Yamaha dt50xsm

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Mrdabbe
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 november 2015, 18:52
Ort: Kiruna

Yamaha dt50xsm

Inlägg av Mrdabbe »

Blir galen på moppen. Har fan bytt allt i den men vägrar starta.
Komp 8.5kg
Stark gnista
Får bränsle till cylinder

Startar inte ens med startgas/bränsle om man ger en sup.

Ryker ur avgasststemet samt tänker till ej mer än så.
Vad fan kan felet vara? Är tändplattan felmonterad"?
No gain No Pain
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

lite låg kompression tycker jag, borde ligga runt 12:1 har jag för mig..
Kolla toppackningen, behövs väldigt lite fel för läckage.

Tokfel tändinställning, tjuvluft eller fel bestyckning i förgasaren, fel på choken...
Svårt att ge något bättre tips utan att veta vad som är gjort sedan den gick senast?

Börja från förgasaren och leta - kolla att det inte läcker luft vid trottel locket, bränsleanslutning, flottörhus, insug.. kolla att reedventilerna är ok..
Ställ in tändningen, montera standard munstycken om de är bytta..
Hittar du inget, lyft på toppen - kolla packningar och eventuella sprickor i toppen,
Inget där? lyft på cylindern och kolla ringar och kolv om allt är ok.
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Mrdabbe
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 november 2015, 18:52
Ort: Kiruna

Inlägg av Mrdabbe »

Ok. Ska kolla kompression imorgon igen. Alla motor delar såsom topp cylinder kolv vevlager packvoxar förgasare insug membran är helt nytt. Byggt mopeden från grunden..har inte fått den att starta alls..misstänker själv tändplattan..är ducati tändning..elstrippad allt utom cdi/tändspole.

Airsal 70cc
Polini 21mm competition
Technigas enox avgassystem
Malossi insug
Malossi membran
Wirechoke TnT

Bytt alla cylinder/topp packningar igen för säkerhets skull men inte gjort skillnad

Tändningen vette fan hur den ska sitta/ vilket håll pickup ska peka åt.
No gain No Pain
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Okej.. ja då kan du ju utesluta allt utom tändning eller bränsleproblem...
Du kan få samma fenomen om vevhustätningen är skadad.. okej att den är ny men lätt hänt att man pajjar den vid montering (har gjort det själv nån gång) värt att kolla om du inte hittar något annat.

Men som du säger, det troligaste i ditt fall är tändningen eller bränsleblandningen..
Har du fel lågfartsmunstycke kan den bli j*****t tjurig att få igång..
Kan även vara membranen som jäklas, men inte speciellt troligt..

Mekarhandbok till AM6 om det kan vara till någon hjälp:
http://2wheeler.dk/manuals-dl/AM6%20mot ... rilia).pdf
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Mrdabbe
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 november 2015, 18:52
Ort: Kiruna

Inlägg av Mrdabbe »

Ok men om det är bränslet som spökar så borde den väl tända med startgas eller?
Vevhuset får jag titta på sist isåfall
Tackar hittar dock ej något som visar om ducati tändningen ska vara speciellt monterad utan bara hur original sitter ska testa montera den enligt den bilden och försöka starta den.. Återkommer imorgon
No gain No Pain
Kölbyshåren
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 december 2015, 16:54

Inlägg av Kölbyshåren »

Tänder den inte på startas då är ju något lite konstigt!!! :o
Måste ju vara tändningen tänder den inte på startgas då är det ju tändningen den ska ju tända den om inget är fel
Underliggande rör= mindre markfrigång dunk sten hål i röret!!
Vespa är för käringer som inte kan växla
Mrdabbe
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 november 2015, 18:52
Ort: Kiruna

Inlägg av Mrdabbe »

Lyft topp idag inga fel. Monterade ny packning (igen)
Justerat tändplattan till ett läge där den tänker till !!
Kommer rök från avgas samt när man lyfter av stiftet.
Komp 9kg.

Slår mellanstark blå gnista från stiftet men det slår en riktigt stark gul låga från gängen på stiftet till metallen på chassiet samtidigt som blå låga slås mellan stift och böj.

Satt ren bensin i cylinder men tänker bara till mycket kort stund.

Kickat ihjäl foten på köpet :evil:
No gain No Pain
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Nu kommer jag ju att låta som en pryo på Teliasupport :P

Men du har luft, kompression, bränsle och gnista - alltså borde den i alla fall kunna gå apdåligt!
Kan tänka mig ett par anledningar till,

Tändstiftet kasst - Även om stiftet är nytt kan det vara dåligt, sprucken isolatorfot eller så surt att det inte tänder.
Ingen gnista under kompression, även om det gnistar i luften så kan tändsystemet vara för klent för att orka ge gnista under tryck.

