Rexxys Mopeder - Allt och lite till

Här ligger TSR:s egna projekt, t.ex. administrationens egna fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

euroman skrev:
skogen_swe skrev:
Rexxy skrev: Med rätt cylinder är ju 32-33hk inga problem att hämta ur dom. Om inte mer!

jag valde AM6 just för att jag hade en sådan i hyllorna. Köpte den billigt för länge sen. Hade det varit en Derbi så hade det kvittat för mig.

Skulle jag fixa spacer förstör jag klämspalten. Och jag har inge vidare lust att svarva om förbräningsrummet just nu. :)
aha

brukar inte växellådan säga go natt efter 25+hk ?? dom som kört på simonini 90cc och parmakit 110cc har känt på smällen va jag sett eller så har dom bara otur men vet inte men risken finns ju :shock:

du vet inte nån som har kommit nära 30hk på en AM6 motor? :D
Vet att tivedens motor bänkande en som gav 32hk kommer dock inte ihåg om det var AM6 eller Derbi eller vilken cc det var.

Sen bänkade dom någon AM6 igår med portad Hebo 70cc och keihin 28mm som gav 23.87hk på bakhjulet. hans bästa 201m låg på lite under 9sec Stefan heter ägaren.
Derbimotor med KTM cylinder, med metanol och nitro. ;) 35hk. 80cc

Jag har koll på dom grabbarna. :)
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Rexxy skrev:
euroman skrev:
skogen_swe skrev: aha

brukar inte växellådan säga go natt efter 25+hk ?? dom som kört på simonini 90cc och parmakit 110cc har känt på smällen va jag sett eller så har dom bara otur men vet inte men risken finns ju :shock:

du vet inte nån som har kommit nära 30hk på en AM6 motor? :D
Vet att tivedens motor bänkande en som gav 32hk kommer dock inte ihåg om det var AM6 eller Derbi eller vilken cc det var.

Sen bänkade dom någon AM6 igår med portad Hebo 70cc och keihin 28mm som gav 23.87hk på bakhjulet. hans bästa 201m låg på lite under 9sec Stefan heter ägaren.
Derbimotor med KTM cylinder, med metanol och nitro. ;) 35hk. 80cc

Jag har koll på dom grabbarna. :)
aha där har du koll ja :D tackar för rättningen ;)

Det var dom som portade min zundapp 70cc cylinder fast ingen värsting portning utan en steg2 eller vad han kallar det fast nu är det inget roligt då han gör dessa steg2 cylindrar till trimbutiken så inte lika exclusivt längre ;)

Grabbarna är sjuka på att porta iallafall :P Du får försöka slå dem :D
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

du skulle inte kunna skriva exakt vad du gjorde för att få på R/T'n :)?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

david96 skrev:du skulle inte kunna skriva exakt vad du gjorde för att få på R/T'n :)?
Jag vill inte dela med mig för mycket! Lite får ni tänka själv. ;)

Men kort och gott. Först måste du täppa igen vattenanslutningen som sitter i spacern - den ska du inte använda. Du måste sen svarva ner spacern, så kolven vänder rätt. Samtidigt kommer då vattenkanalen i spacern öppnas. Dock kommer kanaler komma på fel ställe, utanför blocket och långt ifrån AM6 kanalen. Där får du fräsa i spacern så kanalen når till AM6 original.
Sen behövs en smal spacer för att täcka det som går utanför blocket, samtidigt måste den ha ett hål som matchar AM6 i den. du måste ta denna smala spacer i beräkningen när du svarvar ner den stora spacern.

Kan ha missat något.
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Rexxy skrev:
david96 skrev:du skulle inte kunna skriva exakt vad du gjorde för att få på R/T'n :)?
Jag vill inte dela med mig för mycket! Lite får ni tänka själv. ;)

Men kort och gott. Först måste du täppa igen vattenanslutningen som sitter i spacern - den ska du inte använda. Du måste sen svarva ner spacern, så kolven vänder rätt. Samtidigt kommer då vattenkanalen i spacern öppnas. Dock kommer kanaler komma på fel ställe, utanför blocket och långt ifrån AM6 kanalen. Där får du fräsa i spacern så kanalen når till AM6 original.
Sen behövs en smal spacer för att täcka det som går utanför blocket, samtidigt måste den ha ett hål som matchar AM6 i den. du måste ta denna smala spacer i beräkningen när du svarvar ner den stora spacern.

