Startar inte din moped?

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.
Användarens profilbild
Jonas
Legenden

Startar inte din moped?

Inlägg av Jonas »

Startar inte din moped?

I denna guide ska du få läsa om vad som kan vara fel på din moped då den inte startar.

Detta kommer jag gå igenom i denna guide.
1. Förgasaren och luftfilter
2. Cylindern
3. Tändningen

Bild

Detta är dom vanligaste felen du brukar kunna få, alla dessa fel så utgår vi från att moppen funkade riktigt innan och att det inte hände precis efter ett förgasar byte för då är det bara munstycket eller nånting felmonterat och då finns det andra guider till det.

1. Börja med att kolla bensinen i tanken, sen kan du kolla att du får ner bensin i förgasaren på olika sätt, tex kan du ta bort luftfiltret och sätta handen där och kicka samtidigt då ska du få bensin på handen. Eller skruva loss tändstiftet och kolla ifall det är blött, då vet du om den får bensin.Skulle den inte få bensin kollar du så alla slangar sitter korrekt som vakumslangen tex, och kollar så inget är igentäppt. Efter det tar du loss förgasaren och lägger den i ett bensinbad och öppnar flottören och rengör munstycket så inget där sitter igen.

Bild

En annan sak som kan vara fel är luftfiltret som inte släpper in någon luft pga det är blött eller något liknande och enklaste sättet för att kolla ifall det är det som är fel kan du ta loss det och starta utan för det gör ingen skada så länge du inte kör omkring och får in skit i förgasaren.

2. Cylindern kan du märka om den är kass på flera olika sätt, ifall bakhjulet låst sig när du kört har den skurit. Andra sätt du kan göra är att kicka och går det ovanligt lätt eller helt låst har den skurit också. Även en topplockspackning kan ha gått om du har dåligt komp så vad gäller cylindern är det lättast att skruva av den och kolla loppet och kolven så det är i fint skick och alla packningar hela. skulle du fortfarande ha ett kasst komp kan du ha så tur att kolvringarna är rent åt helvete så dom behöver bytas.

Bild

3. Tändningen är det första jag brukar kolla på en moppe som inte funkar då skruvar jag av tändstiftet och sätter det mot topplocket eller ramen och kickar samtidigt och då ska det blixtra till lite, komma gnistor. Har du väldigt liten gnista eller ingen alls så byt tändstift och testa igen. Kan även vara tändspolen som är trasig men det är inte lika vanligt som tändstiftet. Det kan även vara tändplattan eller cdi boxen som spökar eller kortslutning i någon kabel och då är lättaste sättet att kolla med en kompis som har en likadan moped eller samma tändsystem och låna hans cdi box och testa för att se om det funkar. För att kolla tändplattan kan man använda ett mätinstrument och då får du uppsöka någon kunnig inom det området som kan kolla upp det åt dig, eller så kan du testa själv om du har en vanlig multimeter hemma.

Bild

En fuling jag själv gjorde en gång var att ställa en annan moppe brevid den trasiga, de hade samma motor och tändsystem. Och så tog vi sladdarna från den hela moppens tändplatta till den trasiga moppens cdi box och kopplade in. På den trasiga moppen la vi upp tändstiftet på topplocket och bad kompisen kicka på den hela moppen och rätt hade vi redan innan då fick vi gnista på den trasiga och kunde konstatera att tändplattan var trasig.

Bild

Detta är dom vanligaste felen man brukar påträffa när den helt plötsligt inte startar, och jag säger inte att ni ska felsöka eran moped i just denna ordningen utan det skiljer sig lite från fall till fall så det får ni själv avgöra eller låta nån kunnig säga vad dom tror felet kan vara.

Hoppas ni lärde er något och får fart på mopederna!

// JeSPer Aka Dracen och tack till Sewa här på tsr för hjälp och inspiration till denna guide.
Användarens profilbild
Viva-Micke
Svårstartad skrothög

Inlägg av Viva-Micke »

Riktigt bra guide jonas 8)

Edit: först
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

bra guide!

men försök korta ner meningarna lite, blir jobbigt att läsa :lol:
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

bra guide kommer ha stor hjälp av den
KUL PÅ HJUL
Farsans gamla zündapp

Inlägg av KUL PÅ HJUL »

Dt_pojken^^ skrev:bra guide kommer ha stor hjälp av den
samma här för det är alltid bra o vet sånt
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

vore kul om du skrev lite om elstart. då min elstart inte funkar =( Annars bra guide!
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

VÄLDIGT BRA GUIDE!

har en liten fråga angående detta med att moppen inte startar.. min Derbi startar typ inte när den är kall :/ jag brukar få ställa den i värme garage i ca 2timmar innan den startar, kan detta bero på att den får för mkt bensin?

för sen när den väl startar så verkar de som den får vääldigt för mkt bensin :S så då får jag stänga av bensinkranen hellt i ca 15sek och sen öppna den, och då är den som vanligt, äre bensinen som e problemet då? och vad kan jag göra för att fixa de`?

(detta är BARA när den är kall. den startar alltid på första elr andra kicken när den inte är de :wink: )

vet inte om detta är felpost, men sorry om de e de :)

mvh/ DerbiSM
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Den får nog lite mycket bensin ja!
Bild
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Rabxorzz skrev:Den får nog lite mycket bensin ja!
Hehe, har redan fixat de, va ett tag sen jag skrev det där. Men tack ändå. :wink:
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

DerbiSM skrev:
Rabxorzz skrev:Den får nog lite mycket bensin ja!
Hehe, har redan fixat de, va ett tag sen jag skrev det där. Men tack ändå. :wink:
Oj, hehe :P
Bild
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jag vill inte verka petig eller på något sätt fånig när jag påpekar detta. Men en orsak kan vara att ett fordon inte startar är i bland är att tankventilationen kan vara igensatt. Det bildas då ett vacum i tanken som i sin tur förhindrar att bensinen kan sugas fram av motorn. Kontrollera alltid och uteslut sådana saker först genom att öppna tanklocket och starta. I bland är felen mindre än vad man tror, man slipper att slita fram stora verktygslådan.

En annan sak som alltid är bra att ha till hands är startgas som man sprutar in i luftburken eller rakt i fagasar insuget. Startar den då beror felet på bensintillförselen (förgasaren).
Men som framgår i artikeln så beror ofta startproblem på tändningen.
Skriv svar