Som sagt variatorremmen är seg o dra i, tar i ganska mycket, tycker det låter konstigt också? När man kör låter det ett smatterljud från variatorn/kopplingen. Sitter typ remmen i klämmen? behöver få den fixad
Har monterat av hela variatorn och sedan satt tillbaka allt efter guide så jag ser att inget sakas, dock så låter den såhär. Är drivremmen för kort? för om man tar tag i den på mitten med 1 finger uppe och 1 nere o trycker ihop så kommer man max 0.5-1cm på varsin sida. Eller är variatorremmen helt slut så det är dags o köpa ny?
alltså hur hårt remmen sitter beror ju på hur hård tryckfjäder du har i kopplingen. Va glad att den sitter hårt istället för löst för då kommer den bara att slira testa att starta och låta den gå runt lite och känn efter igen.
du kan ju trycka isär kopplingen när den sitter fast och kolla om den fortfarande är seg fram vid variatorn.
Kan va så att du glömt en liten platt bricka som ska sitta mellan variatorfläkten och den där "långaringen" som variatorn sitter på. dock vet jag inte om det sitter en sån på beta med kolla
RammeA skrev:annars kan du testa med någon polaren rem och se om du har samma problem då. om det inte låter med en annan rem så får du ju ta och köpa en ny.
Annars kan du öppna kopplingen och se så att inget e paj där.
tack så mycket för hjälpen! ska testa allt dedär imorn då moppen står i en polares garage för natten. Vart lite polisdrama
RammeA skrev:alltså hur hårt remmen sitter beror ju på hur hård tryckfjäder du har i kopplingen. Va glad att den sitter hårt istället för löst för då kommer den bara att slira testa att starta och låta den gå runt lite och känn efter igen.
du kan ju trycka isär kopplingen när den sitter fast och kolla om den fortfarande är seg fram vid variatorn.
Kan va så att du glömt en liten platt bricka som ska sitta mellan variatorfläkten och den där "långaringen" som variatorn sitter på. dock vet jag inte om det sitter en sån på beta med kolla
asså jag tog bort en ring när jag tog montera av allt, men det är v-ringen tror jag? för den går typ 70 istället för 55 och den går bra annars, bara att det inte går att kicka för remmen :/ Men den ringen jag pratar om är väll typ lika stor som en vigselring o det är väl vringen då?
detta är storleken på en v ring, funkade allt som de skulle innan du skulle in o pilla så borde de va så att du gjort något fel, de kan va att du satt något snätt, något i fel ordning, dragit för hårt, haft sönder något, satt remmen fel, eller något annat, fråga nån kompis som har meckat mycke moppe/variator om han kan kolla så allt är rätt,
testa att trycka ihop kopplingen med händerna och sedan dra remmen så den blir "lös" och sen starta så hoppar remmen som den ska själv, kan va massa saker som gott fel
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
nej den pajar inte av detta! det är så jag alltid gör för att ta bort remmen, men svårt att förklara om du inte redan förtått, men du ska liksom dra i remskivan mot kopplingen så att remmen lossnar och blir lös för den kan ha hamnat fel däremellan
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
MacGyver84 skrev:Oj vad trögt remmen gick att snurra sådär ska det inte vara du ska kunna snurra den utan större problem utan att det går allt för trögt.
Så gjorde min rem också, tog av allt o satte tbx det rätt och drog inte åt så mycket. Tog 5-56 och la med fingret på remmen asså inte innanför och då slutade det att låta
5-56 gör så att gummit blir mjukt, låter som att din är torr
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Rainn skrev:Så gjorde min rem också, tog av allt o satte tbx det rätt och drog inte åt så mycket. Tog 5-56 och la med fingret på remmen asså inte innanför och då slutade det att låta
5-56 gör så att gummit blir mjukt, låter som att din är torr
Okej ska testas
Macgyven,shimset=lilla stjärngrejjen? Eller vad i hela fröjden är shimset?
Edit:googlade shimset o de ser ju ut som vringen, men jag kan väll inte tatt av shimset eftersom moppen går typ 15km/h snabbare utan den, så det borde vara vringen right? Vill inte behöva sätta tillbaka den kommer gå så segt då
Kan lägga upp en bild av ringen jag tog av imorn, så får vi avgöra tillsammans vad det igentligen är
MacGyver84 skrev:Nej menar en liten tunn ring som sitter vid variatorhylsan mellan variatorhylsan och variatorfläkten.
Kan det vara den jag tog bort då? Eftersom den var normal innan den togs bort, dock så går moppen 15km/h snabbare vilket är konstigt om det är shims?
Det var helt säkert v-ringen du tog bort då mopeden ökade i fart men det är synd att du inte vet vad jag menar för shims den brickan ska ligga i mitten på variatorfläkten där remmen ska ligga emot. Här är en bild hoppas du förstår https://www.google.se/search?q=shimsa+v ... B800%3B600
MacGyver84 skrev:Nej menar en liten tunn ring som sitter vid variatorhylsan mellan variatorhylsan och variatorfläkten.
Kan det vara den jag tog bort då? Eftersom den var normal innan den togs bort, dock så går moppen 15km/h snabbare vilket är konstigt om det är shims?
Det var helt säkert v-ringen du tog bort då mopeden ökade i fart men det är synd att du inte vet vad jag menar för shims den brickan ska ligga i mitten på variatorfläkten där remmen ska ligga emot. Här är en bild hoppas du förstår https://www.google.se/search?q=shimsa+v ... B800%3B600
Dendär bilden förklarade mycket, jag går ut o kollar om jag kan se någon sån.