Derbi, Piaggio motorn renovering

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Baszs
Svårstartad skrothög
Inlägg: 292
Blev medlem: 19 september 2012, 15:23
Ort: Kalmar

Derbi, Piaggio motorn renovering

Inlägg av Baszs »

Finns det några smidiga guider för piaggio motorn? (Derbi) Jag har sökt lite och utan svar. Vill försäkra mig på lite grejer så inte jag förstör för mig.. Så om ni håller på någon guide eller video så länka tack! :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Om jag fattat det rätt skall du alltså renovera motorn?

* Hur långt har mopeden gått? Har något bytts i motorn vad du det?

Det du kan "renovera / byta " är:

* Kolvkit.
* Ny topplocks / cylinder fots packning.
* Byta växellåds olja.
* Rengöra luftfiltret om det behövs.
* Byta kylar vatten och fylla på med ny glykol osv.

Det som du vet redan gjorts som jag skrivit ner behöver du ju då inte göra.

Men det beror helt på hur långt den gått, brukar stå i din service bok / manual vad som behövs bytas vid vilket miltal!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Vad är de du ska byta? Kan göra guider om du vill!
Renoverar själv delar av motorn just nu!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Baszs
Svårstartad skrothög
Inlägg: 292
Blev medlem: 19 september 2012, 15:23
Ort: Kalmar

Inlägg av Baszs »

Roxxen96 skrev:Om jag fattat det rätt skall du alltså renovera motorn?

* Hur långt har mopeden gått? Har något bytts i motorn vad du det?

Det du kan "renovera / byta " är:

* Kolvkit.
* Ny topplocks / cylinder fots packning.
* Byta växellåds olja.
* Rengöra luftfiltret om det behövs.
* Byta kylar vatten och fylla på med ny glykol osv.

Det som du vet redan gjorts som jag skrivit ner behöver du ju då inte göra.

Men det beror helt på hur långt den gått, brukar stå i din service bok / manual vad som behövs bytas vid vilket miltal!
Tänkte mer på och plocka ner/plocka ihop en piaggio motor, exakt som hassse har gjort med en am6a. Och för att jag vill plocka ner den är ju för att det har kommit massa skit ner i vevhuset men jag vet inte om det är så farligt mycket ändån. Har gjort allt det där som du skrev uppe.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

http://www.garagego.se/forum/guider/cro ... motorerna/
Detta är för Derbi EBS-motor, du har väl D50BO, men det skiljer inte mycket i klyvningsväg.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Baszs
Svårstartad skrothög
Inlägg: 292
Blev medlem: 19 september 2012, 15:23
Ort: Kalmar

Inlägg av Baszs »

CaToXXo skrev:http://www.garagego.se/forum/guider/cro ... motorerna/
Detta är för Derbi EBS-motor, du har väl D50BO, men det skiljer inte mycket i klyvningsväg.
Taaack
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

tänker du byta vev? sa du att du har klyft en am6a tidigare? (snabbläste igenom allt bara) så är det nästan exsakt samma då AM6, ebe05 och ebs liknar väldigt mycket inuti
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Baszs
Svårstartad skrothög
Inlägg: 292
Blev medlem: 19 september 2012, 15:23
Ort: Kalmar

Inlägg av Baszs »

saile96 skrev:tänker du byta vev? sa du att du har klyft en am6a tidigare? (snabbläste igenom allt bara) så är det nästan exsakt samma då AM6, ebe05 och ebs liknar väldigt mycket inuti
heh... Jag sa, exakt som hassse har gjort med en am6a och att det är skit i vevhuset
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 459
Blev medlem: 11 juni 2011, 23:10

Inlägg av Nicke_95 »

När det ändå snackas om klyvning har jag problem med att klyva ebs motorn då axeln till drevet inte vill åka ut alltså den sitter bonfast har bankat försökt bänt har gjort allt men den vill inte lossna :(
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

Nicke_95 skrev:När det ändå snackas om klyvning har jag problem med att klyva ebs motorn då axeln till drevet inte vill åka ut alltså den sitter bonfast har bankat försökt bänt har gjort allt men den vill inte lossna :(



det e bara att banka försiktigt på drevaxeln sen när då fått en springa så tar du en skruvmejsel och bänder FÖRSIKTIGT isär blockhalvorna :wink:
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
SmNils
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 6 oktober 2015, 09:48
Ort: Sundsvall

Inlägg av SmNils »

saile96 skrev:
Nicke_95 skrev:När det ändå snackas om klyvning har jag problem med att klyva ebs motorn då axeln till drevet inte vill åka ut alltså den sitter bonfast har bankat försökt bänt har gjort allt men den vill inte lossna :(



det e bara att banka försiktigt på drevaxeln sen när då fått en springa så tar du en skruvmejsel och bänder FÖRSIKTIGT isär blockhalvorna :wink:
Helst ska man låta bli att bända isär blockhalvorna då man lätt kan skada motorblocket och få en oljeläcka/ tappa kompression. 8)
Derbi Senda sm xtreme 07

Polis: den här moppen går ju i 80
Person: HAHAHA, vågade du inte gasa mer?
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

SmNils skrev:
saile96 skrev:
Nicke_95 skrev:När det ändå snackas om klyvning har jag problem med att klyva ebs motorn då axeln till drevet inte vill åka ut alltså den sitter bonfast har bankat försökt bänt har gjort allt men den vill inte lossna :(



det e bara att banka försiktigt på drevaxeln sen när då fått en springa så tar du en skruvmejsel och bänder FÖRSIKTIGT isär blockhalvorna :wink:
Helst ska man låta bli att bända isär blockhalvorna då man lätt kan skada motorblocket och få en oljeläcka/ tappa kompression. 8)
För och inte tala om styrningarna som lätt går sönder om man använder den metoden. Det finns billiga verktyg att köpa på Biltema som funkar utmärkt!

http://www.biltema.se/sv/bil---mc/verkt ... 000019463/

Ett sånt här använder jag när jag klyver och renoverar just Derbi motorer.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Baszs, du sa att du hade fått smuts i vevhuset men inte trodde att det var farligt mycket.

Om du ändå har plockat isär rätt mycket så kan det vara värt tiden att se till att vevhuset är rent också. Det blir en del extrajobb, men det är skönt att veta att motorn är felfri och slippa oroa sig för ras.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

ja bara en fotnot
Inlägget är från 2012 sååå vet ej om baszs är aktiv :lol:
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Hahaha! :lol:
SmNils har ju lyckats med finaste bumpen på länge, jag tänkte inte på datumet :P Det tyder ju iofs på att sökfunktionen har använts, vilket är härligt att se ;)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Skriv svar