Jag hittade denna lista på en hemsida och tänkte posta den här så folk slipper fråga om strypningar.
Avgasröret och pluggen:
I början av avgasröret (alltså den ände som sitter mot cylindern) så bruakr det sitta en plugg med nån form av svettsning, lätt å ta bort med antingen slipverktyg eller borrverktyg.
Annars så är orginalrören oftast smalare än vad orginal 50 cc behöver för att kunna ge fullt ut vilket då är en strypning i sig omman tar bort pluggen.
Vill man vara rädd om orginalröret så köp trimrör och ta bort pluggen i den för det flesta trimrör idag levereras med plugg.
För er som inte vet hur pluggen ser ut så är det en avlång cylinderformad ring i nån metall.
Blindrör:
Ett blindrör är ett extra rör utan på avgasröret så har någon strypande effekt, detta tar man bort och svetsar igen.
Röret har ingen öppning utan det är bara en avstickare på avgasröret som bara tar slut.
Köp trimrör istället för att ta bort den är min åsikt.
CDI-boxen:
CDI-boxen finns på de flesta scootrar och det viktiga med den just nu är att den ser till att skicka ström till tändstiftet, men den känner av om det blir ett för högt varvtal så då kan den sluta skicka då det blir för mycket enligt den, detta stryper då och håller tillbaka moppens effekt.
Med vissa moppar är det en speciell sladd så ska klippas av men på vissa måste själva boxen helt bytas ut till en helt ostrypt (brukar ligga på 600 till drygt 1000 kronor).
Luftfilter:
På en del så har luftfiltret en strypande effekt genom att sänka lufttillförseln till motorn. Detta fixar man genom att skaffa ett öppet luftfilter. Det man bör tänka på är att byta upp i munstycka och pilla på luftskruven på förgasaren, för nu så kommer den få en väldigt massa mer luft och då blir det fel proportioner i mellan luft och bensin vilket gör att den nyper.
Variatorringen:
En liten ring som sitter lägst fram på en av "axlarna" i variatorn. Variatorn sitter längst bak på mopeden. Bara å ta bort fläkten (kylfänsare) och lite annan skit så kommer du hitta en liten jäkla ring som ska bort.
På en del så är det en så kallad variatorringdistans som ska svarvas ner.
Aprilia MX/RX:
EU:
Katalysator i en "snabel" i delningen av röret med en plugg efter det
Katalysator i en lång "snabel" inuti röret
rör som leder avgaser tillbaka till luftburken, svetsa igen. (04-)
Beta RR (KTM-motorn):
Plugg i kröken
plugg i luftburk
Beta RR (Minarelli motorn):
EU:
Plugg och katalysator sitter ihop i "delningen" av röret
rör som leder avgaser tillbaka till luftburken, svetsa igen. (04-)
Bultaco Astro/Lobito:
30:
sugrörskrök inuti grovkrök
luftburksstrypning(?)
EU:
sugrörskrök
Katalysator inuti röret
Derbi Senda (-r/DRD/X-treme/sm) (-03):
30:
Sugrörskrök
plugg i "sugröret"
"boll" inuti röret
vissa sendor har en s.k "franska strypningen" VIKTIGT! kolla längst ner!
EU:
Sugrörskrök
katalysator inuti röret
vissa sendor har en s.k "franska strypningen" VIKTIGT! kolla längst ner!
Derbi Senda (-r/DRD Edition/DRD racing/X-race/sm X-treme) (04-):
Blindtarm
(vissa) ett smalt rör som leder avgaser till luftburken
katalysator inuti röret
vissa sendor har en s.k "franska strypningen" VIKTIGT! kolla längst ner!
Derbi Senda black edition r/sm
plugg i början av röret
katalysator inuti röret
vissa sendor har en s.k "franska strypningen" VIKTIGT! kolla längst ner!
Derbi Senda racer:
30:
Pluggat inuti röret
vissa sendor har en s.k "franska strypningen" VIKTIGT! kolla längst ner!
Gasgas EC/SM:
plugg i kröken
Gilera SMT/RCR:
Plugg i början av kröken
rör som leder avgaser tillbaka till luftburken, svetsa igen. (04-)
Gilera H@K:
plugg i kröken samt en i reedventilen.
Gilera RK50 Cannibal:
plugg i kröken samt en i reedventilen.
Helkama Ax:
Plugg i kröken
Plugg i insuget
Plugg i luftburken
Honda Monkey:
plugg i avgasröret
Honda MT:
Strypning i luftinsugsröret
strypning i insuget
strypning i avgasystem
en växel borttagen
HRD Sherco:
HRD Sonic:
plugg i utblåset
platta i luftburken
Jawa Tws:
strypt luftburk
strypt insug
strypt avgas
Jincheng Monkeybike:
strypning i CDI-boxen
Motorhispania Furia:
30:
Plugg i mynningen av röret
EU:
plugg i början på röret (?)
rör som leder avgaser tillbaka till luftburken, svetsa igen. (04-)
katalysator inuti röret
Motorhispania RYZ:
Plugg i avgasystemet
Katalysator inuti röret
insuget strypt
rör som leder avgaser tillbaka till luftburken, svetsa igen. (04-)
Malaguti XTM/XSM:
Katalysator i en "snabel" i delningen av röret med en plugg efter det
Katalysator i en lång "snabel" inuti röret
rör som leder avgaser tillbaka till luftburken, svetsa igen.
Rieju Drac (-98):
Plugg i mynningen av röret
insuget är strypt
Rieju RR (99-):
30:
Plugg i mynningen av röret
insuget är strypt
cdi-box strypt
EU:
Plugg i mynningen av röret
Katalysator vid delningen av röret
rör som leder avgaser tillbaka till luftburken, svetsa igen. (04-)
Rieju MRX:
Plugg i mynningen av röret
Katalysator vid delningen av röret
strypt insug (longtimenosee påstår?)
rör som leder avgaser tillbaka till luftburken, svetsa igen. (04-)
Sachs MadAss:
Plugg i förgasare, insug, insuget på cylindern
Katalysator i "förtjockningen" på röret.
Suzuki K50:
I insugskåpan sitter en plugg
och på de senare modellerna sitter en helgjuten strypt insugskåpa
Suzuki TS50:
Reedventilen bortplockad
Suzuki TS50x:
Suzuki RMX/SMX:
Yamaha DT50m/mx -96:
insug strypt
Cylinder mindre portar alltså ej maxportad
Avgassytem strypt
en växel borttagen
högre topp som ger lägre komp.
Yamaha DT50R (äldre) 97-99:
insug strypt
Cylinder mindre portar alltså ej maxportad
Avgassytem strypt
en växel borttagen
högre topp som ger lägre komp.
Yamaha DT50R (gamla) 00-03:
strypt i cdi-boxen
plugg i avgassystemet
Yamaha DT50R/SM (nya) 04-:
plugg i kröken
Katalysator i en "snabel" i delningen av röret
Katalysator i en lång "snabel" inuti röret
Fyll gärna i listan på strypningar om dom crossmoppe modeller som saknas och rätta om det är fel någon stans.
Hemsida: http://mt4ever.webs.com/strypningarcrosssm.htm