Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Hittills är det bara den rosa kabeln som är dragen om vi ser till trimning.G-son skrev:Vad har du för mål med jobbet? Det spelar rätt stor roll ifall du bara vill få den lite starkare så den klarar att hålla farten bättre i uppförsbackar, eller om du vill krama ur den lilla motorn så mycket som fysiskt möjligt utan att den går i bitar en gång i veckan.
Vad har du gjort hittills, bara kopplat ur rosa kabeln?
Jo då de ska nog klara av ett 80cc kitt, ska jag vara ärlig så tror jag de är betydligt kraftfullare utomlands än i Sverige.StyrHolger skrev:Testade bara lite enkelt med att ta bort luftpluggen(ovanligt kort, sådär 4cm) i luftburken och gjorde test före och efter. Märkte ingen direkt skillnad bortsett från att den precis orkade över 50km/h istället för stadiga 55km/h som innan. Gör den lilla stumpen sådan skillnad och blir resultatet att den går lite saktare utan att ha bytt huvudmunstycke?
-ReM-
Det låter intressant helt klart, ett Sprintlik som står och myser med diverse saker på. Dock är jag ju skeptisk till att dessa kinapuffar på långa vägar är gjorda för 80cc trim. Så det tar udden av att jag vill ha en moped som är någorlunda långlivad. Hur är motorn i övrigt och diverse delar?
Kan ordna bilder åt dig imorgon.StyrHolger skrev: -ReM-
Tyvärr är jag nog inte intresserad av ditt trimkit, det jag må vara intresserad av är vad som återstår av din Sprint, orginalmotor inräknat. Om du finner tid så skulle du gärna få ta några bilder på dess nuvarande skick och pma dessa.
Avslöjar inte ett 80cc kit sig självt lite väl när man kör med det? Vill försöka köra någorlunda under radarn.-ReM- skrev:Kan ordna bilder åt dig imorgon.StyrHolger skrev: -ReM-
Tyvärr är jag nog inte intresserad av ditt trimkit, det jag må vara intresserad av är vad som återstår av din Sprint, orginalmotor inräknat. Om du finner tid så skulle du gärna få ta några bilder på dess nuvarande skick och pma dessa.
Smått oförstående i varför du väljer 63cc kittet, men det är ditt val så klart
För båda våran skull ska jag åtminstone ge dig ett nytt prisförslag.
Priset skulle då vara 1200:- för alltihop.
/Alex
Nja med den setup du planerat lär det nog avslöja sig snarlikt med varandra. Det är ju 4-takt så motorn blir snarare betydligt starkare med trimkittet än överdrivet högvarvig skulle jag säga.StyrHolger skrev:Avslöjar inte ett 80cc kit sig självt lite väl när man kör med det? Vill försöka köra någorlunda under radarn.-ReM- skrev:Kan ordna bilder åt dig imorgon.StyrHolger skrev: -ReM-
Tyvärr är jag nog inte intresserad av ditt trimkit, det jag må vara intresserad av är vad som återstår av din Sprint, orginalmotor inräknat. Om du finner tid så skulle du gärna få ta några bilder på dess nuvarande skick och pma dessa.
Smått oförstående i varför du väljer 63cc kittet, men det är ditt val så klart
För båda våran skull ska jag åtminstone ge dig ett nytt prisförslag.
Priset skulle då vara 1200:- för alltihop.
/Alex
Vad innefattas i "alltihop"?:P
Nja med den setup du planerat lär det nog avslöja sig snarlikt med varandra. Det är ju 4-takt så motorn blir snarare betydligt starkare med trimkittet än överdrivet högvarvig skulle jag säga.StyrHolger skrev:Avslöjar inte ett 80cc kit sig självt lite väl när man kör med det? Vill försöka köra någorlunda under radarn.-ReM- skrev:Kan ordna bilder åt dig imorgon.StyrHolger skrev: -ReM-
Tyvärr är jag nog inte intresserad av ditt trimkit, det jag må vara intresserad av är vad som återstår av din Sprint, orginalmotor inräknat. Om du finner tid så skulle du gärna få ta några bilder på dess nuvarande skick och pma dessa.
