Är rädd för att ta isönder min vev

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Är rädd för att ta isönder min vev

Inlägg av KrooxTheStyler »

Hej!

Setup finns nedan.

Jag är skiträdd för att ta isönder min vev, vilken vev rekommenderar ni?
Jag vet hur man bytar vev, men så jävla mycket jobb. Hur mycket skulle det kosta att lämna in skitet?

Tack
CPI SM
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Har hört mycket gott om Motoforce Evolution veven, som jag har själv.
Inte hunnit prova den till det yttersta själv men har inte upplevt några problem med den i alla fall.
Ska klara 15.000 rpm och till ett överkomligt pris.
Är inte pengarna ditt största bekymmer så finns det andra vevar som säkert är mer föredragna av andra medlemmar. Evolution kan dock vara ett bra budgetalternativ om inte annat.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Motoforce Evolution är billigt å bra och stark!
Jag har legat på någon min på höga varv med min evo vev och den verkar klara bra

Men vill du satsa på lite mer så Stage 6 HPC vev eller liknande :)

Men om din vev är fräsch och inte glappar ska den hålla för din Stage 6 Sport Pro! :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Inlägg av KrooxTheStyler »

Min vev glappar inte upp och ned, bara åt sidan.
Men det ska inte göra något vad jag har hört.

Allt på min moppe är högvarvat, typ.

Det är därför jag är rädd, för jag har ingen RPM mätare.

Hur mycket RPM klarar min original vev?
Hur mycket varvar den med min setup? Ungefär.
[/b]
CPI SM
adamskur
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 9 februari 2014, 18:58

Inlägg av adamskur »

i sidled ska vevstaken kunna glappa ca 1mm, i den änden där man sätter kolven i.
mulle meck har lärt mig allt jag vet


fordon: sym orbit 1
jawa 210 trasig koppling
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

De flesta org vevar är goda för runt 13k. Kört min med högvarvrör som ger runt 12.5k och inget fel ännu. Hakar på en 73cc i veckan och den ska hålla det också. Det sla vara helt GALET högvarvigt om en 70cc knäcker veven.
Du behöver inte vara rädd alls är.min åsikt.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
LowTurboRider
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 november 2013, 09:44

Inlägg av LowTurboRider »

Skit i att köpa vev, min moppe kan varva 13k utan problem med original veven och jag har 70 malossi cylinder :)
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Inlägg av KrooxTheStyler »

Tack för svar, det underlättar :P
CPI SM
Användarens profilbild
Festis
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 20 juni 2013, 22:55

Inlägg av Festis »

Om du köper veven själv på twostroke och tar den till en mopedfirma tillsammans med moppen borde kosta 1000-2000 tror jag, det är ju trots allt lite jobb med det.

För att vara på den säkra sidan skulle jag byta vev. Men du kan testa ta bort cyl. och känna om det är något glapp ;)
Gillar att sitta när jag mekar
Skriv svar