Tja, försöker få min moppe att gå bra opluggad och har prövat alla munstycken i settet jag beställde (88-110) och inget funkar bra vilket antagligen betyder att något annat är fel. Moppen hade från början 92 vilket absolut inte gick att köra med opluggat då moppen började bluddra direkt när man kom upp lite i varv. Har prövat alla förutom 88 vilket jag uppenbarligen inte behöver pröva då 90 gjorde samma som 92. När jag kör med 95-110 så bluddrar moppen på höga varv, 110 är antagligen för stort då det blir svårt att hålla sig runt 25-30 på en mindre väg när moppen bara går upp i hastighet fast jag håller gasen på samma ställe hela tiden. Annars känns det inte som någon skillnad mellan 95 eller 110, båda börjar bluddra runtomkring samma varvtal (8-9k). Vet inte direkt definitionen av att moppen bluddrar men iallafall när moppen kommer upp i runt 8-9k så låter det plötsligt som att avgasröret blir tilltäppt och moppen tappar hastigheten. Står jag i tomgång och drar upp varven och tittar på avgasröret ser jag också att röken kommer ut i små omgångar ca 1 gång per 1-2 sekunder istället för att komma ut konstant. Alltså röken kommer ut, slutar, kommer ut, slutar osv. Vad kan det vara?
Har haft ganska dålig koll på luftskruven, kan det vara det? Men den borde inte vara särskillt dåligt inställd. Värt att nämna är att moppen är relativt seg med. Pluggad gjorde den typ absolut max 39-40 plant, urpluggat gör den knappast 60 heller.
TheThrasher skrev:Har haft ganska dålig koll på luftskruven, kan det vara det? Men den borde inte vara särskillt dåligt inställd. Värt att nämna är att moppen är relativt seg med. Pluggad gjorde den typ absolut max 39-40 plant, urpluggat gör den knappast 60 heller.
Det beror ju på drevning
Jag vet min kompis hade en riktigt vass moppe storlek 105 den gick 65 max men han kunde ju dreva tungt så den skulle kunna gå ännu fortare
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette
teddylou skrev:Du låter väl moppen bli ordentligt varm innan du testkör?
Den får ju stå på lite innan. Hur länge borde den stå i tomgång?
Så att avgasröret är riktigt varmt och du känner att moppen kan gå som borde utan choke.
Har du testat att flytta upp nålen (flyttat ner clipset)?
Är luftskruven 1.5 varv ut eller ännu mer? 1.5 varv är annars grundinställningen som den borde stå på innan man finslipar.
Om den är slö kan det vara dags för en service!
Luftskruven är säkert lite mer än 1.5 varv ut. Nålen har jag aldrig pillat på än. Prövade att köra efter en bra uppvärmning men gick inte.
Btw, skulle sota ur avgasröret men eftersom hela skiten sitter ihop med ljuddämparen (alltså helt ihop, inga skruvar), och att röret går mellan ramen så blir det ett helvete att ta loss röret.
Testa att höja nålen och se om det blir bättre. Eftersom att sota ur avgasröret är en krånglig sak att göra (speciellt om man måste pilla mycket med röret för att få bort det) så är det bättre att testa något enkelt först.
teddylou skrev:Testa att höja nålen och se om det blir bättre. Eftersom att sota ur avgasröret är en krånglig sak att göra (speciellt om man måste pilla mycket med röret för att få bort det) så är det bättre att testa något enkelt först.
Yep, ska kolla upp lite om det då jag inte ens vet vad nålen gör i nuläget. Hoppas att det inte är röret som är problemet då jag antagligen får ta bort backhjulet och hela motorn för att få loss röret. Kan en felinställd luftskruv orsaka sådanna här problem också?
EDIT: jag ska alltså höja klipset på nålen lite så att moppen får en magrare blandning?
teddylou skrev:Testa att höja nålen och se om det blir bättre. Eftersom att sota ur avgasröret är en krånglig sak att göra (speciellt om man måste pilla mycket med röret för att få bort det) så är det bättre att testa något enkelt först.
Fixade luftskruven, gjorde inget. Vill inte på nålen än. Ska kolla lite på google å i manualen o sånt först.
Innan du gör någonting alls så börjar vi med:
Vad är det för moped det gäller?
Vad har du gjort med den? (Tagit bort 'insugsplugg', strypning i avgasrör, 'skorsten', blindtarm osv osv...)
Svara på detta först innan du fortsätter med att leka med nålen, luft/bränsle skruven osv...
Raggarn1337 skrev:Innan du gör någonting alls så börjar vi med:
Vad är det för moped det gäller?
Vad har du gjort med den? (Tagit bort 'insugsplugg', strypning i avgasrör, 'skorsten', blindtarm osv osv...)
Svara på detta först innan du fortsätter med att leka med nålen, luft/bränsle skruven osv...
Det gäller en Motorhispania RYZ Enduro 2007. Jag har tagit bort en plugg som sitter fastskruvad imellan mynningen och kröken och ser ungefär ut såhär: . Har inte rört något annat.
Okej! Då är det alltså en förgasarbestyckning som krävs nu för att få den att gå rent!
Finns massvis med guider på detta forum. Här är ett jag kan rekommendera som duger gott och väl till att ställa in förgasaren någorlunda bra åtminstone! http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
Ett tips är att du börjar med ett (huvud) munstycke som du nästan vet är för stort, om den då 'blöddrar' vid snabbt gaspådrag och/eller vid höga varv så kan du då konstatera att den får för mycket bensin och därför "blöddrar" dvs, drunknar.
Sedan så arbetar du dig nedåt med cirka 5 storlekar i taget tills den slutar "blöddra".
Så får du experimentera lite mellan där den "blöddrar" lite grann och ingenting alls.
Kom ihåg att man hellre har något för stort huvudmunstycke än ett som är för litet, då slipper man att den värmenyper (pga felbestyckning åtminstone).
Raggarn1337 skrev:Okej! Då är det alltså en förgasarbestyckning som krävs nu för att få den att gå rent!
Finns massvis med guider på detta forum. Här är ett jag kan rekommendera som duger gott och väl till att ställa in förgasaren någorlunda bra åtminstone! http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
Ett tips är att du börjar med ett (huvud) munstycke som du nästan vet är för stort, om den då 'blöddrar' vid snabbt gaspådrag och/eller vid höga varv så kan du då konstatera att den får för mycket bensin och därför "blöddrar" dvs, drunknar.
Sedan så arbetar du dig nedåt med cirka 5 storlekar i taget tills den slutar "blöddra".
Så får du experimentera lite mellan där den "blöddrar" lite grann och ingenting alls.
Kom ihåg att man hellre har något för stort huvudmunstycke än ett som är för litet, då slipper man att den värmenyper (pga felbestyckning åtminstone).
Lycka till!
Har som sagt redan prövat alla mina munstycken. 90-92 "blöddrar" runt omkring mitten. Alltså man kommer upp väldigt lite i hastighet innan den börjar att blöddra och man måste leka med gasen konstant för att komma någonstans och hastigheten kommer upp till ungefär 30 km/h. 95-105 går likadant vad jag kan känna. Börjar blöddra/bluddra vid samma område och på samma sätt. Kör just nu med 102 då tändstiftet ser bra ut (brunt och lite lite svart också) och går absolut att köra med. Bara att jag inte kan nå särskillt höga hastigheter, inte riktigt prövat att toppa men kommer kanske upp i runt omkring 55 km/h eller så innan moppen börjar att bluddra då och då. 108-110 bluddrar också vid höga varv fast moppen vill bara upp i hastighet och blir lite jobbigare att köra på mindre 30-vägar. Det enda i guiden du länkade jag inte prövat är att ändra på nålen/klipset.
Okej!
Hur stort var huvudmunstycket från början? Det som satt i innan du köpte satsen med munstycken?
Som sagt så BÖRJAR du med ett STOOORT. Om den då blöddrar vid snabbt gaspådrag / högre varv så kan du konstatera att den behöver ett mindre munstycke. Och då går du nedåt med cirka 5 storlekar i taget.
Att tändstiftet är brunt säger inte så mycket om du inte använt den tekniken på rätt sätt.
För att avgöra om förgasaren är rätt/fel bestyckad med hjälp av att se färgen på tändstiftet (det ska vara ungefär "oboy-brunt") så krävs det att man värmer upp moppen, varvar ur den ordentligt på sexans växel och när du nått toppfarten så drar du in kopplingen, släpper gasen och stänger av tändningen innan du ens har stannat.
Så skruvar du snabbt ut tändstiftet för att kolla...
Är den svart - För stort huvudmunstycke (kan påverkas av för mycket/lite luft också men främst så är det munstycket som påverkar detta).
Är det grå/vitt så har du ett för litet huvudmunstycke.
Sedan så kan det självklart också vara så att nålen behöver justeras in, MEN! Det är inte aktuellt förrän du satt in korrekt huvudmunstycke!
Det är bara att prova sig fram, att hoppa 20 storlekar hit och dit ska man inte göra.
Gör som jag skrev tidigare och börja med ett STORT och arbeta dig nedåt med 2-5 storlekar i taget tills den slutar blöddra, så får du experimentera lite mellan där den blöddrar lite grann och ingenting alls.
Raggarn1337 skrev:Okej!
Hur stort var huvudmunstycket från början? Det som satt i innan du köpte satsen med munstycken?
Som sagt så BÖRJAR du med ett STOOORT. Om den då blöddrar vid snabbt gaspådrag / högre varv så kan du konstatera att den behöver ett mindre munstycke. Och då går du nedåt med cirka 5 storlekar i taget.
Att tändstiftet är brunt säger inte så mycket om du inte använt den tekniken på rätt sätt.
För att avgöra om förgasaren är rätt/fel bestyckad med hjälp av att se färgen på tändstiftet (det ska vara ungefär "oboy-brunt") så krävs det att man värmer upp moppen, varvar ur den ordentligt på sexans växel och när du nått toppfarten så drar du in kopplingen, släpper gasen och stänger av tändningen innan du ens har stannat.
Så skruvar du snabbt ut tändstiftet för att kolla...
Är den svart - För stort huvudmunstycke (kan påverkas av för mycket/lite luft också men främst så är det munstycket som påverkar detta).
Är det grå/vitt så har du ett för litet huvudmunstycke.
Sedan så kan det självklart också vara så att nålen behöver justeras in, MEN! Det är inte aktuellt förrän du satt in korrekt huvudmunstycke!
Det är bara att prova sig fram, att hoppa 20 storlekar hit och dit ska man inte göra.
Gör som jag skrev tidigare och börja med ett STORT och arbeta dig nedåt med 2-5 storlekar i taget tills den slutar blöddra, så får du experimentera lite mellan där den blöddrar lite grann och ingenting alls.
Munstycket var från början 92 och moppen gick fin fint med 92 när pluggen var i. Sen när jag skruvade loss pluggen så gick den inte att varva upp alls mycket så skaffade ett munstyckeset 88-110.
Jag kan kolla tändstiftet igen, jag gjorde det rätt vad jag vet men kan göra om igen. Har som sagt redan arbetat mig ner ända tills moppen bluddrar vid 4-5k och knappast går att köra. Har prövat 110, 108, 105, 102, 100, 98, 95, 92 och 90.
EDIT: Nu när jag kör med 102 så bluddrar den inte vid snabbt gaspådrag, bara vid höga varv.
Ingen som har fler förslag eller tips på felsökning? Värt att nämna är att moppen även går dåligt pluggad. Den bluddrar inte eller något men den toppar bara 39km/h plant. Urpluggad kommer jag upp till ungefär 53km/h innan moppen börjar bluddra helt och om jag inte släpper gasen går moppen bara ner i hastighet och dör tillslut.
teddylou skrev:Om den bluddrar på högre varv så får den för mycket bensin. Låter det som ett knattrande ljud eller låter det "bööö" ?
Antagligen mer "bööööö". Men grejen är att jag redan prövat att sänka ner mig i storlek, gått ner med 2-3 strl varje gång och inte hittat något som går perfekt. Med 98 är stiftet gyllenbrunt men moppen bluddrar fortfarande osv.
teddylou skrev:Gå upp i storlek så den börjar knattra, då "bluddrar" den och då är munstycket för stort. Sänk sedan 5 storlekar i taget tills den går rent.
Stirra dig inte blind på tändstiftet, det är känslan som är viktig.
Edit: Kan du lägga upp en video eller ett ljudklipp så vore det perfekt.
Vad menar du exakt med att den "knattrar"? Kan lägga upp en video.
teddylou skrev:Gå upp i storlek så den börjar knattra, då "bluddrar" den och då är munstycket för stort. Sänk sedan 5 storlekar i taget tills den går rent.
Stirra dig inte blind på tändstiftet, det är känslan som är viktig.
Edit: Kan du lägga upp en video eller ett ljudklipp så vore det perfekt.
Vad menar du exakt med att den "knattrar"? Kan lägga upp en video senare idag. Men har som sagt prövat alla mina munstycken och jag känner att 110 är för stort då och väldigt tydligt att 92 är för litet då jag inte kommer upp mer än i 4-5k innan den bluddrar då.
Har du testat att ge mopeden mer luft vid luftburken? och nålen måste stå rätt om man ska kunna bestycka in förgasaren med rätt munstycke men kan nog vara svårt att veta om nålen står rätt. Jag har en puch som inte gick riktigt helt bra sen jag bytte till 60cc provade bestycka lite utan resultat sen gav jag mopeden mer luft då fick jag bättre resultat och mopeden gick renare nu fyrtaktar den lagom när jag maxar den.
Spelade in när jag höll fullgas i tomgång. Låter knappast som något "bööööö", mer som att den hackar men känns mer som "böööö" när man faktiskt kör. Jag kan dock bara ha helt fel.
TheThrasher skrev:Spelade in när jag höll fullgas i tomgång. Låter knappast som något "bööööö", mer som att den hackar men känns mer som "böööö" när man faktiskt kör. Jag kan dock bara ha helt fel.
TheThrasher skrev:Spelade in när jag höll fullgas i tomgång. Låter knappast som något "bööööö", mer som att den hackar men känns mer som "böööö" när man faktiskt kör. Jag kan dock bara ha helt fel.
teddylou skrev:Byt upp dig i huvudmunstycke. Kontrollera att luftfiltret inte är igensatt och att tändstiftet inte dödats av den felinställda förgasaren.
Men om tändstiftet dött skulle väl inte moppen starta alls?
Inte säker men låter nästan som att den tänder fel, men sätt i ett större huvudmunstycke och se om det blir bättre för det är säkert bara att den får för lite bensin
teddylou skrev:Inte säker men låter nästan som att den tänder fel, men sätt i ett större huvudmunstycke och se om det blir bättre för det är säkert bara att den får för lite bensin
Mitt tändstift är typ 1-2 månader gammalt och inte kört särskilt mycket så venne. Kände typ ingen luft i luftburken. Men venne om det ska vara så.