Packningsmassa cylinderfotspackning - För/Nackdelar

Posta förslag på guider som ni skulle vilja ha genomförda

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Packningsmassa cylinderfotspackning - För/Nackdelar

Inlägg av jarken »

Tja TSR.

Satt o diskutera med farsan om trimning etc på två-taktare. Då kom vi in på att en packningsmassa höjer kompen lite, jämfört med en vanlig packning. Men då slog det mig att om man har på för mycket packningsmassa, så de kommer in i portarna på cylindern, så blir det ju en liten silikon kant... vilket skapar turbolens bakom denna kant... är det något som egentligen är ett problem? Effektmässigt tänkte jag då. Skall plocka isär min cylinder o se om de är en kant efter 350mil... kör med packningsmassa :) Någon som har erfarenhet om detta? :)

MvH JARKZORHYPERRESZOROFDOOMZOR
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah
Inlägg: 528
Blev medlem: 12 juli 2011, 21:17

Inlägg av VoxuzZ »

hmm bra tänkt! Jag har för mig att sån packningsmassa försvinner i bensin. Men det var kanske bara jag som hade dålig sådan ;)
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

de borde väl bli lägre komp me packningsmassa? :P lr det blir mkt tunnare än en vanlig packning, som kläms ihop så pass hårt så den egentligen är orimlig??
bibapeolola
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

Inte bra om man kör vatten kylt ;) , men det blir ju inte lika stort mellan rum? frågan e om det inte blir för nedsänkt? Tror att moppen kommer bränna upp den massan som är i spolen men lika bra att köra på packningar!
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Cylindern och toppen sänks vilket gör att topplocket kommer närmare kolvtoppen vilket ger mer komp. Och ja en packningsmassa är tunnare än packning... (tror jag)

Kör med gaskets packningsmassa som är bensin resistans... så tror inte den försvinner av bensinen...

Sen i och med att cylindern hamnar längre ner blir de andra porttider osv... :)


Edit: Hondapojken, va gör det för skillnad om man kör vatten eller luftkylt? Kylningen går väl inte ner i motorblocket va? :)
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

på en AM6 gör det de :) har testat att göra med sådan där massa te toppen och de gick inget vidare
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Oookej. ja undrar om de skulle ge nån märkbar effekt egentligen.
bibapeolola
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

eftersom portarna hamnar längre ner så borde den bli lite mera lågvarvig? (tror de är på de hållet) och om kompen höjs lite så tenderar de till mer vrid vid lägre varv.

jag och en polare var tvugna till att plana ner toppen på hans barkit cultan racing 70cc för den hade blivit skadad i kanten. vi planade kanske en femtedels mm och den blev bra mkt rappare från botten upplevde vi det som.

de som ändrades för oss var ju kompen och sqishen.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Hondapojken: Vi snackar cylinderfotspackning nu... inte topplockspackning.. den skulle brinna upp på två röda.

axel: Kan jag ej svara på, men äldre gubbar säger att de trimmade moppen genom att ha packningsmassa i botten för då blir de mer komp. Men de va ju innan reed ventilernas tid. Då måste de ha funkat bättre.

yama2pwn: har inte en aning om den blir med lågvarvig ilr inte :P Borde bli starkare på alla varv, fast de märks väl mest på låga pga kompen.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Ja,,

min compact, har ja planat toppen på Så in i helvete, o de gjorde skillnad. men packningen till dom cylindrarna är ingenting som tar någon som helst plats :P
bibapeolola
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

HondaPojkeN skrev:på en AM6 gör det de :) har testat att göra med sådan där massa te toppen och de gick inget vidare
Då köpte du uppenbarligen fel massa, eller applicerade den fel.

Korrekt packningsmassa ska vara bensinresistant, och packningsmassor är i regel glykolresistanta också.

De tiondels millimetrar som skiljer är inget som man märker efektmässigt på en sån här lite motor. Då har lufttemperaturen och/ eller vinden mer inverkan
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar