Sida 1 av 14

Rexxys Mopeder - Allt och lite till

Postat: 12 maj 2012, 12:39
av Rexxy
Jag tänkte göra en stor projekttråd av denna. Då jag har några mopeder så blir det lite jobbigt att ha flera olika projekttrådar. Jag slänger då ihop alla mopeder till denna tråd. Händer det något med någon moped ska jag försöka uppdatera det här med bilder och information. Det kommer att uppdateras med inlägg i tråden, alltså inte i första inlägget som ni är vana med. I första inlägget finns bara information och om blivande planer med mopparna. Hoppas att ni vill följa mig och mina renoveringar! :D

Besök gärna min hemsida!
http://rexxysmopeder.info.se/

Besök även min facebooksida och gilla!

https://www.facebook.com/RexxysMopeder



Tack till;
G-son, som orkar med mina dumma frågor...
HHR, för CDI'n och dom andra grejerna!
Sebbo, för bra kundservice!
Min flickvän, för att jag får använd hennes systemkamera!
Persson97 för rabattkoderna!
Twostroke.se


Mål;
Att ha över 30 fungerande mopeder!
Ha en moped som klarar över 140km/h
Ha en 50cc Veteranmoped som klarar över 100km/h
Köra över 100km/h med en svensksåld sachsmotor.
Ha en moped som vinner någon slags tävling på internet.
Ha en moped med minst 20 hästar.
Få bra tider på 150/201m
Få en pokal inom Topspeed. (Avser placering 1, 2 eller 3. Raspriset godkänns)

Dagens Mopeder:
Crescent F50GLX (Nybygge)
DBS Saphir (Ej komplett)
Crescent F50GLX (Komplett, startar och går)
Crescent E-type (Nästan klar)
Crescent F50 med AM6 (Komplett, under seriös trimning)
Crescent Monark 1289 (Stockholmare) (Komplett, startar och går)
Saxoped
Derbi Senda Extreme 50r - Original 50cc
Derbi Senda Extreme SM - 110cc
Beta RR50 - 50cc Racer






Crescent F50GLX . Högsta noterade hastighet; 100.0km/h
4vxl Sachs EKF

Dagens Setup:

Athena 80cc Cylinder
24mm PWK
Zündapp-pipa
Ducati Tändsystem (AM6)


Bild
Bild
Bild




Crescent Stockholmare. Högsta noterade hastighet, 50km/h.
3 vxl Sachs LFS.

Dagens Setup:
50cc Standard cylinder urpluggad och lite vässad avgasport
12mm bing
28mm krök med Fuegopipa

Framtida planer: Byta baklyktan

Bild
Bild
Bild


Crescent F50 med AM6. Högsta noterade hastighet, 133km/h
En annan åkafortmoppe! Ihopbyggd av delar som legat i hyllorna.

Setup:

Block: Minarelli AM6. Matchportat
Vev: Barikit Competition med 18mm vevtapp
Växellåda: 6 vxl original
Koppling: Originallameller med MHR fjädrar
Tändning: PVL Rotorsystem
Cylinder: Stage6 R/T 70cc
Topp:Stage6 R/T. 0,4-0,5mm Squish
Förgasareg: 28mm Stage6 R/T PWK
Insug: hemmabygge 29mm
Reeds: V-force
Rör: RC2 designad av Casal.
Ljuddämpare: Hemmabyggd


Ramen;
Ram: Crescent F50
Hjul: Bakhjul Yamaha Fs1, Suzuki K50
Framgaffel:Suzuki K50
Skärmar: F50 originalframskärm bakmonterat.
Kylare: Yamaha Aerox
Framlykta. Suzuki K50


Bild
Bild
Bild


Crescent E-type. Högsta noterade hastighet, ???km/h

En moped som inspireras lite av Caféracer motorcyklar.

Setup:

Block: Sachs KFS
Vev: Sachs originalvevparti med 42mm slaglängd
Växellåda: 3 vxl
Koppling: Originallameller med slitsade stållameller och brickor under fjädrarna
Tändning: Ducati tändsystem 12V.
Cylinder: Polini 70cc DT50mx. 45mm borr, c:a 66cc. Tuned By Rexxy
Topp: Zündapp Minitherm
Förgasareg: 24mm Stage6 R/T PWK
Insug: hemmabygge 29mm
Reeds: ????
Rör: Avstämt, varvtal ej bestämt än.
Ljuddämpare: Hemmabyggd


Ramen;
Ram: Crescent E-type
Hjul: Bakhjul E-type original. Framhjul dubbelnocksnav ifrån Yamaha Rd125.
Framgaffel: Suzuki K50
Skärmar: Puch Monza Framskärm och nytillverkad 17" bakskärm.


