Stalker bluddrar på fullgas vid byte till sportluftfilter

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

^6larre
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 mars 2016, 20:09

Stalker bluddrar på fullgas vid byte till sportluftfilter

Inlägg av ^6larre »

Tjena! Precis påbörjat mitt stalker projekt och tänkte fixa upp den lite till sommaren nu. Är inte jättebra på förgasare o det där med att ställa in förgasare. Så nu kommer problemet, jag bytte till sportluftfilter idag och mopeden går hur bra som helst på 3/4 gas men över det så bluddrar den bara ner sig. Förstår ju att mopeden får för mycket luft men jag undrar bara om det kan vara så att det bara är att ställa in luftskruven eller om jag måste köpa nya munstycken.

tack/ Larre
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Men om moppen bludrar har du ju för stort munstycke???
Eller menar du att den bara böhhar till på mer än 3/4 dels gas!!!
Hur har du luftskruven nu???
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
^6larre
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 mars 2016, 20:09

Inlägg av ^6larre »

Ja, den böar ner sig och dör på mer än 3/4 gas.luftskruven sitter i tror jag ska kolla närmare på det idag.
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

^6larre skrev:Ja, den böar ner sig och dör på mer än 3/4 gas.luftskruven sitter i tror jag ska kolla närmare på det idag.
Luftskruven reglerar endast mängden luft till lågfartsmunstycket och är därför endast verksam upp till 1/8 dels gaspådrag. Mer luft = med mer bränsle, gå upp i huvudmunstycke samt eventuellt höj nålen ett snäpp.
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Hilmersson skrev:
^6larre skrev:Ja, den böar ner sig och dör på mer än 3/4 gas.luftskruven sitter i tror jag ska kolla närmare på det idag.
Luftskruven reglerar endast mängden luft till lågfartsmunstycket och är därför endast verksam upp till 1/8 dels gaspådrag. Mer luft = med mer bränsle, gå upp i huvudmunstycke samt eventuellt höj nålen ett snäpp.
När jag skruvar på luftskruven så påverkar det även när jag gasar på fullt på min moppe...
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

När jag skruvar på luftskruven så påverkar det även när jag gasar på fullt på min moppe...[/quote]

Samma här på min Dt50mx som pådal sa
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

PåDal skrev:
Hilmersson skrev:
^6larre skrev:Ja, den böar ner sig och dör på mer än 3/4 gas.luftskruven sitter i tror jag ska kolla närmare på det idag.
Luftskruven reglerar endast mängden luft till lågfartsmunstycket och är därför endast verksam upp till 1/8 dels gaspådrag. Mer luft = med mer bränsle, gå upp i huvudmunstycke samt eventuellt höj nålen ett snäpp.
När jag skruvar på luftskruven så påverkar det även när jag gasar på fullt på min moppe...
Det lär vara minimalt, det man vill åt när man ställer på luftskruven är bra gasrespons upp till fullvarv. Detta bestyckas ihop med lågfartsmunstycket och trottelnålen. I detta fall hade han problem med att gasa över 3/4 delar och i dom områdena använder man inte luftskruven för att ställa. Huvudmunstycket är det du bör se över och gå upp några storlekar i och med det ökade luftflödet. Det är inte frågan omför mycket luft utan snarare för lite bränsle i förhållande till luft.
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

lite är frågan om vad för sportluftfilter du monterat

vissa flödar ju sämre än luftburken och då går den fett och blöddrar
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
2Tkungen
Elmoped
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 februari 2016, 15:27

Inlägg av 2Tkungen »

Tycker det låter som att munstycket är för litet, större huvudmunstycke skulle jag provat

och pilla inte på luftskruven, det kommer inte hjälpa!
Hoj
^6larre
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 mars 2016, 20:09

Inlägg av ^6larre »

Tack så mycket för alla svar , det blir väll att köpa en sats med munatycken och testa mig fram👍🏼
Skriv svar