Funderar på 63cc till Baotian Sprint

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

StyrHolger
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 8 maj 2014, 18:54

Funderar på 63cc till Baotian Sprint

Inlägg av StyrHolger »

Hej!

Efter timmar av läsning på diverse forum och ett köp av en väldigt fin Baotian Sprint så har suget efter att optimera motorn infunnit sig. Den går väldigt fint tycker jag redan nu. Rosa kabeln är särad på och mopeden håller enligt mätaren måttliga 55-60kmh på plan mark. Bytte alla oljor i den och gick över den rent allmänt för att se om något stod galet till varav endast bromsarna behöver vidare tillsyn.

Min tanke var att införskaffa större munstycke i samband med att jag så småningom rycker luftpluggen. Vill som sagt optimera mopedens prestanda.

Hur som springer jag ofta på prat om 63cc och känner för var dag ett större habegär. Det som gnager mitt sinne är ifall jag kan dra nytta av en brytare till cdi strypningen om jag väljer att optimera min motor kring 63cc uppsättning? Om jag väljer att byta för många saker som t.ex kamaxel, 63cc kit, eventuella variatorbyten alt modifikation av befintlig, kommer jag trots detta kunna strypa mopeden till 45kmh om konstapeln önskar en provtur på tunnelseendets väktare? Mopeden kommer till 98% användas som pendlarfordon till och från jobbet och de andra 2% kommer utgöras av diverse turer på mindre landsväg. Bor på landet och kör även en relativt otrafikerad väg till jobbet när mopeden används.

OM nu detta är genomförbart vilken setup är då att rekommendera? Finns det någon glädje i att byta slutväxel? Eller ska jag satsa på en modifierad variatorhistoria med tillhörande koppling? Kommer nuvarande topp klara 63cc? Finns det någon del utöver dessa som bör förstärkas etc etc?

Vad skulle ni rekommendera?

Tack på förhand!
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

en ny cylinder kostar väll mer än hela moppen så e de inte vettigare att köpa en billig drac för 5000 kr och plugga ur han så den gör 75?
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

Alyzzzer skrev:en ny cylinder kostar väll mer än hela moppen så e de inte vettigare att köpa en billig drac för 5000 kr och plugga ur han så den gör 75?
Han kanske vill ha scooter?
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Sammaboss skrev:
Alyzzzer skrev:en ny cylinder kostar väll mer än hela moppen så e de inte vettigare att köpa en billig drac för 5000 kr och plugga ur han så den gör 75?
Han kanske vill ha scooter?
haha ah okej jag ursäktar... köp en arox för 5 000 då.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Nu ska han utgå från sin baotian punkt.

jag skulle ha sagt att du skulle ha tagit en större cylinder.
Årets Styrelsemedlem 2013
StyrHolger
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 8 maj 2014, 18:54

Inlägg av StyrHolger »

Som Sammaboss skriver, jag köpte en scooter för att jag ville ha en scooter. Dels för packmöjligheterna men också 4-takt så att den skulle gå snålt. 0.22 och 0.23l/mil senaste två tankningarna, sen slog vädret om och jag fick ta bilen till jobbet igen.

Jag är medveten om att förbrukningen kommer att stiga med ett eventuellt 63cc, likaså om enbart luftpluggen och huvudmunstycket byts. Dock så tvekar jag ju på att det kommer överstiga 0.3l/mil.

Så om vi håller oss till att jag vill åka scooter. Vad blir lämpligaste setup?:)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Vad har du för mål med jobbet? Det spelar rätt stor roll ifall du bara vill få den lite starkare så den klarar att hålla farten bättre i uppförsbackar, eller om du vill krama ur den lilla motorn så mycket som fysiskt möjligt utan att den går i bitar en gång i veckan.

Vad har du gjort hittills, bara kopplat ur rosa kabeln?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
StyrHolger
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 8 maj 2014, 18:54

Inlägg av StyrHolger »

G-son skrev:Vad har du för mål med jobbet? Det spelar rätt stor roll ifall du bara vill få den lite starkare så den klarar att hålla farten bättre i uppförsbackar, eller om du vill krama ur den lilla motorn så mycket som fysiskt möjligt utan att den går i bitar en gång i veckan.

Vad har du gjort hittills, bara kopplat ur rosa kabeln?
Hittills är det bara den rosa kabeln som är dragen om vi ser till trimning.

Målet är att den ska bli starkare och aningen snabbare. Tanken är att den ska kunna köras lite jämnare i hastighet, inte sacka ner mot 30 i brantare uppförsbackar. Den ska i synnerhet bara användas för pendling så jag är inte ute efter att kunna dra några moppepojkar på crossmoppar vid nå¨gon kiosk.

Jag vill optimera motorn men samtidigt plocka ut god effekt utan att den tar någon skada jämfört med nu. Jag är en väldigt skonsam förare, idiotkör den inte utan kör med eftertanke utifrån vetsakpen vad jag sitter på när jag far fram på vägarna. :D

Samtidigt som detta är en önskan om lite mer fart och kraft så är det nästan lika mycket mekarsug som gör att jag är sugen på detta projekt.:)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jag skulle rekommendera något i stil med att avlägsna alla strypningar, och justera in förgasaren ordentligt efter det (inte bara stoppa i ett större munstycke, tycka att den går rent och vara nöjd med det).

Lättare variatorvikter låter motorn jobba på de varvtal där den har mest effekt och ger därmed bättre prestanda (runt 5g brukar fungera bra på baotianfyrtaktarna, även det är värt att prova sig fram till vad som går bäst om man vill lägga jobb på att optimera).

Det kan vara värt att pyssla lite med tändningsinställningen, den är inte justerbar original men givaren sitter lätt åtkomlig utanför svänghjulet och en viss justering bör gå uppnå genom att fila skruvhålen ovala. Läste om någon som gjort så och fått en märkbar förbättring, och det förvånar mig inte - det brukar inte finnas så mycket att vinna på finjusteringar av "standardmotorer", men det brukar sällan vara helt rätt från fabrik. Har man tid och meklust är det värt det.

Så mycket mer än så skulle jag nog inte göra på en moppe som ska användas till brukskörning, som du själv sagt ska grejerna hålla ihop också. Jag har jobbat med dessa mopeder, och kvalitén på innehållet i motorn är inte precis bästa tänkbara - jag såg ramlagerhaverier av en sort jag aldrig någonsin sett i någon annan motor eller annat, och det kan jag inte skylla på mycket annat än materialet i de kinesiska lagren. Appropå det förresten: Byt motoroljan oftare än instruktionsboken säger. Motorn har inget oljefilter, bara en grovsil av metallnät, så all skit som hamnar i oljan fortsätter gå runt i motorn tills man byter. Dessutom är det fullt möjligt att oljan blir ohälsosamt varm, med tanke på att det är en luftkyld motor helt utan temperaturreglering.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
StyrHolger
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 8 maj 2014, 18:54

Inlägg av StyrHolger »

Tackar ödmjukast för dina rekommendationer och tips G-son! Jag ska ta mig tillfället nu i helgen och demontera variatorn för att se vilka vikter som huserar där nu och sedan beställa nya i samband med lite annat. Har även en baotian classic att tillgå för diverse reservdelar och test. Så denna kommer få stå för diverse delar som ska optimeras, såsom svänghjul. :)

Räcker det med att bara byta vikter i Variatorn? Jag behöver inte ordna en annan fjäder till kopplingen? Är det värt att kanske investera i ett helt färdigt kit från exempelvis Naraku? Vad gäller tändning osv, tjänar man något på att kanske köpa en anpassad för bättre prestanda eller kommer lite filande på svänghjulet ge mig det jag söker här?

Jag ska även köpa ordentligt stift. Oljan är planerad att bytas oftare, det står 300 mil mellan bytena men jag tror jag håller mig till max 100 mil. Det är ju inte mycket olja det rör sig om.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jag har inte gjort något mer än att byta vikter i dessa variatorer, ytterligare pyssel med kopplingsfjädrar kan säkerligen allra minst ge bättre ork iväg från stillastående. Jag har för mig att det är relativt billiga grejer så har man tid och ork är det bra grejer att prova ut ordentligt.

Jag vet inte vad "trimtändningar" till dessa moppar har att erbjuda, så där kan jag inte ge några tips. Det är svårt att få en vettig bild av såna trimgrejer när säljaren bara skriver att det är trim utan att specificera vad som skiljer...
Angående tändningsjusteringen är det inte svänghjulet som modifieras, utan givaren som sitter vid svänghjulet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Tjena!

