Den blurrar och har sig:/

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Den blurrar och har sig:/

Inlägg av Krallzen »

Hej twostrokeriders! Det är så att jag har nyss bytt till en 70cc metrakit handmade och turbokit rör. Iaf så måste man ju byta munstycke då. Så jag har ju köpt ett stycke munstycken och testat mig fram och till fråga är jag bytte till 114 och då gick den bra "braap brappp braaaap -- bööööö sen så tryckte jag in chocken så gick den galant, och då behöver jag ett större munstycke tänkte jag så jag gick mig och köpte ett 116 och 118. testade först 118 och då vart det för mycket. och när jag testade 116 så blurrade den hela tiden och ville inte acca.. kan 2 storlekar göra så mycket? 114 gick ganska bra på låg acc men sen böade den bara. 116 så ville den inte röra sig? måste jag köpa ett 115 och testa eller måste jag fippla med luftskruven när jag har 114?

Tacksam för svar! Hoppas det inte är mycket stavfel och ni förstår! :)
'
Rieju mrx 06-
Metrakit handmade 70cc
Orginal förgasare
Turbo kit lacada
Orginal luftburk
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 746
Blev medlem: 3 oktober 2011, 19:38
Ort: Åkersberga

Inlägg av robb4n »

Har du justerat lufskruven? Gör det isånnafall.
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

ROBBAN_Derbi. Det har jag inte gjort. Ska jag skruva in den eller ut?
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Krallzen skrev:ROBBAN_Derbi. Det har jag inte gjort. Ska jag skruva in den eller ut?
Grundinställningen är 1,5 var efter att man har skruvat in den helt :lol:

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

TheGrimReaper skrev:
Krallzen skrev:ROBBAN_Derbi. Det har jag inte gjort. Ska jag skruva in den eller ut?
Grundinställningen är 1,5 var efter att man har skruvat in den helt :lol:
Jaha! Jag vette fan om jag ska röra luftskruven eller om jag ska åka och köpa en storlek större!! :/ Vad tror du?
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Krallzen skrev:
TheGrimReaper skrev:
Krallzen skrev:ROBBAN_Derbi. Det har jag inte gjort. Ska jag skruva in den eller ut?
Grundinställningen är 1,5 var efter att man har skruvat in den helt :lol:
Jaha! Jag vette fan om jag ska röra luftskruven eller om jag ska åka och köpa en storlek större!! :/ Vad tror du?
Har du inte rört luftskruven för så ska den gå ganska bra utan att röra den.

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

TheGrimReaper skrev:
Krallzen skrev:
TheGrimReaper skrev: Grundinställningen är 1,5 var efter att man har skruvat in den helt :lol:
Jaha! Jag vette fan om jag ska röra luftskruven eller om jag ska åka och köpa en storlek större!! :/ Vad tror du?
Har du inte rört luftskruven för så ska den gå ganska bra utan att röra den.
Har inte rört den. Konstigt att 2 storlekar kan göra så mycket? 114 så går den "typ" så här. braap braaap växlar till tvåan braaap sen bööööböhöööö. 116 så rör den nästan inte sig..
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^
Inlägg: 342
Blev medlem: 26 april 2012, 18:37
Ort: härnösand

Inlägg av chrillez »

om du har 12 mm förgasare så brukar lågfart vara för litet och då kan man typ bara ha luft skruven ute ett kvartsvarv :S så prova det min kompis vart det så för och mig ;)
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

chrillez skrev:om du har 12 mm förgasare så brukar lågfart vara för litet och då kan man typ bara ha luft skruven ute ett kvartsvarv :S så prova det min kompis vart det så för och mig ;)
Det kan inte va luftskruven? .....
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^
Inlägg: 342
Blev medlem: 26 april 2012, 18:37
Ort: härnösand

Inlägg av chrillez »

kan det visst var när något får för mycket luft så går de båååååååååå bååååååååå du kan ju prova iallafall men om det ör sport 70 så borde typ 98 102 räcka ;)
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

chrillez skrev:kan det visst var när något får för mycket luft så går de båååååååååå bååååååååå du kan ju prova iallafall men om det ör sport 70 så borde typ 98 102 räcka ;)
Okej. det är en metrakit handmade 70cc.
Användarens profilbild
Löfarn
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 februari 2012, 20:48

