Borra ur skruv?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

gileraN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 7 maj 2012, 11:29

Borra ur skruv?

Inlägg av gileraN »

Drog nyss av en bult som man drar fast röret i cylindern med :evil:
Måste man borra?
Isåfall, måste cylindern lös?
Yamaha Aerox -05
Bigbore 86cc
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Du kan inte komma åt den med en polygrip och skruva ut den med den?

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Jag är lite negativ mot att borra då jag är rädd för att man ska paja gängorna i cylindern, så jag tycker att svipitt är ett bättre alternativ (Eller bultutdragare om ni står i biltemas helpdesk)

Du borrar helt enkelt ett litet hål i bulten, och sen skruvar du in pitten dit. Den är vänstergängad så när det tar emot så är det bara att skruva på så borde bulten komma ut. Sen kan du ju ha en så dålig dag att pitten går av också, och då är det väl lika bra att borra :P

Men ja, det går att borra och gänga om också
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Råka göra samma sak förra veckan och jag borra bara genom hela skruven och sen gänga om! :)
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
StruTsen_b
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 8 maj 2012, 18:53

Inlägg av StruTsen_b »

Hände mig med. Jag tog en dremel och gjorde ett spår i skruven. Sedan var det bara att ta en skruvmejsel och skruva ut den :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

svinpitt, eller vänstergängat borr är nog o rekommendera!

Vänstergängat borr, borrar åt andra håller jämfört med andra borr och kommer när du borrat ner en bit få grepp i bulten o skruva ut den. Tänk bara på o köra med ett rätt litet borr och låga varvtal! :)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Borra ett hål, sedan slå i en torx. Sedan sätter du på ett spärrhandtag, sen är den ute.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

ValoPallo skrev:Du borrar helt enkelt ett litet hål i bulten, och sen skruvar du in pitten dit. Den är vänstergängad så när det tar emot så är det bara att skruva på så borde bulten komma ut. Sen kan du ju ha en så dålig dag att pitten går av också, och då är det väl lika bra att borra :P
Nej... Det är då det är för sent att borra. Då sitter det ju en bit svinpitt mitt i skruven, och dom är gjorda av så hårt stål att borr inte biter på dom. Alltså har man förvandlat ett litet problem till ett betydligt större problem... :|

Det finns många olika orsaker till att skruvar går av, och därmed finns det också många olika metoder för att få bort den avbrutna biten. Man använder olika metoder beroende på vad skruven sitter i, om den satt fast för hårt (rostat fast) och gick av när den skulle skruvas loss, om den gick av för att den drogs åt för hårt, om man försökte dra åt den trots att den bottnade i skruvhålet, sedan beror det ju också på hur brottet ser ut, hur åtkomligt det är, vad man har för verktyg...

Mer info om exakt vad du gjorde, och bilder på skruvresterna, sedan kan vi börja fundera över vad det kan vara lämpligt att testa med.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
bencsik
Elmoped
Inlägg: 102
Blev medlem: 21 september 2011, 19:27
Ort: Åsljunga

Inlägg av bencsik »

Det allra bästa sättet är att svetsa på en mutter och sen tar man bara en ringnyckel och skruvar ut bulten ända dåliga e att man måste ha en helvetes massa muttrar innan man får ut bulten ett tips e att ha hög styrka och bränna tills muttern e full av svets
Användarens profilbild
DtSnubben
gärna till den titeln jag ville ha
Inlägg: 337
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:27

Inlägg av DtSnubben »

om det finns nog lång gänga och det nu går, så ta två muttrar och dra fast dom mot varandra, och skruva sen bara av den på den innersa muttern med en blocknyckel/skiftnyckel
U mad bro?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

bencsik skrev:Det allra bästa sättet är att svetsa på en mutter och sen tar man bara en ringnyckel och skruvar ut bulten ända dåliga e att man måste ha en helvetes massa muttrar innan man får ut bulten ett tips e att ha hög styrka och bränna tills muttern e full av svets
Yes, det är ett av de absolut bästa alternativen.

har du lite gänga som sticker ut, gänga då på en mutter lite och sen bränner du på full rulla rakt ner mot änden på skruven och fyller sedan upp hela muttern med svets. Låt det sedan svalna, halsen på skruven blir mjuk när den är varm.

det är väl M8, så vet du hur du ska köra med svetsen kan du kräma på med runt 140 ampere så bränner det ner ordentligt i skruven.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar