Tja. Jag ska skaffa en moppe att pendla med till jobbet på sommaren, så min fråga/undran är.
Har ni några tips på en bra och hyfsat stor pendlar moppe(jag är 190cm lång).
Jag åker ca 4,5 mil/dag t/r till jobbet sommartid
Är öppen för förslag.
Köp inte Aerox om du är lång! J*vligt litet benutrymme om jag får säga det själv. Köp en Slider, dom är små men när jag provade en så blev jag väldigt paff över benutrymmet. Varför inte köpa en crossmoppe? En Rieju RRX eller någon liknande.
Har du 20lax att lägga på en moped så köp dig en Gilera Runner direkt insprut, både snabba och bra axx. Passar dig bra ifall du är 190cm och mycket utrymme där du sitter.e
Tackar tackar för alla tips,Gilera och Aprilia låter intressant , får läsa lite om dom tror jag. Är det nån som provat en Kymco agility city, den ska visst vara över 2 meter lång och ha 16 tum hjul.
Jag är i precis samma sits, dock lite kortare resväg ca 1,7mil enkel riktning.
Kikade först på en Typhoon som det tyvärr inte blev något av... Har kikat lite på forumet nu och läst på nätet om Kymco! Dom verkar ju onekligen ha fått ganska bra omdömen, trots att dom är sk "kinamoppar" från Taiwan är den om jag inte kommer ihåg fel... Modellen Super 8 verkar ha en bra 4-t motor som är pålitlig och har bra kräm i sig.
Fördelen med 4t är ju att man inte luktar gammal brönd olja när man kört, neckdelen är väl då trimm aspekten.
Undrar dock om det genom hasses avstrypningsguide för 4-t går att få upp en sån i ca 70?! Det borde ju räcka..
Byse skrev:Tackar tackar för alla tips,Gilera och Aprilia låter intressant , får läsa lite om dom tror jag. Är det nån som provat en Kymco agility city, den ska visst vara över 2 meter lång och ha 16 tum hjul.
Om man ska pendla så är det stor moppe som gäller...tycker jag i alla fall. För närvarande kör jag Kymco Super 9 som är en stor moppe på nästan 110 kilo. Bra acc och lätt att få fart på, men dåligt utbud med trim-delar på marknaden. Visst finns det men det är inte så mycket att välja på till den.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Byse skrev:Tackar tackar för alla tips,Gilera och Aprilia låter intressant , får läsa lite om dom tror jag. Är det nån som provat en Kymco agility city, den ska visst vara över 2 meter lång och ha 16 tum hjul.
Om man ska pendla så är det stor moppe som gäller...tycker jag i alla fall. För närvarande kör jag Kymco Super 9 som är en stor moppe på nästan 110 kilo. Bra acc och lätt att få fart på, men dåligt utbud med trim-delar på marknaden. Visst finns det men det är inte så mycket att välja på till den.
Vad har du för setup på den Super9a ?
Och vad får du för hastighet på den då?!
Har du erfarenhet av både 8an och 9an?! Skillnaderna är stora?
Byse skrev:Tackar tackar för alla tips,Gilera och Aprilia låter intressant , får läsa lite om dom tror jag. Är det nån som provat en Kymco agility city, den ska visst vara över 2 meter lång och ha 16 tum hjul.
Om man ska pendla så är det stor moppe som gäller...tycker jag i alla fall. För närvarande kör jag Kymco Super 9 som är en stor moppe på nästan 110 kilo. Bra acc och lätt att få fart på, men dåligt utbud med trim-delar på marknaden. Visst finns det men det är inte så mycket att välja på till den.
Vad har du för setup på den Super9a ?
Och vad får du för hastighet på den då?!
Har du erfarenhet av både 8an och 9an?! Skillnaderna är stora?
Jag har bara erfarenhet av super 9 och är helnöjd med den. Än så länge har jag bara strypt av den och satt på lättare V-vikter, tror att det var 5,5 gram jag satte på, det var länge sedan så jag har glömt. Den gör 60 km/h nu, med bra acc. Jag är 1,80 cm och når knappt ned med benen i marken vid rödljusen .
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Jag har bara erfarenhet av super 9 och är helnöjd med den. Än så länge har jag bara strypt av den och satt på lättare V-vikter, tror att det var 5,5 gram jag satte på, det var länge sedan så jag har glömt. Den gör 60 km/h nu, med bra acc. Jag är 1,80 cm och når knappt ned med benen i marken vid rödljusen .[/quote]
Jaså, den är så pass stor!
Antar att stadskörning med mina 178cm blir bättre med en 8a i såna fall...
Antar att man får dra v ringen, lättare vikter och någon form av avgassystem.
Gör avgassystemet 10km/h extra på dina 60 tror du?!
Jag ska snart köpa ett trimrör och jag skulle bli besviken om den inte gjorde 10 km på topp. Den bör göra det i alla fall. Men jag tänker trycka på en 70cc cylinder, trimrör, större förgasare och insugsrör. Det kommer säkert att ge bra utdelning.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Det blev en Honda vision 50,allt funkar kanon, går riktigt billigt. Håller fullgas alltid, jämt överallt och den drar 0.21 det tycker jag är ok. Det ända jag är riktigt besviken på är fjädringen,den är gjord för 50 kilosar.
Byse skrev:Det blev en Honda vision 50,allt funkar kanon, går riktigt billigt. Håller fullgas alltid, jämt överallt och den drar 0.21 det tycker jag är ok. Det ända jag är riktigt besviken på är fjädringen,den är gjord för 50 kilosar.
För oss som ligger över 90 pannor finns inga bra dämpare tyvärr,kolla på mc-dämpare.
jag rek starkt Gilera runner. helst äldre modellen. goare säte. riktigt go. min runner 02 som jag hade körde jag 4 mil om dagen från feb till nov. man får plats fast man är 2m lång. ostrypt (brickan i förgasaren borta. ostrypt insug, snorkel borta, blindtarm borta. borttagen kat. ingen v-ring. 6,3g vikter) så gjorde den 82 på mätaren (79 enligt gps) finns även som insprut. den tar du bort v-ringen på och mappar om databoxen till ostrypt läge. så gör den 90 på mätaren
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered
fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Byse skrev:Det blev en Honda vision 50,allt funkar kanon, går riktigt billigt. Håller fullgas alltid, jämt överallt och den drar 0.21 det tycker jag är ok. Det ända jag är riktigt besviken på är fjädringen,den är gjord för 50 kilosar.
För oss som ligger över 90 pannor finns inga bra dämpare tyvärr,kolla på mc-dämpare.
Betydligt mycket starkare.
En drd pro har inga problem för grabbar på 90kg+. Den har riktigt bra fjädring!
4 takts scooter är det optimala som pendlar moppe men inte om du ska trimma
Men det är bra mycket roligare att köra 2-taktare.
Om du inte ska trimma och låta den bara va original så är nog Honda och Aprilia bra alternativ som pendlar moppe....
Du skrev att du skulle ha den för att köra till sommarjobbet, köp en sleten moppe för 5k ist så har du "tjänat" 15k. Peugeot viva city är bekväma att köra, är själv ganska lång(185) å är inga som helst problem .vivorna är relativt billiga.