Inlägg av Löfarn »

Ställ trottelnålen, ta det som var för litet och flytta ner clipset nåt snäpp på nålen
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

Löfarn skrev:Ställ trottelnålen, ta det som var för litet och flytta ner clipset nåt snäpp på nålen
Du menar storlek 114 alltså? Jag ska ut och testa, kommer med resultat senare! :)
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

Konstigt hmm. Drog på stl 114 idag körde en runda, efter halvgas på alla växlar utom 1an så böar den bara ihop! Lägger jag i choken så går den förbannat bra. Tändstiftet är mörkgrå,svart,brunt. Har provat alla lägen på nålen, inge märkbart. SNÄLLA HJÄLP <33 :D
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^
Inlägg: 342
Blev medlem: 26 april 2012, 18:37
Ort: härnösand

Inlägg av chrillez »

chocken gör så den får mindre luft och mindre soppa och stift ska vara gyllen brunt ;) så sätt nålen som vanligt och sätt på typ 110 munstycke och sen prova luft skruven typ ett kvarts varv !
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

chrillez skrev:chocken gör så den får mindre luft och mindre soppa och stift ska vara gyllen brunt ;) så sätt nålen som vanligt och sätt på typ 110 munstycke och sen prova luft skruven typ ett kvarts varv !
Okej får testa det! Jag satt på 102 eller 103 nyss. Den går jätte fint på höga varv, men inte på låga varv och när man varvar på tomgången så vill den typ strypa på dem sista varven :S? för stort eller för litet munstycke? Går sämre när jag har choken i ?
stalkerr__
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 29 juli 2012, 16:26

Inlägg av stalkerr__ »

Krallzen skrev:
chrillez skrev:chocken gör så den får mindre luft och mindre soppa och stift ska vara gyllen brunt ;) så sätt nålen som vanligt och sätt på typ 110 munstycke och sen prova luft skruven typ ett kvarts varv !
Okej får testa det! Jag satt på 102 eller 103 nyss. Den går jätte fint på höga varv, men inte på låga varv och när man varvar på tomgången så vill den typ strypa på dem sista varven :S? för stort eller för litet munstycke? Går sämre när jag har choken i ?
Har du bytt lågfarts munstycke? Och bööar den bara på låga varv / dör på tomgång så är det att den får för mycket luft..
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

stalkerr__ skrev:
Krallzen skrev:
chrillez skrev:chocken gör så den får mindre luft och mindre soppa och stift ska vara gyllen brunt ;) så sätt nålen som vanligt och sätt på typ 110 munstycke och sen prova luft skruven typ ett kvarts varv !
Okej får testa det! Jag satt på 102 eller 103 nyss. Den går jätte fint på höga varv, men inte på låga varv och när man varvar på tomgången så vill den typ strypa på dem sista varven :S? för stort eller för litet munstycke? Går sämre när jag har choken i ?
Har du bytt lågfarts munstycke? Och bööar den bara på låga varv / dör på tomgång så är det att den får för mycket luft..
Nej har inte bytt lågfarts munstycke, jag tror att det är 45 eller 35 "lågfartsmunstycke". Så jag ska skruva in eller ut luftskruven? Den dör INTE på tomgång, ganska så jämn och fin tomgång.
stalkerr__
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 29 juli 2012, 16:26

Inlägg av stalkerr__ »

Krallzen skrev:
stalkerr__ skrev:
Krallzen skrev: Okej får testa det! Jag satt på 102 eller 103 nyss. Den går jätte fint på höga varv, men inte på låga varv och när man varvar på tomgången så vill den typ strypa på dem sista varven :S? för stort eller för litet munstycke? Går sämre när jag har choken i ?
Har du bytt lågfarts munstycke? Och bööar den bara på låga varv / dör på tomgång så är det att den får för mycket luft..
Nej har inte bytt lågfarts munstycke, jag tror att det är 45 eller 35 "lågfartsmunstycke". Så jag ska skruva in eller ut luftskruven? Den dör INTE på tomgång, ganska så jämn och fin tomgång.
Utåt för mer luft, innåt för mer soppa! ;) håll koll på hur många varv du skruvar ifall att du måste skruva tillbaks sen..
Lågfartet räcker!
Användarens profilbild
ET.sm
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 469
Blev medlem: 29 maj 2011, 22:24
Ort: UMEÅ

