TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: april 11, 2011

Stuntskola Del 1

TSR's Stuntskola Del 1

Första delen i Mxabbe´s och andersjohansson93´s Stuntskola. Del 1 handlar om det som är grunden till all stunting. Köra på bakhjulet.

Val av stuntmoppe.
Det går att stunta med alla moppar det handlar bara om teknik visst vissa är svårare än andra men det går med lite vilja. Men här är några vanliga stuntmoppar: Aerox, Slider, Neos, Blaster, Snake, Typhoon,Beta ark, Beta rr, Ch racing, Yamaha DT och många många fler.

Så får du lättast upp moppen på bakhjulet.
Vi börjar med scoter: Du kan börja med att hitta det varvtal där moppen drar som mest. När du har hittat det kan du gasa till strax innan det varvtalet och när du kommer till det varvtalet rycker du till med kroppen och va beredd med bakbromsen. Med crossmoppe är det nästan samma sak skillnaden är att du kan gasa upp den till det varvtalet du själv vill och sedan släppa ut kopplingen samtidigt
som du rycker till. Oftast är det lite lättare att få upp en crossmoppe om den är original om mopeden är trimmad är det inte någon större skillnad.

Tips nummer 1
Bli vän med bakbromsen.

När du kör på bakhjulet är bakbromsen din bästa vän. Så ett tips är att lära dig känna den väl för det kommer underlätta bakhjulsåkandet. För er som inte förstår vad bakbromsen ska vara bra för ska jag förklara det. Bakbromsen använder du när håller på att åka över på fel sida av balanspunkten då
bromsar du till lite för att inte moped ska slå över. Så lär dig känna den genom att gå upp på bakhjulet och sedan dra in bromsen. Gör så tills du känner att du har kontroll över bromsen och vet när den tar.

BILD
Kroppsvikten bakåt blicken framåt = (korrekt).

dsc0046n_578

BILD
kroppsvikten framåt blicken mot mopeden = (fel)

dsc0047ac_578
Tips nummer 2
Blicken och kroppsvikten.

När man börjar köra på bakhjulet är det lätt att man har blicken fel. Oftast tittar man på framhjulet eller liknande och det gör att det blir betydligt svårare att köra långt. Det är precis som när man ska hoppa högt då ska man titta uppåt för att kroppen går det man kollar. Likadant är det när det gäller stunting vad du än ska göra så ska du ha blicken dit du ska och inte på mopeden. Till exempel om du ska köra långt på bakhjulet så ska du fokusera dig på något som är så långt bort som möjligt det underlättar. När du är duktig på att stunta spelar blicken inte en jätte stor roll men när du är nybörjare kan det hjälpa en hel del.Kroppsvikten är en stor del i grunden till att kunna köra långt på bakhjulet. Hitta ett ställer för fötter och rumpa som är bekvämt och känns bra för dig. Inte för långt bak och inte för långt fram ett mellanting.

Prova många olika ställningar på mopeden för att hitta något som passar dig. En sak som är väldigt viktig när du ska tänka på kroppsvikten är att du ska INTE luta dig framåt för då måste framhjulet upp högre och det blir svårare att hålla den uppe och lättare att du stegrar över. Det kan vara lite läskigt i början men när du väl lärt dig inser du att det är mycket enklare.

För och nackdel
Det du bör veta när du börjar stunta är att man måste lägga ner mycket tid och pengar för det blir en del krascher. För att bli riktigt bra måste man öva öva och öva. För vissa tar det lång tid att lära sig för vissa går det jätte fort. Men ALLA kan lära sig stunta även om det känns hopplöst i början så är det möjligt.

Sammanfattning
-Alla kan lära sig stunta
-Moppen spelar ingen roll
-Öva öva öva
-Ge aldrig upp
-Kroppsvikt
-Blick
-Balansera med bakbromsen

//Mxabbe & andersjohansson93

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram