nya spännande problem (speedfight 2)

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

nybörjaren
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 februari 2012, 13:50

nya spännande problem (speedfight 2)

Inlägg av nybörjaren »

hej

jag har sedan jag köpte min speedfight 2 haft problem med att den inte riktigt drar när man gasar, om den är nystartad eller t.ex. har rullat i en nedförsbacke utan gas, och jag drar på gasen igen. då liksom "pruttar" motorn och det blir ingen fart, men sedan hamnar den i "läge" (det hörs och känns) och då drar den iväg mjukt, som den ska göra.

jag var iväg idag till verkstaden som servade moppen häromveckan för att fråga om hjälp. killen som hjälpte mig tog en skruvmejsel och drog lite grann någonstans i ett hål utanpå variatorkåpan, och ljudet på tomgången ökade. jag vet inte vad han gjorde (jag kan ingenting om motorer), men han sa något i stil med "jag ska fixa lite bättre tomgång".

moppen gick sedan lite bättre ett tag, men när jag skulle köra igen ikväll så strulade det på samma sätt som tidigare. MEN, nu har det tillkommit två nya fel. det ena felet är att mopeden gasar av sig själv, trots att jag släpper handtaget. mopeden släpper efter på gasen lite grann, men den ska ju motorbromsa och stanna? istället fortsätter den att rulla framåt och motorn varvar liksom aldrig ner. enda sättet att stanna i rimlig tid är att bromsa med handbromsarna. känns lite smått livsfarligt. även när jag stannar med mopeden helt och hållet, så låter motorn mycket mer. det låter som att den inte går ner i varv. det är först om jag står still, trycker in bägge handbromsarna och väntar några sekunder som den till slut lugnar sig och puttrar tyst, som den brukade göra.

och även detta fel: oljelampan lyser när jag trycker ner handbromsarna när mopeden rullar. det har heller aldrig varit tidigare, utan uppstod nu idag efter justeringen på verkstaden.

vad är fel?

mvh
nybörjaren
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

killen skruvade antagligen på tomgångsskruven. då blir det mera gas [som om du gasar med handtaget). Detta löser du genom att skruva ut skruven lite.Hoppas du förstår :lol:

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Du har alldeles för hög tomgång och förstår om du tycker det är läskigt för jag vet hur det är. Men sök efter nån guide hur man ska ställa in en förgasare så kan du lösa det tror jag.
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

det med att den fortsatte gasa beror på att han höjde tomgången för mycket så den driver lite utan att du gasar :) antingen åker du dit och frågar om han kan sänka den lite eller så skruvar du ut tomgångsskruven på förgasarn lite :)
Stuntriding is not a crime!
nybörjaren
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 februari 2012, 13:50

Inlägg av nybörjaren »

tack för tipsen. känns skönt att veta att gasproblemet verkar vara lättåtgärdat.

men vet ni hur man åtgärdar det här med att motorn "pruttar" och knappt drar, trots full gas, och sedan "släpper" det efter ett tag och mopeden drar iväg som den ska? sker oftast när den är nystartad.

och vad är fel när oljelampan lyser rött när jag bromsar med handbromsen?

tack på förhand

mvh
nybörjaren
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

det är antagligen för att motorn är kall, testa att varmköra lite mer innan du drar iväg (: att oljelampan luser kan vara en fel kod eller dylikt, men vet inte säkert.

over and out, c-yaa
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 december 2010, 21:14
Ort: Malmö

Inlägg av Fredd_e »

låter lite som du bara behöver ställa in fögasaren :/
Bananpuckel
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 2 juli 2011, 16:52

Inlägg av Bananpuckel »

lånar tråden lite, när jag skruvar på luftskruven eller tomgångsskruven händer inget, om jag skruvar ut den helt händer inget.
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

tomgången ändrar inte så mycket, det är när du kör som man brukar märka det
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Re: nya spännande problem (speedfight 2)

Inlägg av Roxxen96 »

[spoiler]
nybörjaren skrev:hej

jag har sedan jag köpte min speedfight 2 haft problem med att den inte riktigt drar när man gasar, om den är nystartad eller t.ex. har rullat i en nedförsbacke utan gas, och jag drar på gasen igen. då liksom "pruttar" motorn och det blir ingen fart, men sedan hamnar den i "läge" (det hörs och känns) och då drar den iväg mjukt, som den ska göra.

