SmNils Derbi Senda Sm Xtreme 06 |Update 3|

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Ska jag polera fälgkanterna? Ja/Nej

Ja
5
100%
Nej
0
Inga röster
 
Antal röster: 5

SmNils
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 6 oktober 2015, 09:48
Ort: Sundsvall

SmNils Derbi Senda Sm Xtreme 06 |Update 3|

Inlägg av SmNils »

Bild
Derbi Senda Xtreme 06
Hallåj, har precis köpt mig en till Derbi Senda sm xtreme 06. Den var ganska så risig, men hade endast gått 650(!) mil, dock hade den skuren cylinder och en massa annat skit på den. Men inget är för svårt för att fixas! Målet med sendan är att få den i ett grymt buksskick och sedan sälja iväg den till nån glad snubbe :wink: SÅ tyvär blir det ingen setup eller nån mer avancerad styling, då detta projekt främst går ut på att få den i grymt bruksskick!


Projektplan
Målet med bygget är att få den till en snygg och riktigt tillitlig bruksmoped! Prio 1 är att få motorn att fungera, därefter ska den fräshas upp rejält!
Här kommer en lite lista på saker som ska göras. (mer tillkomer)
- Fixa motorn (går ej runt)
- Fixa nya kåpor
- Ge den en rejäl tvätt
- Försöka ta bort rost
- Ny kedja
- Lacka avgasrör och försöka snygga till det
- Fixa luftboxen eller skaffa en ny
- Ny reg skylt
- Byta handtag
- Byta växellådsolja
- Lacka svänghjulskåpan

Update 22 Maj 2016

Nu har det hänt lite grejer med motorn! Nu är den nämligen klyvd rengjord och ihopsatt med vev, vevlager, kolv, packboxar och packningar. Första gången jag klöv en motor, och det var lite klurigt, men kul! När jag hade tagit ut veven så såg det inte så kul ut i blocket. Men efter en massa rengöring så såg det helt ok ut! Så jag rengjorde, sandpapprade lite och sen var det dags att stoppa i veven. I gång med varmluftspistolen och efter ca 5-9 minuters värmning "klonkade" veven i perfekt! Gick mycket lättare än vad jag hade trott! :D Så nu är nästan hela motorn klar för montering! Så det som ska göras nu är att börja ge mig in på den "lätta" biten. Nämligen att styla den! :lol:
Men jag har ett litet "problem" det är att någon har bytt däck utan att använda fälgskydd, så speciellt bakfälgen ser inte så kul ut... Så jag har börjat fundera på att polera fälgkanterna. Så jag skulle vilja ha tips av någon som har gjort det! Är det svårt och kräver det mycket underhåll?
Iallafall så ska jag nog snart dra iväg en beställning på kåpor osv. Sedan tror jag också att jag har en luftbox på G! Så i nästa update bör den börja likna en moppe igen! :D

Stay tuned! /Nils

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Update 19 Maj 2016

Nu har det hänt lite grejer med moppen! kan börja säga att motorn går runt nu! veven hade bara rostat fast så när jag skulle bort med bulten på svänghjulet lossnade den. Fullt med vatten i vevhuset...
Men nu är den i princip nedstrippad till botten. Har tagit bort det mesta för att kunna tvätta rent den. Ojoj vad skitig den var. Lacken på svingen var extremt oxiderad så den måste poleras upp.
efter tvätten skulle motorn ut. Men lätt ska det inte vara. Axeln som håller i svingen och gick igenom motorn satt hårt som berget! Jösses vad jag höll på innan jag fick bort den... Värmde och värmde och slog hårt som fan! och till slut började den jäkeln att röra på sig! Sedan har jag också börjat att klyva motorn. Såklart ska det inte heller vara lätt... Rundade skruvar och skruvar som satt så hårt att jag fick ha hela min vikt på dem för att de skulle lossna...
Men nu har jag iallfall beställt vev, vevlager, packboxar, kolv och packningar. Så nu till helgen ska jag försöka klyva den! Stay tuned! :wink:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Update 16 maj 2016

Ja nu har jag äntligen fått sätta fingrarna i den! Härligt! Men ack så skitig den är :cry: Har iallfall börjat ta isär den för att få motorn att gå, som är prio ett just nu innan jag börjar med att få den att se snygg ut!

