Försäkra 30-moped

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
2Tkungen
Elmoped
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 februari 2016, 15:27

Försäkra 30-moped

Inlägg av 2Tkungen »

Hoj, om man har försäkrat en moped som 30moped med hjälp av ramnummer eller motornummer och man blir stoppad av polisen och det visar sig vara en EU moped, gäller fortfarande trafikförsäkringen?

Jag undrar även hur man ska veta om en moped man köpt är EU eller 30? Förra ägaren till min sa art det var en 30 men jag är inte helt säker.

Hjälp uppskattas!
Hoj
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Du kan ju kolla upp det på transportstyrelsen för där måste ju det finns information om mopeden
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Användarens profilbild
spaaals
Sunnanö mek & pul
Inlägg: 249
Blev medlem: 26 juli 2013, 12:06
Ort: Borlänge

Inlägg av spaaals »

att se om det är en eu eller 30 är väldigt svårt, ett tips är att kolla på t.ex. styrkonsolerna och jämföra med eu och 30moppar. På vissa scootermodeller brukar 30mopparna ha möjligheten att stänga av och på lyset medans eumopederna inte kan det.
Om du blir stoppad och säger att det är en 30 så kan polisen så vitt jag vet inte motbevisa det genom bara ramnr. En polare ringde polisen och uppgav sitt ramnr (eumoped) och frågade om dom kunde se modell osv om det var eu eller 30 men det kunde dom ej, bara om den vart anmäld stulen det senaste året :)
gött å se
Användarens profilbild
spaaals
Sunnanö mek & pul
Inlägg: 249
Blev medlem: 26 juli 2013, 12:06
Ort: Borlänge

Inlägg av spaaals »

Kölby skrev:Du kan ju kolla upp det på transportstyrelsen för där måste ju det finns information om mopeden
du kan ej söka upp ramnr, bara regnr
gött å se
Användarens profilbild
2Tkungen
Elmoped
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 februari 2016, 15:27

Inlägg av 2Tkungen »

Som jag trodde, det är väl bara att försäkra den som 30 och köra :) Gjorde det med min drac iaf och då sa dom inget om EU eller 30 utan dom ville bara ha ett nummer för att kunna identifiera den.

Tack för svar iallafall :)
Hoj
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Har en liten snabb fråga, polisen kan väll se ifall moppen är försäkrad som eu eller 30?
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
2Tkungen
Elmoped
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 februari 2016, 15:27

Inlägg av 2Tkungen »

Ja, de lär dom väl göra om de kollar upp ramnr, men om dom inte vet att det är en EU och den är försäkrad som en 30 och går i 30 kan dom ju inte göra något.
Hoj
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

På alla EU45 mopeder finns ramnumret registrerat i fordonsregistret. Så sök på ramnummret t.ex här http://biluppgifter.se/

Finner du det - är det en EU45 moped. Finns det inte där, är det en 30 moped. Eller värsta fall, skrotad och finns inte längre i registret.
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

2Tkungen skrev:Ja, de lär dom väl göra om de kollar upp ramnr, men om dom inte vet att det är en EU och den är försäkrad som en 30 och går i 30 kan dom ju inte göra något.
okej tack :)
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
2Tkungen
Elmoped
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 februari 2016, 15:27

Inlägg av 2Tkungen »

Kollade mitt ramnr på den hemsidan som Rexxy länkade, det hittades inte, men det skall vara en malaguti xsm (Yamaha dt50x) 06 enligt andra sidor jag hittat, vad kan detta vara? En 06 ska väl inte vara 30moppe.
Senast redigerad av 2Tkungen den 4 mars 2016, 11:58, redigerad totalt 1 gånger.
Hoj
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Alla mopeder registrerade efter 16:e Juni 2003 är EU klass 1 eller 2
Dvs, 45 eller 25 km/h

Har du en 30 moppe är den äldre än 16:2 Juni 2003 vilket torde vara tämligen lätt att se på konstruktionen av ramen.

Och för den delen tillverkades väl XSM bara från och med 2004? Alltså EU ;)

Och Polisen? Tja, det är oftast lätt att se på ramen om det är en EU eller äldre, är polisen i fråga okunnig kanske du klarar dig men kollar dom vad som verkligen står i dina papper åker du förmodligen dit..
Även om den är försäkrad på ramnumret så har du inte en giltig försäkring då fordonstypen är en annan.

Och ja, enligt ditt ramnummer är det en 2006:a (10:e siffran i ramnumret)
Senast redigerad av YammaNörd den 3 mars 2016, 23:44, redigerad totalt 1 gånger.
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Användarens profilbild
2Tkungen
Elmoped
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 februari 2016, 15:27

Inlägg av 2Tkungen »

Ja, men det konstiga är att jag inte hittar att den varit reggad nån gång, tror du den kan vara skrotad eller privatimporterad?
Hoj
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Fick du inget registreringsbevis när du köpte den?

Som sagt, är det en EU moppe ska den vara registrerad.
Då skall också ägarbyte registreras och du skall ha ett registreringsbevis.
Annars är du inte formellt ägare till fordonet.

Ring Transportstyrelsen och kolla om den varit reggad, är stulen, skrotad eller avställd.
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Användarens profilbild
2Tkungen
Elmoped
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 februari 2016, 15:27

Inlägg av 2Tkungen »

Den var köpt billigt som en "reservmoppe" men kom på att jag skulle plocka ihop och hänga på motor, så nej har inga papper på den.
Hoj
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

2Tkungen skrev:Den var köpt billigt som en "reservmoppe" men kom på att jag skulle plocka ihop och hänga på motor, så nej har inga papper på den.
Så du menar att du har försäkrat ett fordon som du inte äger?
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
2Tkungen
Elmoped
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 februari 2016, 15:27

Inlägg av 2Tkungen »

Nej, såklart inte, har inte försäkrat den och kommer inte göra det heller.

Ringde snuten och dom sa att den är skrotad och är numera bara en reservdel.

Tack för alla svar iallafall :)
Hoj
Skriv svar