jag var iväg idag till verkstaden som servade moppen häromveckan för att fråga om hjälp. killen som hjälpte mig tog en skruvmejsel och drog lite grann någonstans i ett hål utanpå variatorkåpan, och ljudet på tomgången ökade. jag vet inte vad han gjorde (jag kan ingenting om motorer), men han sa något i stil med "jag ska fixa lite bättre tomgång".

moppen gick sedan lite bättre ett tag, men när jag skulle köra igen ikväll så strulade det på samma sätt som tidigare. MEN, nu har det tillkommit två nya fel. det ena felet är att mopeden gasar av sig själv, trots att jag släpper handtaget. mopeden släpper efter på gasen lite grann, men den ska ju motorbromsa och stanna? istället fortsätter den att rulla framåt och motorn varvar liksom aldrig ner. enda sättet att stanna i rimlig tid är att bromsa med handbromsarna. känns lite smått livsfarligt. även när jag stannar med mopeden helt och hållet, så låter motorn mycket mer. det låter som att den inte går ner i varv. det är först om jag står still, trycker in bägge handbromsarna och väntar några sekunder som den till slut lugnar sig och puttrar tyst, som den brukade göra.

och även detta fel: oljelampan lyser när jag trycker ner handbromsarna när mopeden rullar. det har heller aldrig varit tidigare, utan uppstod nu idag efter justeringen på verkstaden.

vad är fel?

mvh
nybörjaren
[/spoiler]


Låter för det mesta som dålig inställd förgasare. Jag antar att han skruvade på tomgångsskruven då den sitter lite ovanför variatorkåpan på speedfight. Greja lite med tomgångsskruven och lufskruven. Sedan låter det lite som om den drar tjuvluft (går dåligt samt går upp i varv och tar väldigt lång tid för att gå ner i varv igen). Men jag tror mest på att det är alldelles för hög tomgång, skruva ut tomgångsskruven för lägre tomgång.

Gasar av sig själv gör den kanske pga tjuvluft, trotteln / gasvajern åker inte tillbaka max som den ska göra. Du kan testa att smörja upp gasvajern eller köpa en ny då det bara kostar runt en hundring.

Oljelampan lyser: Jag antar att det finns tillräckligt med olja i oljetanken? ;)

Hoppas jag kunde bidra med något bra iallafall. Vart bor du? Kan möjligtvis komma och hjälpa dig om du bor i götet (göteborg) :)

/ Roxxen96
nybörjaren
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 februari 2012, 13:50

Inlägg av nybörjaren »

tack Roxxen96, det var vänligt av dig men jag bor dessvärre mer än 30 mil från göteborg.

jag var på verkstaden idag igen och fick tomgången justerad tillbaka. nu gasar inte hojjen av sig själv längre, så det känns ju skönt.

att oljelampan lyste berodde mycket riktigt på att oljan behövde fyllas på.... jisses vad jag kände mig dum när jag stod där. men jag tyckte att det var konstigt att den endast lyste när jag bromsade, men det hade tydligen att göra med att oljan rör sig i tanken av rörelsen som blir, eller något.

det här med att mopeden är trög och inte drar, att motorn liksom "pruttar" när den är nystartad och sedan släpper och drar iväg som vanligt är tydligen helt normalt, enligt killarna på verkstaden. de säger att en moped med variator gör så. de förklarade att det hade med vikterna att göra, att de måste hamna "i läge" först. jag ska erkänna att jag inte riktigt förstod, men det lät logiskt när de förklarade. jag frågade en kompis som också kör moppe om hans beter sig likadant när den är nystartad, och han sa att han har problem med att den "hackar" framåt i början, sedan släpper den och går som vanligt. så ja, jag får väl försöka vänja mig bara, helt enkelt.

tack för hjälpen alla som svarade.

mvh
nybörjaren
nybörjaren
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 februari 2012, 13:50

Inlägg av nybörjaren »

hej igen

moppen har gått bra några dagar, men det känns som att tomgången är lite för låg nu istället. så jag tänkte försöka fixa detta själv. jag är dock pinsamt okunnig när det gäller motorer, men skulle vilja lära mig. var någonstans ska jag skruva för att höja tomgången?

jag tog en bild och numrerade hålen:

Bild

i hål nummer två (2) verkar det sitta två stycken skruvar - en övre och en undre. är det där jag ska skruva? vilken skruv är vilken?

tacksam för hjälp

mvh
nybörjaren
Användarens profilbild
ET.sm
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 469
Blev medlem: 29 maj 2011, 22:24
Ort: UMEÅ

Inlägg av ET.sm »

nybörjaren skrev:hej igen

moppen har gått bra några dagar, men det känns som att tomgången är lite för låg nu istället. så jag tänkte försöka fixa detta själv. jag är dock pinsamt okunnig när det gäller motorer, men skulle vilja lära mig. var någonstans ska jag skruva för att höja tomgången?

jag tog en bild och numrerade hålen:

Bild

i hål nummer två (2) verkar det sitta två stycken skruvar - en övre och en undre. är det där jag ska skruva? vilken skruv är vilken?

tacksam för hjälp

mvh
nybörjaren
Tjenare!, Kan säga att det där med tomgången och luftskruven sitter i förgasare, detta som du har tagit kort på är luftburken och den har istortsätt inget med de att göra. Ifall du kollar bakom luftburken så ser du en så kallad "förgasare, Den är förhoppningsvis lite grå och har lite smått och gott runt om sig, Jag ser det till och med på bilden!, vid 2.an just precis runt om,
Här har du även en guide som du kan justera din egen förgasare!, hoppas det hjälper!:D
http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176

Mvh-Edvin:)
nybörjaren
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 februari 2012, 13:50

Inlägg av nybörjaren »

ET.sm skrev:Tjenare!, Kan säga att det där med tomgången och luftskruven sitter i förgasare, detta som du har tagit kort på är luftburken och den har istortsätt inget med de att göra. Ifall du kollar bakom luftburken så ser du en så kallad "förgasare, Den är förhoppningsvis lite grå och har lite smått och gott runt om sig, Jag ser det till och med på bilden!, vid 2.an just precis runt om,
hmm.... fast när killen på verkstaden hjälpte mig så var det just den här grejen på bilden som han stack in skruvmejseln i. han stack in den i något av hålen och vred försiktigt, så ökade tomgången. det är jag helt säker på. men jag såg inte vilket av hålen det var. men hål nummer två ser ut att vara en "genomgång" till grejen bakom (förgasaren antar jag?). där sitter det två mindre skruvar, tätt intill varandra. jag törs ju inte pilla på något utan att vara helt säker på vad det är jag gör... :) ingen med speedfight 2 som vet precis var jag ska skruva?
Kymcokillen
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 juli 2017, 11:15

Inlägg av Kymcokillen »

nybörjaren skrev:
ET.sm skrev:Tjenare!, Kan säga att det där med tomgången och luftskruven sitter i förgasare, detta som du har tagit kort på är luftburken och den har istortsätt inget med de att göra. Ifall du kollar bakom luftburken så ser du en så kallad "förgasare, Den är förhoppningsvis lite grå och har lite smått och gott runt om sig, Jag ser det till och med på bilden!, vid 2.an just precis runt om,
hmm.... fast när killen på verkstaden hjälpte mig så var det just den här grejen på bilden som han stack in skruvmejseln i. han stack in den i något av hålen och vred försiktigt, så ökade tomgången. det är jag helt säker på. men jag såg inte vilket av hålen det var. men hål nummer två ser ut att vara en "genomgång" till grejen bakom (förgasaren antar jag?). där sitter det två mindre skruvar, tätt intill varandra. jag törs ju inte pilla på något utan att vara helt säker på vad det är jag gör... :) ingen med speedfight 2 som vet precis var jag ska skruva?
De är i hål 2 du ska skruva. Och på den översta skruven.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Kymcokillen skrev:
nybörjaren skrev:
ET.sm skrev:Tjenare!, Kan säga att det där med tomgången och luftskruven sitter i förgasare, detta som du har tagit kort på är luftburken och den har istortsätt inget med de att göra. Ifall du kollar bakom luftburken så ser du en så kallad "förgasare, Den är förhoppningsvis lite grå och har lite smått och gott runt om sig, Jag ser det till och med på bilden!, vid 2.an just precis runt om,
hmm.... fast när killen på verkstaden hjälpte mig så var det just den här grejen på bilden som han stack in skruvmejseln i. han stack in den i något av hålen och vred försiktigt, så ökade tomgången. det är jag helt säker på. men jag såg inte vilket av hålen det var. men hål nummer två ser ut att vara en "genomgång" till grejen bakom (förgasaren antar jag?). där sitter det två mindre skruvar, tätt intill varandra. jag törs ju inte pilla på något utan att vara helt säker på vad det är jag gör... :) ingen med speedfight 2 som vet precis var jag ska skruva?
De är i hål 2 du ska skruva. Och på den översta skruven.

FYI: Tråden är 5 år gammal, problemet borde ha löst sig eller försvunnit sedan dess ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar