Variatoremmen seg o dra i? Video

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Variatoremmen seg o dra i? Video

Inlägg av Sammaboss »

Som sagt variatorremmen är seg o dra i, tar i ganska mycket, tycker det låter konstigt också? När man kör låter det ett smatterljud från variatorn/kopplingen. Sitter typ remmen i klämmen? :wink: behöver få den fixad :(

https://youtube.com/watch?v=Vjx9P_xRJyk Länken <--

Vart såhär efter jag drag v ringen o bytte vikter.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Shit, låter inte alls bra!
Testa skruva upp, ta bort variatorn och montera på allt igen.

Du kanske skruva fast muttern får hårt eller något? :S
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Tog du bort "rätt" variatorring?
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

emilnordman skrev:Tog du bort "rätt" variatorring?
Finns ju bara en på beta?
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

Hampu skrev:Shit, låter inte alls bra!
Testa skruva upp, ta bort variatorn och montera på allt igen.

Du kanske skruva fast muttern får hårt eller något? :S
Ska jag testa o skruva upp den lite lite?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Sammaboss skrev:
Hampu skrev:Shit, låter inte alls bra!
Testa skruva upp, ta bort variatorn och montera på allt igen.

Du kanske skruva fast muttern får hårt eller något? :S
Ska jag testa o skruva upp den lite lite?
Det får du ju avgöra själv, men man behöver ju inte dra åt för kung och fosterland men självklart ska den ju sitta lite.
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

Hampu skrev:
Sammaboss skrev:
Hampu skrev:Shit, låter inte alls bra!
Testa skruva upp, ta bort variatorn och montera på allt igen.

Du kanske skruva fast muttern får hårt eller något? :S
Ska jag testa o skruva upp den lite lite?
Det får du ju avgöra själv, men man behöver ju inte dra åt för kung och fosterland men självklart ska den ju sitta lite.
Aha haha, jag o min polare turades om att dra allt vi kunde för den hade en tendens att lossa..så den sitter stenhårt, men jag skruvar upp den lite då :roll:
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Sammaboss skrev:
Hampu skrev:
Sammaboss skrev: Ska jag testa o skruva upp den lite lite?
Det får du ju avgöra själv, men man behöver ju inte dra åt för kung och fosterland men självklart ska den ju sitta lite.
Aha haha, jag o min polare turades om att dra allt vi kunde för den hade en tendens att lossa..så den sitter stenhårt, men jag skruvar upp den lite då :roll:
Skruva inte bara upp den lite, skruva av den helt och sen sätter du dit den igen fast inte så jävla hårt :p
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

Hampu skrev:
Sammaboss skrev:
Hampu skrev:Det får du ju avgöra själv, men man behöver ju inte dra åt för kung och fosterland men självklart ska den ju sitta lite.
Aha haha, jag o min polare turades om att dra allt vi kunde för den hade en tendens att lossa..så den sitter stenhårt, men jag skruvar upp den lite då :roll:
Skruva inte bara upp den lite, skruva av den helt och sen sätter du dit den igen fast inte så jävla hårt :p
Ah får väll göra så, bara så krångligt utan mutterpicka :wink:
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

Har monterat av hela variatorn och sedan satt tillbaka allt efter guide så jag ser att inget sakas, dock så låter den såhär. Är drivremmen för kort? för om man tar tag i den på mitten med 1 finger uppe och 1 nere o trycker ihop så kommer man max 0.5-1cm på varsin sida. Eller är variatorremmen helt slut så det är dags o köpa ny?

BOMBA MED FÖRSLAG :twisted:
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 729
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av RammeA »

alltså hur hårt remmen sitter beror ju på hur hård tryckfjäder du har i kopplingen. Va glad att den sitter hårt istället för löst för då kommer den bara att slira ;) testa att starta och låta den gå runt lite och känn efter igen.

du kan ju trycka isär kopplingen när den sitter fast och kolla om den fortfarande är seg fram vid variatorn.

Kan va så att du glömt en liten platt bricka som ska sitta mellan variatorfläkten och den där "långaringen" som variatorn sitter på. dock vet jag inte om det sitter en sån på beta med kolla :)
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 729
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av RammeA »

annars kan du testa med någon polaren rem och se om du har samma problem då. om det inte låter med en annan rem så får du ju ta och köpa en ny.

Annars kan du öppna kopplingen och se så att inget e paj där.
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

RammeA skrev:annars kan du testa med någon polaren rem och se om du har samma problem då. om det inte låter med en annan rem så får du ju ta och köpa en ny.

Annars kan du öppna kopplingen och se så att inget e paj där.
tack så mycket för hjälpen! :) ska testa allt dedär imorn då moppen står i en polares garage för natten. Vart lite polisdrama :wink:
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

RammeA skrev:alltså hur hårt remmen sitter beror ju på hur hård tryckfjäder du har i kopplingen. Va glad att den sitter hårt istället för löst för då kommer den bara att slira ;) testa att starta och låta den gå runt lite och känn efter igen.

du kan ju trycka isär kopplingen när den sitter fast och kolla om den fortfarande är seg fram vid variatorn.

Kan va så att du glömt en liten platt bricka som ska sitta mellan variatorfläkten och den där "långaringen" som variatorn sitter på. dock vet jag inte om det sitter en sån på beta med kolla :)
asså jag tog bort en ring när jag tog montera av allt, men det är v-ringen tror jag? :lol: för den går typ 70 istället för 55 och den går bra annars, bara att det inte går att kicka för remmen :/ Men den ringen jag pratar om är väll typ lika stor som en vigselring o det är väl vringen då? :)
Användarens profilbild
Helsing
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 oktober 2013, 19:36

Inlägg av Helsing »

Har samma problem på min, moppen går hur bra som helst men "knorrar" å lever om när man rullar den...

Har bara komme eftersom och blivit värre å värre:(

Är remen på väg att fara eller va kan vara felet??

Sorry att jag låna lite plats här i tråden :P
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

Helsing skrev:Har samma problem på min, moppen går hur bra som helst men "knorrar" å lever om när man rullar den...

Har bara komme eftersom och blivit värre å värre:(

Är remen på väg att fara eller va kan vara felet??

Sorry att jag låna lite plats här i tråden :P
Har också tänkt på om remmen är påväg o ge opp.

Bara bra att du skrev så tråden blev lite bumpad ;)
Användarens profilbild
jespersallvik
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:52

Inlägg av jespersallvik »

http://www.twostroke.se/product.asp?product=20181

detta är storleken på en v ring, funkade allt som de skulle innan du skulle in o pilla så borde de va så att du gjort något fel, de kan va att du satt något snätt, något i fel ordning, dragit för hårt, haft sönder något, satt remmen fel, eller något annat, fråga nån kompis som har meckat mycke moppe/variator om han kan kolla så allt är rätt,

testa att trycka ihop kopplingen med händerna och sedan dra remmen så den blir "lös" och sen starta så hoppar remmen som den ska själv, kan va massa saker som gott fel
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

Det var exakt en sån jag tog bort :D men får väll göra som du sa att ta trycka ihop koppling. Är det säkert då? Så den inte pajar mer lol
Användarens profilbild
jespersallvik
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:52

Inlägg av jespersallvik »

nej den pajar inte av detta! det är så jag alltid gör för att ta bort remmen, men svårt att förklara om du inte redan förtått, men du ska liksom dra i remskivan mot kopplingen så att remmen lossnar och blir lös för den kan ha hamnat fel däremellan
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

Bump remmen lever fortfarande sitt egna liv
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Oj vad trögt remmen gick att snurra sådär ska det inte vara du ska kunna snurra den utan större problem utan att det går allt för trögt.
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

MacGyver84 skrev:Oj vad trögt remmen gick att snurra sådär ska det inte vara du ska kunna snurra den utan större problem utan att det går allt för trögt.
Vet du vad jag kan göra för att fixa det?
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Så gjorde min rem också, tog av allt o satte tbx det rätt och drog inte åt så mycket. Tog 5-56 och la med fingret på remmen asså inte innanför och då slutade det att låta :)

5-56 gör så att gummit blir mjukt, låter som att din är torr
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Har du lagt dit shimset som ska vara mellan fläktskivan och variatorhylsan?.
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

Rainn skrev:Så gjorde min rem också, tog av allt o satte tbx det rätt och drog inte åt så mycket. Tog 5-56 och la med fingret på remmen asså inte innanför och då slutade det att låta :)

5-56 gör så att gummit blir mjukt, låter som att din är torr
Okej ska testas :)

Macgyven,shimset=lilla stjärngrejjen? Eller vad i hela fröjden är shimset? :wink:

Edit:googlade shimset o de ser ju ut som vringen, men jag kan väll inte tatt av shimset eftersom moppen går typ 15km/h snabbare utan den, så det borde vara vringen right? Vill inte behöva sätta tillbaka den kommer gå så segt då ;)
Kan lägga upp en bild av ringen jag tog av imorn, så får vi avgöra tillsammans vad det igentligen är :P
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Nej menar en liten tunn ring som sitter vid variatorhylsan mellan variatorhylsan och variatorfläkten.
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

MacGyver84 skrev:Nej menar en liten tunn ring som sitter vid variatorhylsan mellan variatorhylsan och variatorfläkten.
Kan det vara den jag tog bort då? Eftersom den var normal innan den togs bort, dock så går moppen 15km/h snabbare vilket är konstigt om det är shims?
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

offtopic men yung lean ftw :D
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Sammaboss skrev:
MacGyver84 skrev:Nej menar en liten tunn ring som sitter vid variatorhylsan mellan variatorhylsan och variatorfläkten.
Kan det vara den jag tog bort då? Eftersom den var normal innan den togs bort, dock så går moppen 15km/h snabbare vilket är konstigt om det är shims?
Det var helt säkert v-ringen du tog bort då mopeden ökade i fart men det är synd att du inte vet vad jag menar för shims den brickan ska ligga i mitten på variatorfläkten där remmen ska ligga emot. Här är en bild hoppas du förstår https://www.google.se/search?q=shimsa+v ... B800%3B600
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

MacGyver84 skrev:
Sammaboss skrev:
MacGyver84 skrev:Nej menar en liten tunn ring som sitter vid variatorhylsan mellan variatorhylsan och variatorfläkten.
Kan det vara den jag tog bort då? Eftersom den var normal innan den togs bort, dock så går moppen 15km/h snabbare vilket är konstigt om det är shims?
Det var helt säkert v-ringen du tog bort då mopeden ökade i fart men det är synd att du inte vet vad jag menar för shims den brickan ska ligga i mitten på variatorfläkten där remmen ska ligga emot. Här är en bild hoppas du förstår https://www.google.se/search?q=shimsa+v ... B800%3B600
Dendär bilden förklarade mycket, jag går ut o kollar om jag kan se någon sån.

http://sv.tinypic.com/r/11159h3/8 Bättre bild har jag inte tillgång till, hopps denna duger..
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Den där bilden hjälpte inte mycket tyvärr men du får ta isär variatorfläkten och kolla om det är en ring utanpå variatorhylsan.
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

MacGyver84 skrev:Den där bilden hjälpte inte mycket tyvärr men du får ta isär variatorfläkten och kolla om det är en ring utanpå variatorhylsan.
Okej, får slänga upp en bild nån gång i veckan när jag gör det, har dock inte plats att göra det nu, förhoppningsvis i veckan :)
Skriv svar