tjenare lucas axelsson från Lycksele Västerbotten.
tänkte sparka igång ett nytt dragrace projekt för veteran 90 klassen då jag kört och kommer köra v70 också med en Zundapp cs50 iår.
objektet är en Peugeot bb1 50-60tals ram motorn blir en modifierad mt
MÅL 2016: bänka 25hk+, åka en mitten 9a på 201m i veteran 90
MOTORSETUP
*honda mt block med borrtaget främre fäste och ombyggd cylinderfot.
cylinder: cr80 vattenkyld ombyggd till luftkyld, ser ut som en 5.5hk cylinder med boyesen portar 52mm borr
kolv: wiseco från kx80
vxllåda: 6vxl honda cr80
reeds: v-force 3
förgasare: stage6 R/T 30mm
vev: cr80
avgasrör: barikit brk45
topp: ombyggd org
mm..
CHASSIE
Peugeot bb1 50-60tal
fs1 bakhjul
cresent compact framhjul
ombyggd dt sving
org gaffel
continetal conti GO däck 2,25 fram 3" bak 16" fälgar
FÄRG
ram pulverlackas vit
röd Pearl på skärma+tank
block pulverlackas mattsvart
utgångsobjektet:
montering av dt sving!
sådär står den väl just nu; mycket fippel med kedjestyrningar osv, fästen till tänspole mm håller på att tillverkas
tank och bakskärm har fått sin färg. tanken är ombyggd innuti så den rymmer ca 2-3l
blockhalva under upp piffning
smygtitt på cylindern
portning mot blocket av cylindern.
nytt barikit brk45 rör!
stage 6 R/T 30mm
R/T KÄRLEK
styre, kedja, mt kedjestyrare och lite småpill som kommit.
UPDATE 5/2-16
blocket ligger blästrat och skall pulverlackas imorgon(lördag) för att sedan monteras ihop igen, sen lite ögongodis på arbetsbänken. sen blir de att få ihop motorn och fixa fästena som är kvar.
har precis hittat en förgasare som skall vara mer optimal för mer effekt (den till höger)
ett stycke wiseco!
bästa verktyget man kan ha:D
stage 6 rpm mätare måste man också ha.
blev även klarlack på röret då man använder grejerna.
hpi tändning som jag hade liggandes!
några förgasare man samlat på sig..
några rör man också hunnit samla på sig! alltid kul att byta imellan för att se vad som funkar bäst!
UPDATE 6/2-16
pulverlackat block idag, här är stegen
steg 1 blästra e delar
fixa defekter (jack osv)
se till att grejerna är rena:)
fram med sprutan och lägg basen. i detta fall mattsvart
pulvret på nu ska det in i ugnen på 150grader i 10min.
låt gejerna svalna i ugnen och här är resultatet:
UPDATE 22/2-16
Inte hänt så mycket med min egen motor men än att jag gjort färdigt blockhalvorna tyvär men jag har hunnit hjälpa en kompis att mäta upp och porta hans malossi cylinder!
Sådär såg avgasporten ut innan finlir. I de stora hela så hamnade durationerna på: avgas 196° spool 136° insug inte fixat än.