Jag har en BTM Sprint stående hemma i obrukligt skick då tändsystemet har ärgat sönder på den.
Till mopeden blev det kvar en massa delar, däribland trimdelar som jag gärna gör mig av med för en billig peng.
Vad det rör sig om är 80cc cylinder, trimtopp med större ventiler samt en större förgasare. Jag har även några lättare vikter i variatorn just nu som jag kan kolla upp vid intresse.
Moppen gjorde med trimmet en gång i tiden 80-85 på mätare och det är väl lite oklart vad det motsvarar i verkligheten.

Vad jag ska nämna kring trimmet är att du med stor sannolikhet kommer att behöva bestycka om förgasaren då den kan vara illa inställd. Trimtoppen har en ventil som blivit sliten vilket resulterat i att den sjunker in för långt i sätet och gör att vipparmen tar i mot ventilen, som i sin tur resulterar i att ventilen förblir lite öppen och ej kan justeras med justerskruven. Byter du ut ventilen så ska alla grejer vara tipptopp att använda trots några mils användning.
Tack vare defekten får du grejerna billigt som sagt, skicka ett PM om du är intresserad så kan vi diskutera närmare :)
OBS nypris är runt 2000 för cylinderkittet och 1400 för förgasaren om jag minns rätt, du kan räkna med billigare än halva priset från mig.

EDIT: såg att dina bromsar är slitna enligt första inlägget. Är du intresserad så ser jag över hur beläggen ser ut på moppen jag har stående. Finns en chans att de är nybytta och i mycket bra skick!

Mvh/Alex
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
StyrHolger
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 8 maj 2014, 18:54

Inlägg av StyrHolger »

Testade bara lite enkelt med att ta bort luftpluggen(ovanligt kort, sådär 4cm) i luftburken och gjorde test före och efter. Märkte ingen direkt skillnad bortsett från att den precis orkade över 50km/h istället för stadiga 55km/h som innan. Gör den lilla stumpen sådan skillnad och blir resultatet att den går lite saktare utan att ha bytt huvudmunstycke?

-ReM-
Det låter intressant helt klart, ett Sprintlik som står och myser med diverse saker på. Dock är jag ju skeptisk till att dessa kinapuffar på långa vägar är gjorda för 80cc trim. :D Så det tar udden av att jag vill ha en moped som är någorlunda långlivad. Hur är motorn i övrigt och diverse delar?
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

StyrHolger skrev:Testade bara lite enkelt med att ta bort luftpluggen(ovanligt kort, sådär 4cm) i luftburken och gjorde test före och efter. Märkte ingen direkt skillnad bortsett från att den precis orkade över 50km/h istället för stadiga 55km/h som innan. Gör den lilla stumpen sådan skillnad och blir resultatet att den går lite saktare utan att ha bytt huvudmunstycke?

-ReM-
Det låter intressant helt klart, ett Sprintlik som står och myser med diverse saker på. Dock är jag ju skeptisk till att dessa kinapuffar på långa vägar är gjorda för 80cc trim. :D Så det tar udden av att jag vill ha en moped som är någorlunda långlivad. Hur är motorn i övrigt och diverse delar?
Jo då de ska nog klara av ett 80cc kitt, ska jag vara ärlig så tror jag de är betydligt kraftfullare utomlands än i Sverige.
Äh köp en till motor ba, jag har ju en liggande liksom, du får den på köpet ^^
Ja motorn borde väl vara i okej skick vad jag vet. Sist den var i bruk gick den, förgasaren var lite illa inställd och jag tror att remmen som sitter idag kan vara för kort, vilket gör att den är lite långsam.
Annars ska det vara lugnt. Inga trasiga lager eller sprickor liksom ;)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
StyrHolger
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 8 maj 2014, 18:54

Inlägg av StyrHolger »

Sådärja!

Efter mycket eftertanke har jag nu bestämt mig för att det mot förmodan blir ett 63cc kit från Naraku, eventuellt alternativet "SP" som finns på Twostroke.se. Vad skillnaden är har jag ännu inte kommit fram till bortsett från att priset skiljer? Jag tänkte även införskaffa en tändhatt och tändspole avsedd för racingbruk. Skulle enligt beskrivning ge bättre gnista och lämpa sig vid start och högre farter.

På ett annat forum gavs tipset att införskaffa en bättre vev vilket jag kan förstå meningen med om man vill jaga racingeffekt men är det verkligen värt mödan att klyva motorn och byta vev för ett 63cc kit?

