ska köpa en volvo och övnings/svin köra med. Men då är frågan vilken volvo!?
850 med t5
940 ltt eller utan
740
244/240
har en budget på 10 000 kr. vill helst ha lite power i den så gillar 850 pga av det men man vill ju fortfarande kunna slira och sånt och de kan man med 950 ltt. Sen kommer 240 och ser så grym ut.
Om du ska slira och ha kul med bilen så ska du välja bakhjulsdriven bil. Volvo 740, 940 och 240 är bakhjulsdrivna, men inte 850 som är framhjulsdrivna. Hmmm...Volvo med power? Näää! haha.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
kan det mesta om volvo 240-850 och den roligaste bilen av dom är nog 940-945 ltt eller turbo, lätta att få ca 200 ponnys ur, bakhjulsdriven osv, dock är 10 000 ganska lite pengar om du hade tänkt dig en fräsch sådan! annars så är inte en 850 helt fel men t5orna är oftast rätt slutlörda!
runners skrev:Om du ska slira och ha kul med bilen så ska du välja bakhjulsdriven bil. Volvo 740, 940 och 240 är bakhjulsdrivna, men inte 850 som är framhjulsdrivna. Hmmm...Volvo med power? Näää! haha.
DS skrev:Själv funderar ja på antingen en 9000 ltt eller en 93.
Det var ingen liten skillnad mellan dom bilarna. Först något såpass modernt som en 9000 med turbo, och sedan en veteran från 1956-60 med en trecylindrig tvåtaktare på 750cc och hiskeliga 33 hästkrafter.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Volvo är kul att leka med såvida de är bakhjulsdrivna vilket inte 850-modellen är. Men om man vill ha bilar med power i är inte Volvo de första jag tänker på. Då är SAAB roligare bil, men alla Saabar är framhjulsdrivna. Jag kör själv 850 GLT , 170 hk ganska rapp, men jag har haft bilar som är betydligt piggare med mindre hästar under huven. Men det är inte fel med Volvo. Bra kvalitet och särskilt de äldre modellerna som Volvo 240 är lättare och billigare att laga när de går sönder.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
G-son, ja menade en saab 9-3 typ 02:a inte en 93 från 58
Men dom är riktigt coola dom med bara att den kanske inte är så lämplig som första bil, ingen ungdomsbil direkt.....
DS skrev:Håller med gilerahjärnan att Saab är riktigt bra bilar. Själv funderar ja på antingen en 9000 ltt eller en 93.
Så du hade tänkt dig en tvåtaktare alltså..?
TS: Vilken du än tar av dom bakhjulsdrivna kommer du ha kul med om det är det du vill, är ingen volvofantast men det är bra grejer! Själv hade jag tagit en SAAB 900S, eller nån annan SAAB.
DS skrev:Håller med gilerahjärnan att Saab är riktigt bra bilar. Själv funderar ja på antingen en 9000 ltt eller en 93.
Så du hade tänkt dig en tvåtaktare alltså..? EDIT: Förlåt såg inte att G-son redan hade påpekat det. <3
TS: Vilken du än tar av dom bakhjulsdrivna kommer du ha kul med om det är det du vill, är ingen volvofantast men det är bra grejer! Själv hade jag tagit en SAAB 900S, eller nån annan SAAB.
Fan jag skulle ju ändra och inte citera.. Jävla skit nån mod för lösa mina problem, eller förslagsvis Persson.<3
Alyzzzer skrev:Har en fråga till er saab fan. Tar handbromsen på bakhjulen?
ganska vanligt fel på saab att handbromsen kärvar, sen så är det ganska vanligt på bilar att det finns andra fel, så jag skulle inte tacka nej till en saab bara för att vissa saabar har kass handbroms.
Alyzzzer skrev:Har en fråga till er saab fan. Tar handbromsen på bakhjulen?
ganska vanligt fel på saab att handbromsen kärvar, sen så är det ganska vanligt på bilar att det finns andra fel, så jag skulle inte tacka nej till en saab bara för att vissa saabar har kass handbroms.
gilerahjärnan skrev:kan säga en sak: Saab 9-3, riktigt härliga bilar, låg i 190 med morsans saab som sällan får känna femmans växel.
Det där med att ligga i 190 och tycka det är coolt förstår jag inte...?
Jag hade uppe min svampiga originalhöga 740 GL på 14" plåt med dubbdäck i samma hastighet...
Jag tycker att den verkar rätt billig, för vad man ser.
Jag skulle definitivt åkt o kollat på den.
Inte mycket rost, mot vad det skulle kunna vara. Skärmkanter är inga problem att laga upp, och på den där 240in är det ju inte ens genomgående.
Alyzzzer skrev:Har en fråga till er saab fan. Tar handbromsen på bakhjulen?
Ja, på de flesta modellerna. Dock tex Saab 900 fram till -86 hade handbroms på framhjulen.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
"Roligaste" Volvon att sladda osv med lär ju vara 940/5 ftt. Och tjafset om att Volvo inte skulle ha power är väl rent skitsnack, 850/5 t5 är det väl bra drag i. Inga fel på de äldre fulltryckarna heller, för att inte tala om de nyare Polestar bilarna (s60 och V50 var det va?).
Och för att alla volvohatare/saabfantaster inte ska balla ur totalt så är det väl lika bra att säga att tyska bilar är min grej. Har dock inget emot Volvo.
Edit: billigast blir väl en 240 eller kanske 740 med B230f motorn.
ktm_danielsson skrev:"Roligaste" Volvon att sladda osv med lär ju vara 940/5 ftt. Och tjafset om att Volvo inte skulle ha power är väl rent skitsnack, 850/5 t5 är det väl bra drag i. Inga fel på de äldre fulltryckarna heller, för att inte tala om de nyare Polestar bilarna (s60 och V50 var det va?).
Och för att alla volvohatare/saabfantaster inte ska balla ur totalt så är det väl lika bra att säga att tyska bilar är min grej. Har dock inget emot Volvo.
Edit: billigast blir väl en 240 eller kanske 740 med B230f motorn.
ser ingen anledning att ha en saab 9000 som "busbil". De e ju klart du ska ha bakhjulsdrift, och eftersom pristaket kommer emot rätt så fort är det 240/740 som gäller!
en 850 t5 för 10000 måste vara riktigt risig..