karamellfärg i kylarvattnet?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

karamellfärg i kylarvattnet?

Inlägg av difaren »

Tjenare.

Jag har precis skaffat Egenomskinliga kylarslangar så jag tänkte att det kanske går att ha i färg i det så det blir lite fräckare när man ser det.

Karamellfärg funkar det eller vad kan man använda?
och är det nån som vet 100% att det funkar
Användarens profilbild
draceN96
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 427
Blev medlem: 26 april 2011, 15:32
Ort: Ljung

:D

Inlägg av draceN96 »

grymt tänkt , dock vet jag inte tycker inte att det borde vara någon fara. det är ju ganska löst (inte tjockt) och innehåller ju inte ngt knappt. men jag är inte helt 100% säker på att det funkar :/ kan hända att det fastar lite elle aa du fattar.
kolla mitt Derbi Senda x-race 04 projekt: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=31150
>(ångrar mej att jag inte la upp Rieju drac / hyper projektet :( men kolla mitt galeri så ser du LITE av det )
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Använder du bara vatten i kylaren?
Gör du de blanda i glykol, de är ju färgat vet att de finns blå och grön glykol. Sen blandar du så de får en grym färg o häller i :)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

Joo men jag har 100% vatten i.. tycker inte de behövs glykol när ja har den inne i garage.

Men Karamellfärg borde väl ändå funka?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Kör på röd glykol ;)

Skulle inte direkt satsa på caramellfärg, ja tror inte det tål värme så värst bra.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

bensinskalle skrev:Kör på röd glykol ;)

Skulle inte direkt satsa på caramellfärg, ja tror inte det tål värme så värst bra.
Finns de röd glykol?

Då blir det röd, har bara sett orange och blå.. finns det på OK eller på statoil?
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

har hört att karamellfärg blir som en hinna efter ett tag och därför inte bra att ha i slangar och liknande:)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Peddobear
karhuuu!
Inlägg: 476
Blev medlem: 25 augusti 2010, 20:15
Ort: Månen

Inlägg av Peddobear »

går det med sprit? :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

difaren skrev:
bensinskalle skrev:Kör på röd glykol ;)

Skulle inte direkt satsa på caramellfärg, ja tror inte det tål värme så värst bra.
Finns de röd glykol?

Då blir det röd, har bara sett orange och blå.. finns det på OK eller på statoil?
Jopp. De man häller i nya bilar nuförtiden. Vart de går att köpa vet ja ej, inte på de OK jag varit på i alla fall...
går det med sprit
Nej, då skiter de sig
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Bjern skrev:går det med sprit? :D
Det börjar brinna lite väl snabbt, men annars är det inga problem :lol:
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

difaren skrev:Joo men jag har 100% vatten i.. tycker inte de behövs glykol när ja har den inne i garage.
Fel fel glykol är inte bara till för att det inte skall frysa sönder.
Det smörjer och gör så att kylsystemet inte ärgar/rostar och förlänger livslängden på packningarna!
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
antonpg94
Herr Åström
Inlägg: 879
Blev medlem: 11 juni 2010, 20:23
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

ValoPallo skrev:
Bjern skrev:går det med sprit? :D
Det börjar brinna lite väl snabbt, men annars är det inga problem :lol:
Det är ju delvis sprit i glykol redan?
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

bensinskalle skrev:Kör på röd glykol ;)

Skulle inte direkt satsa på caramellfärg, ja tror inte det tål värme så värst bra.
precis vad jag tänkte ;)

iom att vattnet blir rätt varmt så är det nog inget att satsa på ;) färgar nog av sig en hel del med.. :roll:
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

haha sjukt kul ide. men tror att det blir som en ända gegga när det blir varmt. du kan ju testa koka vatten kylarvätska +den mängd karamellfärg du tänkt hälla i sen låt du det stå över natten och kän med fingret om det e någon hinna på kanterna om inte borde det inte vara något problem :D
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

Vad fan då..


Ingen som vet vart man kan få tag på röd glykol ?

Edit: @bensinskalle: Funkar röd glykol i mopeder också eller? för du sa att dem oftast bara används till nyare bilar?

Har googlat runt lite också och folk har sagt att det finns på OKQ8 och där heter det G12?
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

difaren skrev:Joo men jag har 100% vatten i.. tycker inte de behövs glykol när ja har den inne i garage.

Men Karamellfärg borde väl ändå funka?
Vad spelar det för roll ifall du har den i ett garage? visst vattnet fryser inte men tro fan att det kommer börja rosta.
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

Danne skrev:
difaren skrev:Joo men jag har 100% vatten i.. tycker inte de behövs glykol när ja har den inne i garage.

