Skit svårt att köra på bakhjulet

Har du frågor kring stunting, ställ dom här!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Skit svårt att köra på bakhjulet

Inlägg av rasmusborg »

Hej

Har en HELT original slö Yamaha Slider och har övat på bakhjulet i 2 veckor varav 1 timme varje dag. Men får fortfarande bara upp den, kan inte köra en meter på bakhjulet. Får inte upp den när jag har en fot på tolvan och den andra på passagerarens fotplats. Den reser sig kanske 10 cm. Går inte heller sittandes, lyfter bara 5 cm då. när jag har båda fötterna längst ut på tolvan och knäskålarna längst bak på sadeln så får jag upp den ibland.

Börjar bli så J*VLAAAAA förbannad nu. Vill bara kasta iväg moppeskiten. Den SKA vara original. Eller bara den inte går över 51 km/h. Hur fan ska jag bära mig åt :!: :?: :!: :?: :!:
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

Känn efter där du får själva draget, när du känner att du får draget ska du tänka dig att du ska rycka bakåt så mycket du kan och inte uppåt. Var även beredd med bakbromsen.
stuuntar´n
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 februari 2012, 18:02

Inlägg av stuuntar´n »

byt vikter komma bli stor förendring
gjorde det iaf för mig
kan du gasa fullt har du trimmat för lite...

don´t drink and drive because you can spill...
Användarens profilbild
Robbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 156
Blev medlem: 20 maj 2012, 14:15
Ort: Helsingborg

Inlägg av Robbe »

Du ska inte bara rycka utan kasa bak fort med röven samtidigt som du rycker. När du fått upp moppen till balanspunkten flyttar du fram röven igen ;) Funkade för mig när jag var nybörjare =)
Ännu en stolt moppebög på tsr! =)
Användarens profilbild
slider_Alex
Avstängd
Inlägg: 487
Blev medlem: 15 oktober 2011, 15:19
Ort: Stockholm

Inlägg av slider_Alex »

du måste vänta o dra tills du känner att axxet kommer :)
Om man kan gasa fullt....då har man trimmat för lite...

Mitt projekt; http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=35133
TuZx skrev:
david96 skrev:all i say biltema värmetålig färg <3 håller i evigheter
aa tills man kör med det :P
Användarens profilbild
HugoTolagen
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 21 september 2012, 13:09

Inlägg av HugoTolagen »

Fixa accet genom att byta vikter och kopplingsfjädrar så ska du se på fan!
MaxKurtti
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 maj 2012, 19:48

Inlägg av MaxKurtti »

Höj bränslenålen till högsta, gjorde de på min aerox o efter de va de inga problem att få upp den!
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Ryck när den effektkurvan börjar komma. Låter som du rycker för tidigt. Byt till hårdare kopplingsfjädrar så ska det nog gå lättare.
Användarens profilbild
Robbdog
Elmoped
Inlägg: 122
Blev medlem: 23 april 2012, 18:01
Ort: Jakobstad, FINLAND

Inlägg av Robbdog »

Stryp av den! :)
vitneos
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 3 oktober 2012, 22:34

Inlägg av vitneos »

vikter och hårdare kopplings fjädrar! :)
VITNeos
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Saken är den att när jag känner att effekt kurvan kommer och jag försöker rycka upp moppen så känner jag att antingen faller åt vänster eller höger (på grund av dålig balans). Förstår inte heller hur vissa menar att man ska "kasta bak röven" så den åker upp lättare. För när jag ska prova sittandes så reser jag mig kanske 10-15 cm upp från sadeln och trycker ner dämparen sen försöker jag kasta mig bakåt så att den då ska åka upp lättare men den liksom reser sig fortfarande bara 5 cm.

Vart ska man ha blicken när man kör då?
För jag kollar ner väldigt mycket på moppens framhjul/styret men man kanske ska ha blicken framåt?

Sen har jag hört att det är enklare ifall man har en höjningssats också. Om man även köper högre styre blir det lättare då?
För nu när jag står på sadeln och ska få upp den så måste jag böja ryggen skit mycket för att hålla i styret, tänkte ifall man har högre så blir man ju lite rakare i ryggen men jag kanske tänker fel?

Sen det där med kopplingsfjädrar och vikter, ni som har en Slider i original skick förutom att ni då har bytt vikter och fjädrar, kan ni tala om vad ni har för hårdhet på fjädrarna och vad för vikt på variatorvikterna?

