Derbi Senda motorer

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
viktor199
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 17 februari 2010, 17:02
Ort: stocksund

Derbi Senda motorer

Inlägg av viktor199 »

tjena jag undrar vad det är för skillnad på Senda motorn som är före 2005 och dem som är efter? tacksam för svar
Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile, winning's winning.
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

skillnaden på EBO och EBS är veven/primären om jag inte missminner mig, annars är de rätt lika

d50b0 derbis nya motor som de släppte 06 har ett anourlunda block, där sitter placeringen på pinnbultarna annorlunda, om man ljämför med de äldre motorerna, vilket leder till att man inte kan sätta på en äldre cylinder.

dessutom så går kylningen ner i blocket, men det är INTE som findus säger, vattnet åker inte runt i blocket, det åker rätt ner igenom cylindern, ner i blocket någon centimeter sen ut åt höger (sett bakifrån) och sedan in i vattenpumpen och upp till "kylaren".

med tanke på att de har olika utformning på blocket, så ser veven annorlunda ut.

sen så har ebs motorn 2 st drev som man fäster på veven, d50b0 har bara 1, du kan INTE använda d50b0 drev på de äldre motorerna, men det går att använda ett "gammalt2 drev i nya d50b0 motorn

Det hittade jag på google efter 10 sekunders sökning. Hör talas om google innan?
Användarens profilbild
viktor199
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 17 februari 2010, 17:02
Ort: stocksund

Inlägg av viktor199 »

a en kompis snacka om de en gång :P tack btw
Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile, winning's winning.
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

TK_DRAC skrev:skillnaden på EBO och EBS är veven/primären om jag inte missminner mig, annars är de rätt lika

d50b0 derbis nya motor som de släppte 06 har ett anourlunda block, där sitter placeringen på pinnbultarna annorlunda, om man ljämför med de äldre motorerna, vilket leder till att man inte kan sätta på en äldre cylinder.

dessutom så går kylningen ner i blocket, men det är INTE som findus säger, vattnet åker inte runt i blocket, det åker rätt ner igenom cylindern, ner i blocket någon centimeter sen ut åt höger (sett bakifrån) och sedan in i vattenpumpen och upp till "kylaren".

med tanke på att de har olika utformning på blocket, så ser veven annorlunda ut.

sen så har ebs motorn 2 st drev som man fäster på veven, d50b0 har bara 1, du kan INTE använda d50b0 drev på de äldre motorerna, men det går att använda ett "gammalt2 drev i nya d50b0 motorn

Det hittade jag på google efter 10 sekunders sökning. Hör talas om google innan?
Vilka årsmodeller sitter ebo samt ebs motorn på? :O
Detta visste jag faktiskt inte om.
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

Tullis skrev:
TK_DRAC skrev:skillnaden på EBO och EBS är veven/primären om jag inte missminner mig, annars är de rätt lika

d50b0 derbis nya motor som de släppte 06 har ett anourlunda block, där sitter placeringen på pinnbultarna annorlunda, om man ljämför med de äldre motorerna, vilket leder till att man inte kan sätta på en äldre cylinder.

dessutom så går kylningen ner i blocket, men det är INTE som findus säger, vattnet åker inte runt i blocket, det åker rätt ner igenom cylindern, ner i blocket någon centimeter sen ut åt höger (sett bakifrån) och sedan in i vattenpumpen och upp till "kylaren".

med tanke på att de har olika utformning på blocket, så ser veven annorlunda ut.

sen så har ebs motorn 2 st drev som man fäster på veven, d50b0 har bara 1, du kan INTE använda d50b0 drev på de äldre motorerna, men det går att använda ett "gammalt2 drev i nya d50b0 motorn

Det hittade jag på google efter 10 sekunders sökning. Hör talas om google innan?
Vilka årsmodeller sitter ebo samt ebs motorn på? :O
Detta visste jag faktiskt inte om.
Blir väl google för dig oxå ;)
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Finns ingen motor som heter EBO utan de heter Ebs050 (koniska axlar på veven) , Ebe050 (Derbi GPR) och sen D50BO som kom 06.

Ebs finner du på Derbi sendor mellan åren 00-05 och inte ofta det sitter en EBE motor på.

Men det kan du ju alltid kika under förgasaren på texten som står där ;)
Låst