Linus forshaga shopper projekt!
PRESENTATION
Hej! jag heter Linus och välkomna till mitt forshaga shopper projekt!
Jag inhandlade mig en forshaga shopper för 3 dagar sedan för 1000 svenska riksdaler, riktigt bra pris om man frågar mig!
Det som kommer göras i detta projekt är att renovera den totalt (hade jag tänkt) lackas mm. Det kommer komma trim så småning om så oroa er inte om det.
HISTORIA
Jag har hållit på med mopeder i lite över ett halvår, så jag är lite av en snabb lärd färsking inom mopeder
Jag köpte mig då en Derbi drd pro som jag har "stylat" så den blir lite personlig.
I övrigt har jag kört cross sedan jag varit 5år då pappa rullade in en liten Yamaha pw50, sedan köpte vi en Aprillia 50cc som jag otroligt nog har kvar, sedan klassade jag upp mig till 65cc när jag gjorde min cross debut i tävling. Efter det har det fortsatt till en 150cc fyrtakt som nu ska säljas för att köpa en 250cc fyrtakt eller 125cc tvåtakt. Så det är en hel del crossåkande (sammanlagt hela 10 år)
MÅL
Jag har några mål med denna,
1:Få den i ett så pass bra skick att jag vågar ta den till skolan.
2:Ha en helvetes massa skoj i den såklart!
3:Inte bli utskrattad allt för mycket
4:lära mig laga sprickor mm i glasfiber
ATT GÖRA LISTA
Egentligen kan denna bli så lång som helst men kan ju börja med de sakerna jag planerat. Listan kommer fyllas på allt eftersom.
Få den att fungera, tändspolen är död.
(Kondensatorn måste bytas) (KLART)
Lacka om chassi, troligen orginal röd eller laser blå.
(ändrade planer)
Lacka om allt som behöver lackas.
(PÅGÅENDE)
Fixa bättre fotplåt då den rostat lite.
(KLART)
Frächa upp den!
(PÅGÅENDE)
Montera någon form av ljudsystem i den!
(KLART)
Laga alla sprickor i chassit.
(KLART)
SETUP
Vad jag vet är allt original nu. Detta kommer ändras på lite senare i projektet. Men tro mig, man VILL INTE köra snabbare än 45km/h i en cp låda!
(3,5HK CYLINDER OCH STÄLLBART MUNSTYCKE BESTÄLLT)
BILDER VID PROJEKTSTART
[spoiler]
En spricka som ska lagas
Det var allt för mig denna gång, se nu till att kommentera!!
[/spoiler]
UPDATE 1 (10/5 14)
[spoiler]
Då var det dags igen.
kan ju börja med att säga att jag lackat det mesta på bakpartiet då någon klåpare lackat lite blått på den… det var snabbt gjort men helt ok resultat. kommer troligen bli den färgen shoppern kommer bli sen.
här har ni en bild på bakpartiet som jag lackat. Tog även bort den spruckna lampan och lackade stänkskärmen och handtaget svart. korgen blev silvrig.
sedan har jag fixat bättre fotplåt. riktigt skönt att ha något ordentligt under fötterna. bild före
Gjorde en mall till plåten
kapade ut en bit rostfritt stål, hade varit bättre med durkplåt
prov monterar plåten
sedan monterade jag en bit mässmata på den
tyckte det blev helt ok, inte optimalt men ok.
sedan drog jag en sväng till biltema och jula och inhandlade mig lite små saker.
Nu börjar grovjobbet… här har jag slipat upp en spricka som ska lagas
lägger på lite polyester och glasfiberväv (första gången jag gör detta så reta inte mitt resultat,. jag kommer förbättra mig!
) jag la på tre lager glasfiberväv på utsidan och två på insidan.
vill tacka (sebbe-tuning) för alla tips, stort tack till dig
efter lite slipning (ca:15 min) tyckte redan jag fick det lite jämnare
lackade även (höger) stänkskärm lite snabbt, tyckte det blev mycket frächare än fula rostfläckar..
sadelöverdraget såg dock lite skabbigt ut på bilden, den är mycket frächare nu
BONUS: jag kan passa på att läga upp en bild på 4 av våra åk, har en till i garaget
vi har pulverlackat ramen på hondan och fräschat upp den rejält (mitt senaste projekt) till salu nu!
