Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Tack gud för trycklufts-mutterdragare2stroke4ever skrev:gjorde en riktig tabbe idag som jag inte är allt för stolt över....
renoverade cylinder kolv och massa skit på crossen i vintras, nästan allt förutom sving och i själva blocket. men nu har visst ramlagren gått. så idag skulle jag lossa alla och göra redo för att klyva motorn!
så jag skulle ta och lossa på skruven till vevaxeln på höger sida. och den satt ju som fan så behövde nått som stumma motorn, ah så jag tog min största skruvmejsel och la under kolven så den blev stum, började trycka satan på spärrskaftet så den skulle lossa.
PANG sa det bara och så flög det bitar lite överallt. då har den relativt nya kolven legat mot blocket och det hade jag inte sett, så den sprack i ca 3-4 delar!!!
sådär gick ca 1100kr åt helvete. tog sedan av kolvfan och satte i den största förlängningen jag hade i mitt verktygs-set i veven och drocg loss skruven som en dans..
får se om det kommer mer historier från mej nu när jag ska klyva motorn själv för förstagången..
HAHArunners skrev:Min motor skar på min crescent compact och lillebrorsan hade en Husqvarnamotor med snarlika motorfästen. Det enda som behövdes göras var att slipa ner motorfästena en aning eftersom att de var bredare än på sahcsmotorn. Men när jag fick bara på det ena motorfästet av någon anledning som jag inte riktigt minns varför. Men den satt där i alla fall, det trodde jag tills jag kom ut i trafiken och strax före trafikljusen tappade jag motorn på marken och alla omkring mig gapskrattade i bilar och på trottoaren.
Ännu mer skämmigt att skriva hjulsvängen?D3nnis skrev:min finaste historia är nog när jag skulle ta av avgas röre jag tog bort fjädrarna vid cylindern när jag hade gjort de som vägrade röret lossnat jag höll på med de i 5 timmar i sträck innan jag gav upp jag satt med kofot och försökte bryta upp den.senare kom min kommpis och frågade om jag hade lossa skruvarna vid hjulsvängen haha ganska skämmit att jag hade glömt bort de:P
haha +1CaToXXo skrev:Ännu mer skämmigt att skriva hjulsvängen?D3nnis skrev:min finaste historia är nog när jag skulle ta av avgas röre jag tog bort fjädrarna vid cylindern när jag hade gjort de som vägrade röret lossnat jag höll på med de i 5 timmar i sträck innan jag gav upp jag satt med kofot och försökte bryta upp den.senare kom min kommpis och frågade om jag hade lossa skruvarna vid hjulsvängen haha ganska skämmit att jag hade glömt bort de:P
Och jag tror din "kompis" är Karlsson^ eller?
gjort samma tabbe en gångNotn4 skrev:när ja ännu körde med min svårstartade Derbi så var det helt normalt att springa igång den så en dag så kom den inte alls igång men sen när ja tittade närmare på saken så var nyckeln inte vriden till ON läge ;D satt o små garva ot mig själv + tyckte att jag var en sån idiot efter att ha sprungit med moppen över en halvtimme
prova en cylinder de va nått nytt ^^yahama94 skrev:Satte kolven på kompisens moppe åt fel håll en gång när ja va 14-_- fast de va min cylinder å kolv han skulle bara pröva den typ
så de gick ju som de gick
bensinskalle skrev:Har en liten "kul" historia
Håller på med folkrace och har en gammal schleten volvo. Jag bytte motor i den för att få mer kräm i den. Jag flytta över svänghjulet från den gamla motorn eftersom det var lättat och lite annat sånt. La ner många timmar på att fila till insprutet, lämnade in toppen på portning mm.
När jag sen körde första racet med motorn gick de skitbra, första halvvarvet, sen släppte gasvajern från pedalen så jag blev ståendes...
Race nr 2 gick riktigt fint i starten, tills jag sopade i 2:an. Då släppte svänghjulet från vevaxeln Blev ett jävla liv. Och till råga på allt så gick ju kamremmen av i samma veva. Trodde dock att det inte var någon fara med det.
Åkte hem, fick riva ut motorn igen, fixa nya svänghjulsbultar och skruva tillbaka allt. Testade sedan att starta, motorn gick helt jävla värdelöst. Hade 7kg, 5kg, 1kg och 0 kg komp i cylindrarna ^^ Fick lyfta av toppen, visade sig att varenda jävla ventil i toppen var sne. Blev 3000 spänn för ventilbyte där
Allt detta för att jag återanvände de gamla svänghjulsbultarna
Hur kan original cylindern skära? Vad gjorde du?not-gay skrev:min största tabbe var förra veckan, min original cylinder hade precis skurit så jag köpte en stage6 sport pro 70cc och jag höll på att ställa in moppen och så dog den när jag körde runt huset. Jag blev skit skraj för jag hade inte råd med en ny cylinder :p. Jag trodde direkt att det var cylindern så jag skruvade av den men inga repor hur fin som helst och då kom jag på att kolla om jag hade bensin... snustorrt i tanken :P
Hur kan man stänga av dem?FläsketBrinner skrev:var ganska ny med mopeder och förstod inte lika mycket som nu.
startade mopeden och kollade baklyktan, ingen lampa lös (2st), köpte nya, öste kontaktolja, mätte ström, kopplade om kablar..
efter 2 dagar upptäckte jag att lamporna bara var avstänga
så nu kollar jag det mest trovärdiga först
innan man börjar riva allt
Vf är de det?samme1 skrev:När jag fick min första moppe en baotian , när jag skulle starta den var det ingen gnista eller nånting så jag började riva ner kåpor med mera , sen sa någon att det är en strömbrytare i sidostödet så jag fällde upp de och den startade haha