AM6 går ej att växla efter ramlager byte

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Matsissss
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 mars 2012, 08:55

AM6 går ej att växla efter ramlager byte

Inlägg av Matsissss »

Hallå!

Jag har just bytt ramlager på en kompis AM6 motor. Men har stött på ett problem. Har just pressat i hopp motor halvorna men kan inte få växlarna att hoppa i sina lägen... Innan jag pressa i hopp halvorna så testade jag att vrida på växel trumman för hand för att se sÅ alla växlar funka, och det gjorde de.
Men att växla med petaren gick inte utan att man hjälpte till lite.

Någon som känner igen det här ?? Kan det va så att det bara år att motorn måste va i gång och ha olja i sig för att det ska kunna gå att växla??

Mvh
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

kopplar du?
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
riejukillen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 oktober 2011, 08:29
Ort: Hova

Inlägg av riejukillen »

hade samma fel på min och då hade det hamnat lite fel så vi fick riva isär den igen och göra om det sen funkade det :D
Matsissss
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 mars 2012, 08:55

Inlägg av Matsissss »

riejukillen skrev:hade samma fel på min och då hade det hamnat lite fel så vi fick riva isär den igen och göra om det sen funkade det :D
Vad var det som hade hamnat fel???
riejukillen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 oktober 2011, 08:29
Ort: Hova

Inlägg av riejukillen »

Matsissss skrev:
riejukillen skrev:hade samma fel på min och då hade det hamnat lite fel så vi fick riva isär den igen och göra om det sen funkade det :D
Vad var det som hade hamnat fel???
Det var något typ järn som ska sitta på den här runda saken som jag inte kommer ihåg vad den hetar men det ligger en kula på den som ligger i olika hål beroende på vilken växel man har i men iaf det var en järn bit som sitter i ett spår på sidan om den, det hade iaf hamnat lite fel:)
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

riejukillen skrev:
Matsissss skrev:
riejukillen skrev:hade samma fel på min och då hade det hamnat lite fel så vi fick riva isär den igen och göra om det sen funkade det :D
Vad var det som hade hamnat fel???
Det var något typ järn som ska sitta på den här runda saken som jag inte kommer ihåg vad den hetar men det ligger en kula på den som ligger i olika hål beroende på vilken växel man har i men iaf det var en järn bit som sitter i ett spår på sidan om den, det hade iaf hamnat lite fel:)
växelklockan
Forumets nippertippa! Puss på er!
Matsissss
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 mars 2012, 08:55

Inlägg av Matsissss »

Du menar att du satt en växel gaffel fel??

Konstigt är det.. Delade på motorn igen förut men kan inte hitta något fel..
När jag snurar på klockan för hand, så är det inga problem att få i växlarna.
Men om man sätter dit växel petaren och använder den, så går det inte att växla..
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Vanligt på motorer är att växlarna har svårt att hoppa i när motorn inte rör på sig. Antar att nu testat växla med moppen när den är startad? Annars om den är monterad i ramen kan ni testa slänga i 1an, försöka rulla lite fram och tillbaka utan att koppla, sen försöka på i 2an osv. Det är sällan man kan gå från 1an till 6an utan att motorn rör sig vad jag vet. :)

Är du säker på att gafflarna i lådan hamnade rätt när ni satte ihop allt? De kan egentligen bara va på ett sätt för att allt ska gå ihop, så är de fel så har ni missat nåt. Förlåt att man frågar så, men vet ni vad ni håller på med när ni byter ramlager själva? Har ni gjort det förut/ vet ni hur man gör? :) Ingen som lekt onödigt med växeldreven när motorn vart delad?

Fick ihop brorsans motor på DRD Ltd -05 igår och den funkar fint, minns hur vi gjorde när vi la ihop lådan så fråga om det är nåt ;)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

-ReM- skrev:Fick ihop brorsans motor på DRD Ltd -05 igår och den funkar fint, minns hur vi gjorde när vi la ihop lådan så fråga om det är nåt ;)
Det är en helt annan motor.

Prova att snurra på axeln där framdrevet ska sitta samtidigt som du försöker växla, det brukar fungera då.
Annars kan du ha lagt ett shims fel.
riejukillen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 oktober 2011, 08:29
Ort: Hova

Inlägg av riejukillen »

Matsissss skrev:Du menar att du satt en växel gaffel fel??

Konstigt är det.. Delade på motorn igen förut men kan inte hitta något fel..
När jag snurar på klockan för hand, så är det inga problem att få i växlarna.
Men om man sätter dit växel petaren och använder den, så går det inte att växla..
Ja den hade ramlat loss lite :roll: vi kunnde inte trycka ihop halvorna helt heller :)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

siiimooon skrev:
-ReM- skrev:Fick ihop brorsans motor på DRD Ltd -05 igår och den funkar fint, minns hur vi gjorde när vi la ihop lådan så fråga om det är nåt ;)
Det är en helt annan motor.
same shit, kan intetänka mig att lådan på en AM6a ser annorlunda ut mot en Ltd -05 låda. Varför byta konstruktion på växellådan bara för att motorn har ett annat namn? :P
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

-ReM- skrev:
siiimooon skrev:
-ReM- skrev:Fick ihop brorsans motor på DRD Ltd -05 igår och den funkar fint, minns hur vi gjorde när vi la ihop lådan så fråga om det är nåt ;)
Det är en helt annan motor.
same shit, kan intetänka mig att lådan på en AM6a ser annorlunda ut mot en Ltd -05 låda. Varför byta konstruktion på växellådan bara för att motorn har ett annat namn? :P
För att Minarelli AM6 och Piaggio D50bo är helt olika motorer.

Tror du att växellådan ser likadan ut i en Yamaha DT50MX som i en R1?
Matsissss
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 mars 2012, 08:55

Inlägg av Matsissss »

Alltså jag har endast pressat i hop halvorna för att "test" köra växlarna för hand innan jag montera allt annat, för att just säker ställa att allt funkar innan man monterar allt annat . Och självklart så snurrar jag på axlarna samtidigt...

Och Japp jag har grejat en del med såna här motorer innan, främst cross dock.

Ska dubbel kolla så alla chims kom rätt det är min ända ide nu
CoRO
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 februari 2024, 17:53

Re: AM6 går ej att växla efter ramlager byte

Inlägg av CoRO »

Hej
Jag har med samma problem. Jag har med satt ihop halvorna och det funkar att växla ända tills jag spänner bultarna.
Så kommer du på vad felet är eller om någon annan vet så vore det super.
Tack på förhand.
Skriv svar