Har funderat lite på hur de hade lyckats fått den att skära, men efter bara en liten stund så var det ganska självklart... Någon tomte hade sågat upp luftburken och tagit bort luftfiltret så att luften gick helt ofiltrerad rätt ner i motorn... :( Började också att ta isär cylinder för att den hade skurit. Men när jag hade förberett mig på att den skulle sitta stenhårt så gick den hur lätt som helst att ta bort, inga problem alls. Knappt en repa i cylinderloppet? så den går att använda igen. Så då började jag bli lite orolig. Testade om kicken fortfarande var stum och ja, det var den. Så nu vet jag inte vad som kan vara felet. Börjar fundera på om det är veven/ vevlagrena som är kaputt. Men innan jag börjar att klyva motorn så ska jag se så att det inte är något annat som gör att den låser sig.

Men här kommer iallafall lite bilder!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Snyggt kapat... :cry:
Bild
Bild
Bild
Bild
Brevid fin moppen :shock:
Bild
Bild
En del vatten i sadeln...
Bild
Börjat plocka ned den...
Bild
Bild
Bild
Bild
So nasty :cry:
Bild
Och här har vi en bild på den fint modifierade luftboxen...
Bild
Inte så fräsht
Senast redigerad av SmNils den 23 maj 2016, 09:07, redigerad totalt 4 gång.
Derbi Senda sm xtreme 07

Polis: den här moppen går ju i 80
Person: HAHAHA, vågade du inte gasa mer?
Humla
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 oktober 2015, 17:18
Ort: Sundsvall

Inlägg av Humla »

Shysst, ska följa! :lol:
SmNils
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 6 oktober 2015, 09:48
Ort: Sundsvall

Inlägg av SmNils »

Humla skrev:Shysst, ska följa! :lol:
Tackar Humla! 8)
Derbi Senda sm xtreme 07

Polis: den här moppen går ju i 80
Person: HAHAHA, vågade du inte gasa mer?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Risig? Den såg ju inte allt för pjåkig ut! Finns väl lite ytrost och motorn behöver väl en ordentlig genomgång men den ser fräsch ut (på bilderna iallafall) redan nu ;)
Följer! :p
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Nice! Följer. Vad har du tänkt till utseende?
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Följer
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
SmNils
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 6 oktober 2015, 09:48
Ort: Sundsvall

Inlägg av SmNils »

Raggarn1337 skrev:Risig? Den såg ju inte allt för pjåkig ut! Finns väl lite ytrost och motorn behöver väl en ordentlig genomgång men den ser fräsch ut (på bilderna iallafall) redan nu ;)
Följer! :p
På bild ser den inte så risig ut... men det är den :cry: Tack för att du följer! :D
Derbi Senda sm xtreme 07

Polis: den här moppen går ju i 80
Person: HAHAHA, vågade du inte gasa mer?
SmNils
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 6 oktober 2015, 09:48
Ort: Sundsvall

Inlägg av SmNils »

NizzePisse skrev:Nice! Följer. Vad har du tänkt till utseende?
Blir inget avancerat då den ska bli bruksmoppe, blir typ däckpenna nya kåpor och sadelöverdrag. Får se om jag byter blinkers och gör egen reg skylts hållare.
Derbi Senda sm xtreme 07

Polis: den här moppen går ju i 80
Person: HAHAHA, vågade du inte gasa mer?
SmNils
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 6 oktober 2015, 09:48
Ort: Sundsvall

Inlägg av SmNils »

MotorAndMoore skrev:Följer
Tackar mannen! :D
Derbi Senda sm xtreme 07

Polis: den här moppen går ju i 80
Person: HAHAHA, vågade du inte gasa mer?
SmNils
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 6 oktober 2015, 09:48
Ort: Sundsvall

Inlägg av SmNils »

Någon som vill ha fler uppdateringar? Annars skiter jag i det :oops:
Derbi Senda sm xtreme 07

Polis: den här moppen går ju i 80
Person: HAHAHA, vågade du inte gasa mer?
Humla
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 oktober 2015, 17:18
Ort: Sundsvall

Inlägg av Humla »

SmNils skrev:Någon som vill ha fler uppdateringar? Annars skiter jag i det :oops:
näe fortsätt inte :twisted:
Skriv svar