Min moppe drar 1L milen nästan orginal!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Min moppe drar 1L milen nästan orginal!

Inlägg av Rainn »

Hej! Asså är så trött på att tanka 70kr var tredje dag, åker till skolan fram och tillbaka ca 2mil varje dag och nu gick 5 liter bensin på 51.9km.

Setup:
Stage6 Pro Replica Rör
Racing membran
Boostbottle

Munstycke är 60

Ska den dra så mycket? Vill att den drar typ 0,6 typ.. lite dåligt justerad förgasare då luftskruven har fastnat i gängan och man kan ej vrida, gurtner förgasare suger för man kan ej skruva på luftskruven så man måste ha en tång för att göra det ..

Är desperat efter svar så tveka inte på att gissa! :wink:
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 729
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av RammeA »

Du kan ju rengöra förgasaren och ställa in den rätt så kommer den dra mindre. Är boostbottlen kopplad rätt?

Testa original membranen
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

RammeA skrev:Du kan ju rengöra förgasaren och ställa in den rätt så kommer den dra mindre. Är boostbottlen kopplad rätt?

Testa original membranen
Kollade lite på boosbottlen och jag har kopplat den med Y koppling så jag bytte lite på slangarna osv men känns som att de sitter rätt
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Vad har du för moped? 60 i munstycke låter lite men går mopeden bra annars? hur ser färgen på stiftet ut?.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

MacGyver84 skrev:Vad har du för moped? 60 i munstycke låter lite men går mopeden bra annars? hur ser färgen på stiftet ut?.
Peugeot Vivacity glömde skriva det original är 54, moppen går jätte bra men accet blir trögt när den är varm.. toppar 80 via gps har bytt stift men färgen är lite oboy svart..
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Okej det kanske är nån storlek för stort munstycke? men 5 eller 6 storlekar låter ju vettigt att gå upp när du har effektrör men stiftet ska vara oboy brunt inte oboy svart.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

MacGyver84 skrev:Okej det kanske är nån storlek för stort munstycke? men 5 eller 6 storlekar låter ju vettigt att gå upp när du har effektrör men stiftet ska vara oboy brunt inte oboy svart.
Kan verkligen det lilla göra så att den drar mer bensin? Den går bra på fulltgas och den har bra gasrespons
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Det finns många faktorer som kan orsaka hög bränsleförbrukning kör du på sportluftfilter eller luftburken? om du kan så kör med luftburken och utan luftplugg om det sitter nån i den.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

MacGyver84 skrev:Det finns många faktorer som kan orsaka hög bränsleförbrukning kör du på sportluftfilter eller luftburken? om du kan så kör med luftburken och utan luftplugg om det sitter nån i den.
Kör med luftburken och pluggen är inte borttagen då de känns onödigt..
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Jag skulle gissa på läckage :)
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Rexxy skrev:Jag skulle gissa på läckage :)
Moppen läcker inte i garaget o.o bytt slangar för några månader sedan men inget läcker :P

Däremot finns det 2 anslutningar på min Gurtner förgasare som inte används.. en under själva förgasaren och en typ vid oljeanslutningen vet inte riktigt va de är.. men den vid skålen eller vad man kallar det luktar faktiskt lite bensin men då hade jag väll märkt det typ att det luktar som fan? eller bensin på motorblocket? det är bara lite kladdigt då det rann lite överflödig olja från behållaren :P
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Slangen under förgasaren är en dräneringsslang och den bredvid oljeslangen är nog också en dräneringsslang den tror jag är ifall förgasaren flödar över? på min Aerox har jag så jag kan tömma min förgasare utan att ta bort flottörkoppen under förgasaren jag trycker bara in en sak där det sitter en dräneringsslang sen töms förgasaren min förgasare är lite kladdig runt koppen och lite under men den läcker inte.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

MacGyver84 skrev:Slangen under förgasaren är en dräneringsslang och den bredvid oljeslangen är nog också en dräneringsslang den tror jag är ifall förgasaren flödar över? på min Aerox har jag så jag kan tömma min förgasare utan att ta bort flottörkoppen under förgasaren jag trycker bara in en sak där det sitter en dräneringsslang sen töms förgasaren min förgasare är lite kladdig runt koppen och lite under men den läcker inte.
Det är INTE dräneringen ;)
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Rainn skrev:
MacGyver84 skrev:Slangen under förgasaren är en dräneringsslang och den bredvid oljeslangen är nog också en dräneringsslang den tror jag är ifall förgasaren flödar över? på min Aerox har jag så jag kan tömma min förgasare utan att ta bort flottörkoppen under förgasaren jag trycker bara in en sak där det sitter en dräneringsslang sen töms förgasaren min förgasare är lite kladdig runt koppen och lite under men den läcker inte.
Det är INTE dräneringen ;)
Vad kallas det då?.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

MacGyver84 skrev:
Rainn skrev:
MacGyver84 skrev:Slangen under förgasaren är en dräneringsslang och den bredvid oljeslangen är nog också en dräneringsslang den tror jag är ifall förgasaren flödar över? på min Aerox har jag så jag kan tömma min förgasare utan att ta bort flottörkoppen under förgasaren jag trycker bara in en sak där det sitter en dräneringsslang sen töms förgasaren min förgasare är lite kladdig runt koppen och lite under men den läcker inte.
Det är INTE dräneringen ;)
Vad kallas det då?.
Det är någon annan anslutning...
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Rainn skrev:
MacGyver84 skrev:
Rainn skrev: Det är INTE dräneringen ;)
Vad kallas det då?.
Det är någon annan anslutning...
Det är dräneringarna jag pratar om det heter inget annat det jag förklarade om.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

MacGyver84 skrev:
Rainn skrev:
MacGyver84 skrev:Vad kallas det då?.
Det är någon annan anslutning...
Det är dräneringarna jag pratar om det heter inget annat det jag förklarade om.
Så det finns 2 dränerings anslutningar?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Matlock
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 26 oktober 2013, 15:46

Inlägg av Matlock »

Du får börja med att ställa in förgasaren rätt. Om munstycket lyckats fastna i gängan, så kanske det finns andra eventuella fel med förgasaren? Prova att köra utan boostbottle, då du ändå inte verkar spara någon bensin på det :D
Gilera RCR -04
Setup: Ostrypt CDI, Gianelli 2t rör
Skriv svar