TACK FÖR ATT NI KOLLAR PÅ PROJEKTET, SE NU TILL ATT KOMMENTERA SÅ MAN ORKAR UPPDATERA PROJEKTET. VI SES PÅ FRIHAMNEN DEN 17:DE MAJ[/spoiler]
UPDATE 2 (3/6 14)
[spoiler] Tjena! Hänt mycket grejer sedan förra uppdateringen. Motorn har plockats bort, tändspole har införskaffats, oljan är tömd, sprickor har lagats i chassit, vindrutan är borttagen, siren har monterats, och så har det slipats en hel del.
Jag kan börja med att säga att jag införskaffat mig en tändspole, den kostade 500 spänn… Jag monterade den och javisst lika död endå.
ja troligen har kondensatorn gått i graven tillsammans med den gamla tändspolen som brann upp. Så jag bestämde mig för att montera av motorn eftersom det är så förbaskat svårmeckat i forshagan. så jag lyfte av motorn på ca en 45 min. När motorn endå var av kunde jag inte låta bli att öppna motorn. Helt över förväntan såg både växellådan, cylinder och förgasare oerhört fräscht ut!
motorn. Förgasaren ska få ett bensin bad, topplocket har polerats och kolven eller kolvringarna ska bytas, eventuellt ska 60cc införskaffats.
Lite delar som väntar på montering.
Där står skönheten och vill ha kärlek
bromsar måste ses över, sedan ska svingen och fälgen få sig en skvätt med färg.
Jag har även lagat de sista sprickorna i karossen, behöver dock ett lager polyester till på vissa ställen. Monterade även bort rutan så jag inte slipar på listen. Jag är otroligt nöjd över den första lagningen! Stryker man handen över lagningen känner man inga ojämnheter alls.
Jag har även skrotat mina tidigare ideer på färgval. Det är såhär mitt mål är! (
TRUMVIRVELL)[spoiler]
Det kommer bli otroligt ballt när det blir klart! Så den ska nu slipas ner, lackas vit sedan stripa om den till polis![/spoiler]
vann även första pris med drdn i kategorin finest ride på frihamnen marathon, riktigt kul faktiskt. Den ligger dock på blocket just nu, Så passa på att värva min drd!!
VAD TYCKS OM MINA PLANER? FORTSÄTT KOMMENTERA!![/spoiler]
UPDATE 3 (8/6 14)
[spoiler] Tjenare! Hänt lite små grejer sedan förra uppdateringen. Jag kan ju börja med att säga att jag sålt min kära drd.
en bild på det
Det har även hänt en hel del med sprickan som skulle lagas.
Jag har även lagt på lite mer polyester och fyllt ut håligheter med glasfiberspackel. Mycket nöjd över resultatet faktiskt. Jag tog även lite nytta av G-sons tips, tack så mycket för det! Så jag är så gott som färdig med denna lagning.
Mycket nöjd!
Jag har även lackat svingen somjag sa i förra uppdateringen. Resultatet blev bra, ingen kommer dock se det…
jag sa ju även att jag skulle lacka fälgen men när jag började rengöra den upptäckte jag att det inte behövdes så jag plockade fram sandpappret och rengöringsmedlet och fick bort allt smuts som hade bosatt sig på fälgen…
en bild på det.
Jag lackade även stolen svart
(sorry för dålig bild)
Det fanns en hel del rost på den som jag lyckades blästra bort. Jag är nöjd över resultatet!
Jag har även börjat demontera forshagan inför lack. Det jag har demonterat än är korgen, handtaget bak på shoppern, sitsen, backspeglar, Stänkskärm, fotplåt, lycktan och reflexer
Bild på några av sakerna.
Som ni ser på bilden här så har jag börjat slipa lite smått på chassit, det är dock väldigt jobbigt!
Där är en bild hur hon står nu i väntan på lack:D
FORTSÄTT KOMMENTERA!!:D [/spoiler]
UPDATE 4 (21/6 14)
[spoiler]
Hej alla följare! Det var ett litet tag sedan jag uppdaterade det här projektet så jag tänkte att det var lika bra att dra en liten update så att ni inte tappar hoppet om min lilla cp låda
Det har inte hänt allt för mycket men lite har det allt hänt!
Jag har äntligen fått Motorn lackad
Det blev över förväntan! om ni vill se hur den såg ut tidigare kolla i update 2
Fläktkåpan lackad! ser ut som ny förutom att en fläns gått av.
Här är kopplingskåpan lackad! Biltemas motorlack levererar!
Här är slut resultatet! Hur bra blev inte det?
En bild ifrån andra vinkeln.
I övrigt så har jag slipat lite och spacklat lite. Har även hittat ett ställe jag kan trycka Polis emblemet för mindre än 200 spänn
Vi ses![/spoiler]
UPDATE 5 (16/8 14)
[spoiler] Tjenare! Det var ett jävla bra tag sedan man uppdaterade detta projekt! Det har iallafall hänt lite i verkstaden.
