Polerar du järn får du räkna med lite mer jobb samt att delen rostar ifall du inte underhåller den med polish eller klarlackar den.
Detta behöver du
- Färgborttagning
- Våtslippapper 200,400,1200 (gärna finare)
- Borrmaskin eller tryckluftmaskin
- Polertrissor
- Metallpolish/Autosol
- Andningsmask (aluminiumdamm är inte bra för lungorna)
- Skyddsglasögon (säger sig själv varför...)
- Handskar (för att skydda sig mot färgborttagningen)
Bild 01
En ful och tråkig variatorkåpa
Bild 02
Kladda på färgborttagningsmedlet (paintstripper)
Låt verka den tid som står på förpackningen (köpte min på Biltema)
OBS!
Skyddshandskar är ett måste
Bild 03
Skrapa bort färgen så försiktigt som möjligt.
Desto färre repor du får på kåpan desto mindre putsning krävs
Bild 04
Nu är det dax för våtslippapper.
Börja med ca 180 och jobba dig mot högre tal
Köpte våtsslippapper på Clas Ohlsson
Bild 05
När du "gnott" ned dig till våtslippaper 1200 (gärna finare) och inte har några fula repor kan du gå vidare till poleringen
Bild 06
Kör lite avfettning för att rengöra kåpan först
Bild 07
Polerset med vax köpte jag på Clas Ohlsson
Bild 08
Kör med det bruna vaxet och polertrissa (den grövre med "trådar")
När alla fula porer och repor är borta är du klar
TIPS!
Kör du med borrmaskin sätt eltejp på chucken för att skydda kåpan ifall du stöter i
Bild 09
Byt till andra polertrissan och kör med det blå vaxet
OBS!
Använd inte det bruna vaxet på denna trissa
Autosol
Bild 10
Avsluta med "Autosol" (helst med en ny trissa)
Bild 11
Nu kan du välja att klarlacka variatorkåpan men då förlorar du lite glans
Jag föredrar att vaxa kåpan och underhålla den vid behov.
Bild 12
Så här ser det ut på moppen.
I alla fall hyfsat för ett första försök
Klicka på bilden kommer du till mitt Speedfight projekt