Vad gäller variator och koppling så funderar jag på att endast byta vikter i nuvarande variator för att jag antar att de nuvarande är rätt slitna efter sina nyligen 330 mil. Eftersom jag inte jagar acceleration i samma utsträckning som jag söker en jämn och aningen högre toppfart så är min fundering hur lågt jag bör gå i vikt på dessa vikter. Vad jag förstått är det nu ca 6,5-7g som sitter på. Lägsta jag om möjligt tänker gå är 5,5g. Jag vill inte varvplåga mopeden. jag har sett att 5,5g är vanligt förekommande, hur blir karaktären på motorn när dessa vikter används. Blir det markant högre varv eller är det ett vettigt varv?


-ReM-
Tyvärr är jag nog inte intresserad av ditt trimkit, det jag må vara intresserad av är vad som återstår av din Sprint, orginalmotor inräknat. Om du finner tid så skulle du gärna få ta några bilder på dess nuvarande skick och pma dessa. :)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

StyrHolger skrev: -ReM-
Tyvärr är jag nog inte intresserad av ditt trimkit, det jag må vara intresserad av är vad som återstår av din Sprint, orginalmotor inräknat. Om du finner tid så skulle du gärna få ta några bilder på dess nuvarande skick och pma dessa. :)
Kan ordna bilder åt dig imorgon.
Smått oförstående i varför du väljer 63cc kittet, men det är ditt val så klart :)
För båda våran skull ska jag åtminstone ge dig ett nytt prisförslag.
Priset skulle då vara 1200:- för alltihop.

/Alex
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
StyrHolger
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 8 maj 2014, 18:54

Inlägg av StyrHolger »

-ReM- skrev:
StyrHolger skrev: -ReM-
Tyvärr är jag nog inte intresserad av ditt trimkit, det jag må vara intresserad av är vad som återstår av din Sprint, orginalmotor inräknat. Om du finner tid så skulle du gärna få ta några bilder på dess nuvarande skick och pma dessa. :)
Kan ordna bilder åt dig imorgon.
Smått oförstående i varför du väljer 63cc kittet, men det är ditt val så klart :)
För båda våran skull ska jag åtminstone ge dig ett nytt prisförslag.
Priset skulle då vara 1200:- för alltihop.

/Alex
Avslöjar inte ett 80cc kit sig självt lite väl när man kör med det? Vill försöka köra någorlunda under radarn.

Vad innefattas i "alltihop"?:P
StyrHolger
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 8 maj 2014, 18:54

Inlägg av StyrHolger »

Nu har jag efter ytterligare timmar filurat på vad det blir av trimningen. Val av delar är som följer:

Variator: Polini speedcontrol hi-speed (6,9gr)
Naraku tändhatt och tändspole.
Bättre luftfilter för orginalburken från Naraku.
Ombestycka förgasaren.

Det som jag inte kan förmå mig att bestämma är ifall jag ska köra med Narakus 63cc eller 72cc kit. Jag är inte ute efter ett varvande monster men skulle uppskatta kraften från ett trimkit. Därav valet av variator som jag förstått ska vara den där remmen kan vandra längre upp på skivan än på original?

Vad tror ni om denna setup för en person som kommer köra den varsamt till och från jobbet och siktar på en topphastighet på kanske 70-75km/h?
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

StyrHolger skrev:
-ReM- skrev:
StyrHolger skrev: -ReM-
Tyvärr är jag nog inte intresserad av ditt trimkit, det jag må vara intresserad av är vad som återstår av din Sprint, orginalmotor inräknat. Om du finner tid så skulle du gärna få ta några bilder på dess nuvarande skick och pma dessa. :)
Kan ordna bilder åt dig imorgon.
Smått oförstående i varför du väljer 63cc kittet, men det är ditt val så klart :)
För båda våran skull ska jag åtminstone ge dig ett nytt prisförslag.
Priset skulle då vara 1200:- för alltihop.

/Alex
Avslöjar inte ett 80cc kit sig självt lite väl när man kör med det? Vill försöka köra någorlunda under radarn.

Vad innefattas i "alltihop"?:P
Nja med den setup du planerat lär det nog avslöja sig snarlikt med varandra. Det är ju 4-takt så motorn blir snarare betydligt starkare med trimkittet än överdrivet högvarvig skulle jag säga.