Min dröm har varit att köra på bakhjulet och måste förverkliga den, dock så får jag inte trimma det var därför jag köpte en Slider för många sa att man kunde stunta med en sådan original.

Tacksam för svar! :)
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
HugoTolagen
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 21 september 2012, 13:09

Inlägg av HugoTolagen »

Blicken eller styre spelar inte någon stor roll, kanske nudebar. Efter som dom oftare är lägre så får du ju mer att rycka i.

Du ska nog ha gula kopplingsfjädrar och inte för lätta vikter. Med tanke på att du inte har bytt avgasrör så måste du inte gå ner så mycket för Yamaha är duktiga på att bygga moppar med grymt acc vid leverans.

När du ska rycka så gäller det att först trycka fram kroppen som att du ska rycka hårt. Sen när effektkurvan kommer ska du rycka/åka bak och trycka ner rumpa och ben. När du kommer upp hela vägen är det viktigt att du "tappar" med bakbromsen så att du inte stegrar över. Sen möta med gasen för att hålla dig kvar där uppe. ;)

När du känner att du börjar luta så är det bara att balansera genom att balansera med benen och i princip hela underkroppen. Sen efter ett tag har du nog fått till balansen och då är det bara att fortsätta och njuta av riden!

;)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

En sak jag vet är att håll blicken framåt! INTE på hjulet eller marken nära utan typ 200m bort då får du bättre balans!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

--> http://www.twostrokerider.se/stuntskola-del-1/ <--

här är en guide som jag tror du kan ha nytta av. Lycka till och kör försiktigt :wink: 8)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 3 november 2010, 11:45

Inlägg av some guy »

dra i dig ett pack camel gula, sen är det bara köra <3 :3
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Användarens profilbild
tompa221
Avstängd
Inlägg: 423
Blev medlem: 13 april 2012, 20:28
Ort: Partille

Inlägg av tompa221 »

rasmusborg skrev:Saken är den att när jag känner att effekt kurvan kommer och jag försöker rycka upp moppen så känner jag att antingen faller åt vänster eller höger (på grund av dålig balans). Förstår inte heller hur vissa menar att man ska "kasta bak röven" så den åker upp lättare. För när jag ska prova sittandes så reser jag mig kanske 10-15 cm upp från sadeln och trycker ner dämparen sen försöker jag kasta mig bakåt så att den då ska åka upp lättare men den liksom reser sig fortfarande bara 5 cm.

Vart ska man ha blicken när man kör då?
För jag kollar ner väldigt mycket på moppens framhjul/styret men man kanske ska ha blicken framåt?

Sen har jag hört att det är enklare ifall man har en höjningssats också. Om man även köper högre styre blir det lättare då?
För nu när jag står på sadeln och ska få upp den så måste jag böja ryggen skit mycket för att hålla i styret, tänkte ifall man har högre så blir man ju lite rakare i ryggen men jag kanske tänker fel?

Sen det där med kopplingsfjädrar och vikter, ni som har en Slider i original skick förutom att ni då har bytt vikter och fjädrar, kan ni tala om vad ni har för hårdhet på fjädrarna och vad för vikt på variatorvikterna?

Min dröm har varit att köra på bakhjulet och måste förverkliga den, dock så får jag inte trimma det var därför jag köpte en Slider för många sa att man kunde stunta med en sådan original.

Tacksam för svar! :)
OM du har råd köp http://www.twostroke.se/product.asp?product=22804
Får du inte den upp då är du keff och kommer aldrig lyckas.
Perra.S skrev:
potog skrev: Tror dom menar höjden på själva porten. så man vet hur länge porten kommer att vara uppe.


Kommer nog inte avslöja massa för då kommer inte vi som sysslar med sånt här ha några "Jobb" men visst kan man förklara men kommer nog inte säga allt :P
Seriöst, är du ens på riktigt?
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

some guy skrev:dra i dig ett pack camel gula, sen är det bara köra <3 :3
Bjude du på paketet då? :D <33
tompa221 skrev:OM du har råd köp http://www.twostroke.se/product.asp?product=22804
Får du inte den upp då är du keff och kommer aldrig lyckas.
Får inte trimma, annars hade jag köpt den. Men moppen får inte gå en kilometer över 50 km/h så kan inte köpa den tyvärr. :(


Beställer ett par kopplingsfjädrar då så får man hoppas det går bättre då. Tack för länken tacopaj
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Skriv svar