Inlägg av ET.sm »

Även fast du har rätt så stora munstycken, testa luftskruven ifall du inte redan har gjort de förstås,
Men skulle nog tippa på en större förgasare!, visst de går med 12mm eller vad du nu har, men en större skulle inte skada!, går ännu bättre då,
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

ET.sm skrev:Även fast du har rätt så stora munstycken, testa luftskruven ifall du inte redan har gjort de förstås,
Men skulle nog tippa på en större förgasare!, visst de går med 12mm eller vad du nu har, men en större skulle inte skada!, går ännu bättre då,
Jag ändrade clipset till längst upp och nu går den ganska så bra! blöddrar lite på låga varva men när den kommer upp i varv så går den förbannat bra! Jag har 16mm orginal. Det står att man inte behöver byta förgasare på denna cylinder. Luftskruven ska jag försöka fippla med imorgon. Stiftet är fortfarande grått/svar.
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Orkade inte riktigt läsa igenom alla, såg dock en del fel jag tänkte rätta. Choken släpper in extra mycket bensin men det gör ingen större skillnad på de högre varven då choken inte har någon nål brukar det inte vara något större munstycke. Samma sak med nålen så gör den mest skillnad på de lägre varven, det som gör i stort sett allt på de höga varven är hudvudmunstycket.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

k-skåpet skrev:Orkade inte riktigt läsa igenom alla, såg dock en del fel jag tänkte rätta. Choken släpper in extra mycket bensin men det gör ingen större skillnad på de högre varven då choken inte har någon nål brukar det inte vara något större munstycke. Samma sak med nålen så gör den mest skillnad på de lägre varven, det som gör i stort sett allt på de höga varven är hudvudmunstycket.
Alltså på höga varven på alla växlar rullar den jätte bra. Bra ljud allt! Men på låga varven när man ska köra iväg så blöddrar den bara :S :)
Chrille977
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 augusti 2012, 03:20
Ort: Stockholm

Inlägg av Chrille977 »

Hehe ändå samma sak med min, hade dragen plug så den böade hela tiden, jag drog in chocken så gick den bra. Köpte senare ett större munstycke och det blev ännu värre så satte dit original munstycket igen och då fungerade det gallant.
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

Chrille977 skrev:Hehe ändå samma sak med min, hade dragen plug så den böade hela tiden, jag drog in chocken så gick den bra. Köpte senare ett större munstycke och det blev ännu värre så satte dit original munstycket igen och då fungerade det gallant.
haha ja så är det för mig också. 114 gick ganska så bra med choke i. 103 gick dubbelt så bättre :P
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

Nu är jag rädd för att den ska skära, för jag tror att jag har för litet munstycke på. Men tändstiftet är inte vitt. det är grått-svart.
16rieju16
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 juni 2011, 18:48

Inlägg av 16rieju16 »

Jag har ett liknande problem på min Rieju.
är dessa symptom något du märkt?
* antingen går den bra på låga varv och kasst på höga, den liksom bööar (varvar inget) på dom låga varven. man kommer knappt iväg.
* eller så går den bra på låga men då låter det som att den "pepprar" på fullgas, chokar man så går den rent igen.

fattar inte vad som är fel , ska lägga fögasaren i bensin över natten och se om det är det som behövs :)
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

16rieju16 skrev:Jag har ett liknande problem på min Rieju.
är dessa symptom något du märkt?
* antingen går den bra på låga varv och kasst på höga, den liksom bööar (varvar inget) på dom låga varven. man kommer knappt iväg.
* eller så går den bra på låga men då låter det som att den "pepprar" på fullgas, chokar man så går den rent igen.

fattar inte vad som är fel , ska lägga fögasaren i bensin över natten och se om det är det som behövs :)
Det kan ju alltid vara nå smuts i förgasaren så lägg den i bensinbad. Men det som är "fel" på min nu är att det går rent. fin på låga varv, mittemellan,höga men tändstiftet är inte oboybrunt...
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

ta och kolla att luftfiltret är fräsht å att du inte ha några styrpningar i luftboxen så den kan ta så mycket luft som den behöver.
Sedan tar du och ställer nålen i mitten läget. Efter du gjort det så skruvar du in luftskruven MAX. sen 1,5varv ut.