Bild
Bild
Bild
Bild




Derbi Senda Extreme SM
se projekt under länken!
Hösta noterade toppfart: 103km/h

Block: Derbi D50BO - grovt ombearbetat
Vev: Parmakit 46mm slag
Växellåda: 6 vxl original
Koppling: Originallameller med MHR fjädrar
Tändning: HPI 2-10
Cylinder: Parmakit 110cc - portad
Topp: Parmakit - 0,7mm klämspalt
Förgasare: 36mm eihin
Insug: hemmabygge 36mm
Reeds: Yz85cc Reeds
Rör: Parmapipe designad av Casal
Ljuddämpare:Ombyggt Gianellidämpare

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=50463

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Crescent F50GLX .
3 vxl Sachs BKFS.

Dagens Setup:

Original 1hk!

Bild
Bild
Bild


Beta RR50 - 50cc Racer

Block: Orört Minarelli AM6
Vev: Original
Koppling: Originallameller med brickor under fjädrarna
Tändning: HPI 2-10
Cylinder: 50cc Motoforce grovt ombearbetad
Topp: Omsvarvav originaltopp med 0,6mm klämspalt
Förgasare: 21mm Dellorto
Insug: hemmabygge 36mm
Reeds: Derbi originalreeds
Rör: N/A
Ljuddämpare:N/A

Bild
Bild
Bild
Bild


Derbi Senda Extreme Enduro

Bild[/i]

Postat: 12 maj 2012, 12:42
av DiNozzan
Fett nice!

Postat: 12 maj 2012, 12:53
av Riejuman
jävla nice :D

Postat: 12 maj 2012, 12:54
av david96
det var inte några veteraner ^^
kommer följas :)

Postat: 12 maj 2012, 13:04
av ET.sm
Ingen ny moped här inte;) Ser förbannat fina ut!, fräscha:)

Postat: 12 maj 2012, 14:00
av byYn
Haha fan vad coolt! älskar riktigt gamla mopeder :) lycka till ska lätt följas!

Postat: 12 maj 2012, 14:01
av Nicke_95
Rex Comet Grand Prix älskar den moppen så fruktansvärt snygg!

Postat: 12 maj 2012, 14:18
av gurraMEderbin
Fan va fräna! riktigt kul

Postat: 12 maj 2012, 14:22
av Rexxy
Tack alla för dom positiva kommentarerna. :wink:

Postat: 14 maj 2012, 20:16
av Rexxy
Har börjat räkna lite i cylindern nu för framtida portning, till F50 med AM6 motor. Med lite halvtaskig mätning fick jag ut 130 i spol och 183 i avgas, boost kunde jag inte räkna. Ska mäta upp ordentligt senare.


Bild
Bild


Cylindern har värmenypit för gamla ägaren, därför jag fick den så billigt. Detta ska inte vara några problem!

Bild
Bild


Avgasporten är så osymetriskt den bara kan vara! Här måste jag in och justera!

Bild


Portmappen säger sitt.... Snett och vind överallt! Med med så många portar finns det potential att det ska röra på sig! ;)

Bild

Postat: 14 maj 2012, 20:53
av Roxxen96
Riktigt coolt!

Postat: 15 maj 2012, 20:36
av Rexxy
Det som blev gjort idag då. :)

En kille ville köpa mitt stöd som satt på F50 AM6;an. Då jag behöver pengar kunde han väl få göra det, då jag ändå hade ett till stöd liggandes i hyllorna. Som tyvärr var väldigt snett. Det kapades bort och stödet kortades ner så längden blev bättre! :)


Bild

Stödet monterat och nästan funktionellt. Den går trögt i sitt fäste, får fixa det!

Bild

Jag hade även tänkt att använda original kedjeskydd till F50. Men det går inte fixa förrän jag skaffat mig en 420 kedja. Kedjan på bild är en vanlig 415 kedja, alltså för smal. Som ni ser på framdrevet så ligger den utanpå. ;) Den hade jag som test för att kolla om kedjeskyddet ens kunde få plats!

Bild


Originalvev till AM6, få se hur länge den överlever! Har en till originalvev i hyllorna ifall denna rasar. ;)

Bild


Gav mig på tändningen till hojen nu också, som blir original till den. Ducati! Som ni ser har den gröna kabeln lossnat ifrån sin lödning. Bara att löda tillbaka!

Bild


*Done*

Bild


Tändning monterat. Förövrigt en vanlig syn i AM6...

Bild


Såhär ser tanken ut idag! Färgen är enbart för att enklare se vart jag missat att slipa, och där det fortfarande är porer.

Bild
Bild

Ser rakare och finare ut nu. :)

Bild
Bild


Sen var det dags att börja bygga ett insug! 4mm plåt, markerat för kapning! ;)

Bild


Och någon timme senare, urkapad och hål borrat för att kunna skruvas fast i blocket. Nu saknas det ett hål och ett rör som förgasaren ska fästas på.

Bild


Efter ytterligare någon timme, hål med rör i sig! Detta rör är ett 32mm krök till Sachs.:rolling:

Bild


Närbild på fogarna, rätt så fina. Acceptabelt! Synd på all stänk runtom...

Bild

Sen svetsade den fast under, för att minska risken för läckage. Detta planas naturligtvis ner så det är rakt och fint.
Bild
Bild


Röret blev för rakt och för långt. Så förgasaren tog i ramen. Så röret sågades av så rätt bit kan svetsat fast. Med rätt längd och vinkel. Dock han jag inte mer idag, så det fixar jag nästa gång!
Såhär ska det se ut iallafall!

Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: 15 maj 2012, 20:42
av Axel
Riktigt grymma bilder som vanligt!
Har du planslip hemma eller? :)



Verkligen älskar o läsa dina projekt o har gjort det sen dendär veteranmoped/hempassage sidan du hade, haha. :D

Postat: 15 maj 2012, 20:43
av NOName?
nice, äger själv en solifer sm från 76, min pappa körde med den när han var i moppe åldern :) dom e så härliga att köra med, och så snygga ;)

Postat: 15 maj 2012, 20:46
av Rexxy
AxxxeL skrev:Riktigt grymma bilder som vanligt!
Har du planslip hemma eller? :)



Verkligen älskar o läsa dina projekt o har gjort det sen dendär veteranmoped/hempassage sidan du hade, haha. :D
Sandpapper på plan yta. :roll:

Postat: 15 maj 2012, 20:53
av Axel
Rexxy skrev:
AxxxeL skrev:Riktigt grymma bilder som vanligt!
Har du planslip hemma eller? :)



Verkligen älskar o läsa dina projekt o har gjort det sen dendär veteranmoped/hempassage sidan du hade, haha. :D
Sandpapper på plan yta. :roll:
Ah... trodde du var mer avancerad :lol: :D ;) Så fixar man ju topplocksplaning deluxe med ;) haha.

Postat: 15 maj 2012, 21:00
av Rexxy
AxxxeL skrev:
Ah... trodde du var mer avancerad :lol: :D ;) Så fixar man ju topplocksplaning deluxe med ;) haha.
Nä, jag har inte tillgång till några supermaskiner direkt. Som svarv, fräs, planslip, pelarborr eller sånt.

Jag har vinkelslip, borrmaskin. Och flitiga händer! :roll:

Postat: 15 maj 2012, 21:14
av Axel
Rexxy skrev:
AxxxeL skrev:
Ah... trodde du var mer avancerad :lol: :D ;) Så fixar man ju topplocksplaning deluxe med ;) haha.
Nä, jag har inte tillgång till några supermaskiner direkt. Som svarv, fräs, planslip, pelarborr eller sånt.

Jag har vinkelslip, borrmaskin. Och flitiga händer! :roll:
Underskattade verktyg.... :D :) Dremeln är med en favorit, höhö. :)

Postat: 16 maj 2012, 09:04
av Aprilia-Mx
Fan va häftigt!! :D Fortsätt det här var sjukt kul att kolla på! :D Bilderna är extremt bra också! Är det systemkamera du använder? :)

Postat: 16 maj 2012, 09:18
av Rexxy
Aprilia-Mx skrev:Fan va häftigt!! :D Fortsätt det här var sjukt kul att kolla på! :D Bilderna är extremt bra också! Är det systemkamera du använder? :)
Roligt att höra! ;)

Japp, det är en Canon EOS 600D. (Tjejens kamera)

Postat: 22 maj 2012, 18:47
av Rexxy
Har sålt lite grejer på tradera, så jag fick nu råd att köpa in lite saker! :) Idag köpte jag kedja, slang, luftfilter, kolvbultslager samt färg till ramen!