Det innefattas trimkittet i det skick jag beskrivit, förgasaren, motorn i det skick den står och om du vill plocks några andra grejer från moppen förutom det jag tänkt lägga beslag på själv så är du välkommen att göra det.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

StyrHolger skrev:
-ReM- skrev:
StyrHolger skrev: -ReM-
Tyvärr är jag nog inte intresserad av ditt trimkit, det jag må vara intresserad av är vad som återstår av din Sprint, orginalmotor inräknat. Om du finner tid så skulle du gärna få ta några bilder på dess nuvarande skick och pma dessa. :)
Kan ordna bilder åt dig imorgon.
Smått oförstående i varför du väljer 63cc kittet, men det är ditt val så klart :)
För båda våran skull ska jag åtminstone ge dig ett nytt prisförslag.
Priset skulle då vara 1200:- för alltihop.

/Alex
Avslöjar inte ett 80cc kit sig självt lite väl när man kör med det? Vill försöka köra någorlunda under radarn.

Vad innefattas i "alltihop"?:P
Nja med den setup du planerat lär det nog avslöja sig snarlikt med varandra. Det är ju 4-takt så motorn blir snarare betydligt starkare med trimkittet än överdrivet högvarvig skulle jag säga.

Det innefattas trimkittet i det skick jag beskrivit, förgasaren, motorn i det skick den står och om du vill plocks några andra grejer från moppen förutom det jag tänkt lägga beslag på själv så är du välkommen att göra det.
Juste, hade fått hål i tanken på min DT och det låg soppa över hela garage golvet igår när jag kom hem vilket tog min uppmärksamhet ifrån fotandet av moppegrejerna.
Fixar det ikväll istället.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

StyrHolger skrev:Det som jag inte kan förmå mig att bestämma är ifall jag ska köra med Narakus 63cc eller 72cc kit. Jag är inte ute efter ett varvande monster men skulle uppskatta kraften från ett trimkit.
Cylindern i sig har ganska lite med varvtalet att göra på fyrtakt, eftersom det är kamaxel och andningsvägar genom topplock etc. som bestämmer det. Den inverkan cylindern har är att topplock etc. når sin maxkapacitet vid ett lite lägre varvtal med större volym - cylindern behöver mer luft för att fyllas, och med en begränsad flödeskapacitet tar det längre tid att fylla den helt. På högre varvtal där cylindern inte hinner fyllas helt börjar effekten snart dala neråt.
(Effekt är vridmoment gånger varvtal, vridmomentet dalar direkt när cylinderfyllningen minskar men effekten fortsätter öka lite med ökat varvtal, tills vridmomentet dalar snabbare än varvtalet ökar. Enkel multiplikation.)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
adamskur
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 9 februari 2014, 18:58

Inlägg av adamskur »

vill gärna höra resultatet av 63cc! funderar själv på att byta till det
mulle meck har lärt mig allt jag vet


fordon: sym orbit 1
jawa 210 trasig koppling
StyrHolger
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 8 maj 2014, 18:54

Inlägg av StyrHolger »

G-son skrev:
StyrHolger skrev:Det som jag inte kan förmå mig att bestämma är ifall jag ska köra med Narakus 63cc eller 72cc kit. Jag är inte ute efter ett varvande monster men skulle uppskatta kraften från ett trimkit.
Cylindern i sig har ganska lite med varvtalet att göra på fyrtakt, eftersom det är kamaxel och andningsvägar genom topplock etc. som bestämmer det. Den inverkan cylindern har är att topplock etc. når sin maxkapacitet vid ett lite lägre varvtal med större volym - cylindern behöver mer luft för att fyllas, och med en begränsad flödeskapacitet tar det längre tid att fylla den helt. På högre varvtal där cylindern inte hinner fyllas helt börjar effekten snart dala neråt.
(Effekt är vridmoment gånger varvtal, vridmomentet dalar direkt när cylinderfyllningen minskar men effekten fortsätter öka lite med ökat varvtal, tills vridmomentet dalar snabbare än varvtalet ökar. Enkel multiplikation.)
Så med andra ord spelar det ingen större roll på högre varv om man väljer 63cc eller 72cc eftersom toppen, vilket enligt Racing-Planet ska vara original, inte kan leverera den mängd luft som behövs för att ta motoruppsättningen till sin högsta möjliga nivå? Då känns ju 72cc ganska givet egentligen eftersom det ger ett då bättre bottenvrid än 63cc men inte kommer varvdöda motorn om man med sunt förnuft kör maskinen varsamt på högre varv. Kylningen är väl dock det som kommer vara underdimensionerat ju högre upp i volym jag går.. har jag förstått det hela någorlunda rätt?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Du har förstått min teori om det hela i alla fall. Jag kan ha fel, som vanligt är det mer än en faktor man ändrar åt gången och exakt resultat vet man inte förrän man faktiskt provat... Det roliga med trimning, man får se om verkligheten håller med teorierna. ;)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
toye
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 maj 2014, 09:57

Inlägg av toye »

StyrHolger skrev: Så med andra ord spelar det ingen större roll på högre varv om man väljer 63cc eller 72cc eftersom toppen, vilket enligt Racing-Planet ska vara original, inte kan leverera den mängd luft som behövs för att ta motoruppsättningen till sin högsta möjliga nivå? Då känns ju 72cc ganska givet egentligen eftersom det ger ett då bättre bottenvrid än 63cc men inte kommer varvdöda motorn om man med sunt förnuft kör maskinen varsamt på högre varv. Kylningen är väl dock det som kommer vara underdimensionerat ju högre upp i volym jag går.. har jag förstått det hela någorlunda rätt?
Du bör nog köpa större avgassystem om du kör med 72cc, orginal är lite för klent. Det var iaf vad jag läste mig fram till när jag köpte ny cylinder till min förra moppe som var en Baotian.

Jag stod också och valde mellan 63cc eller 72cc. Det blev 63cc efter vad folk rekomenderade för en pendlar moppe fram och tillbaka från jobbet.

63cc skulle ge mig mindre problem och sliter mindre på motorn.

Vart helnöjd med det, gav den där extra kraften i backarna jag var ute efter och runt 5-10 km/h extra tillsammans med 5,5g vikter.

Edit:
Kan tillägga att jag hade en 63cc topp med, körde inte med orginaltoppen.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Bild
Bild
Två bilder på motorn då.
Hade en uppifrån också men den verkar fucka upp helt tyvärr.
Verkar intressant? :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
StyrHolger
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 8 maj 2014, 18:54

Inlägg av StyrHolger »

När jag satt och komponerade trimdelar ramlade jag över gy6-motor.de. är det någon som handlat härifrån eller har någon typ av erfarenhet gällande denna återförsäljare?

63cc kittet med topp och hela baletten landar på 49 euro och frakten landar på 15 euro med DHL till Sverige. En trimkam kostade endast 29 euro. Du kommer undan med under 100 euro sammanlagt för detta. Nästan för billigt att motstå. Vad tror ni?

-ReM-
Det må vara helt men det ser ut att vara i rätt tarvligt skick ändå tyvärr. Jag måste nog tyvärr passa på det här erbjudandet tror jag. Tack ändå för erbjudandet och bilderna.:)
toye
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 maj 2014, 09:57

Inlägg av toye »

StyrHolger skrev:När jag satt och komponerade trimdelar ramlade jag över gy6-motor.de. är det någon som handlat härifrån eller har någon typ av erfarenhet gällande denna återförsäljare?

63cc kittet med topp och hela baletten landar på 49 euro och frakten landar på 15 euro med DHL till Sverige. En trimkam kostade endast 29 euro. Du kommer undan med under 100 euro sammanlagt för detta. Nästan för billigt att motstå. Vad tror ni?
Det är det kitet jag köpte till min. Har beställt flera gånger där ifrån, har inte haft nått problem och man får grejorna på ca 5 arbetsdagar.
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

säger bara ebay! finns massor av trim till dessa china mopeder, en arbetskamrat köte til exempel ett helt 80cc kit med cylinder, top, variator, rem och nånting mer för cirka 800 riksdaler
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
StyrHolger
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 8 maj 2014, 18:54

Inlägg av StyrHolger »

Nu har jag hittat det!! 63cc komplett , ska banne mig beställa imorgon och hoppas få det innan nästa helg. Ska försöka dokumentera och göra jämförelse före och efter. :)
StyrHolger
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 8 maj 2014, 18:54

Inlägg av StyrHolger »

sådär, då var trimmet nämnt i tidigare inlägg beställt! Dock lär jag inte få det innan helgen i och med att jag valde att betala genom banköverföring vilket jag måste gå till banken för att kunna överföra. Får se om jag hinner det nu på förmiddagen.
Skriv svar