Men Karamellfärg borde väl ändå funka?
Vad spelar det för roll ifall du har den i ett garage? visst vattnet fryser inte men tro fan att det kommer börja rosta.
Joo de förstår jag.. men just nu så är kylaren tömd osv för ja har bytt kylarslangar och nu när ja ska fylla på så tänkte jag att det vore lite coolt att ha nån färg på kylarvattnet.

Just nu vill jag bara få bekräftat att Röd glykol även funkar i mopeder!
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

difaren skrev:
Danne skrev:
difaren skrev:Joo men jag har 100% vatten i.. tycker inte de behövs glykol när ja har den inne i garage.

Men Karamellfärg borde väl ändå funka?
Vad spelar det för roll ifall du har den i ett garage? visst vattnet fryser inte men tro fan att det kommer börja rosta.
Joo de förstår jag.. men just nu så är kylaren tömd osv för ja har bytt kylarslangar och nu när ja ska fylla på så tänkte jag att det vore lite coolt att ha nån färg på kylarvattnet.

Just nu vill jag bara få bekräftat att Röd glykol även funkar i mopeder!
tror att det funkar med röd glykol, eftersom det är olika kvalité eller viss sort till olika motorer. Men tror att moppen är en "allätare" av glykol så tror det inte spelar någon stor roll vilket val av glykol. om man inte köper billigt skit förstås :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Den röda glykolen är en modernare variant som används till moderna motorer där metallerna kan vara känsligare mot oxidation. Åtskilliga motorer från VAG-koncernen som ska ha den röda glykolen har fått topplock/block sönderfrätt av kylvätskan när fel glykol använts... Ett dyrt misstag.

Den röda glykolen är alltså mildare mot moderna motorer med mycket aluminium och diverse andra metaller, med andra ord bör den passa utmärkt till en moppemotor som huvudsakligen består av aluminium och på sin höjd har cylinder av gjutjärn.

Alla någorlunda stora biltillbehörssäljare bör ha den röda glykolen, t.ex. biltema har den. Dyrare än övriga sorter.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Biltema har röd glykol.

Kommer ihåg att Suzuki's LTZa motorer va väldigt känsliga på glykol, hade du i fel glykol så fräter den sönder en "vägg" i vattenpumpen vilket medföljer att de kylarvattnet går in i oljan o allt går på tok :) Kommer ej ihåg vilken glykol eller vad materialet var i vattenpumpen just då, men bara en liten reminder så man inte kör på fel glykol. :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Erik_ skrev:Den röda glykolen är en modernare variant som används till moderna motorer där metallerna kan vara känsligare mot oxidation. Åtskilliga motorer från VAG-koncernen som ska ha den röda glykolen har fått topplock/block sönderfrätt av kylvätskan när fel glykol använts... Ett dyrt misstag.

Den röda glykolen är alltså mildare mot moderna motorer med mycket aluminium och diverse andra metaller, med andra ord bör den passa utmärkt till en moppemotor som huvudsakligen består av aluminium och på sin höjd har cylinder av gjutjärn.

Alla någorlunda stora biltillbehörssäljare bör ha den röda glykolen, t.ex. biltema har den. Dyrare än övriga sorter.
Precis. Just aluminium är ju känsligt för alla glykoler förutom den röda. Det är väl bara gjutjärn som egentligen fungerar 100% med grön och blå glykol. Man kan t.o.m. se de på volvotoppar från b21 osv, de får sina frätskador i kylkanalerna. Inget extremt, men de märks.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

Jag gick förbi OKq8 idag när jag skulle hem ifrån skolan.. dem hade röd glykol så nu är allt fixat.

Nu ska jag bara mäta och häva i de i kylarn.

Tack för hjälpen!

Edit: tänkte ha 50% vatten och 50% glykol.. äre bara blanda i te.x en 2 literflaska 50/50 och sen hälla ner i kylaren ?
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

difaren skrev:Jag gick förbi OKq8 idag när jag skulle hem ifrån skolan.. dem hade röd glykol så nu är allt fixat.

Nu ska jag bara mäta och häva i de i kylarn.

Tack för hjälpen!

Edit: tänkte ha 50% vatten och 50% glykol.. äre bara blanda i te.x en 2 literflaska 50/50 och sen hälla ner i kylaren ?
ja
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

saile96 skrev:
difaren skrev:Jag gick förbi OKq8 idag när jag skulle hem ifrån skolan.. dem hade röd glykol så nu är allt fixat.

Nu ska jag bara mäta och häva i de i kylarn.

Tack för hjälpen!

Edit: tänkte ha 50% vatten och 50% glykol.. äre bara blanda i te.x en 2 literflaska 50/50 och sen hälla ner i kylaren ?
ja
Låt det pumpa runt lite med, och kolla så det inte läcker någon stanns nu när du har satt dit nya slangar.
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

difaren skrev:Jag gick förbi OKq8 idag när jag skulle hem ifrån skolan.. dem hade röd glykol så nu är allt fixat.

Nu ska jag bara mäta och häva i de i kylarn.

Tack för hjälpen!

Edit: tänkte ha 50% vatten och 50% glykol.. äre bara blanda i te.x en 2 literflaska 50/50 och sen hälla ner i kylaren ?
Ja, men du kommer knappt få i en liter.
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

siiimooon skrev:
difaren skrev:Jag gick förbi OKq8 idag när jag skulle hem ifrån skolan.. dem hade röd glykol så nu är allt fixat.

Nu ska jag bara mäta och häva i de i kylarn.

Tack för hjälpen!

Edit: tänkte ha 50% vatten och 50% glykol.. äre bara blanda i te.x en 2 literflaska 50/50 och sen hälla ner i kylaren ?
Ja, men du kommer knappt få i en liter.
Jo jag vet men jag tog det som exempel.

Har fixat allt nu.

Glykolen och vattnen blev ungefär rosa tillsammans, riktigt gulligt faktiskt.
Användarens profilbild
anthmyr
Yamaha Racing Team
Inlägg: 541
Blev medlem: 5 maj 2011, 19:02
Ort: partille

Inlägg av anthmyr »

vet inte om det är dåligt på något sätt men en riktigt grym ide :wink:
Yamaha Aerox/Neos/Slider / Beta RR 8)

Nerox- http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33282

Utseende är inte allt , men hur ofta runkar du till någons personlighet?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

anthmyr skrev:vet inte om det är dåligt på något sätt men en riktigt grym ide :wink:
karamellfärgen kommer bli klibbig och kunna fastna över allt och senså efter en tid går färgen ut och då blir det bara skit....


Så skulle alldrig själv våga testa...
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

Victorh skrev:
anthmyr skrev:vet inte om det är dåligt på något sätt men en riktigt grym ide :wink:
karamellfärgen kommer bli klibbig och kunna fastna över allt och senså efter en tid går färgen ut och då blir det bara skit....


Så skulle alldrig själv våga testa...
Som sagt har jag köpt "röd" glykol.. titta i mitt galleri för hur de blev.

Rosa!
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

difaren skrev:
Victorh skrev:
anthmyr skrev:vet inte om det är dåligt på något sätt men en riktigt grym ide :wink:
karamellfärgen kommer bli klibbig och kunna fastna över allt och senså efter en tid går färgen ut och då blir det bara skit....


Så skulle alldrig själv våga testa...
Som sagt har jag köpt "röd" glykol.. titta i mitt galleri för hur de blev.

Rosa!
det visste jag redan de skulle bli men tkr det vart snyggt :)
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

Victorh skrev:
difaren skrev:
Victorh skrev: karamellfärgen kommer bli klibbig och kunna fastna över allt och senså efter en tid går färgen ut och då blir det bara skit....


Så skulle alldrig själv våga testa...
Som sagt har jag köpt "röd" glykol.. titta i mitt galleri för hur de blev.

Rosa!
det visste jag redan de skulle bli men tkr det vart snyggt :)
Tackar.

jo de blev lite speciellt. haaha
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Blanda bara i lite mer glykol i vattnet om du vill att det ska va rödare. Kommer inte bli sämre för det, får bara en lägre fryspunkt.
För du köper väl inte färdigblandad glykol va? Hoppas ingen köper färdigblandat haha :P
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

-ReM- skrev:Blanda bara i lite mer glykol i vattnet om du vill att det ska va rödare. Kommer inte bli sämre för det, får bara en lägre fryspunkt.
För du köper väl inte färdigblandad glykol va? Hoppas ingen köper färdigblandat haha :P
Nejdå inte färdigblandad inte.. jo vi får se om jag blandar i mer glykol.

Rosa tycker jag var ganska läckert.
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

karamellfärg i kylarvattnet kommer bara färga av slangarna etc.
Kör på röd glykol :D
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Jag har rosa i min färdigblandat. Va äre för fel/nackdelar me färdigblandat?
Dock så har min kylarvätska vanan att ofta försvinna, i somras läkte den som fan, blev småxpölar under moppen. Men det har den slutat med nu, men försvinner fortfarande rätt fort :o
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Skriv svar