Sätt i ca 105 i huvudmunstycke och se till att hela förgasaren är ren.
Nå jävla bensinbad hjälper INTE då den endåså badas i det dagligen! Vissa säger att man ska ha förtunning eller t-röd. Jag säger tryckluft för hela slanten med lite breakcleaner om du vill det.

Sen kollar du att den har en stabil tomgång, om inte så har du tjuvluft (högst otroligt).
Sedan tar du å puttrar iväg på en liten sväng.
OBS. Märker du att avgasröret blir skitvarmt och den verkar vara riktigt svag på låga varv å piper iväg som fan på höga. Åk inte nå längre för då går den snålt.

Om den skulle mot förmodan gå fett, dvs om du åker ett tag på fullgas under effektregistret och den börjar hacka å bluddra, så pröva byta till mindre.

Varför jag säger åt dig att ställa nålen och luftskruven såhär? Det är standard inställningar på en förgasare och bör vara så medans man grovinställer huvudmunstycket.

Kom tillbaka när du gjort detta.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Hänvisar till det som 2stroke4ever skrev, samt att TA BORT LUFTBURKEN, sätt dit ett öppet filter så ska du se att den blir mycket lättare att ställa in.
Ofta kan du inte köra 70cc med luftburk, just för att den behöver mer syre.

Guide justera förgasare: http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

2stroke4ever skrev:ta och kolla att luftfiltret är fräsht å att du inte ha några styrpningar i luftboxen så den kan ta så mycket luft som den behöver.
Sedan tar du och ställer nålen i mitten läget. Efter du gjort det så skruvar du in luftskruven MAX. sen 1,5varv ut.

Sätt i ca 105 i huvudmunstycke och se till att hela förgasaren är ren.
Nå jävla bensinbad hjälper INTE då den endåså badas i det dagligen! Vissa säger att man ska ha förtunning eller t-röd. Jag säger tryckluft för hela slanten med lite breakcleaner om du vill det.

Sen kollar du att den har en stabil tomgång, om inte så har du tjuvluft (högst otroligt).
Sedan tar du å puttrar iväg på en liten sväng.
OBS. Märker du att avgasröret blir skitvarmt och den verkar vara riktigt svag på låga varv å piper iväg som fan på höga. Åk inte nå längre för då går den snålt.

Om den skulle mot förmodan gå fett, dvs om du åker ett tag på fullgas under effektregistret och den börjar hacka å bluddra, så pröva byta till mindre.

Varför jag säger åt dig att ställa nålen och luftskruven såhär? Det är standard inställningar på en förgasare och bör vara så medans man grovinställer huvudmunstycket.

Kom tillbaka när du gjort detta.
Alltså problemet är så gott som fixat. Jag hade stl 114 förut och då när jag tryckte i choken så gick den bättre, vad jag har läst så säger dom om den går bättre med choken i så får den för lite bensin, bytte till 116 då gick den ännu sämre. stl 103 gick den mycket bättre, fortfarande svart tändstift. Bytte till 96, lite blödder på låga varv "samma som 103" men med ett brunt tändstift!
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

CaToXXo skrev:Hänvisar till det som 2stroke4ever skrev, samt att TA BORT LUFTBURKEN, sätt dit ett öppet filter så ska du se att den blir mycket lättare att ställa in.
Ofta kan du inte köra 70cc med luftburk, just för att den behöver mer syre.

Guide justera förgasare: http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
Detta tror jag faktiskt inte på. För skulle det vara så att du har rätt, varför skriver dom inte det i rubriken @ twostroke.se där jag köpte cylindern? :)
Krallzen
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 september 2012, 11:43

Inlägg av Krallzen »

Nu går den väldigt fint på låga och höga varv. fin tomgång, men tändstiftet är ljus-grå,brun. Bra eller dålig färg?
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Krallzen skrev:Nu går den väldigt fint på låga och höga varv. fin tomgång, men tändstiftet är ljus-grå,brun. Bra eller dålig färg?
ljus = för snålt med bensin, brunt= bra. Svart = för mycket.

Sen är det svårt att avgöra, låter som din går mot det snåla hållet?
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Skriv svar