Byt stift, kontrollera alla jordpunkter (har själv blivit stående pga oxid mellan tändspole och ram)
kontrollera tändkabel och tändhatt att de sitter som de ska. Byt cdi/tändspole om du har nåt som ligger över..

Kan man montera nåt så fel att den tänder ett halvvarv fel på en AM6:a? Har inte behövt öppna min så jag har ingen aning om det ens går men? :shock:
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Mrdabbe
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 november 2015, 18:52
Ort: Kiruna

Inlägg av Mrdabbe »

Hehe 😂
Har testat 8 olika tändstift och alla visar samma gnista..kan det vara fel tändsystem på min? Köpte standard kompl med svängjul för der/pia Ducati skulle vara motsvarande original..
Får testa med jorden och slipa upp rejält med metall yta och testa
Bytt till ny cdi/tändspole för 2v sedan utan resultat.

Ska göra en rejäl koll imorgon med jord och andra cdi:n
No gain No Pain
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Okej.. ja då verkar det bara vara jordfel eller tändsystem kvar som kan jävlas.
Har du kvar originalsystemet? om motorn går med det vet du ju iaf VAR problemet är :P

Men kolla alla jordpunkter först.. motorblock, cdi, tändspole, har säkert glömt nåt ;)
Eller så tänder den med kolven i botten (hur nu det skulle gå till vet jag inte) mäta om pickupen får signal i närheten av toppläge
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Mrdabbe
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 november 2015, 18:52
Ort: Kiruna

Inlägg av Mrdabbe »

Nix köpte som sagt hela mopeden i molekyler från olika säljare motorblock medmera är nya fabrikssaker..
Jordat motorblock? 😇
Har bara jord från tändplattan till cdi/tändspole sen i samma hål på ramen😆
No gain No Pain
Kölbyshåren
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 december 2015, 16:54

Inlägg av Kölbyshåren »

Tänder den inte på startgas så är det ju inget fel på bränsle tillförseln eftersom du testar med start gas. Skulle tändningen funka då skulle den åtminstone tända så något är fel på tändsystemet den tänder ju inte!!!
Underliggande rör= mindre markfrigång dunk sten hål i röret!!
Vespa är för käringer som inte kan växla
Mrdabbe
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 november 2015, 18:52
Ort: Kiruna

Inlägg av Mrdabbe »

Jordat om cdi/tändspole bytt t-hatt kommer fin blå gnista..tänker till microsekunder då och då inget mer..bytt bensin och annan startgas men efter lika med noll :evil:
[/img]
No gain No Pain
Mrdabbe
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 november 2015, 18:52
Ort: Kiruna

Inlägg av Mrdabbe »

Nu tar jag och klyver motorn och byter ut alla tätningar medmera..använder loctite 5922 bör jag använda annat medel för tätning av blocken.?
Återkommer inom kort
:x
No gain No Pain
Kölbyshåren
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 december 2015, 16:54

Inlägg av Kölbyshåren »

Det är tråkigt för dig det här va f*n kan felet vara då!!!
Underliggande rör= mindre markfrigång dunk sten hål i röret!!
Vespa är för käringer som inte kan växla
Lukaas1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 277
Blev medlem: 28 maj 2015, 22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Lukaas1 »

Har hänt likadant för mig 2 ggr.
En gång var de tändspolen å andra gången så var de el pöl med bensin i vevhuset.
Mrdabbe
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 november 2015, 18:52
Ort: Kiruna

Inlägg av Mrdabbe »

Förbannat. Vatten och bensin samt 1l transmissionsolja i hela motorn inkl vevhuset fattar inte vafan de har kommit in ifrån måste varit någon packbox som läkt. Dock ser jag ingen som är trasig...fattas de helt enkelt någon packbox?? Bifogar bilder på mitt galleri
No gain No Pain
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Kan inte svara på om någon fattas men,
Att det är fullt med bensin är ju inte konstigt om du kickat motorn varm, men vatten?

Till vevhuset ska det ju sitta (minst) 2 packboxar. En på varje sida vevpartiet.
Tänk på att dom kan vändas åt fel håll ;)

transmissionsolja kan bara smita in i vevhuset på 4 sätt:
Felaktiga packboxar - storlek, skadade, felvända
Skador på vevaxeln - repor, rost...
Dålig tätning mellan blockhalvorna
Spricka/or i vevhuset
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Mrdabbe
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 november 2015, 18:52
Ort: Kiruna

Inlägg av Mrdabbe »

Ja vevaxeln är splitt ny suttit 2 packboxar där
En till drivaxeln en till vattenpumpen och en till växelpet och kopplingsarmen..missat någon?
Kör på olja i bensinen då jag tagit bort oljepumpen...skall det i olja iaf i kopplingshuset?
Samt skall transmissionsolja fyllas via kopplingsarmen eller ska den istället i kopplingssidan?
Vilken tätning rekommenderar du/ni för blockhalvorna?
No gain No Pain
Mrdabbe
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 november 2015, 18:52
Ort: Kiruna

Inlägg av Mrdabbe »

Vilken väg ska packbox monteras ?? :wink:
No gain No Pain
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Packboxar ska alltid monteras infettade för att minimera risken för skador när axeln ska igenom.
De ska monteras med läppen (sidan med fjäder) åt det håll den ska hålla tätt.
Dvs, vill du hålla olja ute ska läppen peka mot oljan.
Enkelt så länge man ska hålla oljan inne i växellådan - det är bara att ha läppen mot oljan så att säga..
Däremot när det gäller vevhuset ska man i regel hålla trycket i vevhuset kvar i vevhuset och alltså vända läpparna inåt.... MEN, det gäller sannerligen inte alla motorer!
På sprängskissen ser de ut att vara vända inåt mot vevhuset - om det är rätt kan jag inte lova :?
På en del motorer ska ena vara vänd inåt och den andra utåt.. jag vet inte vilket som är rätt på din.. Men om den sugit in olja så satt den (förmodligen) felvänd på kopplingssidan.

Tätningsmedel - Loctite 5188

Olja fyller man på i påfyllningshålet :P kopplingssidan ;)

Om någon här VET vilket håll p-boxarna ska vara så rätta mig gärna :?
Men jag skulle monterat läppen inåt på magnetsidan och utåt på kopplingssidan - Men jag kan ha fel... ?
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Mrdabbe
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 november 2015, 18:52
Ort: Kiruna

Inlägg av Mrdabbe »

Härligt då ska jag putsa upp alla delar nu och börja bygga ihop motorn
Så får jag återkomma med resultat :lol:
No gain No Pain
Mrdabbe
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 november 2015, 18:52
Ort: Kiruna

F*rbannat

Inlägg av Mrdabbe »

Nu har jag demonterat / monterat hela motorn på nytt med Packboxarna rätt monterat. Läcker ingen vatten in till cylinder nu
Tändstiftet ger kraftfull fin blå gnista utanför cylinder
Men fanskapet VÄGRAR starta :!: :evil:
Kan ju fan inte vara annat som spökar bytt bensin spruta startgas händer fan inget utom att det sprutar eld från avgassystemet då och då
Kan ni ge mig något vettigt för nu river jag ej isär motorn en enda gång till
No gain No Pain
cod3mwf
Svårstartad skrothög
Inlägg: 256
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:17

Re: F*rbannat

Inlägg av cod3mwf »

Mrdabbe skrev: Nu har jag demonterat / monterat hela motorn på nytt med Packboxarna rätt monterat. Läcker ingen vatten in till cylinder nu
Tändstiftet ger kraftfull fin blå gnista utanför cylinder
Men fanskapet VÄGRAR starta :!: :evil:
Kan ju fan inte vara annat som spökar bytt bensin spruta startgas händer fan inget utom att det sprutar eld från avgassystemet då och då
Kan ni ge mig något vettigt för nu river jag ej isär motorn en enda gång till
Provat å rullstartat som en tok ??
Mrdabbe
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 november 2015, 18:52
Ort: Kiruna

Inlägg av Mrdabbe »

ÄNTELIGEN startade tjurskallen. Nu ska firas med pizza o bärs :)

Snurrade på tändplattan och borrade egna hål och otroligt den startade direkt.
Nu äre bara resten kvar för att få den att gå bra
Den går kasst som tusan nu men den går iaf.

Fifflade på tomgångsskruven men den gjorde ingen skillnad?
Har sportfilter på gasaren då original ej passade på förgasaren
Får skruva tomgångsnålen i botten för att den ej skall dö?

Polini competition 21mm
Huvudstycke 100 har jag för mig det stod
Höja/sänka nålen?
No gain No Pain
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Gött att den startade åtminstonde
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Mrdabbe
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 november 2015, 18:52
Ort: Kiruna

Inlägg av Mrdabbe »

Kolla denna https://youtu.be/yB2CiV9RBU8

Den låter inte kul
Misständer den eller vafan sysslar den med får den för mycket eller för lite soppa
No gain No Pain
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Tändningen står förmodligen fel! Då det var ditt fel hela tiden med att den inte startade, så nu kom den "någorlunda" bra för att starta. Men inte tillräckligt för att funkar ordentligt. Så vrid lite till!
Mrdabbe
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 november 2015, 18:52
Ort: Kiruna

Inlägg av Mrdabbe »

Jo men nu har jag borrat andra hål nu varvar den fullt ut bara förgasare inställning kvar...
Någon som vet om soppatank från en 00:a dt50r passar min sm 04?
No gain No Pain
Skriv svar