Tips på pendlar moppe

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Byse
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 oktober 2013, 21:05
Ort: Umeå

Tips på pendlar moppe

Inlägg av Byse »

Tja. Jag ska skaffa en moppe att pendla med till jobbet på sommaren, så min fråga/undran är.
Har ni några tips på en bra och hyfsat stor pendlar moppe(jag är 190cm lång).
Jag åker ca 4,5 mil/dag t/r till jobbet sommartid
Är öppen för förslag.

Tack för svar.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Budget?
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Yamaha Neos 4t.

En kompis har en sådan, skön å köra, tyst som fan och den drar nästan ingen soppa alls( pga. 4takt och direktinsprut )

Lite mer info.

http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter ... -takt.aspx

dock är det väl inte den bästa moppen om du ska trimma, men för pendling är den perfekt. :D
Byse
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 oktober 2013, 21:05
Ort: Umeå

Inlägg av Byse »

Taket är ca 20000
Byse
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 oktober 2013, 21:05
Ort: Umeå

Inlägg av Byse »

Ja kollat lite på en Neos och Honda nsc bägge med insprutning ,verkar ruggit fina. Men dom verkar svåra att få lite högre toppfart på
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Byse skrev:Ja kollat lite på en Neos och Honda nsc bägge med insprutning ,verkar ruggit fina. Men dom verkar svåra att få lite högre toppfart på
Precis som du säger är de riktigt bra moppar, men om du ska trimma bör du nog välja någon annan moppe då dessa är riktigt krångliga å hålla på med.

Har i alla fall för mig at Neosen är strypt med v-ring, så du kan plocka bort den å få lite mer fart.
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 7 oktober 2013, 13:42
Ort: östersund

Inlägg av guddingalex »

Byse skrev:Ja kollat lite på en Neos och Honda nsc bägge med insprutning ,verkar ruggit fina. Men dom verkar svåra att få lite högre toppfart på
lite tips på vägen http://www.youtube.com/watch?v=42WXjFKy ... GLkgACA_fH
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Byse
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 oktober 2013, 21:05
Ort: Umeå

Inlägg av Byse »

Tänkte mig bara 10-15 km/h till, inte mer.
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Honda zoomer skulle jag köpt !
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Byse
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 oktober 2013, 21:05
Ort: Umeå

Inlägg av Byse »

Ja dom är grymma , men dom ser så små ut.Har nån provat en.
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Mitt tips skulle nog vara aprillia sr50, honda nsc, aerox eller en peuegot spedfight 3 Dessa mopeder verkar vara bekväma pendlar moppar :D
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Aprilia Sportcity 50? Fulare än stryk men behöver tankas typ en gång i månaden.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
freshasf*ck
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 augusti 2013, 00:09

Inlägg av freshasf*ck »

Byse skrev:Ja dom är grymma , men dom ser så små ut.Har nån provat en.
Har testat en Zoomer och den är riktigt skön och enkel att köra men om du är 190 cm så borde du inte köpa en sån, då Zoomers är små.

Har testat min kompis NSC50R -13 och den är också skön att köra och den drar också väldigt lite. Tror man kunde komma cirka 27 mil på en tank. :)
Användarens profilbild
Pasha
Svårstartad skrothög
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 december 2013, 19:24
Ort: Luleå

Inlägg av Pasha »

Köp inte Aerox om du är lång! J*vligt litet benutrymme om jag får säga det själv. Köp en Slider, dom är små men när jag provade en så blev jag väldigt paff över benutrymmet. Varför inte köpa en crossmoppe? En Rieju RRX eller någon liknande.
StigrareN^
Svårstartad skrothög
Inlägg: 336
Blev medlem: 13 oktober 2012, 18:26

Inlägg av StigrareN^ »

Har du 20lax att lägga på en moped så köp dig en Gilera Runner direkt insprut, både snabba och bra axx. Passar dig bra ifall du är 190cm och mycket utrymme där du sitter.e
Användarens profilbild
jack.lofgren
Pattelina
Inlägg: 882
Blev medlem: 25 maj 2012, 20:44
Ort: Stockholm

Inlägg av jack.lofgren »

Gilera runner!!
Väger 115kg så sjukt bra väghållning och 12 liters tank
Byse
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 oktober 2013, 21:05
Ort: Umeå

Inlägg av Byse »

Tackar tackar för alla tips,Gilera och Aprilia låter intressant , får läsa lite om dom tror jag. Är det nån som provat en Kymco agility city, den ska visst vara över 2 meter lång och ha 16 tum hjul.
baheno
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 2 juni 2014, 20:17
Ort: Stockholm

Lånar tråden lite...

Inlägg av baheno »

Nyfiken på vad du valde och vad du tycker?

Jag är i precis samma sits, dock lite kortare resväg ca 1,7mil enkel riktning.
Kikade först på en Typhoon som det tyvärr inte blev något av... Har kikat lite på forumet nu och läst på nätet om Kymco! Dom verkar ju onekligen ha fått ganska bra omdömen, trots att dom är sk "kinamoppar" från Taiwan är den om jag inte kommer ihåg fel... Modellen Super 8 verkar ha en bra 4-t motor som är pålitlig och har bra kräm i sig.
Fördelen med 4t är ju att man inte luktar gammal brönd olja när man kört, neckdelen är väl då trimm aspekten.
Undrar dock om det genom hasses avstrypningsguide för 4-t går att få upp en sån i ca 70?! Det borde ju räcka..

Hir har du gjort?!
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Byse skrev:Tackar tackar för alla tips,Gilera och Aprilia låter intressant , får läsa lite om dom tror jag. Är det nån som provat en Kymco agility city, den ska visst vara över 2 meter lång och ha 16 tum hjul.
Om man ska pendla så är det stor moppe som gäller...tycker jag i alla fall. För närvarande kör jag Kymco Super 9 som är en stor moppe på nästan 110 kilo. Bra acc och lätt att få fart på, men dåligt utbud med trim-delar på marknaden. Visst finns det men det är inte så mycket att välja på till den.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
baheno
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 2 juni 2014, 20:17
Ort: Stockholm

Inlägg av baheno »

runners skrev:
Byse skrev:Tackar tackar för alla tips,Gilera och Aprilia låter intressant , får läsa lite om dom tror jag. Är det nån som provat en Kymco agility city, den ska visst vara över 2 meter lång och ha 16 tum hjul.
Om man ska pendla så är det stor moppe som gäller...tycker jag i alla fall. För närvarande kör jag Kymco Super 9 som är en stor moppe på nästan 110 kilo. Bra acc och lätt att få fart på, men dåligt utbud med trim-delar på marknaden. Visst finns det men det är inte så mycket att välja på till den.

Vad har du för setup på den Super9a ?
Och vad får du för hastighet på den då?!

Har du erfarenhet av både 8an och 9an?! Skillnaderna är stora?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

baheno skrev:
runners skrev:
Byse skrev:Tackar tackar för alla tips,Gilera och Aprilia låter intressant , får läsa lite om dom tror jag. Är det nån som provat en Kymco agility city, den ska visst vara över 2 meter lång och ha 16 tum hjul.
Om man ska pendla så är det stor moppe som gäller...tycker jag i alla fall. För närvarande kör jag Kymco Super 9 som är en stor moppe på nästan 110 kilo. Bra acc och lätt att få fart på, men dåligt utbud med trim-delar på marknaden. Visst finns det men det är inte så mycket att välja på till den.

Vad har du för setup på den Super9a ?
Och vad får du för hastighet på den då?!



Har du erfarenhet av både 8an och 9an?! Skillnaderna är stora?

Jag har bara erfarenhet av super 9 och är helnöjd med den. Än så länge har jag bara strypt av den och satt på lättare V-vikter, tror att det var 5,5 gram jag satte på, det var länge sedan så jag har glömt. Den gör 60 km/h nu, med bra acc. Jag är 1,80 cm och når knappt ned med benen i marken vid rödljusen :D.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
baheno
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 2 juni 2014, 20:17
Ort: Stockholm

Inlägg av baheno »

Jag har bara erfarenhet av super 9 och är helnöjd med den. Än så länge har jag bara strypt av den och satt på lättare V-vikter, tror att det var 5,5 gram jag satte på, det var länge sedan så jag har glömt. Den gör 60 km/h nu, med bra acc. Jag är 1,80 cm och når knappt ned med benen i marken vid rödljusen :D.[/quote]

Jaså, den är så pass stor!
Antar att stadskörning med mina 178cm blir bättre med en 8a i såna fall...

Antar att man får dra v ringen, lättare vikter och någon form av avgassystem.
Gör avgassystemet 10km/h extra på dina 60 tror du?!
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Jag ska snart köpa ett trimrör och jag skulle bli besviken om den inte gjorde 10 km på topp. Den bör göra det i alla fall. Men jag tänker trycka på en 70cc cylinder, trimrör, större förgasare och insugsrör. Det kommer säkert att ge bra utdelning. ;) :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Byse
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 oktober 2013, 21:05
Ort: Umeå

Inlägg av Byse »

Det blev en Honda vision 50,allt funkar kanon, går riktigt billigt. Håller fullgas alltid, jämt överallt och den drar 0.21 det tycker jag är ok. Det ända jag är riktigt besviken på är fjädringen,den är gjord för 50 kilosar.
Cobolt
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 april 2014, 14:04
Ort: Linköping

Inlägg av Cobolt »

Byse skrev:Det blev en Honda vision 50,allt funkar kanon, går riktigt billigt. Håller fullgas alltid, jämt överallt och den drar 0.21 det tycker jag är ok. Det ända jag är riktigt besviken på är fjädringen,den är gjord för 50 kilosar.
För oss som ligger över 90 pannor finns inga bra dämpare tyvärr,kolla på mc-dämpare.

Betydligt mycket starkare.
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

jag rek starkt Gilera runner. helst äldre modellen. goare säte. riktigt go. min runner 02 som jag hade körde jag 4 mil om dagen från feb till nov. man får plats fast man är 2m lång. ostrypt (brickan i förgasaren borta. ostrypt insug, snorkel borta, blindtarm borta. borttagen kat. ingen v-ring. 6,3g vikter) så gjorde den 82 på mätaren (79 enligt gps) finns även som insprut. den tar du bort v-ringen på och mappar om databoxen till ostrypt läge. så gör den 90 på mätaren
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Cobolt skrev:
Byse skrev:Det blev en Honda vision 50,allt funkar kanon, går riktigt billigt. Håller fullgas alltid, jämt överallt och den drar 0.21 det tycker jag är ok. Det ända jag är riktigt besviken på är fjädringen,den är gjord för 50 kilosar.
För oss som ligger över 90 pannor finns inga bra dämpare tyvärr,kolla på mc-dämpare.

Betydligt mycket starkare.
En drd pro har inga problem för grabbar på 90kg+. Den har riktigt bra fjädring! :)
DS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 mars 2014, 19:07
Ort: Stockholm

Inlägg av DS »

4 takts scooter är det optimala som pendlar moppe men inte om du ska trimma :roll:
Men det är bra mycket roligare att köra 2-taktare.
Om du inte ska trimma och låta den bara va original så är nog Honda och Aprilia bra alternativ som pendlar moppe....
Felix mårtensson
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 7 april 2012, 23:48
Ort: Kristianstad

Inlägg av Felix mårtensson »

Du skrev att du skulle ha den för att köra till sommarjobbet, köp en sleten moppe för 5k ist så har du "tjänat" 15k. Peugeot viva city är bekväma att köra, är själv ganska lång(185) å är inga som helst problem .vivorna är relativt billiga.
drac
Byse
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 oktober 2013, 21:05
Ort: Umeå

Inlägg av Byse »

Ja det har blivit 125 mil med framgaffeln i botten,blir nog en annons snart och byte till en nyare Runner.
Byse
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 oktober 2013, 21:05
Ort: Umeå

Inlägg av Byse »

Då var den såld så nu får man leta nått nytt.
Skriv svar