moppen startar inte

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

moppen startar inte

Inlägg av fuck_rooster »

hej min piaggio tph startar ej slutade fungera mittiallt när jag var ute och körde så la den bara av! är original har varit svårstartad på sista tiden före den la av!jag har testat att byta tändstift hjälp!![youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XjP-9p60nOs[/youtube]
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=10160

Batteriet är det iaf inte. Men kanske skit i förgasaren, testa att göra rent den lite.

Läs också igenom guiden jag länkade så ska du nog få några ider på vad du ska göra för att få igång den. Hoppas det löser sig för dig !
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Den kan ha skurit. Det eller så är det att den inte får bensin kanske :?
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

ta lös fögen och gör ren den. de brukar vara de vanligaste felen att dom stannar.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

tack för hjälpen :) kan det finnas fler orsaker för jagt ror nämligen att den får bensin för tändstiftet blit blött när man kickar!
Fredrikark
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 januari 2009, 20:24
Ort: västerås

????????????

Inlägg av Fredrikark »

jag tycker att du kollar gnistan bara om tändstiftet blir blött låter som ett problem med nå elektronik

den har ju inte skurit alla fall de e jag säker på

d e ju trots alt en liten 2 takts motor så kolla gnistan blir det ingen gnista kolla tändspolen.
om det blir gnista så tycker jag att du ska spruta lite start gas i den för att see om den tänder bara ha en bra dag du ficksar nog problemet
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

blir gnista!före den stannde var jag bara ute åoch körde och så stannade den!
Fredrikark
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 januari 2009, 20:24
Ort: västerås

Inlägg av Fredrikark »

men kolla så du är säker på att det blir gnista för blir det det och den inte startar och tänstiftet är blött så är det väldigt konstigt
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Om den bara la av så är det störst risk för att kolven har nypit och fått sig en skada. Dock så borde du ha märkt om den är skuren, för om den nu inte startar så har den för låg komp om kolven/cylindern ä problemet och kolven ska nypa rejält innan de blir så dramatiska skador...

Annars är det någon annan variabel som är orsaken. Skit i förgasaren är det förmodligen inte för de ska mycke till innan mopeden bara dör under gång, men du kan ju alltid kolla ;)

Kolla gnistan som några redan skrivit ;)

Har du allt så är det din startteknik som är felet; rör inte gasen, choka, och sen kör du startmotorn eller kicken så länge du orkar, ibland tar de tid innan motorn hoppar igång. Speciellt om du stått och försökt få igång den flera gånger. Stiftet blir nämligen blött när man försöker starta och då blir de svårare för stiftet att antända bensinen i cylindern... Var t.ex. så på en bil ja har... Den starta inte men då tog ja ur stiften och gjorde rent dom och blåste ur cylindrarna och sen när allt va tebax så startade den utan problem ;)

En till sak som kan vara felet är din choke.. Eftersom du har vespa antar jag att du har automatchoke och dom kan lägga av och strula o ha sig...

Ytterligare en sak är att nånting som t.ex. luftslangen eller så har lossnat......
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
wuedde
TSR SkåningeN
Inlägg: 651
Blev medlem: 30 september 2008, 17:14
Ort: svedala
Kontakt:

Inlägg av wuedde »

precis så var det me min osså, den hade vatt svårt startad länge och sen när jag körde så bara la den av. då visade det sig att oljelangen hade gått av så jag körde utan olja så cylindern och kolven var skuren:(
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

testade att ta bort luftfiltret och det rann en massa bensin ur den :? testade också starta utan filter men det skvätte en massa bensin ut från förgasaren bara!är det normalt? :?
Senast redigerad av fuck_rooster den 20 mars 2009, 14:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
alexanderkarlsson
F.D stuntarn
Inlägg: 375
Blev medlem: 18 november 2007, 19:53

Inlägg av alexanderkarlsson »

är kanske ngt med reedsen? att "vevhuskompet" åker ut ur förgasarn istället för inn i motorn.
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

annat??
Användarens profilbild
wuedde
TSR SkåningeN
Inlägg: 651
Blev medlem: 30 september 2008, 17:14
Ort: svedala
Kontakt:

Inlägg av wuedde »

jag e rättså säker på att den e skuren....
TobbaN skrev: "Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!" :D
eliasl93
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 12 januari 2009, 20:08
Ort: nyköping

Inlägg av eliasl93 »

har samma problem, men min e inte skuren för min startar sen dör den ba igen :(
Användarens profilbild
victoor
Svårstartad skrothög
Inlägg: 244
Blev medlem: 22 oktober 2008, 15:15
Ort: tyresö

Inlägg av victoor »

fuck_rooster skrev:testade att ta bort luftfiltret och det rann en massa bensin ur den :? testade också starta utan filter men det skvätte en massa bensin ut från förgasaren bara!är det normalt? :?
tästa utan luft filter om filtert är tätt startar den inte samma om röret är tätt annars är den skuren låter helt klart som den är skuren
Låst