Några av er hoppades säkert att den skulle vara lackad vid det här laget men jag har inte riktigt hunnit så långt, hehe
Jag har både roliga och tråkiga nyheter att berätta. Kan ju börja med det roliga.
Pappa var väldigt snäll och drog iväg en beställning ifrån Rösebäckens Cykel & Motor bestående av: Kondensator, cylinderpackning, brytarspettsar, kolvringar samt två kedjesträckare då dom var trasiga. Ett fint litet paket kom till dörren ett par dagar senare
Mycket trevligt bemötande varje gång!
Brytarspettsarna kommer dock bara att bytas om motorn fortfarande inte har gnista efter bytet av kondensatorn.
Kondensatorn monterades samma dag som jag fick paketet. Den var lite mindre än den förra men det ska vara 12v så det borde vara ok!
Kedjesträckarna var mycket bättre och rejälare än originalet, passade helt perfekt
Nu till dom tråkiga nyheterna
Meningen var ju att få motorn helt klar igår, men så blev det såklart inte. Jag skulle byta kolvringar och montera cylindern igår. Precis när jag ska blåsa rent cylindern från smuts med tryckluft så åker cylindern i marken och pajar cylinderfoten. Tråkigt men sånt händer
Men detta kanske var positivt för nu hade jag en anledning att beställa en trimcylinder, hehe
Beställde en idag ifrån Ettansmopeder. Jag får hoppas att dom är lika bra som rösenbäckens
Ställbart är ju självklart man ska ha
Och nu kommer väll höjdpunkten i den här uppdateringen
LJUDSYSTEM!!! Haha
Jodå, jag åkte en sväng till en riktig kvalitetsbutik
biltema hehe och köpte mig en stereo, två stycken 6x9or och en trevlig antenn som framhäver polisstuket
Efter lite funderande var jag ska placera högtalarna hittade jag en lämplig plats åt dom. Jag gjorde olika mallar mm och ritade ut var dom ska placeras
Jag tyckte att placeringen under stolen var ett kanon!
Jag kapade ut en
och sedan en till
Måste erkänna att det blev jääävligt tufft! Här provspelas dom för första gången monterade. Jävlar va gött dom spelar!!! Har dock inte bestämmt mig till 100% var jag ska montera stereon, men jag tror den placeras mellan benen typ
Så här kommer det se ut när stolen är på
Sedan kan jag väll göra en bonus på vad som inhandlats sedan förra uppdateringen. En liten stunt moppe, Jag köpte den ny för 16 500kr, det tyckte jag var en rätt bra deal
Och sedan en lite större cross
Det blev en honda crf 250. Måste erkänna att jag är jävligt förtjust i honda
Ha det bra och kommentera nu! [/spoiler]
UPDATE 6 (23/8 14)
[spoiler]
Tjäna folks! Har lite roliga nyheter att berätta idag
Fick hem min cylinder igår efter cirkus en veckas leveranstid. Jag tyckte det var en helt okej leveranstid, kan inte förstå varför det är ett sånt stort tjohej om dåliga leveranstider mm.
Men iallafall här är en bild ifrån innehållet i beställningen.
Portarna kunde väll varit lite rakare mm, men som sagt den är ju bara en 3,5hk cylinder. Exakt samma borrning som org (1,5Hk cylindern).
Anledningen till att jag inte valde en cylinder med större borrning är att centufugalkopplingen griper vid ett lågt varvtal och en trimcylinder har ofta dåligt vridmoment på låga varvtal. Det kan leda till att man måste sparka upp farten med fötterna för att motorn ska komma igång.
Och vips så var nya kolven på, fint va?
Nya cylindern passa fin fint!
Det smått polerade topplocket
Måste säga att motorn fick ett rejält lyft med en ny cylinder!
Förknasaren med ställbart monterad!
Sedan monterades fläktkåpan
Och till sist har jag ett litet collage jag gjorde för att demonstrera hur motorn såg ut före och efter renoveringen
Önskar att jag hade tagit ett foto innan jag rev ner cylindern mm
Men fint blev det iallafall
Det som är kvar med motorn innan den monteras är att fylla på olja.
Jo juste ett tändstift behövs också, har någon någon aning vilket tändstift det ska vara i en Saxonette automatic från 1982? Jag har glömt bort det totalt...
Om någon har några synpunkter om vad jag kan förbättra mm så är det bara säga till! Kritik är alltid bra!
Ha det bra![/spoiler]