hur tar man bort oljepumpen?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
not-gay
Elmoped
Inlägg: 120
Blev medlem: 15 juni 2009, 13:20
Ort: sandviken

hur tar man bort oljepumpen?

Inlägg av not-gay »

hej jag har tänkt börja blanda direkt i tanken och jag undrar hur man tar bort oljepumpen eller om man kan låta den sitta kvar och bara täppa igen slangen från oljetanken till oljepumpen??
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

undrar jag med. men säg vilken moppe du har! undrar hur man gört på en slider
vafan en Rieju gör 110 bara man drar en plugg i röret:P så det ä inte så jävla otrolig hastigeht.
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 372
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:20
Ort: Sweden

Inlägg av lindbl0m »

det måste komma olja till pumpen annars så skär den. du får plocka bort hela skiten helt enkelt, vet dock inte hur man gör.
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

men min oljepump är redan trasig. kan jag bara låta den sitta då när jag plockar bort oljetanken och blandar själv?
vafan en Rieju gör 110 bara man drar en plugg i röret:P så det ä inte så jävla otrolig hastigeht.
KizZamP
Elmoped
Inlägg: 114
Blev medlem: 20 september 2009, 22:11
Ort: Gällivare

Inlägg av KizZamP »

jag vet hur man får bort den :) kan göra en guid, har haft problem med det tidigar själv men fick till det efter en stund ;)
not-gay
Elmoped
Inlägg: 120
Blev medlem: 15 juni 2009, 13:20
Ort: sandviken

Inlägg av not-gay »

a det skulle vara riktigt nice om du gjorde en guide :)
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

På vilken moped ? på aerox sitter den bakom tändningen från sidan där cylindern sitter typ så lossar du tändnings kåpan så kommer du åt att ta bort den !
KizZamP
Elmoped
Inlägg: 114
Blev medlem: 20 september 2009, 22:11
Ort: Gällivare

Inlägg av KizZamP »

[quote="ml65"]På vilken moped ? på aerox sitter den bakom tändningen från sidan där cylindern sitter typ så lossar du tändnings kåpan så kommer du åt att ta bort den ![/quote]

det är inte riktigt bara så... du måste först ta bort skruvarna som den sitter fast i, ta bort "drevet" eller va vi nu ska kalla de och sen "slå" ut den med en gummi hammare eller så men var försiktig när du gör detta :) och sen äre bara att "slå" in den nya igen :) har inga bilder så kan inte visa exakt men hoppas du förstår. och de är på en aerox ja :)
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator
Inlägg: 664
Blev medlem: 4 juni 2007, 22:38
Ort: Stockholm

Inlägg av P0JKEN »

Gjorde detta förut till en barndomsvän som inskaffat en scooter.
Jag såg till att plugga ut drevet bara för att sedan skruva på själva locket med nippeln för undvika att smuts ska komma ner till motorn.

Fungerade fint fint. Så av med allt ta bort drevet så inte motorn tar skada. Sen skruva på locket och täpp till nipplarna med en slang och buntband så det inte drar luft.
lovet_93
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 26 augusti 2008, 19:04

Inlägg av lovet_93 »

på min gilera koppla jag bara ut alla slanger, behövde inte ta bort den, bara onödigt :P
Låst