Inget dumt och fult expansionskärl där som måste hållas på och luftas för att vattnet ska cirkulera ordentligt, snyggt och praktiskt istället för och använda sig av två Derbi original.
Hilmersson skrev:Inget dumt och fult expansionskärl där som måste hållas på och luftas för att vattnet ska cirkulera ordentligt, snyggt och praktiskt istället för och använda sig av två Derbi original.
Japp, blev ändå trångt med expansionskärl och kylare...!
Pelsnernels skrev:Blir inte en 14 mm kolvbult för stor i veven nu då om det var 12 mm innan? För nållagret måste ju få plats med? Eller tänker jag helt fel?
Du tänker rätt! Men Roffe har ett speciallager som tillåter 14mm kolvbult i en 17mm vevstake.
Voltfax skrev:varför skickar du inte bara tillbaka kolven om den inte funkar
Redan modifierat kolven + att kolven funkar när parmakitten är oportad.
Jag tror inte att ja kan skicka tillbaka kolven med motivationen att den inte funkar när jag trimmat cylindern lite mer..
Rexxy skrev:Och så nya kolven! 54,95mm, på 55.00 borrning. Så 5 hundradelar spel.
Har du räknat något på hur varm kolven måste vara för att expandera? :p för 5 hundradelar är ju inte mycket, vore ju hemskt otrevligt om den värmenöp :p
Eller hur stort brukar spelet i vanliga fall vara?
Förövrigt är detta mitt favorit projekt här på tsr tycker det ska bli så jäkla spännande hur den går när du är klar
Rexxy skrev:Och så nya kolven! 54,95mm, på 55.00 borrning. Så 5 hundradelar spel.
Har du räknat något på hur varm kolven måste vara för att expandera? :p för 5 hundradelar är ju inte mycket, vore ju hemskt otrevligt om den värmenöp :p
Eller hur stort brukar spelet i vanliga fall vara?
Förövrigt är detta mitt favorit projekt här på tsr tycker det ska bli så jäkla spännande hur den går när du är klar
Det finns normer på vilka spel det ska vara på.
På en originalmoped på 1hk kör man med c:a 3 hundradelar. På riktigt högvarviga motorer kör man på c:a 6-7 hundradelar.
Enligt Roffe på VRM kör dom med 5 hundradelar i racingen. Och funkar det för dom, funkar det för mig.
Rexxy skrev:Det finns normer på vilka spel det ska vara på.
På en originalmoped på 1hk kör man med c:a 3 hundradelar. På riktigt högvarviga motorer kör man på c:a 6-7 hundradelar.
Enligt Roffe på VRM kör dom med 5 hundradelar i racingen. Och funkar det för dom, funkar det för mig.
Jaha där ser man :p jag trodde att det rörde sig om ett betydligt större spel (ca 1-1,5 tiondel) :p men då lät det ju ganska bra då men som sagt, vore ju otrevligt om den nöp
Rexxy skrev:Det finns normer på vilka spel det ska vara på.
På en originalmoped på 1hk kör man med c:a 3 hundradelar. På riktigt högvarviga motorer kör man på c:a 6-7 hundradelar.
Enligt Roffe på VRM kör dom med 5 hundradelar i racingen. Och funkar det för dom, funkar det för mig.
Jaha där ser man :p jag trodde att det rörde sig om ett betydligt större spel (ca 1-1,5 tiondel) :p men då lät det ju ganska bra då men som sagt, vore ju otrevligt om den nöp
1,5 tiondel är väl 1,5mm? Då kommer inte ens motor starta, och om den gör det kommer det rassla rejält..
14mm kolv bult ser du det som positivt?:S
Tänker med större Kolvbult så blir nålagrerna smalare, alltså mindre rull lager å det ger ju mer värme ifrån sig
potog skrev:14mm kolv bult ser du det som positivt?:S
Tänker med större Kolvbult så blir nålagrerna smalare, alltså mindre rull lager å det ger ju mer värme ifrån sig
Knappt någon värme där att tala om. Lagerna rullar så lätt, dränkt med olja och kyls av bensin hela tiden.
Och eftersom kolvbulten har större diameter, blir det mindre värme då det är mer material för värmen att sprida sig på!
Samt att den är styvare & större lageryta att sprida lasten på.
Min åsikt.
Nu är det också VRM-lager. Så det är ett riktigt massivt nållager!
a vrm roffe kan sitt bajs om man ska översätta rakt till svenska
Nä jag bara tänkte du vet hur jag e man har ju sett på vissa hojar att det blir lite svart om kolv bulten där lagrerna har gått vanlig slit skada men ser man det tidigt så kan de ju va läge att bestycka om eller porta upp en lite större boost port
Nu när du ändå pratar om tändspole och cdi, Man måste jorda tändspolen mot Ramen antar jag? Har bytt från brytare till kokusan och på spolen sitter det en lite sladd med en ögla på, antar att detta är jordkabel?
Förövrigt sjukt häftigt projekt och jobb!
Mvh
Martin
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman skrev:Nu när du ändå pratar om tändspole och cdi, Man måste jorda tändspolen mot Ramen antar jag? Har bytt från brytare till kokusan och på spolen sitter det en lite sladd med en ögla på, antar att detta är jordkabel?
Förövrigt sjukt häftigt projekt och jobb!
Mvh
Martin
Det viktigaste är att tändspolen får bra jordning till motorn, och vet du att du har bra kontakt mellan motorn och chassit, kan du jorda i chassit.
En grön eller blå kabel ifrån CDI med ögla är till jord ja.
euroman skrev:Nu när du ändå pratar om tändspole och cdi, Man måste jorda tändspolen mot Ramen antar jag? Har bytt från brytare till kokusan och på spolen sitter det en lite sladd med en ögla på, antar att detta är jordkabel?
Förövrigt sjukt häftigt projekt och jobb!
Mvh
Martin
Det viktigaste är att tändspolen får bra jordning till motorn, och vet du att du har bra kontakt mellan motorn och chassit, kan du jorda i chassit.
En grön eller blå kabel ifrån CDI med ögla är till jord ja.
aha okej då är det en grön kabel för mig Kokusan såg dock väldigt skumt att få ihop, sjukt mycket kablar verkar som det redan dras jord ifrån systemet och upp till cdi och ljuset