Hej! Har då ett problem med min Aprilia SX50 2007. Idag när jag tog den till skolan så märkte jag att växlarna var lite konstiga. Lite senare när jag nästan var framme kunde jag nästan inte växla någon växel. Tror det gick kanske mellan 3-5an men inte lägre och inte högre kan ha varit 3-4 också.
När jag stannade moppen och parkerade den så märkte jag att växelspaken hängde lite extra (tror jag). Sedan var det någon grå/silvrig aktig vätska som kom ut från där växelspaken sitter. Inte mycket men lite, de såg nästan ut som lera eller smutsigt vatten. Men det var helt torrt ute.
Min fråga är då vad som kan ha hänt? För att sammafatta för de som inte orkar läsa så har min växel gått sönder eller börjat krångla då jag ej kan växla mer än 4-5 eller lägre än 3. Kan ej komma in i friläge.
Edit: Jag kunde även rulla moppen när växlarna det var dock stop i någon sek men förut gick de inte alls.
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette
Det är någon olja som läcker. Det verkar komma ut från där själva peten sitter fast i axeln om den kallas så.
Det är grå olja som läcker skickar bild. Min polare sa att det är att det läcker ur och att jag behöver fylla på med ny för att få det funka?
[spoiler][/spoiler]
Inzoomad
[spoiler]
[/spoiler]
Jag lyckades rullstarta igång den på 3an och sedan gick det bra hela vägen hem! jag lyckades få i 2an och 6an nu men jag var tvungen att pilla upp och ner väldigt mycket och för att få ner stampa riktigt hårt.
Växelpetaren hängerneråt nu. Inte för att jag tryckte så hårt men av någon annan anledning. Varje gång jag växla ner åkte den längre ner. och den åkte inte upp högre när jag växla upp.
Nej! Gick nu ut och lossade på den och satt dit den som den skulle vara. Då åkte den rakt upp tillslut istället. Inte bokstavligen rakt upp men den åkte bara längre och längre upp.
Om din växellådsolja är grå/silver som du säger... då är det dags att byta olja för minst två år sedan Med så mycket vatten i oljan har oljans smörjande egenskaper och funktion i det närmaste upphört.
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
När jag tog bort peten så kom det typ lite flisor från den. Men annars såg den bra ut.
Oljan såg ut som på bilden jag la i Spoiler där uppe man ju ha varit att när den åkte ut att det blandades med smutset också kanske.
Sedan såg jag även att det läckte från kylaren på mopeden. Tror jag iallafall då det var vätska där och som hade droppat ner på avgasröret och sedan ner på marken.
Någon som har tips på hur jag ska göra för att få växlarna att funka igen?
Ska jag byta växellådsolja bara? Och hur kollar jag om någonting är sönder.
Eftersom man inte byter ut växellådsoljan allt för ofta på en moped (otrimmad iaf) så kan du lika gärna köra på kvalitésolja! Jag har motorex 10w40 växellådsolja i crossen
Xefsan skrev:Funkar 10w40 biltema motoroil eller måste det heta växellåds olja?
Det ska du inte ha då klabbar lammeler ihop sig om du nu ska köra på biltema då ska du köra på 10w 40 mc olja
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette
Har köpt 10w40 den som de rekomenderar på Derbi guiden då det är samma piaggio motorn jag har. Tror ni att detta verkligen kan vara felet? Kan oljan göra så att det blir så stora problem?
Sedan tror jag även min kylare läcker? Är inte säker dock men de är någon vätska därifrån som har droppat ner på kröken också men det torkar ej. Någon som vet detta också?
Ja det borde vara kylarvattnet om kylarn sitter ovanför kröken
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette