Vilken Systemkamera?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

RacingTobbe
Gasres
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 juli 2009, 22:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Vilken Systemkamera?

Inlägg av RacingTobbe »

Hejsan! Jag ska snart köpa en systemkamera, men undrar vilken som är bäst av dessa modeller ? :) Vad är bra/dåligt med dom? :)

1. http://www.elgiganten.se/product/foto-v ... m-objektiv

2. http://www.elgiganten.se/product/foto-v ... lbehorskit

3. http://www.elgiganten.se/product/foto-v ... m-objektiv


Snälla hjälp mig! :)

Tack på förhand ! :)
Senast redigerad av RacingTobbe den 11 juni 2010, 22:05, redigerad totalt 1 gånger.
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Användarens profilbild
Maltyboy
DunderDubbelPostarN
Inlägg: 582
Blev medlem: 21 september 2009, 18:41
Ort: Södetälje

Inlägg av Maltyboy »

Jag skulle köra på Nikon!
199 Lives

THE POWER OF DREAMS
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 15 maj 2009, 22:52
Ort: skärhamn

Inlägg av Osten R »

min bror fick en nikon d3000 idag som students present va skitbra och lagom storlek och tyngd :) är även ett väldigt bra märke så kör på den ^^
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Inlägg: 5615
Blev medlem: 26 mars 2008, 20:21
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Nikon utan tvekan!

Dom har bäst färgeljup i bilderna enligt tester! Även att D3000 är en ny modell som inte funnits så värst länge (nya D60) Den kan filma och andra smarta funktioner

Enda fördelen jag vet med canon är att de finns mycket mer olika objektiv!

Sony har jag aldrig sett någon ha, finns inte mycket objektiv till dom vad jag vet iaf, inget jag skulle satsa på!
Bild
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 15 maj 2009, 22:52
Ort: skärhamn

Inlägg av Osten R »

va kan man filma med d3000 coolt får prova de med broderns nån dag ^^ blir de bra film eller?
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 737
Blev medlem: 6 oktober 2009, 23:07
Ort: Falun

Inlägg av kevinspeedfight »

Canon skulle jag ha gått på :) har en själv och den tar ut nikonen ;)
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Inlägg: 5615
Blev medlem: 26 mars 2008, 20:21
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Osten R skrev:va kan man filma med d3000 coolt får prova de med broderns nån dag ^^ blir de bra film eller?
Visste ni inte de? ^^

edit: kollade runt lite, och är inte säker på att de går längre! Endel sidor säger att de går, andra säger att det är D300S som filmar, så vet faktiskt inte :S


Kevin, vardå? ;)
Bild
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Rabxorzz skrev:Nikon utan tvekan!

Dom har bäst färgeljup i bilderna enligt tester! Även att D3000 är en ny modell som inte funnits så värst länge (nya D60) Den kan filma och andra smarta funktioner

Enda fördelen jag vet med canon är att de finns mycket mer olika objektiv!

Sony har jag aldrig sett någon ha, finns inte mycket objektiv till dom vad jag vet iaf, inget jag skulle satsa på!
Haha, så ett märke har bäst färgdjup i en bild? Det har inte med huset att göra? Både Canon och alla de andra märkena har modeller på 12, 14-bitar osv så nä, kasst argument.

D3000, är, precis som 1000D en instegs sytemkamera och inget man ska ha om man vill vara det minsta, det är bättre att gå upp till nästa storlek direkt då det skiljer så lite i pris.
Filma, med D3000? Nä.
Dessutom är man ute på hal is om man köper en systemkamera för att filma, den är verkligen inte byggd för det. Du får ingen stabilitet i huset samt att de billigare modellerna ofta saknar uttag för extern mic, vilket är riktigt kasst. Autofokus finns ju inte heller utan du får fokusera manuellt.
Bättre att köpa en billig videokamera istället eller en finare kompaktkamera om man är ute efter något som ska kunna göra flera saker halvdant.

Canon har sin L-serie, vilket är sjukt schyssta gluggar.
Välj Nikon eller Canon, köp inte de billigaste bara. Du kommer bara bli besviken.


Tips: Leta beggad Canon 40D.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Oneup
Varnad
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 april 2009, 12:25

Inlägg av Oneup »

Maltyboy skrev:Jag skulle köra på Nikon!
Vad grundar du det på?
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Inlägg: 5615
Blev medlem: 26 mars 2008, 20:21
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Henry, jag har läst endel på fotosidan där dom testat "lågpris" kameror, och då dom har skrivit att Nikon hade ett bättre färgedjup! Det är nästan självklart att om du köper en canon för 15 lax så är de bättre i den än D3000
Bild
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Rabxorzz skrev:Henry, jag har läst endel på fotosidan där dom testat "lågpris" kameror, och då dom har skrivit att Nikon hade ett bättre färgedjup! Det är nästan självklart att om du köper en canon för 15 lax så är de bättre i den än D3000
För det första, vet du vad färgdjup är?
Du tänker inte på färgåtergivning?
Var ett tag sen jag kollade upp detta, men både Canon och Nikon har ju minst 14-bitars (Även 16) på deras nyare hus. Så att det skulle skilja något på färgdjup tror jag inte riktigt på.

Låt mig gissa, du använder Nikon? =)

Hur mättad bilden blir på färg har ju med inställningar att göra, något som man ändå fixar i Photoshop.
Nä, mitt råd är att inte stirra sig in på bara specc. De billigaste kamerorna är dock skräp, dålig prestanda samt väldigt små hus byggda i 99% plast med liten skärm. Känns bara konstigt att hålla i.
Men som sagt, välj Canon eller Nikon för dem finns det betydligt mest tillbehör till samt kunskap i landet.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
FThunberg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 353
Blev medlem: 31 maj 2009, 19:24
Ort: Rönnäng

Inlägg av FThunberg »

Jag kör på Nikon D3000, liten smidig, behaglig storlek. Och framförallt tar den riktigt bra bilder med kitobjektivet. Det stog mellan D3000 och canon eos 1000D, dom är likvärdiga i prestanda. Men 1000D kändes plastig och inte alls lika skön i handen.

Så åk in till någon affär och testa hur dom känns i handen! :)
Användarens profilbild
Maltyboy
DunderDubbelPostarN
Inlägg: 582
Blev medlem: 21 september 2009, 18:41
Ort: Södetälje

Inlägg av Maltyboy »

Oneup skrev:
Maltyboy skrev:Jag skulle köra på Nikon!
Vad grundar du det på?
Bra märke! kvalité
199 Lives

THE POWER OF DREAMS
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Maltyboy skrev:
Oneup skrev:
Maltyboy skrev:Jag skulle köra på Nikon!
Vad grundar du det på?
Bra märke! kvalité
Plus ett sjukt stort urval av tillbehör.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Haaga
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 1 maj 2010, 13:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Haaga »

Jag har en Nikon D3000. Funkar perfekt! Både för nybörjare och amatörfotografer ;)
Derbi X-treme SM -06
Skriv svar