Snickrade även färdigt insuget. Blev bra vinkel på förgasaren, så det ska inte bli några problem i framtiden. Försökte även göra insuget så kort jag kunde!
Förgasaren är förövrigt en PWK 24mm.

Bild
Bild
Bild

Bild
Bild


Sen testade jag med ett annan styre jag hade i hyllan. Stuket blev mycket snyggare, men jag är inte säker på om körställningen blir så bekväm.

Bild
Bild
Bild

Kylaren sticker inte ut allt för mycket, så det ser inte allt för dumt ut!

Bild
Bild
Bild


Och så lite nya prylar!

Bild


AM6 original. 12x15x15. Samma storlek som Sachs har till sina stålstakar!:rolling:

Bild


Skönt med luft i framhjulet. Ska även bygga om lite vid skärmstagen. Ser fult ut!

Bild


Och så lite luft i bakhjulet också! :)

Bild


420 kedja.

Bild


Påbörjade även portningen på cylindern. Spolkanalerna samt modifiering av boostkanalen och öppning i cylinderkjolen.

Bild
Bild
Bild


Inte klar alls, det ska se symmetriskt ut. Ytan ska även blästras sen när jag filat klart!

Bild


Sen kunde jag även ge mig på kedjeskyddet. Som tur var behövde jag inte modifiera det alls! Kedjan löper så fint i det. :)

Bild
Bild


Lite helhetsbilder på hojen då!
Nästan dags för att plocka ner den i delar inför lackeringen. Ska bli blanksvart överallt. :)
Ska även klyva motorn för att kolla hur alla lager mår. Ska även porta klart cylindern och börja snickra ett avgasrör också!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: 22 maj 2012, 18:56
av Axel
Fresch! Airsal 50 eller vad är de för cylinder? Vilket varvtal ska maxeffekten ligga på med portningen?

Postat: 22 maj 2012, 19:24
av Rexxy
AxxxeL skrev:Fresch! Airsal 50 eller vad är de för cylinder? Vilket varvtal ska maxeffekten ligga på med portningen?
Airsal 75cc!

Tänkte lägga pipan på c:a 11500rpm.

Postat: 22 maj 2012, 19:30
av Axel
Rexxy skrev:
AxxxeL skrev:Fresch! Airsal 50 eller vad är de för cylinder? Vilket varvtal ska maxeffekten ligga på med portningen?
Airsal 75cc!

Tänkte lägga pipan på c:a 11500rpm.
Såpass stor :oops: :D

Blir med all säkerthet skitgrymt. :)

Postat: 22 maj 2012, 20:18
av Rexxy
AxxxeL skrev: Såpass stor :oops: :D

Blir med all säkerthet skitgrymt. :)
Med 48mm borrning ligger den dock bara på 70,5cc...
Dock säljs den som 75cc.

Postat: 22 maj 2012, 20:22
av Axel
Rexxy skrev:
AxxxeL skrev: Såpass stor :oops: :D

Blir med all säkerthet skitgrymt. :)
Med 48mm borrning ligger den dock bara på 70,5cc...
Dock säljs den som 75cc.
Man kan bara älska katalogkubik och hästar. :lol: som dendär 60cc "7hk" till sachs, den ligger väl på typ 55.4 cc och runt 4 häst :lol:

Postat: 22 maj 2012, 20:35
av Rexxy
AxxxeL skrev:
Rexxy skrev:
AxxxeL skrev: Såpass stor :oops: :D

Blir med all säkerthet skitgrymt. :)
Med 48mm borrning ligger den dock bara på 70,5cc...
Dock säljs den som 75cc.
Man kan bara älska katalogkubik och hästar. :lol: som dendär 60cc "7hk" till sachs, den ligger väl på typ 55.4 cc och runt 4 häst :lol:
7½hk ;) Och ja, bara 55,4cc... Runt 4 hästar är rimligt. :)

Postat: 23 maj 2012, 21:32
av bensinskalle
Flyttad till racing

Postat: 24 maj 2012, 15:30
av Rexxy
En liten sketen update.
Köpte mig nya hjullager till Fs1-bakhjulet. 6301 2RS - 12x37x12. Samt vajrar till koppling och broms. Skulle även köpa "reparationssatsen" som biltema säljer till MC. Som innehåller Nipplar och Gaswire, samt bromswire. Men dom var slut i hyllan... Får kolla någon annan dag.
Köpte mig även slangklämma som ska sitta vid insuget.

