
Jag är en motorgalen typ på 16år i finland och...
Detta är nin lilla "Tråd" om mitt project som jag håller på med

En Mini buggy!
------------------------------------------------------------------------------------------


Byggandet på Buggyn:
http://www.youtube.com/watch?v=eNvTX3kdZ4M
http://www.youtube.com/watch?v=YSDyo_H4kAk
Buggy Test videon:
http://www.youtube.com/watch?v=Vh-Kk4vhFMw
http://www.youtube.com/watch?v=1FyDFUclHAU
http://www.youtube.com/watch?v=IN2ZBCpW9j4
http://www.youtube.com/watch?v=QfW2ZwAC_fU
http://www.youtube.com/watch?v=1LqOmFciJgA
Buggy Körande!:
http://www.youtube.com/watch?v=_lqcD-WD ... HR40cz8bCQ
http://www.youtube.com/watch?v=8rfIyLsw ... HR40cz8bCQ
----------------
Info:
Drevad 16/53 som räcker till för bra accelration
Motor: 200cc vindfartskyld KINA atvs motor som är runt 16,5hk (Kopia av en Yamaha Motor)
26mm Fögg
Hjul upphängningar: Kina Atvns dämppare + Hjul + Armar
Bak Axel: Gissa vad? Kina ATV från en (Bashan S-7)
Ram: 35 x 35mm fyrkantiga rör och "Övre" ramen har 30 x 30mm
Säte: Ett rallysäte + skall se om jag kan hitta ett 5 punkts bälte

Swing : Hembyggt
----------------
Kvar:
Overall (Ca 100%)
Elektronik (100% )
Montera motorn (100%)
Rollcage (100%)
montera broms (100%)
Avgasrör (100%)
montera bakdämppare (100%)
Lampor Mm. (100%)
Montera säte (100%)
Justera styrning mm. (100%)
----------------
1a dan på byggandet:
40mm Bakaxel + 80tals "RallyRatt" + Marzocchi dämppare GRATIS!!!

Börjande svätsande!



2a dan
Började med mitt första hemmagjort hjulupphängningen som blev SKROT! Och mina GRATIS Kör gräsklippar Hjul -> SPLITTERNYA!!



Övre "Ramen" påbörjad! + Dämppare från gammal moppe


nästan färdig...

HÄR KOMM PROBLEMET med hjul upphängningen...

Den där setupen bröt stängerna mellan hjulen och dom gick av vid dämppningen och jag blev SJUKT arg.
Men då hittade jag denhär godingen för 400€ (ca 4 000 kronor)
En Kinroad 200cc ATV med "Udda" Växel lådan

Ända felet på den var att en sladd var urdragen så den inte gnistade och nya bensinslangar OCH DEN GICK SOM NYY!


Smörde Kedjan -> bucka ut -> Starta ->värma upp -> Köra iväg ->
EFTER 5MIN AV KÖRNING GICK BAKAXELN AV!!! PÅ SNÖ??
Vafaan!!
Ringde till han jag köpte den av och sade att jag vill ha 170€ tillbaka
och efter jag tjatat ärkende han att bakaxeln var svetsad tidigare för den hade gått av
Såklart den går av då för Gjutningen blir ju fel på axeln och såklart går den av 1-2,5234cm breved stället de svätsat på
Bild:

Han GAV ej tilbaka pengar efter 45minuter så jag gav upp och satt i garaget med en Sönderkörd bakaxel som gick av på 5minuter av körning...
Nästa Väcka började jag igen med Projektet
Började ta bort framändan av ATVn och försöka flytta över tekniken och allt...

Modifieringar av ramen IGEN


Hjul inte Fast

FÄSTEN påbörjade!!


Blev nöjd med resultatet!!

Hur Hög Den Kommer att BLI!!!

Gjorde Även ett ortoligt snyggt Dämppar fäste


Sitter BRA

StyrStång på gång





Stemet på original styrstången på ATVn tog jag bort och GISSA VAD
"RallyRatten" Passade PÅ DIREKT med att borra upp 4hål 0,5mm STÖRRE


Såhär ser den ut nu


TJA! här kommer en uppdate igen och just nu använder jag en lånedator för nån skitjävel har infecterat min dator
med virus på nått sätt men buggyn har ändrats!!
Bulttade allting sönder på ATVn för att få motorn bort



Ramen på den var inte bra kvalite och var "Cheneserna" hade svätsat så var det fult och dåligt men motorn var i Gott Skick!
Fick bort Förgasaren och andra godingar



Och baklampporna på dom här är inte så dumma som man troor


Fick bort Motorn och oj! det finns ju järn i ramen den typ vägde 25kg och motorn typ 30kg


