Träning, kost & hälsa-tråden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

DEA!! skrev:Har en fråga om er teknik i bänkpress. Jag har alltid kört så att jag lägger stången på bröstvårtorna (ungefär) sen har jag kollat Youtube och sett polare lägga stången längre ner. Detta medför ju att dom får en annan vinkel på armarna och triceps jobbar mer. Så jag testade det igår och det slet som bara den i mina axlar? Hur gör ni och har ni tips?
Smalbänk = Ungefär i solarplexus med armbågarna tätt intill kroppen.

Vanlig bänk, runt bröstvårtan oftast 1-2cm under. Med armbågarna rakt under stången.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Okej tack :)
i lutande bänk då? (Uppåt)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Jag väger ju 105kg och är ganska klen för min vikt.. 12x1 i bänk som mest, borde ju ta mer? Vill samtidigt inte gå upp mer för att bygga. Äre mer protein som gäller?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
xXxProScOpezzxXx
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 april 2014, 16:30

Inlägg av xXxProScOpezzxXx »

dålig update här, så bumpar med lite kvällshumor

[spoiler]Bild[/spoiler]
Axelito
Svårstartad skrothög
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2012, 01:07

Inlägg av Axelito »

Tjena, har bestämt mig för att börja träna. Fast just det har jag sagt 1000 gånger, men nu ska jag fan träna men behöver hitta själva viljan att dra till gymmet med polarna. De frågar alltid om jag ska med och ibland säger jag att jag ska men det blir aldrig av, fast nu när jag märker att vikten börjar öka sen sommarn så lär jag träna.

Jag är ca 1.80 och väger ca 95.. Är ju lite tjock och det vill jag inte vara.
Har kollat på lite sidor där man räknar hur mycket kcal man ska äta och så. Jag ska äta under ca 1870 kcal för att gå ner i vikt, vilket är mitt främsta mål, bygga muskler får komma efter då jag får rätt mycket självförtroende när jag ser att vågen visar mindre än förra gången.

Funderar hur och vad jag ska äta. Jag studerar på annan ort och är då inte hemma under skoldagar. Så jag köper helst inte dyrare mat som t.ex lax.

Så, jag behöver få mig att vilja hänga med till gymmet och äta mindre och inte småäta fikabröd och sådant. Lätt i teorin, inte så värst lätt i praktiken. Tips? :)
-Ludix one
Om ni behöver hjälp med iPhones, iPads och jailbreakning, Tveka inte att fråga! :)
Bild
Axelito
Svårstartad skrothög
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2012, 01:07

Inlägg av Axelito »

Tjena, har bestämt mig för att börja träna. Fast just det har jag sagt 1000 gånger, men nu ska jag fan träna men behöver hitta själva viljan att dra till gymmet med polarna. De frågar alltid om jag ska med och ibland säger jag att jag ska men det blir aldrig av, fast nu när jag märker att vikten börjar öka sen sommarn så lär jag träna.

Jag är ca 1.80 och väger ca 95.. Är ju lite tjock och det vill jag inte vara.
Har kollat på lite sidor där man räknar hur mycket kcal man ska äta och så. Jag ska äta under ca 1870 kcal för att gå ner i vikt, vilket är mitt främsta mål, bygga muskler får komma efter då jag får rätt mycket självförtroende när jag ser att vågen visar mindre än förra gången.

Funderar hur och vad jag ska äta. Jag studerar på annan ort och är då inte hemma under skoldagar. Så jag köper helst inte dyrare mat som t.ex lax.

Så, jag behöver få mig att vilja hänga med till gymmet och äta mindre och inte småäta fikabröd och sådant. Lätt i teorin, inte så värst lätt i praktiken. Tips? :)
-Ludix one
Om ni behöver hjälp med iPhones, iPads och jailbreakning, Tveka inte att fråga! :)
Bild
StruTsen_b
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 8 maj 2012, 18:53

Inlägg av StruTsen_b »

Axelito skrev:Tjena, har bestämt mig för att börja träna. Fast just det har jag sagt 1000 gånger, men nu ska jag fan träna men behöver hitta själva viljan att dra till gymmet med polarna. De frågar alltid om jag ska med och ibland säger jag att jag ska men det blir aldrig av, fast nu när jag märker att vikten börjar öka sen sommarn så lär jag träna.

Jag är ca 1.80 och väger ca 95.. Är ju lite tjock och det vill jag inte vara.
Har kollat på lite sidor där man räknar hur mycket kcal man ska äta och så. Jag ska äta under ca 1870 kcal för att gå ner i vikt, vilket är mitt främsta mål, bygga muskler får komma efter då jag får rätt mycket självförtroende när jag ser att vågen visar mindre än förra gången.

Funderar hur och vad jag ska äta. Jag studerar på annan ort och är då inte hemma under skoldagar. Så jag köper helst inte dyrare mat som t.ex lax.

Så, jag behöver få mig att vilja hänga med till gymmet och äta mindre och inte småäta fikabröd och sådant. Lätt i teorin, inte så värst lätt i praktiken. Tips? :)
Om du laddar ner appen "my fitness pal" så kan du hålla koll på hur mycket kcal du stoppar i dig. I praktiken kan du egentligen äta vad du vill så länge som du bränner mer är du stoppar i dig... sen om du orkar detta är ju en annan sak.

Appen är dock skit bra, du väljer hur mycket du vill gå ner eller upp så säger den hur mycket du ska äta per dag. Sen skriver du i vad du äter varje måltid. Har du över ditt dagliga kcal intag får du helt enkelt bara röra lite på dig tex crosstrainer eller ut och spring.

hoppas det hjälper :D
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

Axelito skrev:Tjena, har bestämt mig för att börja träna. Fast just det har jag sagt 1000 gånger, men nu ska jag fan träna men behöver hitta själva viljan att dra till gymmet med polarna. De frågar alltid om jag ska med och ibland säger jag att jag ska men det blir aldrig av, fast nu när jag märker att vikten börjar öka sen sommarn så lär jag träna.

Jag är ca 1.80 och väger ca 95.. Är ju lite tjock och det vill jag inte vara.
Har kollat på lite sidor där man räknar hur mycket kcal man ska äta och så. Jag ska äta under ca 1870 kcal för att gå ner i vikt, vilket är mitt främsta mål, bygga muskler får komma efter då jag får rätt mycket självförtroende när jag ser att vågen visar mindre än förra gången.

Funderar hur och vad jag ska äta. Jag studerar på annan ort och är då inte hemma under skoldagar. Så jag köper helst inte dyrare mat som t.ex lax.

Så, jag behöver få mig att vilja hänga med till gymmet och äta mindre och inte småäta fikabröd och sådant. Lätt i teorin, inte så värst lätt i praktiken. Tips? :)
Om detta blir första gången du börjar Gymma så kommer det ta ett tag innan du kommer in i självaste träningsformen. Börja med lättare vikter så kroppen får vänja sig med just viktträning. Kör mycket basövningar (mark, knäböj, bänkpress, militärpress, rodd, chins etc etc) som bränner mycket kolhydrater och du blir stark utan att göra massa småövningar som kräver massa tid med sämre resultat. Varva med något konditionspass om du pallar. Att du endast ska käka 1870kcal låter lite väl lite. Om du inte styrketränar så kanske det räcker, men passet kräver ju energi i sig och om du inte käkar tillräckligt så har kroppen inget att reparera sig med efter ett pass, men det beror ju helt på hur hårt du kör. Bra och enkel mat att käka är matlådor som du förbereder hemma dagen innan, inga jävla halvfabrikat utan riktig rejäl mat. Kvarg är annars min favorit, kostar inte många spänn för 500gram med 300kcal och ~50gram protein. Försök att ligga på ca 200gram protein per dag.
Mitt bästa tips när det kommer till motivation är att bli förbannad, ge sig fan på att man ska misshandla de extra kilona utav bara fan. Lär dig uppskatta pulsen, svettet och smärtan. Kanske bara jag som gör det, men är lite sjuk i huvet också.

Cheers, hoppas något hjälpte.
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Tja, undrar om det är bättre att blanda proteinpulver med vatten då jag hört att det finns ett ämne i mjölk som minskar kroppens proteinintag och då hjälper ju inte proteinpulvret så mycket?
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Har jag aldrig hört? Mjölken innehåller ju i sig en hel del protein (3,5/100g)? Sen beror det ju på om du vill ha dom kcal? Mjölk innehåller ju en hel del kcal. (Sen tycker jag att det är godare att blanda med mjölk, blir krämigare).

Men huvudfrågan har jag aldrig hört nåt om...
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
xXxProScOpezzxXx
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 april 2014, 16:30

Inlägg av xXxProScOpezzxXx »

obeee skrev:Tja, undrar om det är bättre att blanda proteinpulver med vatten då jag hört att det finns ett ämne i mjölk som minskar kroppens proteinintag och då hjälper ju inte proteinpulvret så mycket?
vilketsom funkar, helt upp till hur mycket kcal o protein du vill ha, samt smak o konsistens
adamwestman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 15 juni 2012, 09:08
Ort: Sala

Inlägg av adamwestman »

Tja! Har börjat gymma nu. Kört 3 pass OCH funderar på att köpa proteinpulver. Men när jag leta lite så hitta jag massa skit. Väger ca 60 kg men vill gå upp i vikt vad ska jag köpa?
Yamaha YZF R125
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

adamwestman skrev:Tja! Har börjat gymma nu. Kört 3 pass OCH funderar på att köpa proteinpulver. Men när jag leta lite så hitta jag massa skit. Väger ca 60 kg men vill gå upp i vikt vad ska jag köpa?
"Börjat gymma"

Kör du på i nån månad innan du börjar med sånt trams, är det fortfarande lika kul så köp. Viktigare att lägga om din kost om du nu ska gå upp i muskelmassa än att bara tro på nåt heligt pulver.
Du kommer inte märka stor skillnad med eller utan. Första 6 månaderna gör du några jävulska ökningar i vilket fall. :)
bibapeolola
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

adamwestman skrev:Tja! Har börjat gymma nu. Kört 3 pass OCH funderar på att köpa proteinpulver. Men när jag leta lite så hitta jag massa skit. Väger ca 60 kg men vill gå upp i vikt vad ska jag köpa?
Kör bara på kreatin först. Bättre enligt mig. http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artik ... rate-500-g
StruTsen_b
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 8 maj 2012, 18:53

Inlägg av StruTsen_b »

Axel skrev:
adamwestman skrev:Tja! Har börjat gymma nu. Kört 3 pass OCH funderar på att köpa proteinpulver. Men när jag leta lite så hitta jag massa skit. Väger ca 60 kg men vill gå upp i vikt vad ska jag köpa?
"Börjat gymma"

Kör du på i nån månad innan du börjar med sånt trams, är det fortfarande lika kul så köp. Viktigare att lägga om din kost om du nu ska gå upp i muskelmassa än att bara tro på nåt heligt pulver.
Du kommer inte märka stor skillnad med eller utan. Första 6 månaderna gör du några jävulska ökningar i vilket fall. :)
Axel har rätt, det är många som tror att proteinpulver är nån sorts mirakel pulver men så är det ju inte... Det är mycket bättre om du får i dig allt du behöver genom kosten istället för att dricka pulver. Men om du verkligen vill köpa nåt pulver skulle jag nog säga att whey 100 från mm sport är rätt så bra och billigt. Om du vill gå upp i vikt kan du ju köpa gainer, som protein fast mer kcal vilket du behöver om du ska växa alls.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Vrickade foten kraftigt för 2 veckor sedan och den är fortfarande lite svullen. Va sjukskriven 4 dagar (wow). Som tur var inget brutet, men tror att senor eller liknande tagit stryk. Igår skulle jag testa att träna ben och skulle värma upp med endast stången i knäböj och kommer inte ner alls, det gör ont som bara den. Därefter benpress, där jag inte kunde hålla foten diktdan mot plattan utan hälen släppte (det gick inte). Så jaa rehab på den -.-
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Är det värt att köpa på sig aminosyror?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

DEA!! skrev:Är det värt att köpa på sig aminosyror?
Har själv aldrig provat. Min bror började med det för ca 2veckor sedan. Men köp en liten stats och prova ett tag och se ifall du gillar det:)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Jag har själv använt det ungefär i 3år, men gör det skillnad är min fråga? :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

DEA!! skrev:Jag har själv använt det ungefär i 3år, men gör det skillnad är min fråga? :)
Det kan jag där emot inte svara på;)
Tycker att den här sidan brukar ha bra info, kolla om du blir något klokare av att läsa den:)
http://www.styrkelabbet.se/bcaa/
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Nytt pb igår i bänken, 125kg :D
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

DEA!! skrev:Nytt pb igår i bänken, 125kg :D
Gratulerar!
bibapeolola
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

DEA!! skrev:Nytt pb igår i bänken, 125kg :D
Inte dåligt! :D
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Tog å andra sidan 130kg i måndags :D
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Måste fråga alla träningsfreak som hänger här. Favvo övning på gymmet? :)
Användarens profilbild
Pasha
Svårstartad skrothög
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 december 2013, 19:24
Ort: Luleå

Inlägg av Pasha »

LinkanTuning skrev:Måste fråga alla träningsfreak som hänger här. Favvo övning på gymmet? :)
Hantelpress, latsdrag och benböj skulle jag nog säga!
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

LinkanTuning skrev:Måste fråga alla träningsfreak som hänger här. Favvo övning på gymmet? :)
dumbbell Flyes :twisted:
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Jodå dom övningarna är skoj och jobbiga. Hur många reps kör ni? :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Nojjan skrev:
LinkanTuning skrev:Måste fråga alla träningsfreak som hänger här. Favvo övning på gymmet? :)
dumbbell Flyes :twisted:
pussy :roll:


marklyft självklart
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Måste bara berätta :D

Fyllde ju år i måndags och fick då av min flickvän och hennes familj ett träningspass tillsammans med Magnus Samuelsson helt själv 8)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

DEA!! skrev:Måste bara berätta :D

Fyllde ju år i måndags och fick då av min flickvän och hennes familj ett träningspass tillsammans med Magnus Samuelsson helt själv 8)
de där är ju lagom cooly :shock: :shock: :shock:
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Pasha
Svårstartad skrothög
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 december 2013, 19:24
Ort: Luleå

Inlägg av Pasha »

LinkanTuning skrev:Jodå dom övningarna är skoj och jobbiga. Hur många reps kör ni? :)
Brukar köra 3 set och 8-12 reps :D
DEA!! skrev:Måste bara berätta :D

Fyllde ju år i måndags och fick då av min flickvän och hennes familj ett träningspass tillsammans med Magnus Samuelsson helt själv 8)
Lite avis blir man ju :roll:
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

140 kg i bänken idag!!!!!!!!! :twisted: :twisted: :twisted:
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

DEA!! skrev:140 kg i bänken idag!!!!!!!!! :twisted: :twisted: :twisted:

nice! :)

själv sänker man sig själv och kör 12x4 nu med sprickor i båda handlederna och bäckenbenet efter olyckan, men blir ju volym iallafall :roll:
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

slog du över?

Jaa volym ger det ju garanterat! :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Skriv svar