Bild

Postat: 24 maj 2012, 15:46
av fredcog
Riktigt fetta projekt! :D

Postat: 3 juni 2012, 22:34
av Rexxy
Helhelg i verkstan! Tjejen bortrest så jag var ute hela helgen! Mekade hela tiden, förutom då jag åt, sov och var på toa! :boxing: (och marknad då) Så en hel del blev gjort!




Biltemas tryckluftsslip. Fungerade ÖVER förväntan. Liten och smidigt, och är väldigt skön att manövrera. Om jag ska nämna något negativt är att den blir jävligt kall! Nästan varning för frostskador...!

Bild
Bild


Hojen under nermontering! Gick fort att plocka ner den. :)

Bild
Bild


Hela F50 AM6 hyllan. Alla delar och detaljer till den.

Bild
Bild


En av ramens gamla ägare hade svetsat fast svingaxeln i ramen. Fogarna hade lossnat, så allt glappade. Jag ville inte lägga ner tid och pengar på att få ut den axeln, då det förmodligen hade kostat både ram och sving att få ut den... Så jag slipade ner fogarna och svetsade på nytt. Då det ser tomt ut utan muttrar där svetsade jag även på dom. Dom gör ingen funktion alls, utan är enbart för syns skull!

Blir lite varmt när man svetsar! :)

Bild


Ramen helt näck!

Bild
Bild


Var även till Hallstamoppers marknad i lördags. Var på jakt efter en ny framgaffel. Då pantergaffeln hade sina brister här och där, skulle den varit livsfarligt med framhjulslyft!

Så det första jag såg på marknaden, var denna. En ram och gaffel till en fiddy 125cc. Gav 150kr för den. Framgaffeln är GROV! Så tanken var att använda den. Men...

Bild


...så hittade jag denna under presenningen (Regnade ute). En framgaffel till Yamaha fs1! Glappfri och fin, fick köpa den för 100kr. :) Så efter c:a 2 timmar passade den fint i F50 ramen!
Måste bygga upp med distanser så lykthållarna sitter tight.

Bild


Passade även på att grunda tanken medan jag höll på med annat.

Bild


Smådetaljer blästrades av.

Bild


Och så ramen lackerad! Detta är sprutlackerad med kompressor, väldigt smidigt! Och färgen är ifrån biltema, blandas med lacknafta. Färgen blir sjukt fin! Får hoppas den är slagtålig. :)

Bild
Bild


Dessa lackerades också med samma färg som ramen. Toppen hade jag fuskat på, sen färgen rann av. Den blästrades rent vid ett senare tillfälle.

Bild


Och så tanken med basfärgen!

Bild

Och med klarlack! Nu ser man väldigt bra vart jag har missat med spackel... Äsch, det duger för den som ska ha't! :)

Bild


Andra detaljer upphängda för lackering!

Bild


Lite mer detaljer inför lackering.

Bild


Lykthållare grundade.

Bild


Fästen passande Fs1 framgaffeln. Med F50 originalhållare och en bit av panterns hållare. (Oroa er inte, F50 hållarna var i väldigt dåligt skick!)

Bild



Och medan allt torkar gav jag mig på motorn!

Bild


En liten stund senare, klyvd! :)

Bild
Bild

Och efter ytterligare en stund, urplockad, rengjort och blästrat!

Bild
Bild


Nu är det dags för blockportning!

Fortsättning följer...

Bild

Postat: 5 juni 2012, 22:40
av HHR
Använd handskar till tryckluftsslipen, då slipper du kylan och även vibrationerna som är betydligt farligare än man tror.

Postat: 6 juni 2012, 10:45
av gandih500
Riktigt häftiga mopeder :)

Postat: 6 juni 2012, 20:18
av Rexxy
Nu bland det roligaste med projekt! Att montera tillbaka dom lackerade delarna!


Framgaffel monterat med K50 lykthus!

Bild
Bild
Bild
Bild


Bakhjulet med lackerad bromssköld.

Bild
Bild

Bild
Bild
Bild


Börjar verkligen likna något! :D
Tänkte skippa pakethållaren, då den är i så dåligt skick.

Bild
Bild

Postat: 6 juni 2012, 20:28
av Axel
Grymt! :)