke som är kanske 3-5 storlekar större än det du har nu. Då borde den starta lättare och funka mycket bättre när den är kall. Förhoppningsvis håller den sig även väl fungerande när den är varm också.

För visst är det precis i starten du har ditt problem? Inget märkbart fel när du gasar mycket, omkring toppvarv?
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Eftersom den startar lätt och går fint på tomgång kan vi utgå från att soppamängden på och närmast tomgång är någorlunda korrekt. Problemen kommer när han börjar gasa och motorn belastas, och då är vi uppe i trottelnålens reglerområde.

Så som sagt: Steg ett är att flytta upp trottelnålen för att ge mer soppa i den delen av registret. Sedan får man se om det räcker eller vidare justeringar behövs.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar