Köra när man e 14?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Köra när man e 14?

Inlägg av Seenz »

Tjenare! Jag är 14 år och tänkte bara höra vad som händer om jag kör och blir tagen?( Har inget körkort förstås) :) Jag har en trimmad moppe som går i 85km/h (Om det har nån betydelse?)

Tacksam för ett snabbt svar! :D
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Du får olovling körning, dvs antagligen böter, både AM-kort och B-kort kan bli uppskjutna, du får böter för att du körde med oregistrerad motorcykel, mer böter, dina föräldrar får nog dagsböter också, om jag har rätt för mig :P
Well do ya, punk?
mrderbiguy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 274
Blev medlem: 13 mars 2012, 14:22

Inlägg av mrderbiguy »

förmodligen indraget lämp , grova böter , prick mm :)

hade en m8 som bara fick böter , inte körkort , 75knyck , oförsäkrad , osv...

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Derbi asså -.-
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

Gröngöling skrev:Du får olovling körning, dvs antagligen böter, både AM-kort och B-kort kan bli uppskjutna, du får böter för att du körde med oregistrerad motorcykel, mer böter, dina föräldrar får nog dagsböter också, om jag har rätt för mig :P
Hehe låter segt :/ ska nog inte göra det. :P Men tack för ett svar :D
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Körde med min sönderskabbade vivacity utan lysen och trimmad, inget kort, jakt genom växjö, mot rött ljus, 60 på gågatorna och blev slutligen tagen i en park.. fick inga böter och inget riktigt straff, de enda var en prick och om jag gör det igen inom 3 år så kommer det bli ett värre straff + att polisen håller koll på mig och är i byn ofta som fan nu! så allt handlar om tur ;)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
peugeotkillen
Varnad
Inlägg: 365
Blev medlem: 24 augusti 2011, 20:21

Inlägg av peugeotkillen »

du är 14 inte 15 så inget kan hända dig än !
jo möte med social nämden annars inget för du är inte straffmyndig
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

k-skåpet skrev:Körde med min sönderskabbade vivacity utan lysen och trimmad, inget kort, jakt genom växjö, mot rött ljus, 60 på gågatorna och blev slutligen tagen i en park.. fick inga böter och inget riktigt straff, de enda var en prick och om jag gör det igen inom 3 år så kommer det bli ett värre straff + att polisen håller koll på mig och är i byn ofta som fan nu! så allt handlar om tur ;)
hehe, men hur menar du med prick? e det om du ska söka jobb så ger det dig ett litet minus? eller vad :P har alldrigm förståt det riktigt :S
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Seenz skrev:
k-skåpet skrev:Körde med min sönderskabbade vivacity utan lysen och trimmad, inget kort, jakt genom växjö, mot rött ljus, 60 på gågatorna och blev slutligen tagen i en park.. fick inga böter och inget riktigt straff, de enda var en prick och om jag gör det igen inom 3 år så kommer det bli ett värre straff + att polisen håller koll på mig och är i byn ofta som fan nu! så allt handlar om tur ;)
hehe, men hur menar du med prick? e det om du ska söka jobb så ger det dig ett litet minus? eller vad :P har alldrigm förståt det riktigt :S
Nä, den pricken försvinner om 3 år om jag inte blir tagen igen men om jag blir det så får jag mycket värre straff!
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Jonas »

När jag var 13-14 fick jag syrrans ciao. Den gick ju bara i 30 och använde alltid hjälm. Om det är en sådan moped tror jag inte polisen är så högintresserade av att stanna en. Men som sagt, brännar man förbi i 85 knyck så är det ju stor risk att dom vänder och åker efter.

Sen om man blir stannad på en ciao och är normalt funtat vid 14 års ålder, så vet jag inte hur arga poliserna skulle bli. När jag var yngre hade man ju aldrig legitimation och är man snäll och trevlig köper dom en ens ålder. Men nu är det nog helt annorlunda, det var bättre förr!

Rekommenderar inte att köra under 15 dock.
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

Jonas skrev:När jag var 13-14 fick jag syrrans ciao. Den gick ju bara i 30 och använde alltid hjälm. Om det är en sådan moped tror jag inte polisen är så högintresserade av att stanna en. Men som sagt, brännar man förbi i 85 knyck så är det ju stor risk att dom vänder och åker efter.

Sen om man blir stannad på en ciao och är normalt funtat vid 14 års ålder, så vet jag inte hur arga poliserna skulle bli. När jag var yngre hade man ju aldrig legitimation och är man snäll och trevlig köper dom en ens ålder. Men nu är det nog helt annorlunda, det var bättre förr!
Sant :) önskade man inte behövde ta körkort för 30 :D
Nä, den pricken försvinner om 3 år om jag inte blir tagen igen men om jag blir det så får jag mycket värre straff!
Låter jävligt tur för dig då :D
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Skulle du bli stoppad säger jag bara: var trevlig. för om du är en pissig snorunge mot dem blir det inge kul :P
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Händer väll inget, i.o.m att du inte är straffmyndig.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Gröngöling skrev:Skulle du bli stoppad säger jag bara: var trevlig. för om du är en pissig snorunge mot dem blir det inge kul :P


+1 det lönar sig alltid! :)
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

Gröngöling skrev:Skulle du bli stoppad säger jag bara: var trevlig. för om du är en pissig snorunge mot dem blir det inge kul :P
Men det är de vi har en motorcykel polis som heter ''Kaj'' och han är rent ut sagt dumm i huvudet :) han har typ rekordet för att få tag på trimmade mopeder och så. min kompis blev jagad av han förra veckan. Han hade en landsväg motorcykel, och han körde in med han i skogen (för att försöka bli av med han) Det var jävligt gäggit och så med han följde fortfarande efter han och till slut på en raksträcka kör dom i ungefär 30km/h och då så puttar polisen av min kompis då så moppen åker in i ett träd och han får näs blod och allt :/ och det min kompis fick va böter och blev av med trimmet och så medans polisen fick inte betala ett skit eller så.
Så den mannen ska man akta sig för :)
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

Seenz skrev:
Gröngöling skrev:Skulle du bli stoppad säger jag bara: var trevlig. för om du är en pissig snorunge mot dem blir det inge kul :P
Men det är de vi har en motorcykel polis som heter ''Kaj'' och han är rent ut sagt dumm i huvudet :) han har typ rekordet för att få tag på trimmade mopeder och så. min kompis blev jagad av han förra veckan. Han hade en landsväg motorcykel, och han körde in med han i skogen (för att försöka bli av med han) Det var jävligt gäggit och så med han följde fortfarande efter han och till slut på en raksträcka kör dom i ungefär 30km/h och då så puttar polisen av min kompis då så moppen åker in i ett träd och han får näs blod och allt :/ och det min kompis fick va böter och blev av med trimmet och så medans polisen fick inte betala ett skit eller så.
Så den mannen ska man akta sig för :)
om ni har en mc snut som åker runt i byn för att satsa på trimmade moppar så är de nog ingen bra ide att köra när du inte har kort, dock så får man samma straff även om du har kort för att den är trimmad men det blir nog mycket jobbigt när dina föräldrar ska stå för den skit du har ställt till med :P
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

Nutbreaker skrev:
Seenz skrev:
Gröngöling skrev:Skulle du bli stoppad säger jag bara: var trevlig. för om du är en pissig snorunge mot dem blir det inge kul :P
Men det är de vi har en motorcykel polis som heter ''Kaj'' och han är rent ut sagt dumm i huvudet :) han har typ rekordet för att få tag på trimmade mopeder och så. min kompis blev jagad av han förra veckan. Han hade en landsväg motorcykel, och han körde in med han i skogen (för att försöka bli av med han) Det var jävligt gäggit och så med han följde fortfarande efter han och till slut på en raksträcka kör dom i ungefär 30km/h och då så puttar polisen av min kompis då så moppen åker in i ett träd och han får näs blod och allt :/ och det min kompis fick va böter och blev av med trimmet och så medans polisen fick inte betala ett skit eller så.
Så den mannen ska man akta sig för :)
om ni har en mc snut som åker runt i byn för att satsa på trimmade moppar så är de nog ingen bra ide att köra när du inte har kort, dock så får man samma straff även om du har kort för att den är trimmad men det blir nog mycket jobbigt när dina föräldrar ska stå för den skit du har ställt till med :P
sant :D
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

k-skåpet skrev:
Seenz skrev:
k-skåpet skrev:Körde med min sönderskabbade vivacity utan lysen och trimmad, inget kort, jakt genom växjö, mot rött ljus, 60 på gågatorna och blev slutligen tagen i en park.. fick inga böter och inget riktigt straff, de enda var en prick och om jag gör det igen inom 3 år så kommer det bli ett värre straff + att polisen håller koll på mig och är i byn ofta som fan nu! så allt handlar om tur ;)
hehe, men hur menar du med prick? e det om du ska söka jobb så ger det dig ett litet minus? eller vad :P har alldrigm förståt det riktigt :S
Nä, den pricken försvinner om 3 år om jag inte blir tagen igen men om jag blir det så får jag mycket värre straff!
fast dedär är inte riktigt sant. prickar i trafikregistret finns kvar i 2 år. och även om du åker dit igen så händer inget speciellt extra, du får en ny prick och får förmodligen straffet för de brott du gör andra gången, men inte för den första pricken. tiden nollställs inte på den första pricken utan den fortsätter att räkna ner från det datum du fick den. dock vid 3 prickar inom 2 år så ryker körkortet.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

kallepalle skrev:
k-skåpet skrev:
Seenz skrev: hehe, men hur menar du med prick? e det om du ska söka jobb så ger det dig ett litet minus? eller vad :P har alldrigm förståt det riktigt :S
Nä, den pricken försvinner om 3 år om jag inte blir tagen igen men om jag blir det så får jag mycket värre straff!
fast dedär är inte riktigt sant. prickar i trafikregistret finns kvar i 2 år. och även om du åker dit igen så händer inget speciellt extra, du får en ny prick och får förmodligen straffet för de brott du gör andra gången, men inte för den första pricken. tiden nollställs inte på den första pricken utan den fortsätter att räkna ner från det datum du fick den. dock vid 3 prickar inom 2 år så ryker körkortet.
Okey, så kanske det är, har inte 100% koll lyssnade inte så jävla noga på va han sa ;) men har för mig han sa 3 år!
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
kannebanne
Avstängd
Inlägg: 193
Blev medlem: 12 mars 2012, 13:19

Inlägg av kannebanne »

Om du nu vill köra 30 moppe, 14 bast, som jag.. Så håll dig till cykelstigar, där kör inte snuten in, vi har en väg från mig till ica, cykelväg eller vad de nu e.. Där kör jag mest ( har blivit stoppad 1 gång men sa att jag hade fått moppen dagen innan, vilket jag hade också.. Och jag visste inte att man måste ha försäkringspapper osv, och så hade jag ingen framlampa.. Resultat: Rulla hem moppen.. ) Så håll dig till vägar/stigar där snuten inte får köra om de inte e jakt eller nått, för då kommer dom inte dit... Kör dock mindre och mindre nu ( problem med moppe ) och mer offroad osv.. Men självklart ska du pröva moppen ;)
Moped: Yamaha DT50MX
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

INGEN som har nämnt att hans föräldrar kan förlora körkortet pga att dom låter han köra? Om dina föräldrar är klara med det och att ni har snackat så dom säger att dom inte haft en aning att du kört blir det förmodligen inget men det är inte säkert! Att köra i smyg är väll också ett alternativ dock blir det svårt att dölja :P
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

men dom kan väl bara kalla in körkortet hos föräldrarna om moppen står på dem? dock så kan man ju inte stå på en moped om man inte är 15 år :)
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Nutbreaker skrev:men dom kan väl bara kalla in körkortet hos föräldrarna om moppen står på dem? dock så kan man ju inte stå på en moped om man inte är 15 år :)
Låter konstigt, man kan ju trots allt övningsköra som 14åring? varför kan man då inte stå som ägare på moppen man rullar runt på?
Tillhör mille!
Användarens profilbild
DRD Broms
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 26 februari 2012, 17:09

Inlägg av DRD Broms »

En polare blev tagen när han var 14, han hade 70 cc och effektrör och han klara sig, dom snutarna gav honom bara en varning och han blev tvungen att ta av trimmet. inget annat hände. Det beror helt enkelt på vad det är för poliser som tar en :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

meanzick skrev:
Nutbreaker skrev:men dom kan väl bara kalla in körkortet hos föräldrarna om moppen står på dem? dock så kan man ju inte stå på en moped om man inte är 15 år :)
Låter konstigt, man kan ju trots allt övningsköra som 14åring? varför kan man då inte stå som ägare på moppen man rullar runt på?
Samma med vapen du får skjuta med vapen från att du är 16 men först när du är 18 så får du äga ett eget ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Kör du helt normalt är det mycket liten chans att du ens blir stoppad så om dina föräldrar låter dig köra kör på (jag körde som 12,13 och 14 åring :lol:)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
johanbw
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 juli 2011, 02:54

Inlägg av johanbw »

potog skrev:
meanzick skrev:
Nutbreaker skrev:men dom kan väl bara kalla in körkortet hos föräldrarna om moppen står på dem? dock så kan man ju inte stå på en moped om man inte är 15 år :)
Låter konstigt, man kan ju trots allt övningsköra som 14åring? varför kan man då inte stå som ägare på moppen man rullar runt på?
Samma med vapen du får skjuta med vapen från att du är 16 men först när du är 18 så får du äga ett eget ;)
likadant med alkohol, man får dricka när man är 18 men inte köpa från systemet förns man är 20, fuck dat system.. :?
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 december 2010, 21:14
Ort: Malmö

Inlägg av Fredd_e »

det händer inte ett jävla skit
(om dina päron inte är dumma nog att säga att dem vet att du kör eller att den är trimmad gör dem det så lossar dem typ 70% körkorten och får böter)

du är under 15 = inte straffbar
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Det viktiga är egentligen att dina föräldrar ALDRIG "vet om" att du kör minderåring/trimmat om snuten skulle dyka upp.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Äh stanna och kubba som en kompis gjorde :D Han körde med enkellåda och allt :lol:
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Skriv svar