Putsade motorn med Tvättmedel och den såg faktist bra ut



Motorfäst bulttarna... LoL

Putsad och nya 1/3 av kablarna bytta mot nya FRÄÄSHA! kablar


Då tästade jag min köpta "Bashan S-7" bakaxel eller vaddom nu heter på den bak swingen jag fick med som gubben jag köpte den av sade att den passade men NEEJ! den passade inte och jag skall göra motorfästet på Bakswingen...
Kom upp med att göra en egen Bak Swing till den!
Tog en panlamppa och gav mig ut i "Skafferiet" för att hitta mig ett passligt Rör att använda som bakaxel fäste.
och jag hittade en (har ej bilder på den)
och sågade upp den så att den skulle passa på bakaxeln och Framm med svetsen!
Fick ihop Denhär:
Ni ser Bashans orginalet och mitt hemmabyggt





och Rootade lite till i skafferiet och hittade perfect material till swingen


och sågade den i två 50cm bitar som var passlig längd
(På bilden S-7 bakaxeln,mitt föste och 50cm rören)



och så på med svetsen igen och då blev det såhär:





nå längre har jag inte kommit men har beställt ett
53 kugg bakdrev (original 40kugg) och fått en bråms skiva

Nu har det börjat hända saker!!!
Sving fästen färdiga och finputsas








Gjorde en nice 12v batteri hållare

fick Ett Brom set till nån sårts 125cc eller 200cc frambroms men nu blir den bakbroms





Gjorde mig ett snyggt tändnings lås av en svart "projectbox" och originala lampporna som var på Atvn
Har Back,Neutral och tändningslås




Lag ihop allting för att se hur det kommer att bli











Visst är Kinas elektronik underbar!


Snygg Motor och motorfästerna påbörjade

Gjorde färdigt framändan



Korttade av bilen till passlig längd



Skillnad på 40 kugg och 53kugg?

bulttade ihop allting och började att lägga fast swingen i ramen



/IMG_1340-1.jpg[/IMG]

Fästen för swingen (Ser Snett ut men det är det inte)








Motorfästen





Kedjan Kortas av...



Fram Motorfästet








Och Igåår Svätsade jag och min kompis ihop sista på ramen



YIPPII nu har jag lagt ner 1år på projektet!!
nåja tilbaka till saken...
Ny fundering på bakändan 500% bättre än förra


Insuget skall jag föra till min kompis o svätsas o fixas för 4e gången...

Min kuggstång som jag hade i garaget fick mig en ide att kapa av den till passlig längd och en färdig längd som jag tänkte beställa kostade 1400kr så nej framm med Järnsågen och börja mäta/tänka/pröva/justera sig fram
Fick lite hjälp från google hur man skall kapa kuggstångar:
http://www.minibuggy.net/forum/controls ... g-box.html
http://winderbuggy.tripod.com/id3.html
Så mycket blev bortkapat



Måste hitta ett till gummiskydd


Mitt ny laminerade säte


Rattstången placerad och stöd på G

Högerdraget rör fick bli vändsterdraget


Rollcagen KLAR!
Så ni vet så ser hjulen/Däcken mindre ut på bilden än va de på riktigt är!



AccuHållare för Gräsklippar batteri

Bakbromsoket och skivan + Bromssystem



Så ser det ut då man är bakom ratten

30.7.2012
Efter ca 2 år av byggande fick jag äntligen en härlig känsla då jag fick köra den för första gången på gården och den gick Fiint!
Inget gick snett förutom Bränsleblandningen till motorn...

+ lite darrningar pga. inga bussningar och sånt
31.7
Såg att Insuget var av pga skakning så jag fick svätsa det igen...

Köpte splitternybegangnad 5mm 110-128 munstyckesats av min kompis som hade beställt från TwoStroke (ThumbsUp!)
1.8
BILDER imorgon kanshe för idag har jag varit hela dagen i garaget och popnitat fast plåt på sidorna,taket,framdelen!
OCH ni kan vänta flera Videon av körningen!
17.10
Hela Buggyn isärplockad för målning,svetsing,problemlösning.
Swingen är isärkapad och skall göras bättre med bussningar och flera fästen
22.12.2012
Skaffade Bälten fråån skroten + Målar buggyn Idag!
24.12.2012
Har inte orkat uppdatera tråden men..
Nu är Buggyn målad och färdig för ihop plockning!!!
23.7.2013 !
Länge sedan lite glömt att uppdatera tråden här men bilder + 2 videor i bärjan så det är bara att kolla!





för två månader sen bröt jag av Bakdämpparen då jag körde på gården men har fixat en ny dämpare som trycks ihop 15cm och är en olje dämppare så lite bättre än gammla ca 4cm kina dämpparen! har bara inte orkat montera och svätsa om bakfjädrings fästet...
Någon som följer detta med nya 125cc kinapuffar?

STAY TUNED!