Smått oförstående i varför du väljer 63cc kittet, men det är ditt val så klart
För båda våran skull ska jag åtminstone ge dig ett nytt prisförslag.
Priset skulle då vara 1200:- för alltihop.
/Alex
Vad innefattas i "alltihop"?:P
Cylindern i sig har ganska lite med varvtalet att göra på fyrtakt, eftersom det är kamaxel och andningsvägar genom topplock etc. som bestämmer det. Den inverkan cylindern har är att topplock etc. når sin maxkapacitet vid ett lite lägre varvtal med större volym - cylindern behöver mer luft för att fyllas, och med en begränsad flödeskapacitet tar det längre tid att fylla den helt. På högre varvtal där cylindern inte hinner fyllas helt börjar effekten snart dala neråt.StyrHolger skrev:Det som jag inte kan förmå mig att bestämma är ifall jag ska köra med Narakus 63cc eller 72cc kit. Jag är inte ute efter ett varvande monster men skulle uppskatta kraften från ett trimkit.
Så med andra ord spelar det ingen större roll på högre varv om man väljer 63cc eller 72cc eftersom toppen, vilket enligt Racing-Planet ska vara original, inte kan leverera den mängd luft som behövs för att ta motoruppsättningen till sin högsta möjliga nivå? Då känns ju 72cc ganska givet egentligen eftersom det ger ett då bättre bottenvrid än 63cc men inte kommer varvdöda motorn om man med sunt förnuft kör maskinen varsamt på högre varv. Kylningen är väl dock det som kommer vara underdimensionerat ju högre upp i volym jag går.. har jag förstått det hela någorlunda rätt?G-son skrev:Cylindern i sig har ganska lite med varvtalet att göra på fyrtakt, eftersom det är kamaxel och andningsvägar genom topplock etc. som bestämmer det. Den inverkan cylindern har är att topplock etc. når sin maxkapacitet vid ett lite lägre varvtal med större volym - cylindern behöver mer luft för att fyllas, och med en begränsad flödeskapacitet tar det längre tid att fylla den helt. På högre varvtal där cylindern inte hinner fyllas helt börjar effekten snart dala neråt.StyrHolger skrev:Det som jag inte kan förmå mig att bestämma är ifall jag ska köra med Narakus 63cc eller 72cc kit. Jag är inte ute efter ett varvande monster men skulle uppskatta kraften från ett trimkit.
(Effekt är vridmoment gånger varvtal, vridmomentet dalar direkt när cylinderfyllningen minskar men effekten fortsätter öka lite med ökat varvtal, tills vridmomentet dalar snabbare än varvtalet ökar. Enkel multiplikation.)
Du bör nog köpa större avgassystem om du kör med 72cc, orginal är lite för klent. Det var iaf vad jag läste mig fram till när jag köpte ny cylinder till min förra moppe som var en Baotian.StyrHolger skrev: Så med andra ord spelar det ingen större roll på högre varv om man väljer 63cc eller 72cc eftersom toppen, vilket enligt Racing-Planet ska vara original, inte kan leverera den mängd luft som behövs för att ta motoruppsättningen till sin högsta möjliga nivå? Då känns ju 72cc ganska givet egentligen eftersom det ger ett då bättre bottenvrid än 63cc men inte kommer varvdöda motorn om man med sunt förnuft kör maskinen varsamt på högre varv. Kylningen är väl dock det som kommer vara underdimensionerat ju högre upp i volym jag går.. har jag förstått det hela någorlunda rätt?
Det är det kitet jag köpte till min. Har beställt flera gånger där ifrån, har inte haft nått problem och man får grejorna på ca 5 arbetsdagar.StyrHolger skrev:När jag satt och komponerade trimdelar ramlade jag över gy6-motor.de. är det någon som handlat härifrån eller har någon typ av erfarenhet gällande denna återförsäljare?
63cc kittet med topp och hela baletten landar på 49 euro och frakten landar på 15 euro med DHL till Sverige. En trimkam kostade endast 29 euro. Du kommer undan med under 100 euro sammanlagt för detta. Nästan för billigt att motstå. Vad tror ni?