Kan ha missat något.
David är ju bara använda sig av en bågfil och fil! ;) Med den "turen" du verkar ha haft med ditt projekt så kommer det gå utmärkt! David du klarar det! :mrgreen:

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Det blev inge under 10 sek! :( Dock hjälpte wheeliebaren till rejält! Slog till med en 10.31 på första repan! Sen blev det bara sämre och sämre medans dagen gick. Sen justerade jag tändningen och förgasaren lite, så bästa tiden blev då 10.26. Mer har jag att vinna, då hojen är ju fullutrustad med batteri, kåpor, lampor m.m. :)


Turbouffe tog en finemang bild på mig! 8)

Bild


Lite filmning av Crippa Marklund också!
Detta är bara filmer på MNF medlemmar. Crippa ska klippa ihop något längre och bättre sen!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wlp1wA7V ... e=youtu.be[/youtube]
Senast redigerad av Rexxy den 25 augusti 2013, 12:30, redigerad totalt 1 gånger.
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

Sjukt fräsiga hojar måste jag säga!:)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Tjena!
Jobara en grej jag tänkte på, har inte du servar den för att få så hög topp spö möjligt?
Vore det inte isåfall bra att dreva ner den en kugg fram till race? :)
Då du antagligen inte hinner upp i toppfart endå :wink:
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

Persson97 skrev:Tjena!
Jobara en grej jag tänkte på, har inte du servar den för att få så hög topp spö möjligt?
Vore det inte isåfall bra att dreva ner den en kugg fram till race? :)
Då du antagligen inte hinner upp i toppfart endå :wink:
något jag tänkte på också

föresten var de open mod eller hur ser föresten reglerna ut va som gäller :D
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

skogen_swe skrev:något jag tänkte på också

föresten var de open mod eller hur ser föresten reglerna ut va som gäller :D
Här är reglerna som gäller!
http://race.2-takt.se/index.php?option= ... &Itemid=62

Jag kör i promod 70cc, för att motorn är nyare än 1980!

Persson97 skrev:Tjena!
Jobara en grej jag tänkte på, har inte du servar den för att få så hög topp spö möjligt?
Vore det inte isåfall bra att dreva ner den en kugg fram till race? :)
Då du antagligen inte hinner upp i toppfart endå :wink:

Jag har drevat om den för 201m. Med toppfartsdrevning ligger jag på 12/39 (om jag minns rätt). Nu på 201m ligger jag på 10/39. Vilket egentligen är för tungt för 201m också. Men mindre än 10 fram finns inte att få tag i, och jag orkade inte dreva om bak till 45 kugg. :roll:

Nu med 201m drevning har jag en topphastighet på 117km/h. Och vid mål efter 200m snittar jag 100km/h. Alltså är min drevning för tung! Så under 10sekunder kommer jag nog om jag orkar dreva om... :wink:
Sen är den också fullutrustad med batteri, kåpor, lampor, skärmar m.m. Så jag har lite vikt att plocka om jag vill!
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

äh vafan om du nu tänkte ha bra tid så skulle du gjort de :D
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

skogen_swe skrev:äh vafan om du nu tänkte ha bra tid så skulle du gjort de :D
Jag är för lat! ;)

Är jättesugen att bygga något nytt renodlat racechassi till nästa säsong, men vi får se!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Idag kom resultatlistorna, och min bästa tid blev 10.19! körde det i elimineringen i slutet av dagen, och då får man inte tiderna direkt efter.

Såhär blev dagens bästa
Reaktionstid; 0.18sek
60fot; 2.14
Slutfart 102,38km/h
Sluttid; 10.19
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Värdelöst inte ens under 10sek :oops:

Haha nämen drevade du om den och plockade bort vikt eller körde du bara?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Victorh skrev:Värdelöst inte ens under 10sek :oops:

Haha nämen drevade du om den och plockade bort vikt eller körde du bara?
Har du en 9 sekunders hoj eller? ;)

Körde med den som den är, med 10/39 drevning (3,9)
Skulle provat dreva 11/45 (4,09), men jag orkade inte. Skulle kanske fått bättre tider då. :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Rexxy skrev:
Victorh skrev:Värdelöst inte ens under 10sek :oops:

Haha nämen drevade du om den och plockade bort vikt eller körde du bara?
Har du en 9 sekunders hoj eller? ;)

Körde med den som den är, med 10/39 drevning (3,9)
Skulle provat dreva 11/45 (4,09), men jag orkade inte. Skulle kanske fått bättre tider då. :)
Såklart jag har en turbokits drac! ;)

Ja men så jobbigt är det int ju att dreva om, Tycker du borde ha gjort de!
För det är ju endå en ganska så stor skillnad mellan drevningarna om nu moppen gjorde 133 med 10/39 så skulle den gjort ca 126-127 med 11/45 och det skulle lätt ha räckt för att gå under 10s och då skulle du få säga den är en 9s hoj! :)

Du har gett den så mycket besvär så är lite missnöjd på att du inte fick den att gå på 9 sekunder! :oops:
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Nu missförstår du mig. Den gör 133 med 12/39, om jag minns rätt framdrev. Nu på 201 körde jag med 10/39. Och för att dreva lättare måste jag byta bakdrev och köpa ny kedja. :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Rexxy skrev:Nu missförstår du mig. Den gör 133 med 12/39, om jag minns rätt framdrev. Nu på 201 körde jag med 10/39. Och för att dreva lättare måste jag byta bakdrev och köpa ny kedja. :)
Aa nu förklarade sakn lite mera!

Men har inte varit så aktiv och inte läst allt men tyckte 10/39 var lite lätt för 133 men tänkte bara ja men det är veteranare vad vet jag!

Men okej då förstår jag varför du inte drevade om för du hade ju redan gjort det! Ursäkta mitt missförstånd! :oops:
Användarens profilbild
Heiska
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 20 november 2011, 10:24

Inlägg av Heiska »

Hur många häst har f50:in med AM6? :D
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Heiska skrev:Hur många häst har f50:in med AM6? :D
Räknar med c:a 20hk. :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Jag har haft ett litet "bekymmer" när man bromsar i högre hastigheter. Trumman i framhjulet måste ha varit oval eller något. För det "juckar" rejält när man bromsar, vilket har varit lite läskigt. Det var inte heller något glapp i styrlagret. Men har inte brytt mig så mycket om det. Men nu när jag körde på Malmby tröttnade jag rejält på det. Det gick inte att bromsa hårt utant att man ska tro att hela framgaffeln ska flyga av! Och när jag ska köra på Frihamnen nu på lördag, är det rätt så kort bromssträcka.. Så det måste jag fixa! Jag lyckades övertala en kompis att sälja sin kompletta framgaffel ifrån en K50! Med skiva fram. ;) Det blev enkelt att montera rören, för dom passade i FS1:a kronan. Så inget behövdes modifieras. När jag sen provkörde, det var skitdålig bromsverkan.. usch! Då det var wirestyrd bromsok, så vågade man inte ta i hur mycket som helst - wiren går av då. Jag kom då på att jag hade lite hydrauliska bromsgrejer i hyllorna, ifrån någon kinamoped. Det modifierades på, och sen blev det en provkörning! Nu jävlar var det bett i grejerna! :)

Framskärmen ska på! Har inte hunnit med det än. Om den nu frå plats - risk att den dunkar i kylaren...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Tycker att den blev fräsig med nya gafflarna!
Men du kan ju iallafalla ta med dig ett 45 kuggsdrev nästa gång de är rejs, skulle va kul att de om du lyckas snygga till tiderna! :wink:
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Persson97 skrev:Tycker att den blev fräsig med nya gafflarna!
Men du kan ju iallafalla ta med dig ett 45 kuggsdrev nästa gång de är rejs, skulle va kul att de om du lyckas snygga till tiderna! :wink:
Det bli till nästa säsong! ;) Tävlingarna är slut för i år!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Frihamnen igår, med bra resultat för mig! Körde mot Lennart igen, som fick storpisk. Körde mot Heideken, som också fick pisk. Körde även mot Lennarts kompis Putte, som också fick pisk! Och sen hamnade Parden bakom mig också, när jag körde med ett avbrutet avgasrör! För efter en repa mot Heideken började den bröla som f*n, och det visade sig att stingern hade gått av vid baffeln - moppen gick märkvärt sämre. Så jag självutnämner mig till vinnare av Frihamnen 2013. 8)

Några här som såg mig köra? Hur tyckte ni hojen gick då? :) Kul att höra andras åsikter!

Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Riktigt läcker med k50 grejerna! Händer det något med den till nästa säsong? :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

DEA!! skrev:Riktigt läcker med k50 grejerna! Händer det något med den till nästa säsong? :)
Kanske jaga lite vikt? Har mycket tid att vinna på det!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Rexxy skrev:
DEA!! skrev:Riktigt läcker med k50 grejerna! Händer det något med den till nästa säsong? :)
Kanske jaga lite vikt? Har mycket tid att vinna på det!
Du vinner mycket på portning med :twisted: haha :D

Bra kört med haft en fin säsong! :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

euroman skrev:
Rexxy skrev:
DEA!! skrev:Riktigt läcker med k50 grejerna! Händer det något med den till nästa säsong? :)
Kanske jaga lite vikt? Har mycket tid att vinna på det!
Du vinner mycket på portning med :twisted: haha :D

Bra kört med haft en fin säsong! :)
Det ska gå att köra under 10 utan portning, så det ska jag göra!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Rexxy skrev:
euroman skrev:
Rexxy skrev: Kanske jaga lite vikt? Har mycket tid att vinna på det!
Du vinner mycket på portning med :twisted: haha :D

Bra kört med haft en fin säsong! :)
Det ska gå att köra under 10 utan portning, så det ska jag göra!
Jo men sen i slutändan måste du porta ändå om du ska hänga med dom stora grabbarna :D Nej men kul att ha ett del mål före! :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

euroman skrev:
Rexxy skrev:
euroman skrev: Du vinner mycket på portning med :twisted: haha :D

Bra kört med haft en fin säsong! :)
Det ska gå att köra under 10 utan portning, så det ska jag göra!
Jo men sen i slutändan måste du porta ändå om du ska hänga med dom stora grabbarna :D Nej men kul att ha ett del mål före! :)

Även med portning ligger jag i lä. För att hänga på dom krävs det nitrometan och luftdriven växling, alternativt scooter. :shock:
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Rexxy skrev:
euroman skrev:
Rexxy skrev: Det ska gå att köra under 10 utan portning, så det ska jag göra!
Jo men sen i slutändan måste du porta ändå om du ska hänga med dom stora grabbarna :D Nej men kul att ha ett del mål före! :)

Även med portning ligger jag i lä. För att hänga på dom krävs det nitrometan och luftdriven växling, alternativt scooter. :shock:
Nu ska du inte vara sådan :D Nej jag tycker du ska satsa på först under 10 utan portning vilket verkar möjligt, Sedan tycker jag du ska ge ett ärligt försök att försöka slå några utav dem med portning för du har ju bra tryck i maskineriet som det är redan! :)

Men det är ju bara min tanke :wink:
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

Cool modifiering där :D

Kul att du bidrar med intressant läsning på forumet!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Efter man fått blodad tand gällande dragrace, är jag nu sugen på att få bättre tider. Så med tankar att jaga vikt, så funderar jag på att ta bort allt onödigt. Kåpor, lampor, originaltanken, skärmar o.s.v. Dock tycker jag det blir synd om alla delar blir liggandes.. Så! Jag har jagat rätt på en till F50 ram! Som alla delar ska föras över på. Nu funderar ni kanske hur den ska trimmas? Jag säger då, nix. Jag ska försöka hålla den så original och laglig jag bara kan (Mototmässigt). 47cc, originalförgasare, originalavgasrör m.m. ska väl ha en marschfart på 35-40km/h. Vill kunna ha en moped som jag kan glida runt på utan att behöva oroa mig för farbror blå. Och jag har redan två st f50 som är trimmade. Tre stycken med R/T hojen.

Har mer eller mindre alla delar som behövs i hyllorna. Förutom lite smådetaljer.

Bild
Användarens profilbild
Heiska
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 20 november 2011, 10:24

Inlägg av Heiska »

kan du inte ladda upp dem få filmerna du har filmat från meetet? :)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Haha, fattade inte riktigt..
Skulle du flytta över skärmar, lysen osv till den nya ramen?
Och ha den orginal?

Riktigt fina hojar har du förövrigt!
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Skriv svar