Satt o diskutera med farsan om trimning etc på två-taktare. Då kom vi in på att en packningsmassa höjer kompen lite, jämfört med en vanlig packning. Men då slog det mig att om man har på för mycket packningsmassa, så de kommer in i portarna på cylindern, så blir det ju en liten silikon kant... vilket skapar turbolens bakom denna kant... är det något som egentligen är ett problem? Effektmässigt tänkte jag då. Skall plocka isär min cylinder o se om de är en kant efter 350mil... kör med packningsmassa Någon som har erfarenhet om detta?
de borde väl bli lägre komp me packningsmassa? lr det blir mkt tunnare än en vanlig packning, som kläms ihop så pass hårt så den egentligen är orimlig??
Inte bra om man kör vatten kylt , men det blir ju inte lika stort mellan rum? frågan e om det inte blir för nedsänkt? Tror att moppen kommer bränna upp den massan som är i spolen men lika bra att köra på packningar!
Cylindern och toppen sänks vilket gör att topplocket kommer närmare kolvtoppen vilket ger mer komp. Och ja en packningsmassa är tunnare än packning... (tror jag)
Kör med gaskets packningsmassa som är bensin resistans... så tror inte den försvinner av bensinen...
Sen i och med att cylindern hamnar längre ner blir de andra porttider osv...
Edit: Hondapojken, va gör det för skillnad om man kör vatten eller luftkylt? Kylningen går väl inte ner i motorblocket va?
eftersom portarna hamnar längre ner så borde den bli lite mera lågvarvig? (tror de är på de hållet) och om kompen höjs lite så tenderar de till mer vrid vid lägre varv.
jag och en polare var tvugna till att plana ner toppen på hans barkit cultan racing 70cc för den hade blivit skadad i kanten. vi planade kanske en femtedels mm och den blev bra mkt rappare från botten upplevde vi det som.
de som ändrades för oss var ju kompen och sqishen.
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
Hondapojken: Vi snackar cylinderfotspackning nu... inte topplockspackning.. den skulle brinna upp på två röda.
axel: Kan jag ej svara på, men äldre gubbar säger att de trimmade moppen genom att ha packningsmassa i botten för då blir de mer komp. Men de va ju innan reed ventilernas tid. Då måste de ha funkat bättre.
yama2pwn: har inte en aning om den blir med lågvarvig ilr inte Borde bli starkare på alla varv, fast de märks väl mest på låga pga kompen.
min compact, har ja planat toppen på Så in i helvete, o de gjorde skillnad. men packningen till dom cylindrarna är ingenting som tar någon som helst plats
HondaPojkeN skrev:på en AM6 gör det de har testat att göra med sådan där massa te toppen och de gick inget vidare
Då köpte du uppenbarligen fel massa, eller applicerade den fel.
Korrekt packningsmassa ska vara bensinresistant, och packningsmassor är i regel glykolresistanta också.
De tiondels millimetrar som skiljer är inget som man märker efektmässigt på en sån här lite motor. Då har lufttemperaturen och/ eller vinden mer inverkan
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever